• zonton
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 18-04 10:54
Hallo,
Ik heb sinds 2019 een WP boiler van Atlantic. De Calypso VM 100 L
Deze heb ik destijds aangeschaft bij Esanico Belgie.
Die hebben toen al aangegeven dat ze geen onderhoud en/of andere werkzaamheden uit zullen voeren in Nederland.
Tot voor enkele maanden geleden, werkte alles prima.
Ik krijg nu gemiddeld 1 keer per week een alarm melding ( storing 30.1).
"enkele functies van de warmtepomp zijn niet beschikbaar".
Ik heb al verschillende bedrijven gecontacteerd( waaronder de importeur in Nederland), maar zij zijn niet bereid om e.e.a. te komen repareren,

Mijn vraag is nu:
1 Heeft iemand al ervaring met dit soort storing?
2 Weet iemand een bedrijf die dit kan repareren.

Mijn dank is groot. :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:33

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Atlantic heeft een eigen website (https://atlanticclimate.nl) en heeft daarbij ook een lijst met installateurs:
https://atlanticclimate.nl/download/4799/

Je zou van te voren ook even met ze kunnen bellen via https://atlanticclimate.nl/contact :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

• zonton
Dank voor de snelle reactie.
Atlantic Nederland geeft niet thuis en kan mij niet helpen.
Heb nu een mail gestuurd naar een installateur in de buurt.
Even afwachten.

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:13
"enkele functies van de wp zijn niet beschikbaar"
Maar de wpb werkt nog wel?

[ Voor 35% gewijzigd door natural colour op 29-12-2022 20:14 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:51
natural colour schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:59:
`enkele functies van de wp zijn niet beschikbaar`
Maar de wpb werkt nog wel ´vraagteken´
(de symbolen op mijn toetsenbord zitten weer eens verkeerd')
offtopic: gebruik ctrl+shift tot ze goed zitten.

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:56
zonton schreef op donderdag 29 december 2022 @ 16:38:
Dank voor de snelle reactie.
Atlantic Nederland geeft niet thuis en kan mij niet helpen.
Heb nu een mail gestuurd naar een installateur in de buurt.
Even afwachten.
Niet mailen maar bellen! Alle installateurs, monteurs etc. zijn allemaal erg druk! Een beller is altijd sneller in dat geval.

(Aanname dat je niet gebeld hebt)

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:24
Ik kan in de handleiding geen storingscode "30.1" vinden... degene die er het dichtste bij zit is code "W.301"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3yCQq6G_IaYcSopE8FE-Z5iCK3Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/judP9TfecKbPbi6GAu10e32I.png?f=fotoalbum_large

lijkt dus óf iets met de koelmiddel vulling te zijn, óf de ventilatie werkt niet goed...
(of het gaat daadwerkelijk om een niet in de handleiding gedocumenteerde foutcode)
Koelmiddel zou niet zo snel iets mee mogen gebeuren. Volgens de handleiding hoef je die ook maar eens in de 5 jaar te controleren...
Vervolgvraag:
Werkt de ventilator nog? Blaast ie nog voldoende lucht tijdens werking?
Heb je wel eens onderhoud uitgevoerd op de boiler? Ventilatiegedeeltes schoongemaakt enzo?
Heb je de behuizing/kap van de bovenste helft al eens open gehad?
Misschien dat de warmtewisselaar lamellen wel helemaal dichtgeslibd/onder het stof zitten bijvoorbeeld... wie weet...
Of de ventilator is misschien kapot?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
@BrainCrash

De ventilator werkt goed en normale kracht
Heb alleen zelf onderhoud uitgevoerd op de boiler Namelijk ventilatiegedeeltes schoongemaakt en de warmtewisselaar lamellen zuiver gemaakt.
Meer heb ik er niet aan gedaan.
Ik denk zelf ook dat de hoeveelheid vulling afneemt. Daardoor neemt namelijk ook de frequentie van storingsmelding toe. Het worden er steeds meer en met kortere tussen pozen.
Of is die gedachte fout??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:13
zonton schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 10:02:
@BrainCrash

De ventilator werkt goed en normale kracht
Heb alleen zelf onderhoud uitgevoerd op de boiler Namelijk ventilatiegedeeltes schoongemaakt en de warmtewisselaar lamellen zuiver gemaakt.
Meer heb ik er niet aan gedaan.
Ik denk zelf ook dat de hoeveelheid vulling afneemt. Daardoor neemt namelijk ook de frequentie van storingsmelding toe. Het worden er steeds meer en met kortere tussen pozen.
Of is die gedachte fout??
Hi ik heb dezelfde melding, Calypso Split 270, lijkt erop dat de gasdruk te laag is.
Volgende week gaan we de gasdruk controleren en hopen dat we iets vinden.Ketel Backup heater wordt nu veel gebruikt i.p.v. de warmtepomp. Hij lijkt dus weinig warmte te produceren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9XEOpR4BosQbDBAOBDI6ZI-yJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ey4qBiX5JrcHWprXfTxX8vpl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Pietjebel10 op 31-12-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
@Pietjebel10

Ja dat is precies dezelfde melding.
Ben benieuwd naar de bevindingen volgende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
zonton schreef op zondag 1 januari 2023 @ 09:51:
@Pietjebel10

Ja dat is precies dezelfde melding.
Ben benieuwd naar de bevindingen volgende week.
De installateur is geweest en de installatie opnieuw getest. Er bleek dus geen gas meer in te zitten.
Alles opnieuw afgeperst met stikstof en er bleek dus inderdaad gas te ontsnappen. :(
Compressor getest, leidingen getest, drukverlies zit in de boiler zelf, installateur kan hier verder niets mee.
Stekrapport opgesteld van afkeur.
Is gekocht bij Esanico in Belgie heb nu net een mail gestuurd, wachten op reactie. Draait net 4 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
Ik heb in de buurt een bedrijf gevonden die airco's en koelinstallaties installeren.
Deze was bereid om te komen.
Van Atlantic Nederland kreeg ik nul op rekwest.
ook de hierboven genoemde installateurs lijst, gepost door Outerspace bood geen goede optie
Zojuist is bij mij ook de wpb nagekeken.
Er zat nog ca. 145 van de 600 gram koudemiddel in.
Alles vacuüm getest. Geen lek gevonden.
Daarna weer afgevuld.

Hopelijk werkt hij nu weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
zonton schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:04:
Ik heb in de buurt een bedrijf gevonden die airco's en koelinstallaties installeren.
ook de hierboven genoemde installateurs lijst, gepost door Outerspace bood geen goede optie
Daarna weer afgevuld.

Werkt nu een paar dagen goed maar geeft nog wel de foutmelding. Denk dat er meer aan de hand is.
Esanico is in overleg met Atlantic hoe nu verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
zonton schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:04:
Daarna weer afgevuld.

Moet toch een lek in zitten. Normaal gesproken loopt een gesloten systeem niet leeg. Het verdwijnt niet zomaar. Ik heb toevallig een klein lek in mijn koelsysteem auto gehad. Niet te vinden. Na het bijvullen met een oplossing die kleine lekjes kan dichten is het opgelost. Maar was dus wel lek.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 13-01-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
MotorBeast schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Moet toch een lek in zitten. Normaal gesproken loopt een gesloten systeem niet leeg. Het verdwijnt niet zomaar. Ik heb toevallig een klein lek in mijn koelsysteem auto gehad. Niet te vinden. Na het bijvullen met een oplossing die kleine lekjes kan dichten is het opgelost. Maar was dus wel lek.
Lijkt mij ook gas verdwijnt niet zomaar. Ze hebben bij mij met stikstof op hoge druk geconstateerd dat er een lek zat. Bij de eerste installatie is dit niet gevonden. Maar systeem loopt dus langzaam leeg ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonton
Ja er zal zeker wel een lek in zitten.
Maar nu kan ik kijken hoe lang het duurt voordat het gas weer bijna helemaal ontsnapt is.
Als het bij 1 keer bijvullen in de 3 jaar blijft.......
Dank voor jullie commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietjebel10
Even een update, blijkt bij mij dat de boilerspiraal lek is. Heb de stekrapporten allemaal overlegd en nu blijken dat deze niet geldig zijn. Dit dus geen geregistreerd en officieel bedrijf. Bedrijf ineens onbereikbaar geworden voor mij, reageren niet op mailtjes. Factuur nooit gekregen met KVK nummer etc. Dom van mij. Nu komt de garantie in het geding omdat volgens de belgische leverancier niet officieel volgens de regels is geïnstalleerd. Wordt zelfs gesproken over frauduleuze handelingen . Lijkt mij dat afpersen en vacumeren niet kan leiden tot boilerspiraal lekkage, maar vooruit we wachten af, achteraf dom van mij. Waarschuwing voor anderen check met wie je in zee gaat. Voor mij waarschijnlijk dure leerschool.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pietjebel10
Inmiddels bericht van Esanico uit Belgie, zij hebben het geregeld bij Atlantic dat er een nieuwe warmtepompboiler binnenunit geleverd wordt onder volledige garantie. Petje af voor de service, ook gezien het niet kunnen laten zien van een officieel installatie-stekrapport. _/-\o_

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-05 07:37
Vraagje; verwarmd de boiler gewoon door met een elektrisch element wat in het vat zit als de warmtepomp in storing valt of stuk gaat? Deze vorm van backup zou ik wel fijn vinden, gewoon altijd warm water, en als dat een paar weken via een COP1 element is geeft dat niks.
Pagina: 1