Vraag

• digilb
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:09
Net als zovelen willen ook wij zonnepanelen aanschaffen. Inmiddels hebben we van 9 partijen een offerte (en soms meerdere) ontvangen. Daarnaast van een aantal buren (met identieke woning) hun offerte. Inmiddels meer dan genoeg, dus tijd om de knoop door te hakken. Zouden jullie mee kunnen kijken welke van de onderstaande offertes er (positief of negatief) uit springt?

Ons huis komt uit begin jaren '70 en is Oost-West gelegen. Aan de voorzijde een dakraam en enkele pijpjes (heel onhandig), aan de achterzijde een dakkapel en uitbouw. We weten niet met 100% zekerheid of onze dakkapel en uitbouw het gewicht van zonnepanelen kunnen dragen (zijn gebouwd door de vorige bewoners).

We hebben een 1 x 35 Ampére (1-fase) aansluiting en doel is om 4000 kWh per jaar op te wekken. We koken op gas, overwegen aanschaf van een hybride auto (maar een eigen laadpaal is niet mogelijk), onze CV-ketel komt uit 2010 maar werkt nog prima (dus voorlopig geen hybride/warmtepomp ketel).

Ik heb een lichte voorkeur voor micro-omvormers, en wil in ieder geval zelf de data kunnen uitlezen. De prijs is niet de enige factor die telt voor ons, ook betrouwbaarheid (zowel van installateur als fabrikant) en garantie spelen mee. Als enige partij heeft leverancier C een extra post van 1000 euro in de offerte gezet om onze meterkast voor te bereiden op 3-fase. Dit komt dus bovenop de 8098 euro die ze rekenen voor de zonnepanelen. Maar hoe belangrijk is dit?

Eerst een paar foto's

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6bja1fwL67Wry5iY148QNpo-Pw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HHdkeqhRxyJa4F5s5341PVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh7-ykbLVdQmwAQHTWFi5oXyV98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXFbmHTfwbwwv5XE4CBLralT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHXHEERsHxh9-oS4LzeqiHNV87I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8s5Rk6kRjHXWhBjPX77uClA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0TUbkCXjsPbE55q8180C95KXjI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/000I3IHa8TyyxbDC61Phjotn.jpg?f=fotoalbum_large

Hier volgen de offertes

Leverancier A komt uit op 1,68 euro per kWh
Offerte = 7115 euro / 5600 Wp = 1,27 €/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJmbiVgZPkG_zyqbdQtkpuXhU_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IRbUBqnrUOlYJBQ6TPGGbWkm.png?f=user_large

Leverancier B komt uit op 1,90 euro per kWh
Offerte = 7250 euro / 4860 Wp = 1,49 €/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkuzOcMX1NSitSGNqEdEYtB55Vw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HOP1uTVs3rIvdsvcyIfAmb8z.png?f=user_large

Leverancier C komt uit op 2,22 euro per kWh
Offerte = 8098 euro / 4400 Wp = 1,84 €/Wp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mzs-cx5JW859yGUDffY9Z5z009k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xuQT5mlQJRsTeq2VDiqYlZtn.png?f=user_large

[ Voor 26% gewijzigd door digilb op 30-12-2022 00:04 ]

Alle reacties

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 21:31
voor mij zou A afvallen
B heb je met optimizer hier heb je wel 1 omvormer binnen hangen.
C is elk paneel zijn eigen omvormer en heb je een wissel stroom naar buiten dus geen gelijk spanning in je woning, sommige vinden dit beter qua brandveiligheid.
tevens zit er een nieuwe groepenkast bij de eerste 4 groepen heb je ook niet achter een aardlek schakelaar zitten, is niet meer van deze tijd.

misschien als je de groepenkast zou vervangen denk dan ook aan de toekomst, kookgroep reserve groepen voor een airco of een direct heet water boiler (100 graden) enz zou dan niet veel meer kosten om dit direct mee te nemen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:14
Wat is het legplan bij de offertes?

• digilb
Uszka schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:34:
Wat is het legplan bij de offertes?
Legplan van leverancier A (14 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtNZPuWjKv1GnE3cQxfyVkGXlHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1fakJXi9OUQ7HZv6Vc3Kl8k5.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan van leverancier B (12 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDUXoEKVYTHQAHSwNVbgxvIIGJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zXl3eYJeuGHm6deaS1ZpGTah.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan van leverancier C (11 panelen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Pq7zjiNkfN08UkRoeNOhDaEqqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4epwjOcpIkFHK1OX42T3vARA.jpg?f=fotoalbum_large

• digilb
piratenrat schreef op donderdag 29 december 2022 @ 22:05:
C is elk paneel zijn eigen omvormer en heb je een wissel stroom naar buiten dus geen gelijk spanning in je woning, sommige vinden dit beter qua brandveiligheid.
tevens zit er een nieuwe groepenkast bij de eerste 4 groepen heb je ook niet achter een aardlek schakelaar zitten, is niet meer van deze tijd.

misschien als je de groepenkast zou vervangen denk dan ook aan de toekomst, kookgroep reserve groepen voor een airco of een direct heet water boiler (100 graden) enz zou dan niet veel meer kosten om dit direct mee te nemen.
Oh, vergeten te verduidelijken maar de 1000 euro die leverancier C rekent voor het vernieuwen van de meterkast (3-fase) is een extra bedrag dat bij de offerte van 8098 euro gerekend kan worden, als we dat zouden willen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Reken eens om naar €/Wp, dat is gebruikelijker om te vergelijken. Zie ook Tips bij openen vragentopic zonnepanelen

[ Voor 104% gewijzigd door DukeBox op 29-12-2022 23:44 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
-

[ Voor 100% gewijzigd door digilb op 30-12-2022 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
DukeBox schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:41:
Reken eens om naar €/Wp, dat is gebruikelijker om te vergelijken.
€/Wp (alles ex. BTW)

Leverancier A = 7115 euro / 5600 Wp = 1,27 €/Wp
Leverancier B = 7250 euro / 4860 Wp = 1,49 €/Wp
Leverancier C = 8098 euro / 4400 Wp = 1,84 €/Wp

Leverancier A biedt een omvormer van Sofar aan. Dat merk zegt me niks, iemand ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:29
kWh/jaar is appels met peren vergelijken, dit zijn allemaal natte vinger schattingen waar je geen enkele waarde aan moet hechten behalv een idee hoeveel van je energierekening het naar verwachting dekt. Dus haal die maar weg, €/Wp ex BTW is wat je wilt weten.

Panelen op dakkapel zou ik voorzichtig mee zijn, de kapel is vaak niet gemaakt voor die belasting. Daarmee lijkt het legppan van B een verstandige keuze. Als er panelen boven de kapel passen is dat trouwens wel het best, die vangen meer zon dan eronder. Maar kan best dat het echt niet past, je wilt niet dat het boven de nok uitsteekt (wind, onweer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
A valt voor mij af om meerdere redenen:
Panelen op 3 oriëntaties, omvormer heeft maar 2 trackers. Dat gaat verliezen geven die niet te simuleren zijn.
Dakkapel kan meestal niet met ballast leg systeem, vaak wel met dak ankers, maar dat is werk voor een dakdekker.
Omvormer lijkt geen rekening te houden met oost west ligging en is dus te zwaar.

Voor mij teveel “doet maar wat”

B: technisch zou ik hier graag het rapport uit solaredge designer willen zien. Met 6 per richting en schaduw van de dakkapel is de s440 mogelijk niet de juiste optimizer, de s500b moet mogelijk ingezet worden om het systeem optimaal te laten draaien.
Ze plaatsen een hoofdschakelaar en aardlekschakelaar (goed zo)
Hoewel niet de laagste prijs voor een solaredge systeem is dit nu de beste keuze.

C: en dakkapel en dan weinig op dak zelf. Te hoge prijs. Wel positief dat ze met REC Twinpeak werken. En de suggestie om de meterkast te vervangen is ook goed, maar ook dat vragen ze wat riant voor.

Wat betreft de meterkast: die zou ik niet in de huidige configuratie willen behouden. Je hebt 4 groepen zonder aardlek beveiliging. Dus hier is je eigen veiligheid suboptimaal.

Bij Sander vunderink is deze kast te koop: https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html

Deze kast zit de groep voor de panelen al in, en hij voorkomt overbelasting van de kast door het extra vermogen dat beschikbaar komt door de panelen. Dit is iets wat bijna in alle 1 fase installaties niet gedaan wordt en wel zou moeten.
Wellicht wil B je helpen voor een nette prijs in plaats van de 3 componenten die ze nu moeten plaatsen om de installatie te doen.
Bij B dus even vragen om rapport uit solaredge designer. Wil graag zien wat de rol is van de verliespost opbrengst factor verlies.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-05 08:57
Ik zou eerst bepalen wat het beste legplan is en welk basis systeem (string, Micro, optimizers) en vervolgens van de partijen waar je het beste gevoel bij hebt (of die al relatief goedkoop lijken) hier een offerte voor opvragen.

Nu heb je 3 verschillende oplossingen en is prijsvergelijking dus appels met peren vergelijken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:27
Met enphase kun je er natuurlijk ook nog een paar op de schuur leggen.
Ik denk overigens niet dat het legplan van C gaat passen, B is denk ik het meest realistisch. Je kunt dat vragen aan C met dan de optie om er 3-4 op de schuur te leggen ipv op de dakkapel.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 30-12-2022 08:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Dank voor jullie reacties!
Elke leverancier komt met panelen met iets andere afmetingen. Bij C lijkt het alsof we op of net over de erfgrens gaan, als we ze naast de dakkapel (dus met legplan B ) leggen. Ook heb je dan meer schaduw van de naastgelegen dakkapel. En ze liggen Oost ipv Zuid.
Ik zal me verder verdiepen in de meterkast, maar elke leverancier gaat er van uit dat de huidige geschikt is met een kleine aanpassen (extra groep + hoofdschakelaar).
Goed idee om één legplan + oplossing (enphase of solaredge) bij elk van de 3 partijen uit te vragen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
digilb schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:33:
Ik zal met verder verdiepen in de meterkast, maar elke leverancier gaat er van uit dat de huidige geschikt is met een kleine aanpassen (extra groep + hoofdschakelaar).
Op zich ook niet zo gek, het zijn PV boeren, geen elektriciens. En die hebben hier al vaak genoeg bewezen dat ze alleen een trucje hebben geleerd om de PV aan te sluiten maar er verder geen kaas van gegeten hebben :)

Maar niet alle, dus als ze er zelf al mee komen is wel positief. Of de prijs goed is hangt er heeeel erg af van wat ze gaan doen. Dat zou ik dan wel volledig laten specificeren. €1000,- voor een Emat kastje met 2 aardlekschakelaars, 8 groepjes en een Chint aardlekautomaat is wel even heel wat anders dan een volledige ABB/Hager/Eaton kast met 3 aardlekschakelaars en een losse aardlekautomaat voor de PV.

En als het kan zou ik hem zo laten ophangen dat er eventueel nog een kast links/rechts naast past in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-05 13:35

westergas

rikkie_pc

Is er al een leverancier het dak op geweest? Legplan van A en C gaat denk ik in ieder geval niet passen.

S440 zie ik nog wel werken maar het zou best kunnen dat die 3500 zelfs nog te zwaar is. Een 3000 zou misschien beter zijn maar wat er eerder al gemeld is, die moet even door de SolarEdge designer heen.

Leverancier A zou ik sowieso niet doen. Een 4.6 op 1 fase en 3 orientaties op 2 mppt.

[ Voor 12% gewijzigd door westergas op 31-12-2022 17:19 ]

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Nee, geen enkele leverancier is het dak op geweest. Dat doen ze vaak bij de technische schouw, nadat je akkoord bent gegaan met een (concept) offerte.
De meeste leveranciers (o.a. A) regelen alles online. De minderheid (o.a. B en C) komt langs voor een persoonlijke intake. Dat werkt veel beter.

Leverancier B was zelf ook op een SolarEdge 3000 uitgekomen. Die gaat eerder 'aan' (en langer door) wat inderdaad opweegt tegen het aftoppen van de piek op een zonnige dag. Maar mochten we ooit een paar panelen erbij willen plaatsen (bijv. op de uitbouw) dan is de SolarEdge 3500 nodig, dus vandaar deze keuze.

Ik ga hen vragen om een aangepaste offerte, waarbij ik expliciet vraag om nog 'ns goed na te denken over de meest geschikte optimizer. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen wat een optimizer doet, en hoe je bepaalt welke optimizer het meest geschikt voor een bepaalde situatie?

Leverancier C levert panelen die net wat breder (en smaller) zijn, waardoor hij niet kan garanderen dat de panelen naast de dakkapel binnen onze erfgrens blijven. De dakkapel is natuurlijk wel een gunstige positie qua schaduw en zuid-ligging. Dat is veel beter dan op de uitbouw. Tja, sommige leveranciers weigeren het sowieso op de dakkapel te leggen, en andere zien geen probleem. Dakkapel is door vorige bewoner geplaatst (ca. 1995??) en draagvermogen is onbekend (maar lijkt prima constructie te zijn).

[ Voor 5% gewijzigd door digilb op 31-12-2022 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smoke
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:02

Smoke

Maverick Reploid

digilb schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 20:29:
Leverancier B was zelf ook op een SolarEdge 3000 uitgekomen. Die gaat eerder 'aan' (en langer door) wat inderdaad opweegt tegen het aftoppen van de piek op een zonnige dag. Maar mochten we ooit een paar panelen erbij willen plaatsen (bijv. op de uitbouw) dan is de SolarEdge 3500 nodig, dus vandaar deze keuze.

Ik ga hen vragen om een aangepaste offerte, waarbij ik expliciet vraag om nog 'ns goed na te denken over de meest geschikte optimizer. Kan iemand mij eenvoudig uitleggen wat een optimizer doet, en hoe je bepaalt welke optimizer het meest geschikt voor een bepaalde situatie?
De 3000 en 3500 gaan op precies hetzelfde moment aan en uit en even lang (of kort) door omdat ze een vaste werkspanning hebben, het enige verschil is het piekvermogen. Lijkt erop dat de installateur hier een klassieke stringomvormer verwart met hoe SolarEdge werkt.

In het geval van SolarEdge kun je het beste dit even lezen voor de uitleg hoe het werkt:

https://knowledge-center...._fixed_string_voltage.pdf

Kort gezegd: Omvormer heeft een vaste stringspanning, de optimizers regelen onderling hun spanningen af om op die werkspanning te komen. In het geval van een enkelfase HD-Wave omvormer is dit 400VDC. De S440 optimizers hebben een maximale uitgangsspanning van 60VDC, de S500B doen maximaal 80VDC. Bij S500B heb je dus minder actieve optimizers nodig om op die werkspanning van de string te komen. Als er bijvoorbeeld maar 6 optimizers voldoende instraling hebben zal de omvormer met S500B wel netjes starten maar met S440 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digilb
Leverancier B en C hebben een aangepaste offerte gestuurd:
.

Leverancier B

4.860 Wp voor 7.650 euro = 1,57 euro/Wp

Het legplan is ongewijzigd gebleven omdat de panelen 114 cm. breed zijn en daarmee te hoog om tussen de dakkapel en de nok te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UM_DdM_NdAT3jb23HtXUPQUS5jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ahgMzhHrLywuPPzzxcJ0uk2p.jpg?f=fotoalbum_large

De offerte heeft nu de S550B optimizers, de SolarEdge 3000 en aanpassingen aan de meterkast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-xSwfgvILE7jgYRjvlP9teNX3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DLcYlKByKnNYXe2zfuHCpg8.jpg?f=fotoalbum_large
.

Leverancier C

4.800 Wp voor 8.841 euro = 1,84 euro/Wp

In het legplan zijn de panelen die op de dakkapel lagen, verplaatst naar boven de dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MktG3CnkvEbeUr2zfD8oLgVd5Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQJHmt2WSsCxS9py1CpN8mCg.jpg?f=fotoalbum_large

In de offerte zit opeens een korting van 500 euro.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wCJ4FMVHoL_C5BI0EzNhKH4VSTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGuTIOIkxL6PfslIVNPscrgg.jpg?f=fotoalbum_large

Beide offertes zijn duurder dan ze waren, wat vooral in de meterkast gaat zitten. Ik heb geen idee of dit noodzakelijk is, of 'nice to have'. Per saldo lijkt leverancier B de betere keuze. Van eerdere klanten hoorde ik van beide partijen positieve geluiden, maar de Google Reviews geven leverancier B een 2,1 (78 reviews) en leverancier C een 4,9 (101 reviews). Zijn er nog bepaalde keurmerken waar ik op moet letten? (Bijv. in geval van garantie na faillisement.)

Ik heb ook nog leverancier D om een aangepaste offerte gevraagd. Deze hebben hem online gemaakt (geen huisbezoek) maar was wel interessant. Zij hebben deze week nog vakantie.

[ Voor 0% gewijzigd door digilb op 05-01-2023 22:57 . Reden: Berekening euro / Wp gecorrigeerd. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
Je €/Wp berekening klopt niet voor de nieuwe B

Ik denk dat B de juiste keuze is.
Vraag alleen om een 3 fase hoofdschakelaar met een voedingszijdige doorverbindkam. Kost een tientje, scheelt als je ooit naar een 3 fase aansluiting moet ombouwen.

Als legplan van C door B aangehouden kan worden, met name op oost dan levert dat een fractie meer op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:56

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Offerte B plaatst netjes ABB. Ik mis hier alleen een losse aardlekautomaat voor PV. Delen met aardlekschakelaar voor gebruikers heeft niet de voorkeur. En gezien het op 1-fase blijft hoort hier nog een maximale stroom beveiliging in.

En je hebt geen 3-fase plannen dus? In ieder geval een 3-fase hoofdschakelaar is inderdaad erg handig.

Voor offerte C zou ik nog vagen de meterkast te specificeren.
Pagina: 1