Ervaring electra variabel en gas dynamisch?

Pagina: 1
Acties:

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
Hi

Is er iemand die ervaring heeft met contract loskoppelen van gas en elektriciteit? Electriciteit blijft variabel ivm jaarlijkse saldering en gas gaat dynamisch. Is dit slim (buiten potentieel prijsrisico gas) of zie ik zaken over het hoofd?

Zijn hier nog andere nadelen aan verbonden dan prijsrisico voor gas? Zijn hier extra kosten aan verbonden? Snappen leveranciers het als je dit wilt loskoppelen?

Heeft iemand ervaring met dynamische gasaanbieders? Zit hier veel prijsverschil tussen (de marge bovenop spot) of zijn er andere redenen om bepaalde aanbieders te mijden of juist te kiezen?

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:17
Ik zit nu, sinds half november, dynamisch (elektra en gas). Ik heb toen niet gekeken naar een variabel contract voor elektra en gas dynamisch. Ik heb wel jaarlijks een overschot aan stroom, ongeveer 3000 kWh per jaar.

Dynamisch gas is voor mij het komende jaar prima te doen omdat er een prijsplafond is waar ik niet boven ga komen. Vandaag was het 1,35 per kuub.

Dat van het elektra en de teruglever tarieven is nog wel iets wat verbeterd kan worden. Ik ben net overgestapt en ik lever niets terug in de laatste 2 maanden van het jaar (en de eerst twee).

Ik ben daarom erg nieuwsgierig of de overstap naar variabel ipv dynamisch voor stroom een goed idee is, welk moment ik daar voor moet kiezen en welke stroomontvanger ik moet nemen.

Ik kan natuurlijk op een gegeven moment gaan rekenen wanneer de overstap het gunstigste is. Ik verwacht dat, wanneer ik meer teruglever dan verbruik ik moet overstappen naar een stroomontvanger die een goede terugleververgoeding geeft. Anders eerst een buffer opbouwen zodat de gehele, huidige, contractperiode gesaldeerd kan worden.

Een overstap halverwege 2023 voelt wel goed aan. Genoeg opgebouwd om deze contactperiode te salderen en ik bouw genoeg op voor de tweede helft van 2023 voordat de knip komt van het prijsplafond.

Ik moet nog uitzoeken of het terugleveren ook nog invloed heeft op de prijs omdat de elektra prijzen in de nacht het goedkoopste zijn. Wordt er dus ook dynamische gesaldeerd of worden de goedkope nachtelijk kWh's (die ik verbruik) gesaldeerd met de duurdere dag kWh's die ik overdag oplever?

Mijn ervaring is nu dat om 18 uur de dynamische kWh's het duurste zijn. Het zou aannemelijk zijn als je dan ook het meeste terug krijgt als je panelen op het westen liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
@tsja Als je zonnepanelen hebt (en vooral als je teveel zonneopbrengst tov verbruik hebt), dan is dynamisch voor electriciteit toch helemaal niet interessant, dit ivm. de salderings regeling. Als je dynamisch gaat (voor stroom) dan wordt je stroom ieder uur gesaldeerd, dus kun je niet winter met de zomer salderen.

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:09

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb dynamisch voor gas (verbruik boven 1200m3 per jaar) en ivm pv panelen voor electra variabel bij een andere leverancier.

Gas gaat pas morgen in.

Ik zie geen nadelen behalve dat je 2 leveranciers hebt dus 2 jaaroverzichten enz.

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 01-01-2023 10:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39

Tazzios

..

Hoe zijn alle prijzen, aanbieders en ook ervaringen te vinden:
Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51
Ik zit voor gas op een dynamisch contract bij EasyEnergy voor elektriciteit bij Engie vanwege hoge terugleververgoeding. Eerste keer dat ik voor gas en elektriciteit aparte leverancier heb. Gas lijkt opeens wel duur, maar dat komt omdat energiebelasting korting via de elektriciteit afrekening loopt.

Voor gas gedaan omdat er toch geen risico is vanwege prijsplafond en wel kans dat het lager wordt. Daarnaast erg lage maandelijkse kosten bij EasyEnergy.

[ Voor 20% gewijzigd door crepsly op 01-01-2023 12:45 ]

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
crepsly schreef op zondag 1 januari 2023 @ 12:43:. Gas lijkt opeens wel duur, maar dat komt omdat energiebelasting korting via de elektriciteit afrekening loopt.
Bedankt @crepsly is er nog een nadeel aan de energiebelasting als levering gesplitst is? Is die korting hetzelfde als elektriciteit en gas gesplitst is? Of gaan ze hier niet vanuit en loop je dan iets mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsja
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:17
@crepsly Bedankt voor de info. Zodra Engie open is ga ik daar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:51
traders schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Bedankt @crepsly is er nog een nadeel aan de energiebelasting als levering gesplitst is? Is die korting hetzelfde als elektriciteit en gas gesplitst is? Of gaan ze hier niet vanuit en loop je dan iets mis?
De korting is hetzelfde dus heeft geen impact. Ik heb nu echter wel een relatief groot maandelijks voorschot. Minimum bij Engie is 10€, terwijl ik qua elektriciteit teruglevering en teruggave energiebelasting op -45€ zou moeten zitten. Maar dat krijg ik aan het einde van het jaar wel weer terug. Gelukkig is Engie een grote betrouwbare partij die niet snel failliet zal gaan, bij een kleine leverancier had ik dit niet prettig gevonden in de huidige markt omstandigheden.

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:01
Ik heb sinds februari de boel gescheiden. Greenchoice doet de electriciteit, want daar heb ik winddelen. En die gaan juist nu eindelijk wat opleveren.
Vanaf februari heb ik bij anwb dynamisch gas gehad en vanaf afgelopen september bij United consumers weer variabel gas.
Topicstarter vroeg of de splitsing een probleem is: nee, totaal niet. Enige aandachtspunt is dat de beide energieboeren hun maandbedrag aan de hoge kant vaststellen, zeker als ze hun tarieven aanpassen. Dus daar moet je scherp op zijn. Zelfs de 190,- van november en december vorig jaar ontving ik netjes van de electriciteitsboer.
Sidenote: niet elke leverancier levert enkel gas. Maar dat merk je vanzelf als je een voorbeeld berekening maakt op hun website

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
Jailhouse schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 14:09:
Vanaf februari heb ik bij anwb dynamisch gas gehad en vanaf afgelopen september bij United consumers weer variabel gas.
Bedankt @Jailhouse . Wat was de reden om dynamisch (weer) in te ruilen voor variabel? Er zaten toch wat nadelen aan dynamisch (of voordelen aan variabel)?

Zo ja welke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
Ik twijfel ook om alleen het gascontract over te zetten naar een variabel contract. Hier hebben we 242m3 aan gas verbruikt in heel 2022 (ver onder het prijsplafond). Het viel mij op dat de gemiddelde dagprijzen van gas over het algemeen onder de prijs van het prijsplafond uitkomen. Dit zorgt voor een lagere energierekening voor de mij als consument, maar ook voor de overheid die bijspringt om het gat tussen het prijsplafond en de hoge bedragen die ze nu rekenen te vullen met belastinggeld.

Er is natuurlijk een mogelijkheid dat door geopolitieke spanningen de gasprijs verdubbeld in een korte tijd. Echter zullen dan ook leveranciers met een variabel tarief direct de maandbedragen verhogen en het prijsplafond vangt in beide gevallen de klappen op. Het klinkt allemaal erg goed maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20:26
Wary87 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:28:
Ik twijfel ook om alleen het gascontract over te zetten naar een variabel contract. Hier hebben we 242m3 aan gas verbruikt in heel 2022 (ver onder het prijsplafond). Het viel mij op dat de gemiddelde dagprijzen van gas over het algemeen onder de prijs van het prijsplafond uitkomen. Dit zorgt voor een lagere energierekening voor de mij als consument, maar ook voor de overheid die bijspringt om het gat tussen het prijsplafond en de hoge bedragen die ze nu rekenen te vullen met belastinggeld.

Er is natuurlijk een mogelijkheid dat door geopolitieke spanningen de gasprijs verdubbeld in een korte tijd. Echter zullen dan ook leveranciers met een variabel tarief direct de maandbedragen verhogen en het prijsplafond vangt in beide gevallen de klappen op. Het klinkt allemaal erg goed maar mogelijk zie ik iets over het hoofd.
Klopt, enig nadeel van dynamisch zit hem in het elektra deel.
- Saldering is totaal anders (op maand, dag of zelfs uur niveau), dus hele lage tarieven in de zomer, hoog in de winter.
- Teruglever vergoeding kan ineens zeer laag zijn of zelfs negatief (dus betalen voor het terug te mogen leveren).
- Om optimaal gebruik te maken zul je stroom moeten gaan gebruiken op momenten dat het zeer laag staat, denk aan wasjes draaien, of je EV opladen op tijden die mogelijk niet gunstig zijn voor je, bijvoorbeeld overdag als je op je werk bent.. Je zult meer moeten plannen wanneer je stroom van het net gaat trekken, en hiervoor timers instellen of wat home-automation toepassen.

Verder zitten er nog niet veel nadelen aan omdat je beschermt wordt door het plafond.

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 22:01
traders schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:11:
[...]

Bedankt @Jailhouse . Wat was de reden om dynamisch (weer) in te ruilen voor variabel? Er zaten toch wat nadelen aan dynamisch (of voordelen aan variabel)?

Zo ja welke?
De nadelen zitten in mijn hoofd :-) Ik stapte náár dynamisch omdat ik een prijsdaling verwachtte: a. er kwam vast geen oorlog b. toen die wel kwam dacht ik dat de overmacht van RU zou groot was dat het van korte duur was en dat de gasleveringen doorgingen (ik ga voor het gemak met hele grote stappen door de geopolitiek, excuus). Zat ik dus volledig naast en ondertussen kwamen de wintermaanden in zicht en dacht ik dat alles nog meer omhoog ging. De overheid was toen nog niet zichtbaar aan het sturen hierin. Kortom ik werd onrustig en uiteindelijk leek het me verstandig om die onrust af te kopen met een half jaar contract (=variabel) met hoge tarievzen, maar die dan wel vastliggen. Toendertijd waren er leveranciers die tussentijds hun tarieven verhoogden maar UnitedConsumers was daar niet één van. Ik heb dus rust in mijn hoofd gekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wary87
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08-02-2024
verstappen33 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 08:48:
[...]

Klopt, enig nadeel van dynamisch zit hem in het elektra deel.
- Saldering is totaal anders (op maand, dag of zelfs uur niveau), dus hele lage tarieven in de zomer, hoog in de winter.
- Teruglever vergoeding kan ineens zeer laag zijn of zelfs negatief (dus betalen voor het terug te mogen leveren).
- Om optimaal gebruik te maken zul je stroom moeten gaan gebruiken op momenten dat het zeer laag staat, denk aan wasjes draaien, of je EV opladen op tijden die mogelijk niet gunstig zijn voor je, bijvoorbeeld overdag als je op je werk bent.. Je zult meer moeten plannen wanneer je stroom van het net gaat trekken, en hiervoor timers instellen of wat home-automation toepassen.

Verder zitten er nog niet veel nadelen aan omdat je beschermt wordt door het plafond.
Voor stroom is het inderdaad wat meer risicovol op dit moment, helemaal als het hele verbruik toch gesaldeerd wordt.

Ik ga het binnenkort even goed berekenen voor het gas deel. Hier gaat het op 244m3. Stel het zou gemiddeld ongeveer 0,40 cent goedkoper zijn dan is dit 97,60 euro. Op zich een nette besparing maar als tegelijk de vaste kosten een stuk hoger zijn dan kan het mogelijk zelfs duurder uitpakken.
Pagina: 1