Advies aankoop tv; van plasma naar oled; welk type/merk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tijs67
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-06 22:48
Ik ben op zoek naar een nieuwe oled tv. 60 a 65 inch
Budget is ongeveer 2,5 k

Tv zal voornamelijk gebruikt worden voor het kijken van tv programma’s (provider Ziggo; kijk redelijk veel sport) en films kijken.
Audio is minder belangrijk omdat ik de tv zal aansluiten op een surround set

Ik heb nu de Pioneer KRP-500M (plasma tv zonder audio).

Ik heb al het nodige gelezen en mijn voorkeur gaat uit naar LG of Panasonic.

Belangrijkste vraag: is er een type scherm of merk tv die het best aansluit bij het beeld wat ik nu met plasma ervaar (dat is het rustige, niet schreeuwerig beeld).
Bij een vriend met een Samsung tv vond ik het beeld erg fel, kleuren spatten echt van het scherm af.
Het zal ook een kwestie van wennen zijn, maar mijn voorkeur heeft het niet.

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-06 22:25

DarkSide

theres no place like ::1

kleuren kan je afstellen.
Mijn LG oled heeft ook een vivid mode bv. Iets wat ik idd niet wil.
En samsuns staan vaak default wat meer verzadigd afgesteld volgens mij,

Sony en Panasonic zijn goed in kleurweergave
LG is een goede alrounder. Zelf een B6 gehad en nu een G1.
Vind WebOS en de magic remote zelf erg fijn. Al gebruik ik ook een Chromecast met google tv.

Belangrijk is om te kijken of je iets van LCD wilt of OLED.
Zelf vind ik Oled prettiger en mooier.
Kwam destijds van een panasonic plasma af.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-06 17:14

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Zaken waar Panasonic goed in is zijn kleurnauwkeurigheid, afgestemd op de filmliefhebber en het hebben van dubbele tuners. Het zijn de echte luxe televisies, maar vaak ook duurder dan LG. Dat gezegd, veel plasmaliefhebbers zijn Panasonic gewend, dat kan ook een goede reden zijn om voor Panasonic te kiezen, in jouw geval speelt dat wellicht minder.

Sterkte punten van LG is zijn spelprestaties, verticale integratie en inderdaad dat het gewoon alround goede televisies zijn.

Beide merken geven natuurlijke kleuren, geen overdreven kleuren zoals bij Samsung. Dat is overigens grotendeels een kwestie van afstellen, je kunt een LG spetterende kleuren geven en een Samsung natuurlijk afstellen, maar de nadruk van de merken is anders.

• tijs67
Hoe zit het met de techniek van beide merken?
Maken ze bijvoorbeeld beiden gebruik van dezelfde panels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:37
* knip *
Ik ben het met je eens dat hier te veel naar de bekende weg gevraagd wordt c.q. dat dit eenvoudig op te zoeken is. Maar we zien liever niet dat forum bezoekers op de stoel van de moderators gaan zitten.

[ Voor 81% gewijzigd door S1NN3D op 30-12-2022 12:26 ]

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Geen samsung kopen. Heb vandaag de LG C2 gekocht en die bevalt echt prima. Heb ook een Sonh Oled en dat is eveneens een echte aanrader. De sony heeft beter geluid, maar is duurder en het menu is iets prettiger. Bij geen gebruik van het geluid kan ik de C2 aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:17
Rare vraag misschien,maar wat is de reden dat je een andere tv wilt. Die Pioneer was wel de beste plasma die er te krijgen was toen. En nog steeds is die erg goed( mijn mening)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Ik heb 6 jaar geleden dezelfde Kuro al vervangen door een 65" Oled C7 en toen al geen seconde spijt, behalve het formaat. De 65" went al binnen een week en hij had groter gemogen van mij. Kuro was geweldig, maar een Oled gaat daar echt nog eens even overheen. Verschil is echt groot, nog meer rust in het beeld dan bij de Kuro. Nog los van HDR en 4k.
En inmiddels een 77C1 staan, en mijn persoonlijke tip is (behalve beeldkwaliteit): beeldgrootte.
Daarvoor kan je bijna een 77C2 kopen, en is misschien wel een nobrainer voor dat geld. En nogmaals, echt zo veel beter dan de Kuro. Het verschil tussen een Kuro en alle hedendaagse Oleds is zo groot, dat het onderlinge verschil tussen de Oled fabrikanten (niet dat die er niet zijn) daarbij in het niet valt. Even om de zaken in perspectief te plaatsen.

