Toon posts:

Vloerverwarming draait alleen als ik de aftapkraan open zet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Verarming
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-01 06:56

Ok ik snap em niet meer...
Monteur is 1.5 uur geweest en weet het ook niet.
Ik zit pas net in de woning dus geen idee of dat ding het ooit gedaan heeft. Tis een woning uit 2016.

Sensors 1-2-3 werken.
Warmtepomp draait.
Warmtepomp is op druk (zelfregelend)
Installatie wordt warm TOT de pomp.... en thats it.

Pas als ik de aftapkraan NA de pomp open zet wordt de hele vloerverwarming warm.
Maar ja het is geen optie om de hele dag de aftapkraan open te houden ......

Tis gelukkig geen vrieskou meer maar eehh zou wel leuk zijn als ie het doet.
Iemand een helder idee?

Alle reacties

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:01
Werkt je pomp wel, aangezien aftappen voor stroming zorgt zou je zeggen dat de pomp het niet doet.

• Verarming
Jron667 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:48:
Werkt je pomp wel, aangezien aftappen voor stroming zorgt zou je zeggen dat de pomp het niet doet.
Nou.. de monteur zegt dat de pomp werkt. En het aanvoerblok na de pomp wordt warm....
Alleen is het emmertje te klein om de afvoerkraan zo lang open te houden dat ik kan checken of de afvoer van de vloerverwarming uiteindelijk ook warm wordt....

Moet je eem pomp horen/voelen lopen/trillen?
Of kan die ook geruisloos zijn?

Trouwens er zitten 'test' knopjes op. Als ik emop standje 3 zet voel ik em draaien dus ik denk dat ie gewoon werkt.

[Voor 9% gewijzigd door Verarming op 28-12-2022 16:56]

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:07
Staan de voetventielen en afsluiters allemaal open?
Zet de pomp op stand III

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08:39
Als erboven een warmtepomp zit heb je sowieso een minder geschikte verdeler. Zou een open variant - zonder pomp - moeten zijn dan.

• badboynova
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-01 23:14
Dit lijkt gewoon op een stadsverwarming unit (zwarte box). Is het toevallig 1 van het merk hsf?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mogelijk lucht in de leidingen, dan krijgt de pomp het water misschien niet rond.
Op de afvoerbalk rechts zit een ontluchter.
De aftapkraan kun je trouwens ook als vulkraan gebruiken.

Als dit alle afgifte is voor de warmtepomp dan zou ik overwegen de verdeler om te bouwen naar pomploos. Dat is efficiënter en bovendien zit in een doorsnee warmtepomp een druk- en flowmeter die je in ieder geval een indicatie geeft van wat er gebeurt.

Edit: ik zie het storingsnummer van Ennatuurlijk er op staan, er is geen sprake van een warmtepomp maar van stadsverwarming?

[Voor 12% gewijzigd door Proton_ op 28-12-2022 18:53]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-01 21:32
Het kan inderdaad geen warmtepomp-unit zijn: er komt warmwater voor douche en keuken uit dat ding (die 2 middelste aansluitingen van koper) dus moet er 75 of 80 graden stadsverwarming water aanwezig zijn.

• Verarming
badboynova schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:57:
Dit lijkt gewoon op een stadsverwarming unit (zwarte box). Is het toevallig 1 van het merk hsf?
Proton_ schreef op woensdag 28 december 2022 @ 18:50:
Mogelijk lucht in de leidingen, dan krijgt de pomp het water misschien niet rond.
Op de afvoerbalk rechts zit een ontluchter.
De aftapkraan kun je trouwens ook als vulkraan gebruiken.

Als dit alle afgifte is voor de warmtepomp dan zou ik overwegen de verdeler om te bouwen naar pomploos. Dat is efficiënter en bovendien zit in een doorsnee warmtepomp een druk- en flowmeter die je in ieder geval een indicatie geeft van wat er gebeurt.

Edit: ik zie het storingsnummer van Ennatuurlijk er op staan, er is geen sprake van een warmtepomp maar van stadsverwarming?
MarkS90 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 19:08:

Het kan inderdaad geen warmtepomp-unit zijn: er komt warmwater voor douche en keuken uit dat ding (die 2 middelste aansluitingen van koper) dus moet er 75 of 80 graden stadsverwarming water aanwezig zijn.
Eeehhhh.....
Das een goeie vraag.
Zou idd stadsverwarming kunnen zijn.

Maar stel dat dat zo is, dan zou het toch nog steeds gewoon moeten werken?
Als ik thuis kom probeer ik die ontluchter nog eens maar volgens mij had de monteur daar al aan zitten prullen.

Nog een kleine vraag...
Er zitten actuators op de leidingen.
Het witte deel schuift over het blauwe deel.

Als de actuator in de stand van de linker staat (zonder rode blokkeer blokje)... dus'naar beneden' dan is de kraan DICHT, ja?
En die rechter op dit plaatje is 'open'... toch?

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:29

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat als “sensor” in je afbeelding staat lijken inderdaad actuatoren (afsluiters) te zijn.
Rechts in beeld waarschijnlijk de sturing die ze aanstuurt op basis van warmtevraag in verschillende ruimten?
Wat voor systeem is dat?

[Voor 49% gewijzigd door CyBeRSPiN op 28-12-2022 20:13]

• Verarming
CyBeRSPiN schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:07:
Wat als “sensor” in je afbeelding staat lijken inderdaad actuatoren (afsluiters) te zijn.
Rechts in beeld waarschijnlijk de sturing die ze aanstuurt op basis van warmtevraag in verschillende ruimten?
Wat voor systeem is dat?
Eehmm ik zit niet thuis ben 'aan het werk' maar het is volgens mij Salus.

Heb wel een pic van de regelaar.
En idd waar ik 'sensor' zeg zijn 'actuators' sorry :P

• Qaatloz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-01 19:58
Dus de verdeler onder de pomp wordt alleen warmer na openen afvoer? Merk je dat de leidingen naar de vloer dan ook warm worden?

Houdt de warmtewisselaar zelf dan het systeem op druk door kraanwater toe te voegen aan het systeem of had je een lagere druk na het openen van het systeem? Want dan zou je bijna denken dat de koudwater leiding van de retour verdeler naar boven niet open staat en er alleen warm water in het systeem erbij kan komen als je ook water verwijdert uit het systeem. Het is een beetje gissen zo vanaf een foto. Andere optie is een vastzittende thermostatische kraan voor de pomp, die reguleert namelijk via dat 'ijzerdraad lusje' en een sensor op de verdeler hoeveel warmte de vloer in mag om te voorkomen dat je een schadelijke temperatuur de vloer in stuurt. Maar dan zou je helemaal geen warmte verwachten als die kraan niet goed functioneert.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Ik zou hem eerst goed vullen en ontluchten, dat wordt ook wel een uitdaging tot hoeveel zo zonder drukmeter.
Of hij wordt gevuld via de stadsverwarming dat kan ook, maar het lijkt een probleem met lucht of een dichte/niet gangbare kraan te zijn.

[Voor 38% gewijzigd door martijn v o op 28-12-2022 22:13]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021

• Toninho
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 26-01 09:52
Qaatloz schreef op woensdag 28 december 2022 @ 20:51:
Dus de verdeler onder de pomp wordt alleen warmer na openen afvoer? Merk je dat de leidingen naar de vloer dan ook warm worden?

Houdt de warmtewisselaar zelf dan het systeem op druk door kraanwater toe te voegen aan het systeem of had je een lagere druk na het openen van het systeem? Want dan zou je bijna denken dat de koudwater leiding van de retour verdeler naar boven niet open staat en er alleen warm water in het systeem erbij kan komen als je ook water verwijdert uit het systeem. Het is een beetje gissen zo vanaf een foto. Andere optie is een vastzittende thermostatische kraan voor de pomp, die reguleert namelijk via dat 'ijzerdraad lusje' en een sensor op de verdeler hoeveel warmte de vloer in mag om te voorkomen dat je een schadelijke temperatuur de vloer in stuurt. Maar dan zou je helemaal geen warmte verwachten als die kraan niet goed functioneert.
de verdeler wordt inderdaad warm na het openen van de aftap kraan rechtsonder, dan voel ik de aanvoer kraan leiding naar openstaande delen van vloer verwarming inderdaad warm worden.. maar dan moet ik dus wel het aftap kraantje open laten staan met emmer(s) :-(

Volgens mij houdt die het inderdaad opdruk omdat het stadsverwarming is en geen warmtepomp (oeps). die druk moest volgens de monteur +600 zijn en dat is het geval... dus ik ga ervan uit dat dat goed is?

