Toon posts:

Verdeler 'op zijn kop' hangen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-01 09:06
Mijn vraag

Ik wil in mijn jaren '30 huis een LTV aanleggen dmv droogbouw vloerverwarming. Onder een groot deel van de vloer zit een kelder. Daar wil ik graag mijn verdeler hangen. Die wil ik dan 'op zijn kop' hangen. Heeft iemand daar ervaring mee? Kan dat zomaar? De verdeler hangt daardoor onder het niveau waardoor ik me afvraag of ik ontluchtingproblemen krijg. Aan de andere kant lijkt het me dat alle lucht er toch wel uitgeperst wordt als je op druk water door het systeem laat gaan.

Graag advies en ervaringsdeskundigen!

Alle reacties

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-01 17:30
Volgens mij werken de flowmeters dan niet meer nauwkeurig.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 22:23
…En dan blijkt straks dat je vermoeden dat de lucht er wel uitgeperst zal worden, toch niet helemaal te kloppen, en blijf je zitten met een boel vloerverwarmingsslangen vol met luchtbellen…..

En dan?

Zoveel druk staat er niet op een CV systeem, en de flow door vloerverwarmingsslangen in LTV is aanzienlijk lager dan door je aanvoer/retourleidingen. (1/aantal groepen)

*waarom* zou je dit uberhaupt willen? Wordt hopeloos ellendig als je er naderhand ooit bij moet zijn…
Het is al lastig genoeg om de stugge slangen netjes op een gewone verdeler boven de grond aan te sluiten, laat staan als je dat in een kruipruimte op zn kop wil gaan doen….

Edit… ah, ik lees nu kelder ipv kruipruimte… is ie wellicht wat makkelijker toegankelijk, maar andere punten blijven staan natuurlijk…

[Voor 9% gewijzigd door BrainCrash op 30-12-2022 09:47]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• natural colour
Zet de verdeler een meter naast de plek waar de vv buizen uit het plafond van de kelder komen, en dan met een boog normaal aan de onderkant aansluiten.

[Voor 4% gewijzigd door natural colour op 30-12-2022 09:48]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-01 22:23
natural colour schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:47:
Zet de verdeler een meter naast de plek waar de vv buizen uit het plafond komen, en dan met een boog normaal aan de onderkant aansluiten.
Je wilt het expres nóg lastiger maken om uit enkele honderden meters slang alle lucht uit te kunnen halen?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:33
Ik heb een verdeler in de kelder hangen (dus lager dan de vloer), maar wel gewoon rechtop. Was geen probleem om lucht uit de groepen te krijgen, zelfs niet naar de badkamer op de 1st verdieping.
Maar een verdeler op z'n kop hangen, zou ik niet doen. Beter de buizen wat langer nemen, en desnoods isoleren.

• natural colour
BrainCrash schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:50:
[...]

Je wilt het expres nóg lastiger maken om uit enkele honderden meters slang alle lucht uit te kunnen halen?
Als je dat niet wil moet je de verdeler op z'n kop zetten... als dat kan, ik vermoed dat dan de flowmeters niet meer goed werken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heb je geen andere plek om hem normaal te hangen? Bij mij zit ie verstopt achter het hangtoilet, als je onvoldoende diepte hebt kan dat ook erboven (tegen het plafond, net kastje errond voor toiletpapier, is je toilet ook geüpgraded

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• harmen22
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-01 09:06
Dank allen voor de suggesties! Ik heb dezelfde overwegingen als degene die hier worden geopperd. Inderdaad in mij kelder, die lekker ruim is, was het handig geweest. Ook omdat ik de warmtepomp in mn voortuin plats en de aanvoer/retour via de kruipruimte naar mijn kelder wil begeleiden.

Ik heb hier op tweeakters wel eens foto's gezien van mensen die de verdeler onder het LTV niveau hebben hangen en ook 'op zijn kop'. Dus ben benieuwd of er nog ervaringsdeskundigen zijn. Ik begrijp ook dat het Warp-systeem op zn kop kan worden gehangen (begrijp ik van hun zelf). Bij muurverwarming zie je dat uiteraard ook vaker dat de verdeler onder de muur wordt gehangen. Maar voor mijn vloerverwarming met warmtepomp wil ik toch wel graag minimaal 16mm buis gebruiken. Maar ik weet dus niet goed wat de aanpassingen aan de verdeler zijn om dit te kunnen doen, en ben ook wel huiverig voor bellen in de slangen die er niet uitgaan...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als de pomp niet op het hoogste punt zit, dan zit daar nooit een luchtbel en kun je dus altijd met flink debiet doorspoelen en de lucht meenemen. Hooguit is het dan dus meer gedoe, desnoods per groep ontluchten om het hele debiet door 1 slang te persen.
Ik zou wel zorgen dat je pomp meer opvoerhoogte heeft dan het grootste hoogteverschil, zodat lucht er altijd uit gedrukt kan worden.
Vanuit deze gedachte is een LTV verdeler met pomp en instelbare mengklep misschien handiger dan een pomploze?
Hoedanook zijn flowmeters heel fijn bij debuggen, dus die wil je werkend hebben.

[Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 03-01-2023 14:27]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee