Toon posts:

experiabox v10 vervangen tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• r.vanheusden
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-01 07:59
Hi.

Ik heb zojuist Youfone installatie box ontvangen met de experiabox v10.

Op 4 meter met twee deuren ertussen is de wifi snelheid al gehalveerd.

Nu heb ik er niet veel kaas van gegeten, en met wat googlen zie ik voorbij komen dat je tegenwoordig een eigen router mag installeren.

En ook beter bereik met bijvoorbeeld wifi6 protocol.

Wie kan mij wat op weg helpen in voor mij dit doolhof?

Moet ik vragen om dit ouderwetse modem in te ruilen voor een nieuwere van KPN, en zo ja, welke moet ik dan vragen?

Of gelijk zelf iets bestellen, gezien dit nu blijkbaar mag van de providers?

Ik ben niet echt veel eisende in mijn ogen.

Zou graag op meter of 20 nog beetje snelheid en sterkte over willen hebben om TV app te gebruiken in de tuin.

Tussen meterkast en tuin zit een 4cm houten kast deur, een gang deur van hout, en een pui van triple glas.

Maximale pakket wat we hier hebben is 100mb.

Dus graag niet de nieuwste / duurste oplossingen :)

Grt.

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Een eigen router lost hier waarschijnlijk het probleem niet op, waar jij naar op zoek bent is een access point die je >4m / 2 deuren verderop kan plaatsen om het bereik te verbeteren.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• r.vanheusden
D4NG3R schreef op zondag 25 december 2022 @ 21:57:
Een eigen router lost hier waarschijnlijk het probleem niet op, waar jij naar op zoek bent is een access point die je >4m / 2 deuren verderop kan plaatsen om het bereik te verbeteren.
Mijn vorige modem van ziggo had een veel beter bereik, dus ik hoop stiekem dat het met een krachtige router (van die dikke antennes) alles in 1 x op te lossen.

En las ook ergens dat wifi6 een stuk sterker is dan de wifi5 die de experiabox v10 produceert, maar corrigeer mij als ik het mis heb 😉

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:30
Misschien heb je met een andere router beter bereik in de tuin, maar uiteindelijk blijft het toch een beetje prijsschieten. De sterkte van een Wi-Fi signaal wordt niet enkel bepaald door de muren en obstakels binnenshuis. Er zwerven tegenwoordig allerlei draadloze signalen die ook verstoring opleveren.

Als je echt alles in 1x op wil lossen, dan koop je een Mesh-systeem. Je zet de router van YouFone in bridge modus zodat het een modem wordt en dat Mesh-systeem gaat als router fungeren. Vervolgens verspreid je die Mesh-apparaatjes door het huis. Als het even kan onderling verbonden met een netwerkkabel.

Geen gedoe met dure Wi-Fi repeaters van Youfone (als ze die al hebben) of powerlines die je in zo'n stopcontact moet steken. Kost misschien wat, maar dan heb je ook wat.

Hier slechts een voorbeeld van zo'n systeem. Er zijn uiteraard ook andere opties beschikbaar.

• r.vanheusden
Thanks voor de tip.

Even een stomme vraag.

Als ik dat v10 modem in bridge zet. En ik sluit een wifi6 router aan.

Heb ik dan ook automatisch wifi6 verbinding?

Dat zou wellicht een test kunnen zijn. Als ik het niet haal dan spreek ik met retailer af om het terug te mogen sturen en alsnog voor een dure mesh installatie te gaan.

Extra draden trekken doe ik liever niet.

• Gr4mpyC3t
r.vanheusden schreef op zondag 25 december 2022 @ 23:09:

Als ik dat v10 modem in bridge zet. En ik sluit een wifi6 router aan.

Heb ik dan ook automatisch wifi6 verbinding?
Als je een router met Wi-Fi 6 ondersteuning hebt, dan ja. Die router gaat het signaal uitzenden. Het v10 modem is dan letterlijk een modem (de poort naar het internet).
Dat zou wellicht een test kunnen zijn. Als ik het niet haal dan spreek ik met retailer af om het terug te mogen sturen en alsnog voor een dure mesh installatie te gaan.
Als je het product eerst mag gebruiken en eventueel kan retourneren dan lijkt me dat een goede optie! :)
Extra draden trekken doe ik liever niet.
Heb ik ook niet gedaan, maar ik woon tenslotte in een appartement waar het totale oppervlak iets kleiner is. Mocht er ooit een Mesh-systeem komen dan kun je het eerst draadloos proberen natuurlijk.

Veel succes!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:55
Paar opmerkingen.

De Experiabox V10 kan niet in Bridge. Die optie is er niet voor consumentenverbindingen icm met die V10.

De Experiabox V10 is desondanks enkele beperkingen een van de betere en stabiele KPN-modems die je kan hebben. Die 100Mb moet makkelijk over die 5Ghz WiFi te halen zijn. Ik tik hier op de 2,4Ghz al bijna 80 aan over die 2,4Ghz met de Experiabox V10, met meterkast en twee muren ertussen.
Maar zoals boven al aangegeven, dit kan per locatie verschillen. Veel netwerken in de buurt? Dan kan dat ook al effect hebben.

Ik denk dat je in de oude situatie bij Ziggo op de 2,4Ghz netwerk zat die meer dekking geeft en je bij je test op de 5Ghz zat, waarvan de dekking dus minder is. Ik weet even niet of Band Steering aanstaat in je modem, maar daar zou je ook nog naar kunnen kijken.

Inloggen op https://192.168.2.254, dan naar WiFi en daar de instellingen eens bekijken.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Zowel die Ziggo box als die Experiabox zijn wat betreft wifi precies hetzelfde net als alle andere wifi routers die je zou willen inzetten.
En triple glas laat gewoon geen spatje wifi door, daar zit een coating op die dat zeer effectief tegenhoud.

Bereik wordt nooit door de router bepaalt maar door het device dat je gebruikt, die hebben altijd een slechter bereik dan een router en die moeten de router kunnen bereiken om te kunnen communiceren.

En wifi 6 heeft helemaal niets meer bereik.

Leg een kabel naar buiten en plaats een outdoor wifi accesspoint.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Een andere router gaat het probleem vermoedelijk niet oplossen.
WiFi voor consumenten is beperkt tot een maximaal zendvermogen van 100miliWatt. Er is dus niet zoiets als een krachtiger router, tenzij hij standaard beperkt is op een vermogen ver onder de 100mW.
Van die mooie dikke antennes zijn letterlijk dat. Optisch dikker, functioneel niet anders dan elke andere willekeurige standaard met een modem/router mee geleverde antenne.

Wat betreft antennes bestaan er uiteraard betere dan wat er standaard geleverd wordt. Ze worden gelabeld met een 'gain' waarde uitgedrukt in dBi.
Echter, die hebben een probleem. De gain helpt bereik in de ene richting maar beperkt het in de andere.
Bij een omnidirectionele antenne (de standaard stokjes) wordt het signaal in alle richtingen gestrooid. Denk aan een appel waarbij de antenne het klokhuis vormt.
Een antenne met veel gain maakt het zendpatroon plat. Je appel verandert in een donut of zelfs een pannekoek. Dan heb je je signaal wel naar de overkant van de straat gekregen, maar op je slaapkamer boven heb je geen WiFi meer.

En dan hebben we het nogsteeds alleen maar over zenden. Grote vereiste voor WiFi is dat het signaal beide kanten op kan.
Beide kanten moeten met elkaar in balans zijn in het zendvermogen en/of gain, wat @Ben(V) al aangeeft. Signaal wat heen gaat moet ook weer terug kunnen komen.

Isolatie in je huis en de materialen waar je huis van gemaakt is hebben ook invloed. Met name het moderne goed geisoleerde glas. Dat is inderdaad echt drama.

Dan kom je bij het puntje van @krakendmodem aangeeft.
2,4Ghz WiFi beukt beter door deuren en wanden heen dan 5Ghz WiFi.
Je kan eens kijken of je de beide frequenties ook een eigen SSID kan geven in je router. Je kan dan je clients (b.v. telefoon, laptop, etc) specifiek verbinding laten maken met 1 van de 2 en op die manier beter bereik forceren.

Ook de hoeveelheid netwerken in de buurt heeft invloed. WiFi is eigenlijk helemaal niet gemaakt om dicht op elkaar gebruikt te worden. Plus, de 2.4 en 5Ghz band zijn vrij te gebruiken (binnen wetgeving, obvs) dus maakt ook alles wat draadloos is daar gebruik van. Zelfs niet-WiFi apparaten (bluetooth, babymonitors, domotica, etc) kunnen verstoring opleveren voor jouw WiFi netwerk.

Trucjes zoals Beamforming of Bandsteering zijn leuk, maar dat is ook weer een techniek die aan beide kanten aanwezig moet zijn voordat het effect heeft (ook hier: je moet heen en terug. De tech zorgt maar voor 1 richting). En die technieken zijn afhankelijk van het hebben van meerdere antennes, liefst heel veel. Laat je smartphone of tablet er nou 1 of heel misschien 2 hebben en in veel gevallen uberhaupt geen ondersteuning bieden voor de techniek.

Wat dus veel beter is om te doen, is gewoon voor Mesh WiFi gaan, zoals @Gr4mpyC3t al zegt.
Je router is niks mis mee. Zo'n Experiabox doet verder z'n werk wel.
Ik zou WiFi op de Experiabox uitschakelen en een mooi TP-Link Deco setje kopen.
Een Mesh setje is niet eens duurder dan een fatsoenlijke router. Een duo pack Deco M4 is prima en kost je nog geen 100 euro voor twee stuks (uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack))
Je kan ook een enkele halen voor nog minder, uiteraard.

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Ernemmer
  • Niet online
Ik had eerst de v10 met KPN en daarna de v12 met KPN en die is een stuk sneller en heeft een groter bereik.
Misschien even aan youfone de v12 vragen?

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:55:
Ik had eerst de v10 met KPN en daarna de v12 met KPN en die is een stuk sneller en heeft een groter bereik.
Youfone levert geen Box 12

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:13
McKaamos schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:00:

Wat dus veel beter is om te doen, is gewoon voor Mesh WiFi gaan, zoals @Gr4mpyC3t al zegt.
Je router is niks mis mee. Zo'n Experiabox doet verder z'n werk wel.
Ik zou WiFi op de Experiabox uitschakelen en een mooi TP-Link Deco setje kopen.
Een Mesh setje is niet eens duurder dan een fatsoenlijke router. Een duo pack Deco M4 is prima en kost je nog geen 100 euro voor twee stuks (uitvoering: TP-Link AC1200 Whole Home Mesh Wifi-systeem Deco M4 (2-pack))
Je kan ook een enkele halen voor nog minder, uiteraard.
Je bedoelt een paar utp kabels trekken en extra APs plaatsen?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sethro schreef op maandag 26 december 2022 @ 18:09:
[...]

Je bedoelt een paar utp kabels trekken en extra APs plaatsen?
Nee

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Ben(V)
  • Nu online
Ernemmer schreef op maandag 26 december 2022 @ 17:55:
Een V12 is echt geen spat sneller dan een V10 en heeft al helemaal niet meer bereik.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Sethro
Dat is wel veel beter om te doen dan zo’n mesh setje

• Gr4mpyC3t
Sethro schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:53:
[...]

Als je wat naar boven scrolt dan lees je dat @r.vanheusden dat liever niet wil. Dus ondanks dat dit de betere oplossing zou zijn, is het dus geen optie. :)

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:57
Tsjah, liever niet teveel werk gaat helaas niet altijd samen met goeie wifi...

Maar liever niet betekend ook weer niet "ik wil absoluut niet".
Ik zou dan toch dat "liever niet" even aan de kant zetten en op zoek gaan naar een mogelijkheid om die kabel ergens aan de andere kant van die muur te krijgen.

PV Output

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sethro schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:53:
[...]

Nou, nee, eigenlijk niet.

Meerdere AP's vereist kabels trekken. Dat wil de OP niet.
Daarbij betekent meerdere AP's ook meerdere netwerken. Je kan ze wel dezelfde naam geven maar dat is niet genoeg om er 1 netwerk van te maken.

Er is niet voor niets de 802.11s standaard. (Zie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11s)

Mesh wifi maakt het mogelijk om met meerdere nodes (accesspoints dekt de lading niet) één netwerk te maken.
Ze zitten allemaal op dezelfde frequentie.

Groot voordeel is dat moderne mesh systemen niet of nauwelijks vertragen, ongeacht het aantal nodes, terwijl het bereik wordt vergroot.

Ook het schakelen tussen de nodes is transparant voor de clients.
Bij meerdere losse AP's heb je bij elke overschakeling een disconnect en een reconnect event.
Stel dat je multiplayer FPS speelt, dan stopt je spel tijdelijk en ben je gefragged tegen de tijd dat je weer connected bent.
Met een Mesh systeem kan je vrij roamen tussen de nodes zonder die korte verstoringen.

Daarbij is een mesh ook nog eens medium agnostisch. Of je nodes onderling met elkaar kletsen via een draad, draadloos of via tussenliggende systemen zoals powerline maakt niks uit. Je kan je mesh daarom opbouwen op elke manier die jou goed uitkomt. Zolang ze maar een pad naar elkaar toe hebben.

Als er iets een geniale uitvinding is, dan is het wel mesh.
Het heeft echt veel te lang geduurd voor dat eindelijk op de consumentenmarkt beschikbaar kwam.
Rensjuh schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:03:
Tsjah, liever niet teveel werk gaat helaas niet altijd samen met goeie wifi...

Maar liever niet betekend ook weer niet "ik wil absoluut niet".
Ik zou dan toch dat "liever niet" even aan de kant zetten en op zoek gaan naar een mogelijkheid om die kabel ergens aan de andere kant van die muur te krijgen.
En daarom haal je een mesh set. Het maakt het zo makkelijk en flexibel om goede wifi coverage te krijgen.
Gr4mpyC3t schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:57:
[...]

Als je wat naar boven scrolt dan lees je dat @r.vanheusden dat liever niet wil. Dus ondanks dat dit de betere oplossing zou zijn, is het dus geen optie. :)
Het is imho echt niet beter. Meerdere accesspoints die niet met elkaar onderling weten dat ze samen een netwerk zijn levert alleen maar extra verstoring op.
Dan gaan ze met elkaar vechten om frequentiebanden en dat wordt alleen maar instabiel.

[Voor 23% gewijzigd door McKaamos op 27-12-2022 00:17]

• Sethro
McKaamos schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:07:
[...]

Nou, nee, eigenlijk niet.

Meerdere AP's vereist kabels trekken. Dat wil de OP niet.
Daarbij betekent meerdere AP's ook meerdere netwerken. Je kan ze wel dezelfde naam geven maar dat is niet genoeg om er 1 netwerk van te maken.

Er is niet voor niets de 802.11s standaard. (Zie: https://en.m.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11s)

Mesh wifi maakt het mogelijk om met meerdere nodes (accesspoints dekt de lading niet) één netwerk te maken.
Ze zitten allemaal op dezelfde frequentie.

Groot voordeel is dat moderne mesh systemen niet of nauwelijks vertragen, ongeacht het aantal nodes, terwijl het bereik wordt vergroot.

Ook het schakelen tussen de nodes is transparant voor de clients.
Bij meerdere losse AP's heb je bij elke overschakeling een disconnect en een reconnect event.
Stel dat je multiplayer FPS speelt, dan stopt je spel tijdelijk en ben je gefragged tegen de tijd dat je weer connected bent.
Met een Mesh systeem kan je vrij roamen tussen de nodes zonder die korte verstoringen.

Daarbij is een mesh ook nog eens medium agnostisch. Of je nodes onderling met elkaar kletsen via een draad, draadloos of via tussenliggende systemen zoals powerline maakt niks uit. Je kan je mesh daarom opbouwen op elke manier die jou goed uitkomt. Zolang ze maar een pad naar elkaar toe hebben.

Als er iets een geniale uitvinding is, dan is het wel mesh.
Het heeft echt veel te lang geduurd voor dat eindelijk op de consumentenmarkt beschikbaar kwam.

[...]

En daarom haal je een mesh set. Het maakt het zo makkelijk en flexibel om goede wifi coverage te krijgen.
Dit kan ook gewoon met normale APs met als voordeel dat deze zelf een bedrade - en dus wel snellere en stabielere - verbinding hebben, beter te positioneren zijn, niet een deel van de snelheid inleveren voor de draadloze backhaul etc.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Sethro schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:18:
[...]

Dit kan ook gewoon met normale APs met als voordeel dat deze zelf een bedrade - en dus wel snellere en stabielere - verbinding hebben.
Nee, dat kan niet met losse AP's.
Die vormen samen nooit één netwerk. Ze coordineren onderling niks waardoor seamless handovers onmogelijk zijn.

En omdat ze niets weten van elkaar gaan ze met elkaar vechten om de frequentiebanden.
Je gaat totaal voorbij aan het radiofrequentie aspect.
Een kabel is snel en stabiel, ja. Maar 5 accesspoints op 1 LAN geeft een hoop overspraak en verstoring in het radiospectrum. Dus van je telefoon of laptop naar een accesspoint wordt er minder stabiel van.
Dat het vanaf het accesspoint de kabel op stabiel is, is prachtig. Maar het gaat om de zwakste schakel. En daar saboteer je jezelf als je meerdere AP's gebruikt.

Juist dan is mesh veel beter.

• Gr4mpyC3t
McKaamos schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 00:07:
[...]

Het is imho echt niet beter. Meerdere accesspoints die niet met elkaar onderling weten dat ze samen een netwerk zijn levert alleen maar extra verstoring op.
Dan gaan ze met elkaar vechten om frequentiebanden en dat wordt alleen maar instabiel.
Sorry, misschien had ik daar iets duidelijker over moeten zijn. Ik bedoel meer een Mesh-systeem die je onderling met de kabel verbindt. Zijn ze toch onderling met elkaar verbonden, maar dan wel bekabeld.

De TP-Link Deco M9 Plus set die ik hier heb staan zijn wel draadloos met elkaar verbonden, maar merk toch op de pod die het verst weg staat van de basispod enig snelheidsverlies. Wanneer ik ze onderlig met de kabel verbindt zie ik dezelfde snelheid op beide pods. Desondanks heb ik dan wel de Mesh-functionaliteit die je eerder in je reactie beschreef.

Maar we vallen bijna in herhaling:

Probeer het eerst met een (eventueel goedkoper) Mesh-systeem, draadloos. Mocht dat niet lukken, dan kun je altijd nog met kabels in de weer.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:25
Als kabels trekken echt niet gaat en mesh zou niet voldoende werken (afstand, beton etc) kun je eventueel nog powerline overwegen, al blijft dat afhankelijk van het elektriciteitsnet. Kabel trekken blijft altijd de voorkeur genieten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:16

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@r.vanheusden Even alle genoemde opties op een rij:

1. Plaats de experiabox net buiten de meterkast, geeft je soms net dat beetje extra.
2. Trek een netwerkkabel/utp naar achteren en plaats een accesspoint of mesh netwerk
3. Koop een Powerline setje. Deze stop je in een stopcontact (niet verlengdoos!) in de meterkast en een vrij stopcontact ergens in je woning. Deze zijn ook te koop met accesspoint functionaliteit. Beste resultaat is dat ze op dezelfde elektragroep zijn aangesloten. Wel zijn ze bekend om dat ze soms opnieuw verbinding moeten door even eruit te trekken. (Of timer te plaatsen die dat ‘s nachts doet ;)).
4. Mocht je nog coax hebben liggen, dan zijn MoCa adapters ook nog een oplossing (prijzig)

Kabels trekken heeft de voorkeur met een extra accesspoint of rechtstreeks verbonden op devices.

"You never come second by putting other people first"

• Ernemmer
  • Niet online
Ben(V) schreef op maandag 26 december 2022 @ 23:36:
[...]

Een V12 is echt geen spat sneller dan een V10 en heeft al helemaal niet meer bereik.
Die van mij wel.

Eerst had ik er een ap naast nodig om boven WiFi te hebben, nu niet meer. En de v12 heeft WiFi 6,wat imo echt wel sneller is dan de v10

• Ben(V)
  • Nu online
Allemaal whishfull thinking.
Wifi 6 heeft enkel uitbreidingen om theoretisch hogere snelheden te halen maar dat is alleen als je ook wifi 6 clients hebt en alleen als je optimale verbindingen hebt en absoluut geen andere wifi bronnen in de buurt hebt.
En de enige wifi 6 client zijn high end telefoons en daar hebt je niet zoveel aan iets meer snelheid.

En bereik wordt bepaalt door het maximaal uit te zenden vermogen wat voor ieder device gelijk is maar hoofdzakelijk door je device want die is altijd de zwakste chakel.

• Ernemmer
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:41:
Allemaal whishfull thinking.
Wifi 6 heeft enkel uitbreidingen om theoretisch hogere snelheden te halen maar dat is alleen als je ook wifi 6 clients hebt en alleen als je optimale verbindingen hebt en absoluut geen andere wifi bronnen in de buurt hebt.
En de enige wifi 6 client zijn high end telefoons en daar hebt je niet zoveel aan iets meer snelheid.

En bereik wordt bepaalt door het maximaal uit te zenden vermogen wat voor ieder device gelijk is maar hoofdzakelijk door je device want die is altijd de zwakste chakel.
Eerst had ik geen bereik op de slaapkamer, nu wel.

Maakt mij niet uit wat je ervan vind maar de WiFi van de v12 in mijn huis heeft meer bereik en is sneller dan de v10.

• r.vanheusden
Top, hoop info.

Wel raar dat youfone mij als hagelnieuwe klant toch een oud v10 kastje stuurt.

Heb via email gevraagd of ze dat willen ruilen voor de nieuwe 12 box.

Buiten meterkast is inderdaad een idee, misschien dat ik het op een centraler punt kan plaatsen in huis.

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

r.vanheusden schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:11:
Top, hoop info.

Wel raar dat youfone mij als hagelnieuwe klant toch een oud v10 kastje stuurt.

Heb via email gevraagd of ze dat willen ruilen voor de nieuwe 12 box.

Buiten meterkast is inderdaad een idee, misschien dat ik het op een centraler punt kan plaatsen in huis.
Ik zie die V12 hier niet tussen staan? https://www.youfone.nl/thuis/installatie

Er was eerder ook al geschreven dat Youfone de V12 niet heeft, waarom er dan nog naar vragen?
Waarom zoek je het niet in de andere oplossingen die zijn gedeeld?

Testing, one, two ...

• r.vanheusden
Ah overheen gelezen.

Anyway, nu een Netgear rax40 geprobeerd. In de tuin is die nog zwakker dan de experiabox v10

De volgende stap die ik ga proberen is de experiabox v10 in het midden van woonkamer te plaatsen. Zodat ik in de tuin ook goed bereik hoop te hebben.

De Ziggo kabel komt via woonkamer muur binnen, en modem ligt nog onder de bank.

Ondanks dat ik heb opgezegd werkt het nog.

En dat wifi was prima in de tuin.

Maar nog een vraagje. Krijg ik internet verlies als ik die DSL kabel 10meter verleg naar de woonkamer toe?

Nogmaals, ik ben een leek met dit soort dingen 😉

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:55
r.vanheusden schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:09:
Ah overheen gelezen.

Anyway, nu een Netgear rax40 geprobeerd. In de tuin is die nog zwakker dan de experiabox v10

De volgende stap die ik ga proberen is de experiabox v10 in het midden van woonkamer te plaatsen. Zodat ik in de tuin ook goed bereik hoop te hebben.

De Ziggo kabel komt via woonkamer muur binnen, en modem ligt nog onder de bank.

En dat wifi was prima in de tuin.

Maar nog een vraagje. Krijg ik internet verlies als ik die DSL kabel 10meter verleg naar de woonkamer toe?

Nogmaals, ik ben een leek met dit soort dingen 😉
Volgens mij heb je zojuist zelf al de oplossing gevonden. Je Ziggo modem bevindt zich dus niet in de meterkast maar in de woonkamer?

Je kan rustig de kabel met 10 meter verlengen, zolang je maar een ronde kabel gebruikt, en dus geen platte telefoonkabel. Dan zal het met het verlies wel meevallen. Als je nu al netjes 100Mb binnenkrijgt zal het verlies gering zijn. Valt of staat met de gebruikte kabel.

Zorg er dan wel voor dat je modem vrij zicht heeft, dus bij voorkeur niet onder de bank.

De V12 gaat budget niet leveren. (budget is juist goedkoper doordat ze goedkopere hardware kunnen gebruiken).

• r.vanheusden
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee