Toon posts:

Spouwmuurisolatie, EPS of Glaswol

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Rohem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:08
Ook ik ben me aan het oriënteren voor spouwmuurisolatie. Zodoende lees ik al een tijdje mee in het topic 'Spouwmuurisolatie Supafil of parels', maar heb toch wat specifieke vragen, vandaar toch even een apart topic :) .

Een korte beschrijving van de woning waar het om gaat;
  • Bouwjaar: 1969
  • Type: twee-onder-1-kap
  • Ligging voorzijde woning: NW
  • Ligging achterzijde woning: ZO
  • Uitbouw: Woning is vorig jaar aan de achterzijde met ruim 2,5 meter uitgebouwd. Dit deel is tijdens de bouw geïsoleerd en zit dus niet in de gemeten oppervlaktes voor isolatie. Wel zit er een lichtstraat op, straks tegen de oude gevel. Daar moet rekening mee gehouden worden tijdens de isolatie.
Ik heb intussen twee partijen op bezoek gehad voor een offerte en beiden komen (uiteraard |:( ) met een verschillend advies en net iets ander verhaal. Er komt nog een derde partij, maar die heeft pas begin januari tijd.
In alle gevallen vraag ik informatie voor het isoleren van de voorzijde, zijkant langs de oprit en de achterzijde. De zijkant is het grootste oppervlak en vormt samen met de voorkant de koudste hoek, dat merken we ook in de kamer. Dus die vinden we qua isolatie het belangrijkste.

PARTIJ 1:
Een lokale partij, zij geven aan dat er voor onder het raam een spouw van 3 centimeter zit en verder een spouwdikte van 5 cm. De voor- en zijkant van de woning is geen probleem. Maar doen ze niet, want de lichtstraat bemoeilijkt de hele operatie en ze willen geen moeilijk gedoe met stijgers. In de prijs is een certificering SKG IKOB meegenomen, ventilatierooster en spouwborstels. De spouwborstels zijn voor hoek van de woning waar de zijkant overgaat naar de achterkant. Dit om te zorgen dat de isolatie aan de zijkant op de plek blijft.

Ze gebruiken EPS-parels omdat een wol teveel aan de cementresten zou plakken en daardoor niet goed de spouw zou vullen. PUR is een te dure oplossing.
  • Materiaal: HR++ EPS Parels
  • Rd-waarde: 1.51
  • Aantal m2: 83
  • Gecertificeerd?: Ja
  • TOTAAL: €2286.59
PARTIJ 2:
Landelijk grotere partij die ook aangeeft dat er voor een spouw van 3 centimeter zit en verder een spouwdikte van 5cm is. Ze hebben een certificering waar ze in het adviesgesprek mee schermen en houden zich ook strikt aan die regels. Dit betekent dat ze een spouw van 3cm niet mogen isoleren, want zowel parels als glas- of steenwol mogen pas vanaf een spouwdikte van 5cm.
Van de achterzijde maken zij echter helemaal geen probleem, gewoon een ladder en verlengstuk op de spuit en klaar.

Ze adviseren glaswol omdat hun ervaring is dat de lijm, gebruikt bij EPS-parels, na ~ 10 jaar los laat waardoor de isolatie weg zou kunnen. PUR is ook hier een te dure oplossing voor onze woning. Als we echt willen, willen ze wel EPS-parels doen. Maar dan moeten we zelf gaan zorgen dat de bovenkant spouw overal goed dicht is. Waarschijnlijk om te zorgen dat ze ons weghouden bij die parels ;)
  • Materiaal: Glaswol
  • Rd-waarde: 1.47
  • Aantal m2: 81
  • Gecertificeerd?: Ja, SKG IKOB
  • TOTAAL: €2474.81
De volgende vragen houden me het meeste bezig. Hopelijk kunnen jullie me een stukje op weg helpen in het maken van de keuze.
  1. Is het van EPS-parels bekend dat de lijm na een x-aantal jaren niet meer (goed) z'n werk doet?
  2. Is een spouw van 3cm echt een probleem met het isoleren? Ik zie op internet overal dat de minimum inderdaad 5 is. Maar schijnbaar wijkt in ieder geval partij 1 hier gewoon vanaf
  3. Wat zijn hier de adviezen? EPS of Glaswol?

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:53
1. parels vind je na jaren overal terug, dat zal onder andere komen door de lijm. Dat zal tegenwoordig vast beter zijn.
2. 3cm kun je vullen met parels en met foam. Niet met wol. Wol kon op 4cm maar de nieuwe Knauf Supafill(die het meest gebruikt is) moet idd op 5cm spouw geblazen worden.
3. Eps dempt beter geluid en waait niet uit je spouw. Dat heeft mijn voorkeur.

Laat je wel alle gevels doen als ze er zijn?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-01 17:33

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Aminotherm een optie? Geschikt voor smalle spouw, dus ook die 3cm. Rd 1,43 bij 5cm dikte. Werkt tevens kierdichtend, een eigenschap die parels en glaswol niet hebben.

• Rohem
No Hands schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:46:
1. parels vind je na jaren overal terug, dat zal onder andere komen door de lijm. Dat zal tegenwoordig vast beter zijn.
2. 3cm kun je vullen met parels en met foam. Niet met wol. Wol kon op 4cm maar de nieuwe Knauf Supafill(die het meest gebruikt is) moet idd op 5cm spouw geblazen worden.
3. Eps dempt beter geluid en waait niet uit je spouw. Dat heeft mijn voorkeur.

Laat je wel alle gevels doen als ze er zijn?
Dank voor je reactie! Het probleem met de lijm komt je dus wel bekend voor begrijp ik?
Jan Workum schreef op woensdag 28 december 2022 @ 22:27:
Aminotherm een optie? Geschikt voor smalle spouw, dus ook die 3cm. Rd 1,43 bij 5cm dikte. Werkt tevens kierdichtend, een eigenschap die parels en glaswol niet hebben.
Aminotherm is een schuimsoort toch? Wat ik van de adviseurs daarover hoor is dat dat alleen gebruikt word als er al bestaande spouwisolatie is. Al hoeft dat natuurlijk niet perse ;) . Heb je hier ervaring mee?

Meshify S2 Black | i5-12600K | Scythe Fuma 2 | MSI Pro Z690-A DDR4 | MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G | Crucial Ballistics 32GB @ 3200MT/s | BitFenix Whisper BWG750M | Samsung 980 Pro

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-01 17:33

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Rohem schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:58:
[...]

Aminotherm is een schuimsoort toch? Wat ik van de adviseurs daarover hoor is dat dat alleen gebruikt word als er al bestaande spouwisolatie is. Al hoeft dat natuurlijk niet perse ;) . Heb je hier ervaring mee?
Klopt, meest als er al iets in de spouw zit, onze spouw is hiermee gedaan omdat er oud uf schuim in zat en omdat de spouw smal is. De bijkeuken is alleen met Aminotherm geïsoleerd, wellicht kunnen ze ook bij jou een uitzondering maken?

• Rohem
Jan Workum schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 11:14:
[...]

Klopt, meest als er al iets in de spouw zit, onze spouw is hiermee gedaan omdat er oud uf schuim in zat en omdat de spouw smal is. De bijkeuken is alleen met Aminotherm geïsoleerd, wellicht kunnen ze ook bij jou een uitzondering maken?
Volgende week maandag komt er nog een derde partij langs, ik zal het dan in ieder geval eens meenemen. Want wil uiteindelijk wel dat zowel voor-, achter- en zijkant gedaan worden.

• Rohem
Partij 3 is intussen ook geweest die komen met het volgende
  • Materiaal: Knauf Supafil
  • Rd-waarde: 1.79
  • Aantal m2: 75
  • Gecertificeerd?: Ja
  • TOTAAL: €1796.33

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-01 17:16
jay! hoogste Rd voor de laagste prijs!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee