Wie weet hoeveel zonnepanelen uitzetten en waar moet je rekening mee houden als je ze tegen elkaar aanlegt? Dus monteren als een waterdicht dak van onderaf en niet met de standaard montageklemmen is de bedoeling.
Een zonnepaneel is gemaakt van glas en aluminium, 2 materialen die een verschillende uitzettingscoëfficiënt hebben.
Van glas is dat 7, van aluminium 23.
Reken ik een paneel van 1140mm breed, met een design temperatuur van 20 graden en een maximale temperatuur van 60 graden (zo heet worden ze wel neem ik aan?) dan kom ik op :
Glas 0,347 mm uitzetten bij een temperatuur van 60°C.
Aluminium 1,049 mm uitzetten bij een temperatuur van 60°C.
(dan zou je al kunnen concluderen dat panelen van zichzelf al vervormen door het uitzettingsverschil)
Iemand die me een schop in de juiste richting kan geven, wil er een stuk of 10 naast elkaar plaatsen.
Zou zonde zijn als de panelen elkaar kapot drukken
Bedoeling is dus zoiets te maken, maar dan de panelen niet met rubber af te dichten maar 2mm dik mastiekband tussen de panelen te plaatsen.
[Afbeelding]
Een zonnepaneel is gemaakt van glas en aluminium, 2 materialen die een verschillende uitzettingscoëfficiënt hebben.
Van glas is dat 7, van aluminium 23.
Reken ik een paneel van 1140mm breed, met een design temperatuur van 20 graden en een maximale temperatuur van 60 graden (zo heet worden ze wel neem ik aan?) dan kom ik op :
Glas 0,347 mm uitzetten bij een temperatuur van 60°C.
Aluminium 1,049 mm uitzetten bij een temperatuur van 60°C.
(dan zou je al kunnen concluderen dat panelen van zichzelf al vervormen door het uitzettingsverschil)
Iemand die me een schop in de juiste richting kan geven, wil er een stuk of 10 naast elkaar plaatsen.
Zou zonde zijn als de panelen elkaar kapot drukken

Bedoeling is dus zoiets te maken, maar dan de panelen niet met rubber af te dichten maar 2mm dik mastiekband tussen de panelen te plaatsen.
[Afbeelding]
[Voor 12% gewijzigd door Origineel op 29-12-2022 10:19]