Ik lees al heel wat jaren mee op Tweakers, maar heb niet eerder gereageerd of een topic geopend: eens moet de eerste keer zijn!
Een tijdje terug hebben we na een flinke zoektocht eindelijk een huis gevonden, en nu hebben ook wij (evenals de rest van Nederland) de wens om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Omdat ik niet helemaal zeker ben van de beste keuze(s), wilde ik hem hier even voorleggen. Ik heb het format zo goed als mogelijk gevolgd, hopelijk geeft het voldoende beeld.
Vermoed dat de dakrand zo’n 08-09 meter hoog is (BG + 2 verdiepingen).
Luchtfoto:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YkBQxfqayRhX8zYeT5qXs5ux.png?f=user_large)
Achterzijde (W) woning:
/f/image/TjrWX61SrMfBoUudr4NnFIDK.png?f=fotoalbum_large)
Voorzijde (O) woning:
/f/image/UgyROVKtxYf3AXWjoIH8JVXa.png?f=fotoalbum_large)
Overzicht beschikbare ruimte:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q7SRbgg4fov27nXmlmLrMimS.png?f=user_large)
Foto van schoorsteen + pijpjes:
Zonatlas van het dak:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLEBzhUqUyu9mO5EdfqLAusW.png?f=user_large)
De bomen aan de noordzijde en voor- en achterkant van de woning geven naar mijn idee ook weinig schaduw omdat de zon de ‘andere kant op draait’.
Meterkast
/f/image/hTG6fTIJMP21sFt3gOSILEwb.png?f=fotoalbum_large)
Offertes:
/f/image/jSgfsiTK5XBDDJFAiOB9hmoe.png?f=fotoalbum_large)
Voorbeelden legplannen:
Zuid 12 panelen (Aanbieder 4):
Oost-West 10 panelen (Aanbieder 3):
:fill(white):strip_exif()/f/image/vjnEDBg9EtZAsSkVoStud6bi.png?f=user_large)
Zuid 10 panelen (Aanbieder 1):
/f/image/hxvPh9QNfMBCK1Zxwa6GUzow.png?f=fotoalbum_large)
Aanbieder 3 kan pas redelijk laat leggen en gebruikt eigen merk/label componenten. Dat lijkt mij een mogelijk risico bij bijvoorbeeld garantie of onderhoud als zij zelf niet meer actief zijn. Om die reden zie ik die aanbieding minder zitten, ook al is de prijs/WP het laagst.
Aanbieder 2 valt omwille van de prijs en beperkte informatie bij de offerte af.
Hoewel ik me via dit forum en op andere plekken heb proberen in te lezen, is dit gewoonweg niet helemaal mijn onderwerp. Ik zou dan ook graag input krijgen op onder meer de volgende punten:
Een tijdje terug hebben we na een flinke zoektocht eindelijk een huis gevonden, en nu hebben ook wij (evenals de rest van Nederland) de wens om zonnepanelen op het dak te laten plaatsen.
Omdat ik niet helemaal zeker ben van de beste keuze(s), wilde ik hem hier even voorleggen. Ik heb het format zo goed als mogelijk gevolgd, hopelijk geeft het voldoende beeld.
Foto's
Betreft een hoekwoning met platdak (bitumen). Aan de voorzijde zit een dakterras waardoor de ruimte voor panelen iets minder groot is dan het grondoppervlak van de gehele woning.Vermoed dat de dakrand zo’n 08-09 meter hoog is (BG + 2 verdiepingen).
Luchtfoto:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YkBQxfqayRhX8zYeT5qXs5ux.png?f=user_large)
Achterzijde (W) woning:
/f/image/TjrWX61SrMfBoUudr4NnFIDK.png?f=fotoalbum_large)
Voorzijde (O) woning:
/f/image/UgyROVKtxYf3AXWjoIH8JVXa.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Dak is ongeveer 6 x 6 m, met een schoorsteen aan de noordkant, en wat pijpjes van de CV / ventilatie aan de zuidkant van zowel ons huis als van de buren.Overzicht beschikbare ruimte:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q7SRbgg4fov27nXmlmLrMimS.png?f=user_large)
Foto van schoorsteen + pijpjes:
/f/image/VzH2o2lE8dJIijIg1jbS3jx9.png?f=fotoalbum_large)
Zonatlas van het dak:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YLEBzhUqUyu9mO5EdfqLAusW.png?f=user_large)
Schaduw
Van bouwwerken rondom het huis komt geen schaduw; alle omliggende woningen zijn even hoog.De bomen aan de noordzijde en voor- en achterkant van de woning geven naar mijn idee ook weinig schaduw omdat de zon de ‘andere kant op draait’.
Jaarverbruik
Verbruik is nog niet helemaal bekend (wonen hier nog geen jaar), maar schat zo rond de 3000kWh. De kinderen zijn nog klein, en ik kan me voorstellen dat we de komende jaren meer energie gaan verbruiken. Ik zet liever dus iets ruimer in.Huidige elektriciteitsaansluiting
Meterkast is driefasen (daar zit de inductiekookplaat op), maar heeft een beetje een bijzondere indeling als je het mij als leek vraagt. Ik meen namelijk dat voor alle ‘reguliere’ groepen automaten beschikbaar zijn incl. aardlek en hoofdschakelaar, en dat de driefasen-aansluiting smeltzekeringen en een draaischakelaar heeft, en op een bijzondere plek zit. Zeg ik dat goed zo? En is dit een probleem?Meterkast
/f/image/hTG6fTIJMP21sFt3gOSILEwb.png?f=fotoalbum_large)
Budget en doel
Doel is meer dan het verbruik dekken met oog op de toekomst, dus ongeveer 3000-3500 kWh/jaar? Het budget is zo’n EUR 6000-6500 ex BTW.Wie gaat het project uitvoeren
Uitvoering door een installateur i.v.m. gebruik verduurzamingsdepot.Bijhouden van data
Vind ik interessant, maar zal niet een doorslaggevende factor zijn. Een standaard portal zal in de meeste gevallen voldoen, en integratie in Home Assistant of iets dergelijks is leuk maar geen prioriteit.Reeds verkregen offertes
We hebben de afgelopen tijd een aantal verschillende offertes opgevraagd, onder meer via collectieve inkoop vanuit de gemeente, bij partijen n.a.v. offertes die ik hier op het forum voorbij zag komen, en er zit een tweetal aanbieders uit de buurt bij.Offertes:
/f/image/jSgfsiTK5XBDDJFAiOB9hmoe.png?f=fotoalbum_large)
Voorbeelden legplannen:
Zuid 12 panelen (Aanbieder 4):
/f/image/9JMUbiWO7DM0YGM5o8vtRfUr.png?f=fotoalbum_large)
Oost-West 10 panelen (Aanbieder 3):
:fill(white):strip_exif()/f/image/vjnEDBg9EtZAsSkVoStud6bi.png?f=user_large)
Zuid 10 panelen (Aanbieder 1):
/f/image/hxvPh9QNfMBCK1Zxwa6GUzow.png?f=fotoalbum_large)
Regio
Regio is Midden Nederland (Utrecht).Waar ik hulp bij zou willen
Kijkend naar de aanbiedingen, heb ik een voorkeur voor Aanbieder 1, of de tweede optie van Aanbieder 5. Van die laatste zou ik dan wel een prijs voor 10 of 12 panelen willen zien, misschien kan dat nog wel binnen het budget?Aanbieder 3 kan pas redelijk laat leggen en gebruikt eigen merk/label componenten. Dat lijkt mij een mogelijk risico bij bijvoorbeeld garantie of onderhoud als zij zelf niet meer actief zijn. Om die reden zie ik die aanbieding minder zitten, ook al is de prijs/WP het laagst.
Aanbieder 2 valt omwille van de prijs en beperkte informatie bij de offerte af.
Hoewel ik me via dit forum en op andere plekken heb proberen in te lezen, is dit gewoonweg niet helemaal mijn onderwerp. Ik zou dan ook graag input krijgen op onder meer de volgende punten:
- Heeft een systeem met micro-omvormers en/of optimizers in deze situatie wel zin? Optimizers zijn niet gek veel duurder, de micro-omvormers wel.
- Wat is een betere / logischere opstelling: Zuid, of Oost-West? Ik begreep dat O-W misschien beter is voor het moment dat er niet meer gesaldeerd kan worden omdat je dan meer verspreid over de dag opwekt?
- Kan het systeem (eenvoudig) op driefasen worden aangesloten in mijn situatie? Of biedt dat geen voordelen?
[ Voor 2% gewijzigd door Bertrandus op 11-10-2022 21:24 . Reden: Extra optie opgenomen (5c) voor 10 panelen zuid en 3 fasen aansluiting. Extra offertes opgevraagd en opgenomen. ]