Alvast veel plezier van je nieuwe Oled gewenst.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-06 18:40
tijs67 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:11:
Hoe zit het met de techniek van beide merken?
Maken ze bijvoorbeeld beiden gebruik van dezelfde panels?
Aangezien niemand echt de moeite neemt om je ook maar iets van een antwoord te geven: Er zijn in essentie maar 2 producenten van OLED panelen; alle "reguliere" OLED panelen komen bij LG vandaan en de iets betere Quantum Dot OLEDs (QD-OLED) komen bij Samsung vandaan. Als je een quick recap wil hebben van wat het verschil is dan is dat hier nog wel terug te vinden:

Zelf heb ik gekozen voor de Samsung omdat die mij voor het kijken van TV, Films en series het beste beviel. De kleur-intensiteit die je gezien hebt is iets wat je kan instellen. Ik heb em gewoon op de kleur-realistische modus (Filmmaker Mode + wat aanpassingen) staan en dan ziet het er ook gewoon perfect uit. Alternatief is er nog de SONY QD-OLED (wel een Samsung paneel) die het qua image-processing iets beter doet maar ook wel significant duurder is (65" gaat momenteel voor ~3000 euro; Samsung kost iets meer dan de helft :Y) )

Gezien je een voorkeur voor LG of Panasonic hebt zal ik verder niet in gaan op de Samsung. De LG die ik jou zou aanraden is de 65" G2 aangezien die prima in je budget past. Voor iets meer dan je budget (2700-2800) zal een 77" C2 mogelijk ook nog wel passen. C2 en G2 is hetzelfde paneel maar bij de G2 perst LG er net iets meer uit qua helderheid en de G2 is wat luxer uitgevoerd.

De lineup van Panasonic ken ik niet zo goed dus daar kan ik je geen advies in geven. Je hebt verder ook geen onderscheidende requirements aangegeven dus daarop selecteren is ook niet mogelijk.

Hope it helps; just my €0,02 B) :Y)

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
Dank voor jullie hulp en info. Ik heb mijn zoektocht mbt de LG al teruggebracht naar de G2. Ik ga nog even kijken wat ik met de Panasonic wil. Maar als het prijsverschil aardig groot is, dan is me dat denk ik niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
* knip *
In basis is de boodschap terecht; op het forum wordt meer moeite verwacht. Sommige dingen zijn wel heel eenvoudig op te zoeken.

[ Voor 70% gewijzigd door S1NN3D op 30-12-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijs67
freaky35 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 00:31:
Rare vraag misschien,maar wat is de reden dat je een andere tv wilt. Die Pioneer was wel de beste plasma die er te krijgen was toen. En nog steeds is die erg goed( mijn mening)
Terechte vraag, mijn tv doet het nog prima maar is inmiddels wel bijna 14 jaar oud.
Ik twijfel enigzins omdat ik er wel echt op vooruit wil gaan. Daarnaast mag ik mij na 14 jaar ook wel eens trakteren op iets nieuws ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-06 17:01
Met een beetje zoeken op het forum had je al veel informatie kunnen vinden. Ik zit zelf nog steeds op het laatste model plasma te kijken omdat de ervaringen met OLED en bewegend beeld mij nog niet genoeg kunnen bekoren.

Zie dit topic voor wat technisch inzicht (Motion resolution) op basis waarvan je zelf misschien beter een mening kan vormen: Dag Kuro... hallo OLED?

Verder blijft het denk ik, kijken, kijken en kijken. In de winkel koos ik in het LCD tijdperk ‘blind’ voor een plasma vanwege de kijkervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-06 16:37
* knip *
Zie Freshouttheoven in "Advies aankoop tv; van plasma naar oled; welk type/merk?"

[ Voor 94% gewijzigd door S1NN3D op 30-12-2022 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:17
tijs67 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 08:04:
[...]

Terechte vraag, mijn tv doet het nog prima maar is inmiddels wel bijna 14 jaar oud.
Ik twijfel enigzins omdat ik er wel echt op vooruit wil gaan. Daarnaast mag ik mij na 14 jaar ook wel eens trakteren op iets nieuws ;-)
Ik bedoelde dat ook vooral dat het lastig is om vooruit te gaan met een nog steeds zo'n goede tv.
Was vergeten dat ze alweer 14 jaar oud zijn trouwens :X :X .

Dan heb je er al erg lang plezier van,die dingen waren natuurlijk toen al erg kostbaar.
ik snap dat je een keer wat anders wil,alleen die plasma's(mijn mening) zijn nog steeds zo goed :)

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 30-12-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-06 23:04

psy

Persoonlijk vind ik het onzin om te beweren dat een OLED inmiddels zoveel beter is als een plasma (bij regulier gebruik). Een Kuro of een laatste generatie plasma heeft natuurlijk nadelen:
- Geen 4k
- Geen HDR
- Maximale helderheid valt tegen t.o.v. OLED
- Zwartwaardes zijn bij OLED nog ietsje beter

Maar dan heb je het wel gezegd.
Bij de zwartwaardes bijvoorbeeld is het verschil heel klein. Je moet in een totaal verduisterde kamer zitten bij een nagenoeg onverlicht beeld om een verschil te zien. Niet gek, want deze oude panelen waren al heel goed. Iets wat al heel goed is kan je nu eenmaal niet meer echt verbeteren. In de praktijk is dit dus geen echte showstopper.

Ik vind het gemis van HDR en 4k het grootste nadeel eigenlijk. Al is HDR bij OLED iets minder sensationeel als bij LCD al is het bij een verduisterde kamer wel heel mooi.
Maar voor het reguliere Full-HD beeld zou ik niet overstappen. Door de hogere maximale helderheid vermoed ik dat een OLED zelfs sneller last heeft van retentie/inbranden bij veel statisch gebruik.

(Overigens heb je bij een nieuwe TV geen 3D meer. Als je dat wel eens kijkt zou ik nog wel 3x nadenken.)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
@psy Wat mij het meeste opviel toen ik van een laatste generatie kuro naar een C7 wisselde, was de rust in het beeld. De Kuro had toch een lichte ruis in het beeld. Dat was gewoon de kwaliteit die toen haalbaar was, en waar we destijds ook helemaal van ondersteboven waren. Ze waren toen gewoon geweldig.
Je kan het ruis, dithering, beetje dot-crawl noemen, gewoon een lichte onrust in het beeld. En dat is bij een Oled he-le-maal weg. Alsof je een lichte waas van het beeld weghaalt. En als je dan weer naar je Kuro kijkt is het verschil direct weer te zien. En dat was iets waar ik me nooit aan gestoord had, simpelweg omdat er niet beter was. En van een paar meter afstand zag je het op een plasma ook niet echt meer, anders dan een lichte mate van onscherpte in vergelijking met een Oled. En dan bedoel ik niet de hogere resolutie van het scherm.

Blacklevel doen beide voortreffelijk, maar vanwege de afwezigheid van de eerder genoemde ruis in het beeld is er uiteindelijk bij een Oled meer detail te zien is mijn ervaring. @tijs67 Maar ga vooral zelf ook kijken en indrukken opdoen, zeker als je ergens een beetje huiverig bent voor de overstap.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Pagina: 1