Hoe zou ik kunnen of de thermostatische kraan vast zit? heeft het nu om die helemaal ertussen uit te halen?

• Toninho
martijn v o schreef op woensdag 28 december 2022 @ 21:55:
Ik zou hem eerst goed vullen en ontluchten, dat wordt ook wel een uitdaging tot hoeveel zo zonder drukmeter.
Of hij wordt gevuld via de stadsverwarming dat kan ook, maar het lijkt een probleem met lucht of een dichte/niet gangbare kraan te zijn.
Bij vullen gaat/hoeft niet omdat het stadsverwarming is heb ik me laten vertellen.

Meerdere malen onderstaande 2 punten(op het afvoer blok & boven in de afvoer buis) proberen te ontluchten, daar kwam enkel water uit...

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een Multical 402 meet geen druk dacht ik, je kijkt naar een afgenomen volume (warm tapwater?).

De thermostaatkraan kan eraf om te testen, maar kijk uit dat je vloer niet te heet wordt. Als dat dreigt te gebeuren kan je het beste de stekker van de pomp er uit trekken.

Het pinnetje moet je in kunnen duwen, dat gaat best zwaar dus duw met een stevig plat ding (euro, platte schroevendraaier).

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Er lijkt geen flow te zijn. Check dus:
- staan de voetventielen op de aanvoer open?
- staat het retourventiel open (boven de Therminon stikker)?
- de werking van de 2 actuators en de pinnetjes die daaronder zitten. Die moeten soepel in en uit kunnen bewegen.
Wat betreft de actuators: indien het zwarte deel naar buiten is, is de actuator open en moet je flow hebben.

[Voor 13% gewijzigd door Microkid op 29-12-2022 18:27]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Toninho
Microkid schreef op donderdag 29 december 2022 @ 18:11:
Er lijkt geen flow te zijn. Check dus:
- staan de voetventielen op de aanvoer open?
- staat het retourventiel open (boven de Therminon stikker)?
- de werking van de 2 actuators en de pinnetjes die daaronder zitten. Die moeten soepel in en uit kunnen bewegen.
Wat betreft de actuators: indien het zwarte deel naar buiten is, is de actuator open en moet je flow hebben.
Gister nog gecheckt, de voet ventielen op de aanvoer staan open & het retour ventiel stond ook open. Deze heb ik beide helemaal ingedraaid en daarna weer uitgedraaid.

Het lijkt ook wel of er daadwerkelijk flow door de leiding gaat als de pomp aanstaat, helemaal als de pomp op stand 3 staat. Lijkt alleen dat er geen warm water bijkomt zolang het aftap kraantje niet open staat.

denk dus toch dat het in de knop moet zitten van de thermische regelaar..

alleen als die eraf schroef kan ik het pinnetje wel voldoende indrukken, maar er veranderd niks aan de flow met warm water..

Iemand nog meer ideeen? _/-\o_

Daardoor blijft het dus koud water rond pompen.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Met de thermische regelaar er af zou je flow moeten hebben, want dan staan ze open. Blijkbaar heb je dus ergens anders nog een blokkade waardoor er geen afvoer van het retourwater is. Zit er nog meer in de retourleiding dat het retourwater kan blokkeren? Ik zie op de 1e foto iets zitten achter de 2e zwarte buis van links? Heb je de meest rechtse blauwe retourkraan al een keer dicht en open gezet? Heb je de handmatige regelaars ook al eens open gezet?

[Voor 36% gewijzigd door Microkid op 30-12-2022 23:37]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Santford

FP PowerMod
Microkid schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 23:05:
[…] Zit er nog meer in de retourleiding dat het retourwater kan blokkeren? Ik zie op de 1e foto iets zitten achter de 2e zwarte buis van links? […]
Daar lijkt een vuilfilter te zitten.

• Microkid

Microkid

Sunglasses and beards

Santford schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 08:29:
[...]

Daar lijkt een vuilfilter te zitten.
Verstopt? Ook checken dus.

3000Wp zonnestroom

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee