Toon posts:

Hybride warmtepomp met 2 zones issue radiatoren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jantjegroen00
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-01 08:19
Dit is me 1e forum post, dus ik zal me snel voorstellen.
Mats, 34, ICT-er, 1 vrouw, 1 kind :)

Als ICT-er heb je volgens de meeste verstand van alles, telefoons, televisies, etc.
Deze keer ben ik uitgekomen bij de hybride warmtepomp van me schoonvader.

Hij heeft een hybride warmtepomp van Itho Daalderop en een Vaillant HR Pro ketel.

Nu is de situatie dat er meerdere partijen zijn geweest en ingeschakeld en dat ze eigenlijk allemaal niet willen helpen.
Warmtepomp is los gekocht bij een bedrijf wat ook zou installeren, maar konden maar geen afspraak maken.
Uiteindelijk alleen de warmtepomp gekocht en los een installatiebedrijf ingeschakeld.
Nu werkt het niet goed en zegt de installateur: "Ja je hebt die warmtepomp niet bij ons gekocht". Leverancier zegt: "Ja, wij hebben het niet geinstalleerd" etc.

Vandaar dat ik de vraag hier stel.

De leidingen etc zijn al een paar keer nagekeken en zou goed moeten zijn volgens alle partijen. Vandaag heb ik gekeken en ik vermoed dat het zit in de schakeling van de thermostaat, alleen weet ik niet hoe ik het op kan lossen.

Situatie:
Woonkamer + bovenverdieping heeft radiatoren. Hier zit 1 (oude) Honeywell thermostaat op die dus alleen aan/uit schakelt.

In een recente aanbouw is er aan de garage beneden een slaap/bad kamer gebouwd met vloerwarming.
Hier zijn 3 zones voor gemaakt:
- Garage
- Slaapkamer
- Badkamer

Deze zitten aangesloten op een Honeywell Home T50 (of wat ik online zie HCE20M).

Het probleem is naar mijn inziens dat de kamerthermostaat ook aangesloten zit op dit systeem.

De Honeywell kan 6 zones schakelen.
Zone 1: Kamerthermostaat
Zone 2: Garage
Zone 3: Badkamer
Zone 4: Slaapkamer

Zone 1 gaat dan vervolgens naar de schakelknop die je onderin de foto hieronder ziet boven het stekkerblok.

Het probleem is dus dat de CV niet bijspringt op het moment dat de radiatoren warmte nodig hebben en naar mijn inziens komt dat, omdat alles via 1 systeem loopt en dat het is lage temperatuur systeem van de vloerverwarming.

De oplossing is volgens mij de kamerthermostaat loskoppelen van het vloerverwarming systeem en rechtstreeks aansluiten op de warmtepomp.

Echter weet ik niet precies wat ik verder moet doen met die schakelknop, want die moet reageren op de handelingen van de kamerthermostaat.
Ook weet ik dus niet wat voor producten hier voor nodig zijn.

Het gaat om onderstaande warmtepomp
Warmtepomp HP-M 25 i incl. Spider thermostaat

Handleiding: https://ithodaalderop.com...e%20HP-M%2025i%20(nl).pdf

Daar lees ik verder onderstaande:

Gebruik de aansluiting THERMOSTAT voor het aansluiten van de
volgende componenten:
● Spider Kamerthermostaat (OT)
● Spider Kamerthermostaat + Spider Schakelmodule SDS (RT)

Er is nu dus maar 1 thermostaat aangesloten. Die loopt via het vloerverwarming systeem.
De Spider thermostaat is niet gebruikt.

Dus de vraag is nu wat kan ik het beste doen qua thermostaten voor beide systemen en hoe kan ik deze aansluiten rekening houdend met de 2 zones en die schakelknop voor de radiatoren.

Ik hoop dat het duidelijk, vraag maar raak als ik het e.a.a. moet verduidelijken.

Alle reacties

• jantjegroen00
Bump :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het.. is wel een beetje veel door elkaar.
Misschien even bij de basis beginnen :)
* Wordt het warm in huis?
* Draait de warmtepomp überhaupt?
* Zijn er ergens storingen te zien?
* Heb je een hydraulisch schema, en klopt die met de werkelijkheid?
* Heb je een elektrisch schema, en klopt die?

Probeer de schema's anders zelf te tekenen, dat maakt soms al een hoop duidelijk.
Elektrisch kan het ook een hoop uitmaken aan welke connector iets geknoopt is.
Volgens mij kan de Spider meer specifieke info laten zien.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• jantjegroen00
Proton_ schreef op maandag 2 januari 2023 @ 14:31:
Het.. is wel een beetje veel door elkaar.
Misschien even bij de basis beginnen :)
* Wordt het warm in huis?
* Draait de warmtepomp überhaupt?
* Zijn er ergens storingen te zien?
* Heb je een hydraulisch schema, en klopt die met de werkelijkheid?
* Heb je een elektrisch schema, en klopt die?

Probeer de schema's anders zelf te tekenen, dat maakt soms al een hoop duidelijk.
Elektrisch kan het ook een hoop uitmaken aan welke connector iets geknoopt is.
Volgens mij kan de Spider meer specifieke info laten zien.
* wordt het warm in huis?
Ja, maar beperkt. Dus als de thermostaat in de woonkamer op bijv. 25 gezet wordt, dan wordt het max. 19 graden, doordat de radiatoren wel warm worden, maar niet heet.

* Draait de warmtepomp uberhaupt?
Ja, deze werkt goed, voor de vloerverwarming

* Zijn er storingen te zien?
Nee

* Heb je een hydraulisch schema?
Ik kan een foto sturen van de hoe alles aangesloten zit, staat ook bij de post volgens mij.
Heb geen geen kaas gegeten van leidingwerk etc.

* Heb je een elektrisch schema?
Zie hieronder

Volgens mij gaat het dus mis, omdat de thermostaat van de radiatoren aangesloten zit op het systeem van de vloerverwarming.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt een hogetemperatuur-systeem met mengverdeler. Dat is niet bijzonder warmtepomp vriendelijk, maar goed, dat is niet het issue (dat komt later pas, hier is een boel te winnen).
Voor de warmteopwekkers is dus alleen een globale warmtevraag ja/nee van belang, de honeywell-spullen regelen de zones. De radiator-zone schakelt wel open (en dicht neem ik aan) dus de zoneregeling en bijpassende kamerthermostaat is voor het acute probleem misschien niet relevant.

Grofweg zie ik drie mogelijkheden die het gedrag kunnen verklaren:
* De boel is niet ingeregeld en het debiet is te laag om overal warmte te krijgen, de warmtepomp kan het vermogen niet kwijt en heeft niet in de gaten dat er meer vermogen nodig is. Oplossing: debiet omhoog en inregelen.
* De warmtepomp staat op een lage stooklijn, haalt netjes zijn temperatuur en heeft niet in de gaten dat er meer vermogen nodig is. Oplossing: hogere stooklijn.
* De warmtepomp vraagt wel hulp van de ketel maar de boel zit verkeerd aangesloten. Oplossing: goed aansluiten :)

Beter zou zijn het hele systeem opnieuw ontwerpen, grote kans dat de zoneregeling dan sneuvelt of vervangen wordt zodat je twee temperaturen kan maken of alles LTV maken, maar voor deze winter eerst kijken of het werkend gemaakt kan worden zoals bedacht.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee