Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb
Vraag
Beste antwoord (via BMWF30 op 02-01-2023 22:37)
Ik zou maar 2 zwarte draden verbinden, de zwarte draad vanaf de PIR en de zwarte draad naar de lampen (ofwel de schakelaar altijd in de stand laten staan zoals getekend). Dan kun je met de linker schakelaar kiezen tussen permanent uit, permanent aan (nouja, max 8h) of aan via de sensor.ixit schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:34:
Laat de eerste wisselschakelaar zitten, en vervang de 2de door een lasdop waarmee je de drie zwarte kabels koppelt.
Dan gebruik je de eerste schakelaar daarna om qua functie te wisselen tussen permanent branden, of geregeld via de PIR sensor.
De sensor heeft zelf al een voorziening voor "permanent aan", zie de handleiding.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Alle reacties
Welk gedrag wil je eigenlijk?
Als er beweging is gezien moet de lamp aan, maar wat moet er gebeuren als je dan aan de knoppen zit?
Je kan ook nog een knop gebruiken om wat functies van die pir sensor te bedienen zoals always on, moet je niet meer in die hoek kijken? En dan 1 schakelaar gewoon een blindplaat op.
[ Voor 4% gewijzigd door Rmg op 31-12-2022 22:35 ]
Zoals je het nu tekent gaat de bewegingsmelder alleen werken als beide schakelaars "aan" staan, met één of beide schakelaars in de verkeerde stand doet het niets. In het slechtste geval moet je dus eerst 2 schakelaars omzetten voordat je licht hebt, doet dat het idee van de bewegingsmelder niet teniet? Kun je de bestaande schakelaars niet gewoon allebei laten vervallen?
Het gewenste gedrag is om:
a). Bestaande bedrading zoveel mogelijk intact te laten omdat het een hels karwei is om draden uit het leidingwerk en verschillende lasdozen te halen (bereikbaarheid ervan is een groot probleem) Ook al betekent dit dat de stand van schakelaar 2, in een verkeerde stand, ervoor kan zorgen dat de battens niet aan zullen gaan bij een bewegingsdetectie van de PIR. Schakelaar 2 wordt eigenlijk niet gebruikt en de stand zal dus niet snel verkeerd komen te staan.
b). Met schakelaar 1 de PIR te kunnen schakelen naar “always on”
Desktop PC: Win 10 Home - Samsung SSD 850 EVO 250Gb – Samsung HHD 103 1Tb – WDC WD10 1Tb - RAM: 16Gb DDR4 - CPU: i5-6400 @2700Ghz – GPU: NVIDIA GeForce GTX 750 Ti 2Gb
Zo heb ik dat bij m'n huurhuis gedaan ivm philips hue lampen overal.
Niet mooi 🙈, wel functioneel 😉
Vergeet 2 en vervang die door een klik aan klik uit sensor. Koppel die permanent losBMWF30 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 22:57:
@Rmg @Xander @D-dark
Het gewenste gedrag is om:
a). Bestaande bedrading zoveel mogelijk intact te laten omdat het een hels karwei is om draden uit het leidingwerk en verschillende lasdozen te halen (bereikbaarheid ervan is een groot probleem) Ook al betekent dit dat de stand van schakelaar 2, in een verkeerde stand, ervoor kan zorgen dat de battens niet aan zullen gaan bij een bewegingsdetectie van de PIR. Schakelaar 2 wordt eigenlijk niet gebruikt en de stand zal dus niet snel verkeerd komen te staan.
b). Met schakelaar 1 de PIR te kunnen schakelen naar “always on”
Voor 1 ook een klik aan klik uit sensor maar lus je erachter in de schakeling permanent door zodat die altijd spanning heeft. (WAGO klem)
Bij de lamp maak je een splitsing. Zowel een los te bedienen klik aan klik uit schakelaar als een bewegingsdetector sluit je parallel op de plus en de min aan. (1 extra lasdoos)
Die 2 paralle uitgangen voeg je weer samen tot 1 ingaande plus en 1 uitgaande min.
Kortom, gewoon beide wisselschakelaars goed zetten en afplakken en de sensor in serie met de led battens plaatsen toch ...
Simpel en effectief, precies wat ik zoek 😃👍
:fill(white):strip_exif()/f/image/K6dvpt6Z9UuWMUuOOtRkMUjT.png?f=user_large)
Dat zou ik normaliter ook doen, maar het is een hels karwei om de kabels uit de leidingen en lasdozen te halen en om te leggen naar de PIR. Verder zijn de lasdozen ook nog eens moeilijk bereikbaar.
Toch bedankt voor je reactie/tip 👍
Dat hoeft helemaal niet. Je kan de schakelaars prima weghalen en de bedrading laten zitten en permanent doorverbinden .BMWF30 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:51:
@Xander
Dat zou ik normaliter ook doen, maar het is een hels karwei om de kabels uit de leidingen en lasdozen te halen en om te leggen naar de PIR. Verder zijn de lasdozen ook nog eens moeilijk bereikbaar.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dit ziet er ook heel raar uit. Heb je die twee lampen in serie geschakeld? Dat lijkt me HEEL sterk.BMWF30 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:45:
@dragon2
Kortom, gewoon beide wisselschakelaars goed zetten en afplakken en de sensor in serie met de led battens plaatsen toch ...
Simpel en effectief, precies wat ik zoek 😃👍
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door JvS op 01-01-2023 18:03 ]
Je kunt de draden natuurlijk gewoon doorverbinden, een inbouwschakelaar vervangen door een blindplaat of een opbouwschakelaar vervangen door een lasdoos.BMWF30 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 17:51:
@Xander
Maar je komt blijkbaar wel met een leiding vanuit de lasdoos naar de PIR voor de nuldraad?
Ik wil tenminste 1 schakelaar behouden om gebruik te kunnen maken van de “always on” functie van de PIR (zoals in het schema van de PIR staat).
Voor wat betreft de schakeling van de LED battens, inderdaad ze zijn niet in serie maar parallel geschakeld in de praktijk .... schema even aangepast zodat beide juist zijn 😉
:fill(white):strip_exif()/f/image/7JFyzu9fMizygpgIFotNX0Za.png?f=user_large)
[ Voor 8% gewijzigd door BMWF30 op 01-01-2023 18:30 ]
Onder een van de wisselschakelaars zit een randaarde stopcontact, tussen de leiding die daar heen loopt heb ik idd een lasdoos aangebracht en de nuldraad met een WEGA klem afgetakt naar de PIR.
Dan gebruik je de eerste schakelaar daarna om qua functie te wisselen tussen permanent branden, of geregeld via de PIR sensor.
Dat lijkt mij functioneel de handigste oplossing, kan je standaard de PIR gebruiken,
maar kan je als het een keer nodig is de lampen ook permanent aan zetten.
Ik zou maar 2 zwarte draden verbinden, de zwarte draad vanaf de PIR en de zwarte draad naar de lampen (ofwel de schakelaar altijd in de stand laten staan zoals getekend). Dan kun je met de linker schakelaar kiezen tussen permanent uit, permanent aan (nouja, max 8h) of aan via de sensor.ixit schreef op maandag 2 januari 2023 @ 00:34:
Laat de eerste wisselschakelaar zitten, en vervang de 2de door een lasdop waarmee je de drie zwarte kabels koppelt.
De sensor heeft zelf al een voorziening voor "permanent aan", zie de handleiding.
Reden hiervoor is dat als PIR1 zijn schakelaar activeert (omdat ie beweging ziet) dat ie daarmee PIR2 'kortsluit'. Dat veroorzaakt weliswaar geen schade aan PIR2 maar zorgt er wel voor dat die geen spanning krijgt zolang PIR1 actief is en dus opnieuw op zal starten als PIR1 zijn schakelaar weer deactiveert. Door dit opnieuw opstarten wordt PIR2 helaas geactiveerd, althans bij mijn schakelaars. En PIR2 sluit PIR1 daarmee kort, en hetzelfde herhaalt zich daar. Het uiteindelijke effect is dat de lamp continue blijft knipperen in het tempo waarin de timers zijn afgesteld...
/f/image/V0Zh9Au0HXaX4NWTUzPBJcqM.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door FelixD op 23-01-2024 15:04 ]
[ Voor 97% gewijzigd door We Are Borg op 29-10-2024 08:35 ]