Hulp bij zonnepanelen offertes opvragen JeroenVerweij

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 12:24
Hallo allemaal. Alvast bedankt voor het klikken op dit topic en voor de eventuele hulp.
Eerder dit jaar is een grote verbouwing aan onze woning afgerond. Dit in combinatie met de alsmaar stijgende energieprijzen én een stukje inspiratie na het helpen leggen van panelen bij mijn zwager, maakt dat ik ook zo snel mogelijk zonnepanelen wil laten leggen.

Hieronder de situatie en onderaan de vragen die ik heb.
Foto's
Oriëntatie: 134 graden zuid-oost

PDOK Viewer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KYWZWbH0799tncH0onKe10n3GJo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDLeSrU9jnClFtKlnnfjucAl.png?f=fotoalbum_large

3D BAG Viewer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQr9HAvGhgcPqthB58iSHO9l7rY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UiEk3pwnZgublClZ0JdTNQxL.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Zie afmetingen in onderstaande afbeelding.
Ik heb dit aan de binnenkant gemeten (exclusief het schuine stukje van het dak).
De lichtkoepel is 100cmx100cm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtK1-sFHX8SyPGk1mzs0HBGX--s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rk0NRSZqRW30J0ExAb3g0qU4.png?f=user_large
Schaduw
Geen schaduw
Jaarverbruik
Grofweg 2400KWH per jaar. Koken reeds op inductie. Sunshower aanwezig die ook af en toe wordt gebruikt.
Wens om in de toekomst zo min mogelijk gas te gebruiken/van het gas af te gaan dus een warmtepomp mogelijk in de toekomst. Wellicht niet heel relevant wat de wensen zijn, aangezien ik het dak maximaal vol wil leggen.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Budget niet beperkend. Doel is het dak maximaal volleggen met panelen met de allerhoogste opbrengst, ideale ligging en minimaal productieverlies gedurende de tijd. Dit omdat ik vind dat we relatief beperkt de ruimte hebben en dan ook het maximale uit het dak wil halen.
Wie gaat het project uitvoeren
Installateur
Bijhouden van data
Ik wil minimaal inzicht in de opbrengst en monitoring indien paneel mogelijk uitvalt. Wellicht aanvullende wens om in toekomstig Home Assistant projectje op te nemen.
Reeds verkregen offertes
4 offertes ontvangen op papier. Ik krijg er woensdag nog eentje binnen.

Leverancier 1:
- 10x Trina Solar 395wp Full Black
- 10x Enphase Micro omvormer IQ7+
- 10x Q-Cable 1.7m (3 fase)
- 1x Q-Relay (3 fase)
- Envoy S-Standard
Prijs € 6.620,20 ex BTW, ofwel € 1,68 per WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31CSEo5AvJdt8U4TRGSZMDBxEVw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEVBcGqauemnGRPxuVW0Xeo5.jpg?f=fotoalbum_large

Leverancier 2, variant A:
- 10x Risen Titan S 395Wp Full Black
- 1x Growatt MIN 3600 TL-XE
- 1x Flatfix Fusion montagesysteem
- 1x Shinelink X
Prijs € 5.199,01 ex BTW, ofwel € 1,32 per WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8xYFssgRSqRT0MEBbMRIFVSfVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoKxSNUnXs3E6vYsWgVwQjY1.jpg?f=fotoalbum_large

Leverancier 2, variant B:
- 10x Risen Titan S 395Wp Full Black
- 10x Enphase IQ7PLUS
- 10x Q-Cable (1fase)
- 1x Q-Relay (1 fase)
- 1x Enphase IQ Gateway Standard
Prijs € 6.606,96 ex BTW, ofwel € 1,67 per WP
Legplan zelfde als variant A.

Leverancier 3:
- 10x JA Solar 405wp (Tier 1)
- 10x Montagemateriaal platdak oost/weest
- 2x APS QS1 *geeft aan mogelijk Hoymiles te gebruiken als APS niet leverbaar is
- 1x APS DS3-L *geeft aan mogelijk Hoymiles te gebruiken als APS niet leverbaar is
- 1x Logger
- 1x AC + DC materiaal
Prijs € 4.475,000 ex BTW, ofwel € 1,10 per WP.
Legplan komt bij concrete interesse en dakinspectie daarna.

Leverancier 4, variant A:
- 8x Jinko Solar 415wp Full Black
- 1x Huawei Omvormer 1 fase SUN 2000 L 3 KTL-L1 (hybride)
- 8x Huawei Power optimizer P450
- Van Der Valk montagesysteem
Prijs € 5.369,17 ex BTW, ofwel € 1,62 per WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xqdz_vwzgrczVKNAGm93WRGFW44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgnbKziTCsio5uf2PbgUW19v.jpg?f=fotoalbum_large

Leverancier 4, variant B:
- 8x Jinko Solar 415wp Full Black
- 4x APS DS3L
- 1x ECU-R
- Van Der Valk montagesysteem
Prijs € 5.369,17 ex BTW, ofwel € 1,60 per WP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN2hdD_LNMOcSQwDUY3st3A7ro4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0m7Vv1rR3K7Rspc1RWjmWvDr.jpg?f=fotoalbum_large
Regio
Utrecht
Eigen onderzoek en vragen
Ik heb afgelopen weken veel gelezen over panelen omvormers. Enige vraag die ik nog heb:
  • Ik heb een goed gevoel bij leverancier 3
    (lokale partij). Ik ben echter niet zo happig op de keuze voor Hoymiles indien APS niet leverbaar is. Weinig ervaring mee op lange termijn, Chinese cloud. Is mijn terughoudendheid bij Hoymiles gegrond?

[ Voor 48% gewijzigd door JeroenVerweij op 12-10-2022 14:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bel Patrick van Zonnekompas Utrecht ook nog even.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 16:44

FD2

Een Oost-West systeem.

Optie 1:
11 panelen
5 'dakjes' + 1 Oost paneel, alles in landscape.
5 panelen op West, 6 panelen op Oost, met panelen korter dan 1.95m.

Optie 2:
12 panelen
Met smalle panelen (pakweg 103 cm breed,en 195cm lang)
7 panelen in portrait Zuidwest gericht,
5 panelen in portrait Noord-West Noord-Oost gericht.

[ Voor 3% gewijzigd door FD2 op 25-09-2022 22:32 ]

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank voor het meedenken alvast. Ik zal de updates hier posten als ik offertes binnen heb

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Lunoa
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13-08 17:09
Grappig, ik herken je straat aan de typische inrichting in vergelijking met de rest van de straten in onze "bloemrijke" buurt :X
Ik woon hemelsbreed 150 meter westelijk van je, aan de andere kant van het pas afgeronde nieuwbouwproject aan het einde van jouw straat.
FD2 schreef op zondag 25 september 2022 @ 17:21:
Een Oost-West systeem.

Optie 2:
12 panelen
Met smalle panelen (pakweg 103 cm breed,en 195cm lang)
7 panelen in portrait Zuidwest gericht,
5 panelen in portrait Noord-West gericht.
Ikzelf heb de panelen geplaatst zoals beschreven in optie 2 (Waarbij Noord-West waarschijnlijk Noord-Oost moet zijn?), inderdaad ook met panelen van 1038 x 1924. De beschikbare breedte van mijn dak was 3,80 meter. De lengte was exact een meter korter waardoor ik één paar panelen minder heb kunnen plaatsen dan bij jou zou kunnen. In onderstaand topic zie je hoe ik het geplaatst heb en hoe dat uitkomt qua ruimte. (Op de eerste foto zie je nog net een gedeelte van het nieuwbouwproject ;) )
https://gathering.tweaker...message/72500378#72500378

Ik heb de panelen dus zelf geplaatst en besteld bij Zonnepanelensuper.nl. Zij zitten in Overvecht en installeren volgens mij ook. Ik was zeer tevreden met de service en het meedenken van de eigenaar.

Wellicht kun je ook nog twee (of meer?) panelen kwijt op de uitbouw die ik zie op de luchtfoto?

PV: 5x APsystems DS3-L; 10x415Wp ONO/WZW 12°; Totaal 4150 Wp /// BEV: BYD Atto 3 Design Skiing White

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:22

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ik heb denk ik vooralsnog alleen van de (oude) HIT Kuro van Panasonic gezien dat ze daadwerkelijk iets meer kWh/kWp opleveren dan 'gewone' panelen bij gelijke omstandigheden maar of dat zich terugverdiende is maar de vraag gezien de meerprijs.

De beste panelen zijn degene met de afmetingen zodanig dat je de meeste Wp op je dak weet te proppen. Merk is verder vrijwel irrelevant. Zolang je strings niet zo kort worden dat je er geen omvormer voor kunt vinden of geen micro ermee kunt gebruiken is elk paneel prima.

Oh, en op plat dak uiteraard goed kijken of je de meeste panelen kwijt kunt in dakjes oost/west of noord/zuid ipv puur op zuid. Dat is bijna altijd het geval maar mocht dat niet zo zijn dan levert puur zuid meer op en plat is het verschil in wanneer je opwek hebt vrij klein.

Laat je niet vertellen dat het 1 of het ander beter is wanneer salderen afloopt of voor spreiding over de dag. Dat is allemaal niet relevant met plat dak en vlakke panelen. Enige dat telt is maximaal panelen inpassen aangezien je over het algemeen vrij beperkt bent in beschikbaar oppervlak.

Oh, nog iets: als je toch al meegeholpen hebt met iemand en je hebt een plat dak dat prima te bereiken is: waarom niet zelf doen? @JvS zit ook bij je in de buurt staat me bij. Die kan wellicht nog wat specifieke tips geven ;).

[ Voor 44% gewijzigd door Termy op 25-09-2022 22:26 ]

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Lunoa schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:04:
Grappig, ik herken je straat aan de typische inrichting in vergelijking met de rest van de straten in onze "bloemrijke" buurt :X
Ik woon hemelsbreed 150 meter westelijk van je, aan de andere kant van het pas afgeronde nieuwbouwproject aan het einde van jouw straat.

[...]

Ikzelf heb de panelen geplaatst zoals beschreven in optie 2 (Waarbij Noord-West waarschijnlijk Noord-Oost moet zijn?), inderdaad ook met panelen van 1038 x 1924. De beschikbare breedte van mijn dak was 3,80 meter. De lengte was exact een meter korter waardoor ik één paar panelen minder heb kunnen plaatsen dan bij jou zou kunnen. In onderstaand topic zie je hoe ik het geplaatst heb en hoe dat uitkomt qua ruimte. (Op de eerste foto zie je nog net een gedeelte van het nieuwbouwproject ;) )
https://gathering.tweaker...message/72500378#72500378

Ik heb de panelen dus zelf geplaatst en besteld bij Zonnepanelensuper.nl. Zij zitten in Overvecht en installeren volgens mij ook. Ik was zeer tevreden met de service en het meedenken van de eigenaar.

Wellicht kun je ook nog twee (of meer?) panelen kwijt op de uitbouw die ik zie op de luchtfoto?
Wat leuk dat je reageert en zo vlakbij woont! Bedankt voor de tip voor de partij in Overvecht en het delen van je eigen ervaring :) Ben benieuwd hoe je panelen bevallen, de kleine maand dat ze nu bij je liggen.

Oh en idd, op de uitbouw zouden er mogelijk nog 2 passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Termy schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:11:
Ik heb denk ik vooralsnog alleen van de (oude) HIT Kuro van Panasonic gezien dat ze daadwerkelijk iets meer kWh/kWp opleveren dan 'gewone' panelen bij gelijke omstandigheden maar of dat zich terugverdiende is maar de vraag gezien de meerprijs.

De beste panelen zijn degene met de afmetingen zodanig dat je de meeste Wp op je dak weet te proppen. Merk is verder vrijwel irrelevant. Zolang je strings niet zo kort worden dat je er geen omvormer voor kunt vinden of geen micro ermee kunt gebruiken is elk paneel prima.

Oh, en op plat dak uiteraard goed kijken of je de meeste panelen kwijt kunt in dakjes oost/west of noord/zuid ipv puur op zuid. Dat is bijna altijd het geval maar mocht dat niet zo zijn dan levert puur zuid meer op en plat is het verschil in wanneer je opwek hebt vrij klein.

Laat je niet vertellen dat het 1 of het ander beter is wanneer salderen afloopt of voor spreiding over de dag. Dat is allemaal niet relevant met plat dak en vlakke panelen. Enige dat telt is maximaal panelen inpassen aangezien je over het algemeen vrij beperkt bent in beschikbaar oppervlak.

Oh, nog iets: als je toch al meegeholpen hebt met iemand en je hebt een plat dak dat prima te bereiken is: waarom niet zelf doen? @JvS zit ook bij je in de buurt staat me bij. Die kan wellicht nog wat specifieke tips geven ;).
Ook jij bedankt! Zelf leggen twijfel ik nog over inderdaad maar ergens vind ik het tricky. Vooral omdat ik niet zo handig ben :) Mijn zwager kan ik ivm omstandigheden op dit moment niet vragen om te helpen.

Onze meterkast en technische ruimte op de bovenste verdieping zijn al voorbereid op panelen tijdens de verbouwing. Dus dat zou er wel voor pleiten om zelf te leggen.

Nou goed, ik wacht even wat offertes af en ga dan nog eens afwegen wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-09 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

JeroenVerweij schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:31:
[...]

Ook jij bedankt! Zelf leggen twijfel ik nog over inderdaad maar ergens vind ik het tricky. Vooral omdat ik niet zo handig ben :) Mijn zwager kan ik ivm omstandigheden op dit moment niet vragen om te helpen.
Hier nog een buurman van de overkant van de ASW :). Zelf leggen heb ik afgelopen winter gedaan toen er nog een steiger voor en achter mn huis stond (ivm dakopbouw, zie signature). Zonder steiger had ik het aan de rand niet graag gedaan. Ook zijn mn panelen en montagematerialen allemaal door een hijskraan omhoog getild.

Ik zou de eis van "merk" panelen snel laten varen en het dak idd zo vol mogelijk leggen. Ik heb zelfs verschillende maten panelen genomen om het zo vol mogelijk te krijgen (en daarom micro inverters). Ik zou zelf als je gewoon 2 mooie schaduwloze strings kunt maken, niet kiezen voor micro inverters. Maar aan de andere kant, ze zijn volgens mij wel het best leverbaar op dit moment... Ook wat waard.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
JvS schreef op zondag 25 september 2022 @ 22:36:
[...]

Hier nog een buurman van de overkant van de ASW :). Zelf leggen heb ik afgelopen winter gedaan toen er nog een steiger voor en achter mn huis stond (ivm dakopbouw, zie signature). Zonder steiger had ik het aan de rand niet graag gedaan. Ook zijn mn panelen en montagematerialen allemaal door een hijskraan omhoog getild.

Ik zou de eis van "merk" panelen snel laten varen en het dak idd zo vol mogelijk leggen. Ik heb zelfs verschillende maten panelen genomen om het zo vol mogelijk te krijgen (en daarom micro inverters). Ik zou zelf als je gewoon 2 mooie schaduwloze strings kunt maken, niet kiezen voor micro inverters. Maar aan de andere kant, ze zijn volgens mij wel het best leverbaar op dit moment... Ook wat waard.
:w Wat leuk alle buurtgenoten die reageren :) Heel fijn! Ik heb je topic gezien en geeft mij weer een hoop info en inspiratie! Super blij met alle reacties al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Update: 2 offertes ontvangen so far. Toegevoegd in openingspost. Ondanks dat ik er nog een paar terug verwacht, wel goed om even te checken aangezien er 2 verschillende zaken worden aangeboden (1 met micro-omvormers en de ander zonder).

Leverancier 1:
- 10x Trina Solar 395wp Full Black
- 10x Enphase Micro omvormer IQ7+
- 10x Q-Cable 1.7m (1 fase)
- 1x Q-Relay (1 fase)
- Envoy S-Standard
Prijs € 6.553,20 ex BTW, ofwel € 1,66 per WP
Ik verwacht dat dit nog iets goedkoper wordt, aangezien mijn meterkast al gereed is en er boven al een aansluiting is.

Leverancier 2:
- 10x Risen Titan S 395wp Full Black
- 1x Growatt MIN 3600 TL-XE
- 1x Shinelink X
Prijs € 5.167,50 ex BTW, ofwel € 1,31 per WP
Ik verwacht dat dit nog iets goedkoper wordt, aangezien mijn meterkast al gereed is en er boven al een aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Maar hoe willen ze ze leggen? Alles zuid? Dakjes?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Sorry, ze willen ze als volgt leggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoRW4VCJnER5pCCebZFGo8BhTbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hxDscxmSIzT6sdsvEJ0RX0nV.jpg?f=fotoalbum_large

Vanwege standaard niet actuele luchtfoto (ivm de recente verbouwing) hebben ze het dak van de buren gepakt als vergelijk. Beide tekenen ze zo in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Vraag ze ook eens naar een opstelling met dakjes want dit is vast niet het maximum mogelijk. Dat is het zelden op plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Dank, ga ik doen 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Die opstelling gaat op jouw dak niet passen. Eigenlijk mist de buitenmaat van je dakraam, maar die heb ik ff op 100x100cm gegokt en dan kom ik met een OW opstelling niet veel verder dan tien panelen, 4000wp

Panelen zijn meestal 175-220 lang en 110cm breed. Door die 110cm kan je net niet lekker 3 dakjes in portrait kwijt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkmWK8Gho42IaCVUY7ce5CDP9Wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/W74UP4tscMyKV9VNnRnCgouG.png?f=fotoalbum_large

Maar ook in landscape gaat het net niet lekker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UQc3eEaJCDwP9RO6CwFiqf4N0CI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dommaawhOy8GsxTPAuGHaV2g.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat 10 panelen in OW wel het maximale is. Dat dakraam valt net verkeerd

[ Voor 13% gewijzigd door JvS op 05-10-2022 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
JvS schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:08:
Die opstelling gaat op jouw dak niet passen. Eigenlijk mist de buitenmaat van je dakraam, maar die heb ik ff op 100x100cm gegokt en dan kom ik met een OW opstelling niet veel verder dan tien panelen, 4000wp

Panelen zijn meestal 175-220 lang en 110cm breed. Door die 110cm kan je net niet lekker 3 dakjes in portrait kwijt
[Afbeelding]

Maar ook in landscape gaat het net niet lekker...

[Afbeelding]

Ik denk dat 10 panelen in OW wel het maximale is. Dat dakraam valt net verkeerd
Wow wat onwijs aardig dat je dit voor me hebt ingetekend!!! Enorm bedankt! In welke tooling heb je dit gedaan?

Ik heb zelf geprobeerd in de Sunny Portal van SMA te pielen maar kwam er daar niet uit op deze manier. Ik wil zelf namelijk ook graag gaan puzzelen en offertes die ik nog krijg gaan vergelijken op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Waarom is dat dakraam niet zichtbaar in de offerte? Of mis ik iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Termy schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 23:30:
Waarom is dat dakraam niet zichtbaar in de offerte? Of mis ik iets?
Nee, je mist niets :) Hebben ze idd nog niet goed gedaan. Ze hebben een oude luchtfoto gepakt (zal nog wel standaard in de ontwerp programma’s zitten) waar onze verbouwing nog niet zichtbaar is. Ik heb ze nog gevraagd om het aan te passen aan de hand van de nieuwe luchtfoto’s.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

JeroenVerweij schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:26:
[...]

Wow wat onwijs aardig dat je dit voor me hebt ingetekend!!! Enorm bedankt! In welke tooling heb je dit gedaan?

Ik heb zelf geprobeerd in de Sunny Portal van SMA te pielen maar kwam er daar niet uit op deze manier. Ik wil zelf namelijk ook graag gaan puzzelen en offertes die ik nog krijg gaan vergelijken op die manier.
In Sunny Portal. Sunny takes a little getting used to :P. Maar ik heb in december/januari tijdens mijn verbouwing dus al veel getekend. Ben er wel redelijk handig in geworden :).

Ik kan je de projectfile wel sturen als je wilt. DM me maar met een mailadres, die kan je dan in sunny importeren.
JeroenVerweij schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 06:43:
[...]

Nee, je mist niets :) Hebben ze idd nog niet goed gedaan. Ze hebben een oude luchtfoto gepakt (zal nog wel standaard in de ontwerp programma’s zitten) waar onze verbouwing nog niet zichtbaar is. Ik heb ze nog gevraagd om het aan te passen aan de hand van de nieuwe luchtfoto’s.
Waar vind je nieuwe luchtfoto's? En kan je niet beter gewoon de bouwtekening geven met daarop de daadwerkelijke maten die het geworden zijn aangeven?

[ Voor 27% gewijzigd door JvS op 06-10-2022 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bertrandus
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-11-2024
Bekende buurt! Heb bijna tien jaar op verschillende plekken in die omgeving gewoond..Inmiddels hebben we de stad verlaten, maar zijn wel in de regio gebleven :)

Ik heb op je ontvangen offertes niet heel veel op te merken, zeker niet als volgens het intekenen van JvS blijkt dat er niet veel meer passen dan 10. Heeft er misschien ook mee te maken dat de panelen steeds groter worden. Ook bij ons helpt het gebruik van dakjes niet echt om er veel meer op te krijgen.

Zelf zit ik met een soortgelijke vraag en situatie, en krijg ik aanbiedingen die voor een (volgens mij) eenvoudige string al over de EUR 1,60 / WP gaan. Met Enphase gaat het hier richting de EUR 1,90-2,00/WP. Zie mijn topic voor de offertes die ik ontving ter vergelijk.

Misschien een brutale vraag, maar zou je per PM kunnen delen bij wie jij op EUR 1,31/WP uitkomt ;)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
JvS schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 08:07:
[...]

In Sunny Portal. Sunny takes a little getting used to :P. Maar ik heb in december/januari tijdens mijn verbouwing dus al veel getekend. Ben er wel redelijk handig in geworden :).

Ik kan je de projectfile wel sturen als je wilt. DM me maar met een mailadres, die kan je dan in sunny importeren.

[...]

Waar vind je nieuwe luchtfoto's? En kan je niet beter gewoon de bouwtekening geven met daarop de daadwerkelijke maten die het geworden zijn aangeven?
Ik stuur je een PM, dankjewel! Nieuwe luchtfoto op PDOK Viewer (https://app.pdok.nl/viewer/) te vinden. En dan Achtergrondkaarten -> Luchtfoto’s -> Luchtfoto (winter, 8cm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Bertrandus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:41:
Bekende buurt! Heb bijna tien jaar op verschillende plekken in die omgeving gewoond..Inmiddels hebben we de stad verlaten, maar zijn wel in de regio gebleven :)

Ik heb op je ontvangen offertes niet heel veel op te merken, zeker niet als volgens het intekenen van JvS blijkt dat er niet veel meer passen dan 10. Heeft er misschien ook mee te maken dat de panelen steeds groter worden. Ook bij ons helpt het gebruik van dakjes niet echt om er veel meer op te krijgen.

Zelf zit ik met een soortgelijke vraag en situatie, en krijg ik aanbiedingen die voor een (volgens mij) eenvoudige string al over de EUR 1,60 / WP gaan. Met Enphase gaat het hier richting de EUR 1,90-2,00/WP. Zie mijn topic voor de offertes die ik ontving ter vergelijk.

Misschien een brutale vraag, maar zou je per PM kunnen delen bij wie jij op EUR 1,31/WP uitkomt ;)?
Dank ook en ik stuur je een PM ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bertrandus schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 10:41:
Ja dit dak heeft net een beetje lastige maten. 330 cm is eigenlijk net te weinig, ook om 3 smallere panelen n de breede tegen elkaar aan te leggen (je wilt 50cm van de dakrand weg blijven), maar 390 breed is ook weer net te weinig om lekker 2 echt lange panelen (van 220cm) in een dakje kwijt te raken.

Je zou eigenlijk panelen van 95 bij 190 willen hebben, dan had je er veel meer kwijt gekund. Maar die maat bestaat helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Oops, per ongeluk ‘quote’ ipv ‘wijzig’ op openingspost gedaan.

Openingspost bijgewerkt met 4 in detail uitgewerkte offertes met legplan. Data en eigen onderzoek/vragen tabjes bijgewerkt.

[ Voor 94% gewijzigd door JeroenVerweij op 07-10-2022 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

APS is ook een Chinese cloud dus wat dat betreft maakt het weinig verschil. Of het relevant is dat de monitoring daar heen gaat moet je zelf bepalen. Het systeem produceert ook gewoon zonder monitoring.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Even een update van mijn kant, mochten er volgers zijn van dit topic of dit later tegenkomen.

Ik ben van plan om met leverancier 3 in zee te gaan vanwege de volgende redenen:
  1. Verreweg de scherpste prijs per WP
  2. Dak maximaal vol en opstelling met micro’s
  3. Kan volledige APS opstelling verzorgen gezien mijn (wellicht nergens op gebaseerde) terughoudenheid bij Hoymiles
  4. Kan snel komen voor een dakinspectie
  5. Prettig contact
Mocht dit om wat voor reden ook op niets uitlopen, gaf ik kijken naar het beste alternatief.

Voor nu dank voor het fijne meedenken en jullie tips en adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Leverancier 3 is zojuist geweest voor een dakinspectie. Prima gevoel bij en 10 panelen passen ook daadwerkelijk. En dus de micro’s van APS.

1 vraag nog. Hij wil de kabel van buiten naar binnen via de buis van de Itho Daalderop laten lopen (die al op het dak uitkomt). En dan via een gaatje aan de zijkant van die buis naar de stroompunten in de muur. Kan dat kwaad?

Volgens hem is het type C ventilatie en zitten in dat gedeelte geen filters bijvoorbeeld dus zou het prima moeten kunnen, zeker omdat het een brede buis is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RlIldU_WiQRCkS1bZGZwFqjwxjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/utrBPdNpIQpkPuQIrMtluGa6.jpg?f=fotoalbum_large

Dank alvast!

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenVerweij op 17-10-2022 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Dat zie je wel vaker ja. Niet echt netjes maar scheelt wel een doorvoer maken. Of er officieel iets op tegen is weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy

Termy

Ik kwam toevallig weer in dit topic en vraag me af of je panelen ondertussen al liggen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenVerweij
@Termy Nee, nog niet. De APS omvormers zijn slecht leverbaar (geweest). Ik bel deze week weer even of het inmiddels gelukt is om ze te bestellen, aangezien ze in december volgens de leverancier weer op voorraad zouden komen. Zo niet, dan kijken we wellicht naar alternatieve omvormers zodat ze snel liggen voor het opwek seizoen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
@Termy Zojuist de leverancier gesproken en hij krijgt morgen een hoop omvormers geleverd. Als alles goed gaat, spreken we elkaar begin volgende week om een datum te plannen voor de installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy

Termy

Nice, ben benieuwd :).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Nou, hier dan een langverwachte update met een mooie conclusie: de zonnepanelen liggen sinds vanmorgen op het dak!!! Het zijn overigens uiteindelijk 10x410wp DMEGC panelen geworden met 5x APSystems DS3-L omvormers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8fioVW_YFfS8GFpW77T9ul54fM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3L6rj3Gi45l661EjBSHsbRfP.jpg?f=fotoalbum_large

Het ging vanmorgen super snel. Met 3 man waren ze in 3,5-4 uur klaar. Mijn contact had al wat voorbereidingen gedaan thuis.

Los van het resultaat, ben ik ook tevreden over het proces. De communicatie was soms in het voortraject wat stroef maar vandaag ging alles heel goed. Netjes rubber om de dakrand waar de ladder tegenaan steunt, voorzichtig in huis, stipt op de afgesproken tijd aanwezig en installatie uitgevoerd zoals vooraf besproken.

Factuur komt een dezer dagen en is keurig zonder de btw, zoals we op voorhand ook hadden besproken.

Nu genieten van nog een heel jaar opwek! En alle jaren daarna :)

Nogmaals enorm dank voor het meedenken van iedereen hier in het topic. Heeft enorm geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:30
En dat voor € 1,10 per WP? Koopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
ASW1 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 15:52:
En dat voor € 1,10 per WP? Koopje.
Ja, ongeveer idd. 4675 ex BTW voor 10x410wp met APS micro’s. Zie dat in openingspost nog 4475 staat maar is uiteindelijk 4675 geworden omdat ik per se APS wilde ipv Hoymiles en de APS die hij initieel bedacht had, niet goed leverbaar was.

Dat was vorig jaar september al een goede prijs en nu helemaal :) Ben er heel blij mee!

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenVerweij op 15-02-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Settler11
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-09 13:28
Hallo @JeroenVerweij Ik was benieuwd wie dan de 'partij 3' is geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Geen idee of het hier gebruikelijk/wenselijk is om namen te noemen hier, dus ik stuur je een pb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
JeroenVerweij schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:33:
Geen idee of het hier gebruikelijk/wenselijk is om namen te noemen hier, dus ik stuur je een pb :)
Hi Jeroen, ik zou ook graag willen weten wie de leverancier is geworden. Zou jij mij ook een PB willen sturen met zijn naam?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22:20
Hi @JeroenVerweij ik ben ook op zoek naar een leverancier in Utrecht dus als je mij ook een PM zou willen sturen wordt dat gewaardeerd. Andere tips in Utrecht ook welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Inmiddels een afspraak gemaakt met de tip via @JeroenVerweij . Afspraak om te leggen wel te verstaan. Komt over een paar weken al langs.

Zal laten weten wat de ervaring is geweest.
Pagina: 1