Vraag

• Steely Dan
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21-06-2023
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over onderstaande meterkast.

1) Hoeveel groepen zien we hier? 3 groepen rechts met nieuwere modules en 1 oude groep links met de oude stoppen? Klopt dat?

2) Is het raadzaam om de groep links met de oude stoppen te (laten) vervangen voor een moderne groep met aardlek?

3) Bevindt zich hier een aparte kookgroep? Ik zie dat niet duidelijk.

4) Kun je modules van verschillende merken naast elkaar installeren of moet je echt merkgebonden blijven?

5) Wat is die blauwe module daar rechts? Hoofdschakelaar?

Bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjW7XjRiyP5ehpH9LKjT8innBjY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GvxbDS1eA1yMoyCLVMyOenLn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Op basis van deze foto is weinig te vertellen. Kan je proberen een foto te maken met flits, zodat de tekst op de componenten leesbaar is? En een foto van de binnenkant zou op zich ook helpen, het is voor mij ook gissen hoe e.e.a. is aangesloten zo.

Overigens zal dat blauwe ding rechts eerder een beltrafo zijn, de hoofdschakelaar zit aan de onderkant.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steely Dan
Bedankt Widow!

Andere foto's zullen even op zich moeten laten wachten. We gaan in maart naar dit huis verhuizen en heb dus nog geen toegang. Wel kan ik de huidige bewoners even vragen voor wat betere kwaliteit foto's.

Was eigenlijk benieuwd of er middels deze foto enigszins iets te vertellen viel. Begrijpelijk is dat wat lastig nu!

Zodra ik meer en betere foto's heb dan deel ik ze!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:18
Die schakelaar boven de sticker met 0800-9009 is de hoofdschakelaar. Ik zie nergens een aardlek, maar wel 7 groepen. 3 links en 4 of 5 boven. Betere foto's zouden helpen.

Het kastje links zal wel een kookgroep zijn, er lijkt maar 1 afgaande kabel te zijn, dus dat zal wel een 5-aderige zijn.

Kast wil je eigenlijk opnieuw opbouwen. Direct na de hoofdschakelaar een of twee aardleks monteren. Bestaande automaten kun je naast nieuwe gebruiken, maar doe jezelf een lol en standaardiseer op 1 A-Merk.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:31
Je hebt nu 4 groepen een aardlek en waarschijnlijk een 3 fase kookgroep. Dat blauwe ding is de Beltrafo.

Maar dit moet je niet willen uitbereiden hoor. Dit moet je gewoon compleet laten vervangen door een nieuwe kast.

[ Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 29-12-2022 13:56 ]

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Steely Dan
Bedankt voor de reacties iedereen!

Nogmaals, betere foto's komen eraan. Ook tzt van de binnenkant.

Ik zat zelf inderdaad ook al te denken om het geheel te laten moderniseren. Waarschijnlijk een gevalletje "katching"! Is wel nodig denk ik ja.

Dus die hoofdschakelaar is de schakelaar waar stroom het huis binnenkomt neem ik aan?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Er is denk ik wel een aardlekschakelaar, links van die blauwe unit (die denk ik ook een beltrafo is - zet hem eens uit en als de bel dan niet meer werkt, voila).

Deze beveiligt de drie groepen met een groene schakelaar. De witte heeft zo te zien geen aardlekschakelaar, zal wel voor de wasmachine zijn. Eigenlijk wil je dat niet meer zo hebben. De 3-fase kookgroep met smeltzekeringen ws. ook geen aardlek. Niks mis met smeltzekeringen op zichzelf, maar een aardlek wil je ook daar wel.

Dit is geen super acuut probleem, en je kunt in principe prima merken combineren maar als je sowieso dingen gaat laten doen, bv. zonnepanelen of autolader of whatever, zou ik de hele santekraam wel in één klap laten saneren. Zal orde €400 aan materialen en inclusief werk rond de €1000 (incl BTW), zo even als hele grove schatting.

Doe het tegelijk met aanleggen PV, in dit geval is absoluut verdedigbaar dat sanering moet om dat veilig te doen, dan mag dat ook onder de 0% BTW vallen als de pv-boer zijn electricien dit uitvoert. Vraag dat in elk geval na (los gespecificeerd) als je PV offertes vraagt.

Een ja, die draaiknop moet je hele huis spanningsloos maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
De 2e module van rechts is de aardlekschakelaar. Het zwarte deel boven de schakelaar op die module is de Test-knop. Op de groene sticker staat dit: "Deze aardlekschakelaar beveiligt de groene groepen." Redelijk standaard in de tijd dat dit gemonteerd is.

Als de drie zekeringen door dezelfde leiding omhoog gaan, die we op de foto zien, dan zou dat in theorie betekenen dat het om een 3-fase aansluiting gaat of een kookgroep met 2 of 3 apart gezekerde fasen gaat. Er mogen namelijk geen verschillende groepen door dezelfde leiding getrokken worden. Vanzelfsprekend is deze aanname op basis van wat we zien, mogelijk zit er nog een leiding buiten beeld, dan gaat bovenstaande uiteraard niet op.

De linker module zit kennelijk niet achter de aardlekschakelaar, of de monteur had geen groene stift bij zich ;-)
Wilke schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:08:
Niks mis met smeltzekeringen op zichzelf
Behalve dat ze altijd na sluitingstijd op zaterdag defect raken... En uiteraard is er geen voorraad aanwezig in de meterkast om dat ter plekke op te lossen.

[ Voor 14% gewijzigd door sypie op 29-12-2022 14:12 ]

• Steely Dan
Het bouwjaar van het huis is 1984.

Zonnepanelen komen er in april op en de koookgroep ondersteunt een grote inductiekookplaat.

Verdere updates volgen.

Mijn broer werkt voor Hager dus aan materiaal zou ik wel kunnen komen. De installatie is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 22:12
Oh ja, en vraag ze om fatsoenlijk spul te gebruiken. Wat er nu in zit is prima, maar oud. Hager, ABB, Eaton. Kost enkele tientjes extra wellicht maar dan zit je straks niet met EMAT rommel.

Ideaal een broer die bij Hager werkt, top spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
Even een update. Hier misschien wat betere foto's. Ziet eruit als 1 fase installatie.

Alvast een goede jaarwisseling allemaal!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VygISENGihbU_hMo6qQSqZOEBso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNQbdqZcjDpltrVwgY9NdqpT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y2Koz8LAG_MthCYv8y0bVc10UQc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GFc5rycCCmjUjVcSAdzh9Udq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Z_oY9XWPp7Lls1Fi4ZxOKA4BDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMjD4vlsXt6s46rNK7NsVLci.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYS3O4QtGm24wM5fEUBHXBY0Gs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X24oqA5vb3tbqUD2jZxQtixj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Als ik op de meter kijk dan zie ik L1 L2 en L3 dus lijkt me een drie fase systeem.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
martijn v o schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:01:
Als ik op de meter kijk dan zie ik L1 L2 en L3 dus lijkt me een drie fase systeem.
Die 3 stoppen lijken inderdaad ook op een krachtgroep. Er gaat maar 1 buis weg.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:43

martijn v o

Certified by Enphase.

Dat kan 5 draden in een 19 mm buis, denk naar een perilex voor de inductie of oven.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haas_nl
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-05 21:20
Geen aardlek op de kookgroep en niet op de witte zekering.
Denk dat je maar beste alles eruit kan slopen inclusief de grote hoofdschakelaar, want die zijn tegenwoordig stuk kleiner in te bouwen. En die ruimte ga je vast wel nodig hebben.
Vooral doen voor dat je gaat klussen....

[ Voor 8% gewijzigd door Haas_nl op 30-12-2022 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
Dus toch een 3 fase installatie?

Er is inderdaad een vrij grote inductiekookplaat aanwezig met vermoedelijk een perilex. Ook is er een oven maar ik zal moeten checken of deze ook op deze groep zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
Haas_nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:
Geen aardlek op de kookgroep en niet op de witte zekering.
Denk dat je maar beste alles eruit kan slopen inclusief de grote hoofdschakelaar, want die zijn tegenwoordig stuk kleiner in te bouwen. En die ruimte ga je vast wel nodig hebben.
Vooral doen voor dat je gaat klussen....
Duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zeker dat de meter 3 fases binnen krijgt..

grote kans dat de 3 oude smeltpatronen inderdaad voor een perilex aansluiting gebruikt worden..
gelukkig is er wel een hoofdschakelaar aanwezig.. scheelt met vervangen van de kast weer

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:13
Haas_nl schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:

Denk dat je maar beste alles eruit kan slopen inclusief de grote hoofdschakelaar, want die zijn tegenwoordig stuk kleiner in te bouwen.
Die hoofdschakelaar is 3 fasen, die worden denk ik niet smaller dan dit exemplaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
@Steely Dan Compleet vervangen met een 3 fase versie van dit https://www.sandervunderi...aalstroombeveiliging.html
Vunderink bouwt deze ook op maat.

Prijzen van Vunderink zijn messcherp: uitdaging voor je broer ;)

@Haas_nl @ASW1 hoofdschakelaar hoeft niet meer in aparte behuizing, dat scheelt toch wel veel.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steely Dan
Dank allemaal voor de reacties!

Moet ik dan aan zoiets denken voor een hoofdschakelaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROGbiVLPZ7iABbZaph7pd7msWus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZVZmeikKCEjoRb317edYAjfm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:34:
@Steely Dan
@Haas_nl @ASW1 hoofdschakelaar hoeft niet meer in aparte behuizing, dat scheelt toch wel veel.
Heb laatst zo'n draaischakelaar vervangen door precies zo'n hager. Precies even breed en kan ook gewoon naast andere automaten geklikt worden, achteraf gezien was vervangen onnodig.
Wel is dat draaiding natuurlijk puur een schakelaar en die hager een automaat.

Als je nou echt om ruimte verlegen zit laat dan je netbeheerder de schroefzekeringen voor de meter vervangen door automaten dan heb je geen eigen hoofdschakelaar meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:07
ASW1 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:44:
dan heb je geen eigen hoofdschakelaar meer nodig.
Blijft voor zover ik weet evengoed verplicht.

De hoofd automaten kun je niet de installatie in 1 actie stroomloos mee maken.

Vervangen vragen ze 300 voor, dan maar hoofdschakelaar hè

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Ronald schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:49:
[...]

Blijft voor zover ik weet evengoed verplicht.

De hoofd automaten kun je niet de installatie in 1 actie stroomloos mee maken.

Vervangen vragen ze 300 voor, dan maar hoofdschakelaar hè
Allemaal waar maar dan kun je net zo goed de bestaande schakelaar houden (in een ander kastje doen met ruimte ernaast).

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 30-12-2022 22:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Steely Dan
Hallo iedereen,

Even een update. De verhuizing is nabij.
Ik heb besloten om de gehele groepenkast te laten vervangen door een Hager VKG211L 3-fasenkast.

Een oude collega (professioneel electricien) heeft aangeboden om dit te doen voor een kleine vergoeding. Oude kast demonteren, nieuwe installeren en verzegeling voor €200. Kun je niks van zeggen.

Volgende maand komen er direct 11 zonnepanelen op dus dan is dit mooi klaar voordat ze het dak op gaan.

Ik zal eventueel nog een foto maken als de installatie van de groepenkast een feit is.

Geen idee of dit topic gesloten dient te worden, laat ik aan de moderators over.

Nogmaals dank voor al jullie input!

Blijf gezond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17
Steely Dan schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:03:
Even een update. De verhuizing is nabij.
Ik heb besloten om de gehele groepenkast te laten vervangen door een Hager VKG211L 3-fasenkast.
En de krachtgroep voor de kookplaat dan?
Volgende maand komen er direct 11 zonnepanelen op dus dan is dit mooi klaar voordat ze het dak op gaan.
Zou je daar niet meteen een groep voor realiseren? Of laat je liever je nieuwe kast meteen weer verkloten door de PV-installateur. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
Xander schreef op maandag 13 februari 2023 @ 23:09:
[...]

En de krachtgroep voor de kookplaat dan?

[...]

Zou je daar niet meteen een groep voor realiseren? Of laat je liever je nieuwe kast meteen weer verkloten door de PV-installateur. :+
Wordt allemaal geregeld als het goed is!
Ik geloof twee gekoppelde groepen apart voor de kookplaat en een aparte groep voor de zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:21

ThePsycho

Biertje?

Steely Dan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 06:57:
[...]

Ik geloof twee gekoppelde groepen apart voor de kookplaat en een aparte groep voor de zonnepanelen.
Die gekoppelde groepen lekker links laten liggen bij 3 fase aansluitingen. Een krachtgroep aanleggen is zowel netter als toekomstbestendiger. Dan kan je ook gewoon een 11kW plaat aansluiten mocht je een keer gaan vervangen.

Is een heel topic over de kookgroep en deze word ook vaak hier besproken.

[ Voor 8% gewijzigd door ThePsycho op 14-02-2023 07:03 ]

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:17
Steely Dan schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 06:57:
[...]

Zoals gezegd zou ik de kookplaat inderdaad gewoon op een 3-fasen groep aansluiten, net zoals nu het geval is met de bestaande kast.

Maar vanwaar dan de keuze voor de VKG211L en niet meteen een kast waar alles in zit wat je nodig hebt? Bijvoorbeeld de VKG211L-B is hetzelfde maar dan met een 3-fasen groep erbij (dan mis je dus nog steeds iets voor de zonnepanelen).

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
Xander schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 08:11:
[...]

Zoals gezegd zou ik de kookplaat inderdaad gewoon op een 3-fasen groep aansluiten, net zoals nu het geval is met de bestaande kast.

Maar vanwaar dan de keuze voor de VKG211L en niet meteen een kast waar alles in zit wat je nodig hebt? Bijvoorbeeld de VKG211L-B is hetzelfde maar dan met een 3-fasen groep erbij (dan mis je dus nog steeds iets voor de zonnepanelen).
Ik ga dat zeker nog even met de electricien overleggen.

Deze kast had ik een tijd geleden aangeschaft voor het oude huis. Toen wisten we nog niet dat we zo snel al gingen verhuizen. Die krachtgroep kan ik dan apart kopen eventueel.

Er komt ook een beltrafo bij dus hopelijk is er ruimte genoeg over >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19-05 11:47
Steely Dan schreef op donderdag 29 december 2022 @ 13:28:
Hallo,

Ik heb een aantal vragen over onderstaande meterkast.
Het blauwe blokje rechts is de deurbeltravo. Links daarvan lijkt toch sprekend op een aardlekschakelaar. De schakelaars links daarvan lijken groepenschakelaars.

Je kan het een en ander ook testen: de aarlek bedient bijna altijd 2 af meer groepen. Als je er 1 tegelijk uitzet kom je er zo achter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:09

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Inderdaad mooi een 3-fase groep (alamat) voor de inductie plaatsen en alvast een alamat voor de PV :)

En houd dan de ruimte er links van lekker vrij zodat er in de toekomst nog een tweede kast naast past mochten toekomstplannen niet meer passen in deze kast.

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-05 14:27
Septillion schreef op dinsdag 14 februari 2023 @ 11:16:
Inderdaad mooi een 3-fase groep (alamat) voor de inductie plaatsen en alvast een alamat voor de PV :)

En houd dan de ruimte er links van lekker vrij zodat er in de toekomst nog een tweede kast naast past mochten toekomstplannen niet meer passen in deze kast.
Zou die 2e kast nu gelijk plaatsen, zijn de kosten ook niet.
Daar dan de kracht groep in zetten en de groep voor de PV.
Die VKG211L is een prima kast maar zit redelijk vol, ik ga er vanuit gaande dat die lege plekken vrije posities zijn op de kamrial. (die wil je natuurlijk vrijhouden voor de toekomst)

Wordt het een 1 of 3 fase omvormer?

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steely Dan
DeHollander schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 19:56:
[...]

Zou die 2e kast nu gelijk plaatsen, zijn de kosten ook niet.
Daar dan de kracht groep in zetten en de groep voor de PV.
Die VKG211L is een prima kast maar zit redelijk vol, ik ga er vanuit gaande dat die lege plekken vrije posities zijn op de kamrial. (die wil je natuurlijk vrijhouden voor de toekomst)

Wordt het een 1 of 3 fase omvormer?
Het wordt een 1 fase Huawei omvormer. Die lege plekken zijn inderdaad vrije posities op de rail.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Steely Dan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15Y3agkGFvHacxQ3iTUPN-_MMk8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvI2FsVRUU5VpJFqBO3PZORO.jpg?f=fotoalbum_large

Hallo iedereen,

De verhuizing is een feit en zoals bij eenieder kost je dat zo gemiddeld 2 jaar van je leven!

De electricien heeft zoals jullie zien een upgrade volbracht en de PV installateur heeft ook zijn ding gedaan. Dit is de nieuwe situatie en ik denk toch zeker wel een hele verbetering.

Er komt nog een 24V beltrafo voor de Ringbel in en dan is het wel goed geweest ;)

Een aantal groepen zijn vrij dus zou voor de toekomst goed moeten zijn, nietwaar?

In ieder geval wederom heel hartelijk bedankt allemaal voor jullie input en interesses!

Vriendelijke groet!

_/-\o_
Pagina: 1