Toon posts:

Experia V10 > alternatief

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 07:59
Hi,

inmiddels heb ik de Experia V10 afgesteld op 5Ghz en eigen kanaal die beschikbaar was in de straat.

In de woonkamer op ca. 10 meter dan het modem heb ik volle downloadsnelheid van het internetpakket 110Mbps.

In de tuin op ca. 20 meter is daar nog ca. 15mb van over.

Op zolder op ca. 10 meter is daar nog ca. 9mb van over.

Nu is mijn vraag of een Fritzbox dat flink kan verbeteren? En zo ja, welk model kan ik het beste pakken?

De Ziggo Connect box die wij ook nog tijdelijk hebben met een 100Mbps abbo, doet het aanzienlijk beter op het 5Ghz kanaal.

Op zolder nog 90Mbps
In tuin nog 80Mbps.

Dus mijn idee is dat de Experiabox een zwakke interne antenne heeft?

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:10

lier

MikroTik nerd

In plaats van internet snelheid kan je beter testen met signaalsterkte (pak een willekeurige app voor de smartphone). Dan kan je gelijk bepalen met welke snelheid het device verbonden is.

Na een goede analyse kan je bepalen waardoor je mindere kwaliteit ervaart.

De term "zwakke internet antenne" bestaat niet. Een antenne heeft een bepaalde gevoeligheid wat, in combinatie met het zendvermogen, de uiteindelijke singaalsterkte bepaalt.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• schroevendraaier480
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:17

schroevendraaier480

certified prutser

@r.vanheusden

Ik heb de experiabox 10 omgewisseld voor een Fritzbox 7590, niet zozeer vanwege WLAN maar omdat ik geen dubbel NAT opstelling wilde achter een eigen router.

De Fritzbox 7590 heb ik later aangevuld met een repeater 6000 (in mesh opstelling) en ik moet zeggen dat het een prima WLAN geeft. Het is wat minder tech savy dan de Ubiquiti spulleboel die ik voorheen gebruikte, maar it just works.

Vergeleken met de Experiabox kan je op de Fritzbox al behoorlijk wat instellen, maar het is geen prosumer spul. Dus als je gewoon een oplossing wilt die werkt zonder je helemaal suf te klikken om een goede setup te krijgen kan ik hem aanraden. WLAN is gewoon goed met de automatisch instellen functionaliteit, waarbij de aanvullende apps je kunnen helpen om de juiste plek te vinden voor je repeater en ook de doorvoersnelheid te meten van je WLAN.

Goedkoop is het niet, maar het werkt goed en is lekker stabiel. Ook geen cloud achtige functies als je dat niet wilt en voldoende ruimte om nog wat te spelen met instellingen als je dat al zou willen.

wat nou router, gewoon een kroonsteentje!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:33

JME

zeg maar Jamie

• r.vanheusden
schroevendraaier480 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:44:
@r.vanheusden

Ik heb de experiabox 10 omgewisseld voor een Fritzbox 7590, niet zozeer vanwege WLAN maar omdat ik geen dubbel NAT opstelling wilde achter een eigen router.

De Fritzbox 7590 heb ik later aangevuld met een repeater 6000 (in mesh opstelling) en ik moet zeggen dat het een prima WLAN geeft. Het is wat minder tech savy dan de Ubiquiti spulleboel die ik voorheen gebruikte, maar it just works.

Vergeleken met de Experiabox kan je op de Fritzbox al behoorlijk wat instellen, maar het is geen prosumer spul. Dus als je gewoon een oplossing wilt die werkt zonder je helemaal suf te klikken om een goede setup te krijgen kan ik hem aanraden. WLAN is gewoon goed met de automatisch instellen functionaliteit, waarbij de aanvullende apps je kunnen helpen om de juiste plek te vinden voor je repeater en ook de doorvoersnelheid te meten van je WLAN.

Goedkoop is het niet, maar het werkt goed en is lekker stabiel. Ook geen cloud achtige functies als je dat niet wilt en voldoende ruimte om nog wat te spelen met instellingen als je dat al zou willen.
Bedankt man, dat je ff de tijd neemt. Men gaat al snel van hot naar her met ingewikkelde antwoorden. Ik zit niet op wijsneuzen te wachten die me niet ff op weg willen helpen. En iemand die zelf zijn eigen ervaring deelt, top.

Ik ga die fritzBox eens testen.

grt

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wacht even, je zit op de 5GHz en verwacht op twee verdiepingen hoger nog steeds hetzelfde als wanneer je naast je modem/router staat? In dat geval heb je je nog niet genoeg verdiept in de 5GHz frequentie. Die gaat namelijk een flink stuk minder door materiaal zoals beton heen, waar 2,4GHz daar veel minder moeite mee heeft.

Dat je op zolder en achter in je tuin een veel mindere verbinding(ssnelheid) hebt klopt dus prima. Dit los je niet op met een andere router op dezelfde plaats, die vervolgens ook weer op 5GHz staat te stralen. Dit los je op met meerdere accesspoints om zo de dekking te verbeteren, dat is namelijk waar het aan schort.

In een woning met meerdere etages kan dit er op neerkomen dat je op iedere verdieping een AP moet plaatsen om de boel op orde te houden op de 5GHz band. Neem je genoegen met een iets lagere snelheid maar beter bereik (en heb je nog wat vrije ruimte in de lucht) dan kun je de 2,4GHz band overwegen.

Dat je de FritzBox gaat proberen is op zich een oplossing, als je dan ook maar de repeater er bij gaat proberen. Anders heb je immers nog geen grotere dekking.

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 20:03
r.vanheusden schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:56:
[...]

Ik zit niet op wijsneuzen te wachten die me niet ff op weg willen helpen. En iemand die zelf zijn eigen ervaring deelt, top.

Ik ga die fritzBox eens testen.

grt
Dus er ontstaat een discussie in je vorige topic op zoek naar een oplossing voor jouw situatie en vervolgens bestempel je die mensen die je een reactie hebben gegeven als wijsneuzen? :?

Jammer dat je dat zo ervaart en je geeft me het gevoel dat je op zoek bent naar een bevestiging van je houtje touwtje oplossingen. Misschien kun je dan beter op het forum van je interprovider dit soort vragen gaan dumpen, dan krijg je tenminste een verkooppraatje passend in jouw straatje.

Veel succes met je zoektocht.

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:56
Als het probleem alleen de wifi is kun je beter één of meerdere accesspoints aanschaffen (bijv uit de unifi lijn van ubiquity of omada van tp-link) en die op strategische plekken zetten, en dan de wifi op de experiabox uitzetten.

[Voor 8% gewijzigd door HUW op 29-12-2022 23:36]

• r.vanheusden
Sorry als ik wat lomp over kom, ik ben nou eenmaal niet iemand die tijd heeft om alles tot de bodem uit te zoeken :)

ANyway, bedankt voor alle antwoorden.

Ik heb nu de 2.4 en 5.0 ghz wifi kanalen een eigen naam gegeven zodat ik zelf bepaal op welke ik zit. Dit scheelt een klein beetje met de experia v10.

Maar ergens moet toch een verschil zitten. Want de Ziggo connect box heeft op beide kanalen echt 2 tot 3 keer meer snelheid op dezelfde afstand gemeten.

Zowel in tuin als zolder is die connect box een champ vergeleken met die v10.

• r.vanheusden
Deze router scoort goed op tweakers en hardware.info

uitvoering: ASUS RT-AC3200

heb er 1 op laten sturen via marktplaats voor 2 tientjes. Als die nou net zoveel bereik heeft als de ziggo box, ben ik helemaal tevreden :)

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:51
Staat de Experiabox op dezelfde plek als die Ziggo Connectbox?

Of staat de Connectbox op een gunstigere locatie dan de Experiabox momenteel in de meterkast?

• r.vanheusden
Oké het lek is boven.

De ASUS RT-AC3200 die ik voor 2tientjes van Marktplaats heb overgenomen lost alles op.

Nu op zolder en tuin 3 van de 4 streepjes bereik , 20 down 20 up, prima.

De v10 zou ik iig niemand aanraden, wat een droevig kastje.

Mocht je deze topic vinden met de ziggo connect box, dan heb je een top apparaatje in huis.

Alles op zelfde plek getest. Op zelfde vrije wijk kanalen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee