Toon posts:

Vraag over deze meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steely Dan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-01 23:03
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over onderstaande meterkast.

1) Hoeveel groepen zien we hier? 3 groepen rechts met nieuwere modules en 1 oude groep links met de oude stoppen? Klopt dat?

2) Is het raadzaam om de groep links met de oude stoppen te (laten) vervangen voor een moderne groep met aardlek?

3) Bevindt zich hier een aparte kookgroep? Ik zie dat niet duidelijk.

4) Kun je modules van verschillende merken naast elkaar installeren of moet je echt merkgebonden blijven?

5) Wat is die blauwe module daar rechts? Hoofdschakelaar?

Bedankt!

Alle reacties

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-01 09:49
Op basis van deze foto is weinig te vertellen. Kan je proberen een foto te maken met flits, zodat de tekst op de componenten leesbaar is? En een foto van de binnenkant zou op zich ook helpen, het is voor mij ook gissen hoe e.e.a. is aangesloten zo.

Overigens zal dat blauwe ding rechts eerder een beltrafo zijn, de hoofdschakelaar zit aan de onderkant.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Steely Dan
Bedankt Widow!

Andere foto's zullen even op zich moeten laten wachten. We gaan in maart naar dit huis verhuizen en heb dus nog geen toegang. Wel kan ik de huidige bewoners even vragen voor wat betere kwaliteit foto's.

Was eigenlijk benieuwd of er middels deze foto enigszins iets te vertellen viel. Begrijpelijk is dat wat lastig nu!

Zodra ik meer en betere foto's heb dan deel ik ze!

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:51
Die schakelaar boven de sticker met 0800-9009 is de hoofdschakelaar. Ik zie nergens een aardlek, maar wel 7 groepen. 3 links en 4 of 5 boven. Betere foto's zouden helpen.

Het kastje links zal wel een kookgroep zijn, er lijkt maar 1 afgaande kabel te zijn, dus dat zal wel een 5-aderige zijn.

Kast wil je eigenlijk opnieuw opbouwen. Direct na de hoofdschakelaar een of twee aardleks monteren. Bestaande automaten kun je naast nieuwe gebruiken, maar doe jezelf een lol en standaardiseer op 1 A-Merk.

Nonsensical line goes here <---

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:03
Je hebt nu 4 groepen een aardlek en waarschijnlijk een 3 fase kookgroep. Dat blauwe ding is de Beltrafo.

Maar dit moet je niet willen uitbereiden hoor. Dit moet je gewoon compleet laten vervangen door een nieuwe kast.

[Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 29-12-2022 13:56]

• Steely Dan
Bedankt voor de reacties iedereen!

Nogmaals, betere foto's komen eraan. Ook tzt van de binnenkant.

Ik zat zelf inderdaad ook al te denken om het geheel te laten moderniseren. Waarschijnlijk een gevalletje "katching"! Is wel nodig denk ik ja.

Dus die hoofdschakelaar is de schakelaar waar stroom het huis binnenkomt neem ik aan?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:15
Er is denk ik wel een aardlekschakelaar, links van die blauwe unit (die denk ik ook een beltrafo is - zet hem eens uit en als de bel dan niet meer werkt, voila).

Deze beveiligt de drie groepen met een groene schakelaar. De witte heeft zo te zien geen aardlekschakelaar, zal wel voor de wasmachine zijn. Eigenlijk wil je dat niet meer zo hebben. De 3-fase kookgroep met smeltzekeringen ws. ook geen aardlek. Niks mis met smeltzekeringen op zichzelf, maar een aardlek wil je ook daar wel.

Dit is geen super acuut probleem, en je kunt in principe prima merken combineren maar als je sowieso dingen gaat laten doen, bv. zonnepanelen of autolader of whatever, zou ik de hele santekraam wel in één klap laten saneren. Zal orde €400 aan materialen en inclusief werk rond de €1000 (incl BTW), zo even als hele grove schatting.

Doe het tegelijk met aanleggen PV, in dit geval is absoluut verdedigbaar dat sanering moet om dat veilig te doen, dan mag dat ook onder de 0% BTW vallen als de pv-boer zijn electricien dit uitvoert. Vraag dat in elk geval na (los gespecificeerd) als je PV offertes vraagt.

Een ja, die draaiknop moet je hele huis spanningsloos maken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De 2e module van rechts is de aardlekschakelaar. Het zwarte deel boven de schakelaar op die module is de Test-knop. Op de groene sticker staat dit: "Deze aardlekschakelaar beveiligt de groene groepen." Redelijk standaard in de tijd dat dit gemonteerd is.

Als de drie zekeringen door dezelfde leiding omhoog gaan, die we op de foto zien, dan zou dat in theorie betekenen dat het om een 3-fase aansluiting gaat of een kookgroep met 2 of 3 apart gezekerde fasen gaat. Er mogen namelijk geen verschillende groepen door dezelfde leiding getrokken worden. Vanzelfsprekend is deze aanname op basis van wat we zien, mogelijk zit er nog een leiding buiten beeld, dan gaat bovenstaande uiteraard niet op.

De linker module zit kennelijk niet achter de aardlekschakelaar, of de monteur had geen groene stift bij zich ;-)
Wilke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:08:
Niks mis met smeltzekeringen op zichzelf
Behalve dat ze altijd na sluitingstijd op zaterdag defect raken... En uiteraard is er geen voorraad aanwezig in de meterkast om dat ter plekke op te lossen.

[Voor 14% gewijzigd door sypie op 29-12-2022 14:12]

• Steely Dan
Het bouwjaar van het huis is 1984.

Zonnepanelen komen er in april op en de koookgroep ondersteunt een grote inductiekookplaat.

Verdere updates volgen.

Mijn broer werkt voor Hager dus aan materiaal zou ik wel kunnen komen. De installatie is een ander verhaal.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:15
Oh ja, en vraag ze om fatsoenlijk spul te gebruiken. Wat er nu in zit is prima, maar oud. Hager, ABB, Eaton. Kost enkele tientjes extra wellicht maar dan zit je straks niet met EMAT rommel.

Ideaal een broer die bij Hager werkt, top spul.

• Steely Dan
Even een update. Hier misschien wat betere foto's. Ziet eruit als 1 fase installatie.

Alvast een goede jaarwisseling allemaal!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:40
Als ik op de meter kijk dan zie ik L1 L2 en L3 dus lijkt me een drie fase systeem.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 22:51
martijn v o schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:01:
Als ik op de meter kijk dan zie ik L1 L2 en L3 dus lijkt me een drie fase systeem.
Die 3 stoppen lijken inderdaad ook op een krachtgroep. Er gaat maar 1 buis weg.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:40
Dat kan 5 draden in een 19 mm buis, denk naar een perilex voor de inductie of oven.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22-01 20:56
Geen aardlek op de kookgroep en niet op de witte zekering.
Denk dat je maar beste alles eruit kan slopen inclusief de grote hoofdschakelaar, want die zijn tegenwoordig stuk kleiner in te bouwen. En die ruimte ga je vast wel nodig hebben.
Vooral doen voor dat je gaat klussen....

[Voor 8% gewijzigd door Haas_nl op 30-12-2022 21:21]

• Steely Dan
Dus toch een 3 fase installatie?

Er is inderdaad een vrij grote inductiekookplaat aanwezig met vermoedelijk een perilex. Ook is er een oven maar ik zal moeten checken of deze ook op deze groep zit.

• Steely Dan
Haas_nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:
Geen aardlek op de kookgroep en niet op de witte zekering.
Denk dat je maar beste alles eruit kan slopen inclusief de grote hoofdschakelaar, want die zijn tegenwoordig stuk kleiner in te bouwen. En die ruimte ga je vast wel nodig hebben.
Vooral doen voor dat je gaat klussen....
Duidelijk, bedankt!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zeker dat de meter 3 fases binnen krijgt..

grote kans dat de 3 oude smeltpatronen inderdaad voor een perilex aansluiting gebruikt worden..
gelukkig is er wel een hoofdschakelaar aanwezig.. scheelt met vervangen van de kast weer

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:55
Haas_nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:

Denk dat je maar beste alles eruit kan slopen inclusief de grote hoofdschakelaar, want die zijn tegenwoordig stuk kleiner in te bouwen.
Die hoofdschakelaar is 3 fasen, die worden denk ik niet smaller dan dit exemplaar.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@Steely Dan Compleet vervangen met een 3 fase versie van dit https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Vunderink bouwt deze ook op maat.

Prijzen van Vunderink zijn messcherp: uitdaging voor je broer ;)

@Haas_nl @ASW1 hoofdschakelaar hoeft niet meer in aparte behuizing, dat scheelt toch wel veel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Steely Dan
Dank allemaal voor de reacties!

Moet ik dan aan zoiets denken voor een hoofdschakelaar?

• ASW1
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:34:
@Steely Dan
@Haas_nl @ASW1 hoofdschakelaar hoeft niet meer in aparte behuizing, dat scheelt toch wel veel.
Heb laatst zo'n draaischakelaar vervangen door precies zo'n hager. Precies even breed en kan ook gewoon naast andere automaten geklikt worden, achteraf gezien was vervangen onnodig.
Wel is dat draaiding natuurlijk puur een schakelaar en die hager een automaat.

Als je nou echt om ruimte verlegen zit laat dan je netbeheerder de schroefzekeringen voor de meter vervangen door automaten dan heb je geen eigen hoofdschakelaar meer nodig.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
ASW1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:44:
dan heb je geen eigen hoofdschakelaar meer nodig.
Blijft voor zover ik weet evengoed verplicht.

De hoofd automaten kun je niet de installatie in 1 actie stroomloos mee maken.

Vervangen vragen ze 300 voor, dan maar hoofdschakelaar hè

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ASW1
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:49:
[...]

Blijft voor zover ik weet evengoed verplicht.

De hoofd automaten kun je niet de installatie in 1 actie stroomloos mee maken.

Vervangen vragen ze 300 voor, dan maar hoofdschakelaar hè
Allemaal waar maar dan kun je net zo goed de bestaande schakelaar houden (in een ander kastje doen met ruimte ernaast).

[Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 30-12-2022 22:09]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee