Toon posts:

Hybride warmtepomp met een CV-ketel van 20 jaar oud?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smily01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-01 19:18
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een hybride warmtepomp. Ik woon in een tussenwoning uit 1983. Omdat ons huis niet goed geisoleerd kan worden (de mogelijkheden zijn erg duur; wel overal HR++ glas en vloerisolatie), ben ik aan het kijken naar een hybride warmtepomp (ivm de kosten). Nu hebben wij een cv-ketel van 20 jaar oud. Kan er een hybride warmtepomp op deze cv-ketel aan worden gesloten of zouden jullie ervoor kiezen om te wachten totdat de CV-ketel defect is? Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Beste antwoord (via smily01 op 03-01-2023 19:10)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:38
Elk huis kan goed genoeg geïsoleerd worden voor een warmtepomp.

Bij matige of slechte isolatie heb je alleen een grotere warmtepomp nodig en een afgiftesysteem met een grotere capaciteit, dan bij een goed geïsoleerd huis.
Bouwjaar 1983 heeft al wat isolatie, muren en dak zijn als het goed is minimaal Rc1,3. Das naar huidige maatstaven niet goed, maar zeker niet meteen een no-go wat betreft de warmtepomp.

Je hebt een tussenwoning, dus niet zo heel veel gevel oppervlak. Dat scheelt al. Wij hebben een hoekwoning uit dezelfde bouwperiode en dat gaat prima met de originele spouw isolatie en warmtepomp.
Je hebt HR++ glas, dus daar zit je al goed.
Vloerisolatie is makkelijk naar een hoog niveau te brengen als je een kruipruimte hebt. Betaalt zich ongeacht het verwarmingssysteem wat je kiest snel terug en verhoogt je comfort (minder koude voeten).
Dan rest nog je dakisolatie. Als je zolder niet heel netjes is afgewerkt, is ook dat relatief simpel aan te brengen. En dan is je huis wat betreft warmteverliesberekening écht meer dan klaar voor all-electric.

Wil je de investering spreiden, dan kun je nu voor een warmtepomp kiezen die in capaciteit groot genoeg is voor all-electric, maar die nog wel op je ketel wordt aangesloten. En houd je je ketel nog voor warm water. En dan vervang je in de toekomst je ketel voor een boilervat of aparte warmtepomp boiler.

Kijk ook eens naar duurzaamheidsleningen en energiebespaarleningen indien de totale investering te groot is om in één keer op te hoesten. Je hebt dan goedkope financiering voor je warmtepomp, zonnepanelen en extra isolatie. En daarmee bespaar je doorgaans meer op je energierekening dan wat je aan maandlasten voor de lening moet betalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je een warmtepomp kiest die je hele gasverbruik kan vervangen, dan is het handig om nu alvast te oriënteren en in de rij te gaan staan, dan ben je voorbereid en weet je wat je kunt verwachten als wanneer je ketel het begeeft. In de praktijk komt het er op neer dat je gasketel zijn laatste dagen dan alleen voor tapwater gebruikt gaat worden.

Elke ketel kan aan/uit gestuurd worden en elke warmtepomp heeft een contact voor hulpverwarming.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2022 19:40]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• smily01
Met andere woorden; het zou moeten kunnen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:45
De enige belangrijke isolatie stap die nog niet gedaan is is het dak.

Daarna is het verstandiger je afgifte systeem op orde te brengen, je helemaal krom isoleren is niet het antwoord!

Een full-electric warmtepomp is mogelijk als je afgifte systeem bij warmtepomp vriendelijke temperatuur voldoende capaciteit heeft.

Dus inventariseren wat je afgifte systeem kan is de eerste stap.
Dan kun je uit je jaarlijks gasverbruik redelijk afleiden hoe zwaar de warmtepomp moet zijn.

Mijn minder goed dan jouw geïsoleerde tussenwoning zit op een kW of 7 in de huidige staat. Vloerverwarming en wat Jaga‘s kunnen dat aan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@smily01 technisch ja, en praktisch gezien
"Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" hoofdstuk "Is mijn huis geschikt"

[Voor 24% gewijzigd door Proton_ op 01-01-2023 20:07]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4Henk 'm!

• Ivow85
Elk huis kan goed genoeg geïsoleerd worden voor een warmtepomp.

Bij matige of slechte isolatie heb je alleen een grotere warmtepomp nodig en een afgiftesysteem met een grotere capaciteit, dan bij een goed geïsoleerd huis.
Bouwjaar 1983 heeft al wat isolatie, muren en dak zijn als het goed is minimaal Rc1,3. Das naar huidige maatstaven niet goed, maar zeker niet meteen een no-go wat betreft de warmtepomp.

Je hebt een tussenwoning, dus niet zo heel veel gevel oppervlak. Dat scheelt al. Wij hebben een hoekwoning uit dezelfde bouwperiode en dat gaat prima met de originele spouw isolatie en warmtepomp.
Je hebt HR++ glas, dus daar zit je al goed.
Vloerisolatie is makkelijk naar een hoog niveau te brengen als je een kruipruimte hebt. Betaalt zich ongeacht het verwarmingssysteem wat je kiest snel terug en verhoogt je comfort (minder koude voeten).
Dan rest nog je dakisolatie. Als je zolder niet heel netjes is afgewerkt, is ook dat relatief simpel aan te brengen. En dan is je huis wat betreft warmteverliesberekening écht meer dan klaar voor all-electric.

Wil je de investering spreiden, dan kun je nu voor een warmtepomp kiezen die in capaciteit groot genoeg is voor all-electric, maar die nog wel op je ketel wordt aangesloten. En houd je je ketel nog voor warm water. En dan vervang je in de toekomst je ketel voor een boilervat of aparte warmtepomp boiler.

Kijk ook eens naar duurzaamheidsleningen en energiebespaarleningen indien de totale investering te groot is om in één keer op te hoesten. Je hebt dan goedkope financiering voor je warmtepomp, zonnepanelen en extra isolatie. En daarmee bespaar je doorgaans meer op je energierekening dan wat je aan maandlasten voor de lening moet betalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• smily01
Bedankt voor jullie reacties! Misschien moet ik de situatie wat betreft mijn huis even uitleggen en wat ik allemaal al heb gedaan. Het is inderdaad een huis uit 1983. De kruipruimte is een aantal jaren geïsoleerd met Tonzon. Alle ramen zijn HR++. Verder kan de spouwmuur volgens 4 verschillende isolatiebedrijven niet extra geïsoleerd worden vanwege de vele cementbaarden. Daardoor zal mijn gevel geïsoleerd moeten worden. Door de aparte bouw van ons huis, moet er in totaal 8 1/2 meter van de gevel geïsoleerd worden. Dat gaat aardig in de papieren lopen (volgens een berekening op verbeteruwhuis.nl van Milieu Centraal). Door de aparte bouw van ons huis hebben we ook geen toegang tot de zolder. Er zit een betonlaag van 30 cm tussen de eerste verdieping en de zolder. Alleen wanneer je de dakpannen weghaalt, zou je naar binnen kunnen, maar dat zagen de isolatiebedrijven ook niet zitten.

Ik heb een temperatuurtest (ook een tip van Milieu Centraal) uitgevoerd waardoor de aanvoertemperatuur van de CV-ketel naar de verwarming wordt verlaagd naar 50 graden, maar het huis was niet warm te krijgen. Dat is pas bij een aanvoertemperatuur van 60 graden. Wanneer je dan een test uitvoert of je huis klaar is voor een warmtepomp op de website van Milieu Centraal krijg je het advies om een hybride warmte pomp aan te schaffen. Daarom dacht ik; dat doe ik. Maar dezelfde website van Milieu Centraal raad dan weer aan om geen hybride warmtepomp aan te schaffen wanneer je een CV-ketel hebt ouder dan 12 jaar. Vandaar dus mijn vraag. Klopt dit advies?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Afgifte afgifte afgifte.
Als isoleren niet meer gaat, dan kan je zo'n beetje elk huis warmtepompgeschikt maken met meer, dikkere, betere radiatoren of wand/vloer/plafondverwarming.

Het alternatief is gas blijven stoken en later misschien een warmtenet (check de Transitievisie Warmte van je gemeente).

• smily01
Bedabkt voor jullie reacties! Dankzij jullie adviezen kan ik weer verder.

• smily01
Sorry dat ik vraag, maar is het echt waar dat je een matig geïsoleerd huis geschikt kan maken door een all electric warmtepomp te installeren met meer vermogen dan nodig is (eventueel aangevuld met aanvullende grote radiatoren of vloerverwarming)? Overal op het internet wordt er geadviseerd om een hybride warmtepomp te nemen, omdat het anders niet warm te krijgen is in je huis. Ik heb ook verschillende tv-programma' s o.a. Radar waarin hier voor wordt gewaarschuwd. In ieder geval bedank voor je reactie!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:09

Cr3ator

1 bar is geen bar

smily01 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:21:
Sorry dat ik vraag, maar is het echt waar dat je een matig geïsoleerd huis geschikt kan maken door een all electric warmtepomp te installeren met meer vermogen dan nodig is (eventueel aangevuld met aanvullende grote radiatoren of vloerverwarming)? Overal op het internet wordt er geadviseerd om een hybride warmtepomp te nemen, omdat het anders niet warm te krijgen is in je huis. Ik heb ook verschillende tv-programma' s o.a. Radar waarin hier voor wordt gewaarschuwd. In ieder geval bedank voor je reactie!
Ik woon in een huis uit 1926, matige isolatie, oud dubbelglas, maar wel goed kierdicht gemaakt en WTW-ventilatie. Ik stook in de woonkamer met drie flinke radiatoren en een fancoil op de luchtinlaat vd WTW. Keuken en badkamer hebben een beetje vloer(bij)verwarming. De warmtepomp draait typisch op zo'n 35C en het afgelopen jaar was het verbruik van mijn 5kW Panasonic L/W-warmtepomp 1600 Watt. Het is hier nog nooit zo comfortabel geweest en ben blij de ketel uit huis gezet te hebben.

Ik zou altijd een all-electric oplossing aanraden, desnoods eerst als 'hybride+' aangesloten naast de cv-ketel. Anders zit je straks met een defecte cv-ketel én een te kleine warmtepomp.

[Voor 10% gewijzigd door Cr3ator op 05-01-2023 19:55]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• Ivow85
Ja, dat is echt waar.

Om een huis goed te kunnen verwarmen is er een balans nodig tussen 3 aspecten.

Aan de ene kant heb je het warmteverlies. Dat bepaalt hoeveel thermische energie er nodig is om het huis te verwarmen.

Aan de andere kant heb je je warmtebron en je afgiftesysteem.
Je warmtebron moet uiteraard een (iets) groter thermisch vermogen kunnen leveren dan het totale warmteverlies van de woning. Dat realiseren is technisch geen enkel probleem. Heb je 50kW aan vermogen nodig voor een kasteel met energielabel G? Zet je toch gewoon 3x18kW warmtepompen in cascade opstelling. Dan heb je nog steeds een voor mij onbetaalbare energierekening, maar absoluut voldoende thermisch vermogen om het kasteel warm te houden.

Het knelpunt zit hem meestal in het afgiftesysteem indien er geen vloerverwarming aanwezig is.
Die 50kW voor het kasteel met energielabel G moet je wel transporteren van de warmtebron naar de ruimtes die verwarmd moeten worden. En in die ruimtes moet de warmte dan afgegeven worden aan de lucht, zodat deze opwarmt. Het transport van de warmte gebeurt door het warme cv-water rond te pompen en de afgifte via radiatoren en/of vloerverwarming.
De uitdaging ontstaat door de temperatuur van het cv-water die bereikt kan worden met het verwarmingssysteem. Bij een cv-ketel, kan indien nodig het cv-water moeiteloos tot 70-80 graden verwarmd worden. Een warmtepomp haalt maximaal zo'n 50 graden, maar vanwege de efficiëntie wil je dat onder de 40 graden houden. Om dezelfde hoeveelheid warmte te transporteren heb je dus soms dikkere leidingen nodig. Maar belangrijker nog: een radiator die met cv-water van 70 graden 3kW warmte aan de kamer kan afgeven, geeft bij cv-water van 40 graden nog maar zo'n 1kW aan warmte. Indien de bestaande radiatoren dus niet enorm overbemeten, ga je dus tekort schieten in het afgifte vermogen als je geen aanpassingen doet.

Met vloerverwarming zijn er geen problemen voor het afgiftesysteem. Het water in een vloerverwarming is nooit warmer dan 40 graden. Dus ook een warmtepomp van voldoende capaciteit is dan geen probleem, want die kan prima dat water van 40 graden produceren.

Met een goede warmteverliesberekening kun je bepalen hoeveel warmteverlies jouw woning heeft en hoe sterk je warmtepomp dus moet zijn. Ik verwacht dat jouw woning ergens tussen 6 en 10 kW nodig zal hebben.
Die 8,5 meter gevel is echt geen probleem. Onze zijgevel is 12 meter lang (gemiddeld ruim 6m hoog). Voor en achtergevel zijn beide 6,5 meter breed en 6m hoog. Wij hebben nu nog grotendeels de originele ramen uit 1979 en daarmee komen wij voor hele koude dagen net iets tekort met onze 8kW warmtepomp. Dat zal opgelost zijn als we onze nieuwe kozijnen + glas hebben.

Als het warmteverlies is berekend, ga je kijken naar het afgiftesysteem. Kun je met bestaande radiatoren op 40 graden wel of niet het huis warm houden? Zo nee? Kun je vloerverwarming aanleggen, waar nodig LTV radiatoren of grotere radiatoren plaatsen? Of extra radiatoren?
Of misschien toch iets extra isoleren?

• smily01
Bedankt voor de uitgebreide informatie! Hier ga ik mee aan de slag!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee