Iedereen bedankt voor het reageren! Ik kan helaas niet op iedereen reageren maar alle input is gelezen en wordt gewaardeerd! Of ik er uit ben weet ik nog niet maar de opties zijn wel een stuk duidelijker en er zitten zeker goede tips bij!
Persoonlijk wil ik @
Inviscid nog even bedanken voor zijn duidelijk uiteenzetting.
Hier onder nog wat extra info
True schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:03:
Mijn advies:
Ga een eerste (gratis) adviesgesprek aan bij ikbenfrits.nl dan krijg je nadertijd een best duidelijke berekening/calculator voor verschillende scenarios. Je kunt hier lekker zelf in los gaan met de huidige rentes, banken én wel of geen studieschuld. Dan krijg je een beetje beeld wat zoiets voor jou specifiek gaat doen.
Dit klinkt goed en ga ik zeker doen! Ik hoop dat ze jouw aanvullingen voor de NHG nog weten

ZXRY schreef op donderdag 29 december 2022 @ 15:20:
[...]
Hoeveel huizen staan er in de Randstad (waar de meeste werkgelegenheid zit) te koop voor <200k? Zover ik even snel kan zien, als voorbeeld de regio Rotterdam (straal 30km) geen één woonhuis. Alleen wat appartementen welke vaak kleine hokken zijn en/of ontzettend veel aan gedaan moet worden en dus de facto nog steeds duurder dan 200k zijn.
Ik heb niet de illusie dat ik een woonhuis kan kopen. Maar een appartement wat in tegenstelling tot mijn huidige gedeelde woning wel (hobby matig) naar eigen hand zou al heel fijn zijn.
30
Bedankt! prettig om te weten dat het dus niet voor niets was

Ionicawa schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:47:
Dus de vraag is: Hoeveel meer kost de studieschuld als je niet aflost en het door laat lopen, wat is het effect hiervan op de hypotheek die je kan krijgen en wat betekent dit voor de woonlasten die je gaat hebben na het kopen van een huis? En hoe weegt dit op tegen jouw huidige woonlasten als je de studieschuld wel aflost en de tijd neemt om het spaargeld weer op te bouwen naar het huidige niveau? En wat is het jou waard om eerder een huis te kunnen kopen?
Dat laatste is natuurlijk een beetje hypothetisch, want het blijft een gekke markt en er moet natuurlijk ook maar net wat op de markt zijn wat jou aanspreekt en binnen jouw budget valt. Dus dat zou zomaar nog een tijdje kunnen duren, waarin je ondertussen alsnog alles wat je vanaf nu spaart kan steken in het aflossen van de studieschuld.
Helder vragen die ik op een rij ga zetten voor mijzelf. Op je laatste hypothetische vraag: het is mij wel wat waard. Op dit moment deel ik een woning (sanitair) en heb ik een eigen verdieping voor mij zelf. De locatie en prijs zijn gunstig en kan goed over weg met mijn andere huisgenoten maar ben nu 30, vind klussen leuk en ontspannend. Bonus is dat ik er zelf ook wat aan heb. Dus niet alleen vrienden met een hypotheek extra woningwaarde geven

(al doe ik het graag en gun ik het ze net zo veel;) )
BvZwolle schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:05:
@
Fiets123
Daarbij zou ik overigens even zoeken maar een spaarrekening met meer dan 0.17% want die zijn er genoeg.
Wat wel interessant is om ook te vermelden in je TS is hoeveel je nu per maand spaart. Want misschien heb je binnen een jaartje wel je buffer al flink gespekt...
Ik ga nu zeker zoeken naar hogere rente! Sparen kan ik goed als ik mij er toe zet. zelf heb ik een onder grens van €1000 p.m. en poog uit te komen op €1500 en alles meer is mooi meegenomen. Mijn vaste lasten (huur incl, transport, verzekeringen, abbo's etc.) zijn <€1000 en netto komt er iets meer als €3000 bij.
Nogmaals bedankt iedereen!