montage extra grote zonnepanelen(560 wp / 228cm)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32
Hallo,

TLDR: ik ben bang dat 228 cm lange zonnepanelen doorbuigen als je ze alleen aan de korte kant monteert en dat dit schade geeft op de lange termijn. Moet ik een montage systeem aanpassen of is het in de praktijk geen probleem?[/TLDR]

Voor uitbereiding van mijn huidige zonnepanelen wil ik het volgende dakvlak vol gaan leggen.
Qua maat komen de 560Wp panelen van Resun erg mooi uit en ze zijn nog full black ook:
https://solar.frl/resun/resun-rs8l560m-full-black/

Echter nu zag ik al in het topic van @Guus. dat die panelen door gaan buigen:
Advies PV platdak (Enphase/SE vs WP)

Die doorbuiging heeft hij praktisch opgelost met een paaltje maar wat is nu echt wijsheid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tir99ea_mqbmgkmC1wFTMlgxelY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L8X7cHMXbQgqcPTXyfGXqVId.jpg?f=fotoalbum_tile

Qua montage heb ik op mijn oud dak flatfix fusion oos west maar in dit geval neig ik naar solarstell omdat dat al behoorlijk past voor deze grote panelen(en best goed leverbaar is):
https://saniheat.nl/p/586...T-CONNECT-OW-PROJECT-2280

Een montage systeem met middensteun ken ik ook eigenlijk niet.

Resun zelf lijkt zich niet druk te maken over doorbuiging in hun handleiding:
https://www.resunsolar.co...Installation%20Manual.pdf

(nadeel is wel dat eigenlijk elk systeem afwijkt van de positie van de montage gaten die zij voorschrijven)

JA solar schrijft iets meer( de JAM72S-30-545 heeft dezelfde maat als de 560Wp Resun):
https://www.jasolar.com/u...218/20220218094931164.pdf

Daarbij schrijven ze geen extra maatregelen voor als je klemmen gebruikt voor de korte zijde. Qua positie van die klemmen schrijven ze voor: 0<H<1/4W. Kortom zelfs als ik 1cm van de wand zit dan is het goed.

concluderend: moet ik nu wel extra klemmen gebruiken of niet? En gewoon de praktische oplossing van onze medetweaker overnemen of zijn er handigere trucjes? Wie heeft al ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:10
Hi Bazz, fijn dat je er iets aan het topic hebt gehad.

- Let op dat ik niet de oost/west opstelling van solarstell heb maar gewoon losse elementen back To back heb gebruikt. Ik was niet zeker of de oost west opstelling van solarstell zou passen met deze panelen. Op deze manier heb ik e.e.a. Netjes tegen elkaar aan kunnen uitlijnen.

- De individuele steunen zijn met hoekprofielen verbonden. Door deze in te slijpen en om te buigen.

- Mijn twee individuele o/w opstellingen heb ik wel met elkaar verbonden met zo’n koppelstuk.

- Ook vanuit Resun heb ik te horen gekregen dat extra ondersteuning niet nodig was. Maar het paneel hing wel iets door. Schijnen kleinere panelen ook te gaan doen, maar pas na langere tijd. Paaltjes staan nog prima overigens. Als jij een meer degelijke opstelling wilt, zou ik een extra solarstell element plaatsen. Deze dien je dan wel iets de modificeren, maar dat is zo gedaan. Je hoeft dan ook minder afstand te overbruggen met de ballast-ondersteuning. Wellicht kun je dan ook de normale ballastbakken gebruiken van solarstell.

- overigens heb ik de panelen zowel boven (paaltje) als onderin (enkel balkdrager) ondersteund in het midden. Aan de onderzijde past zo’n balkdrager perfect.

https://www.karwei.nl/ass...er-3-5-tot-7-cm/p/B159406

Levering panelen was overigens netjes van die partij! Stuur maar berichtje als je wat meer foto’s wilt.

[ Voor 9% gewijzigd door Guus. op 31-12-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
bedankt!

Inmiddels ben ik zelf ook weer wat verder en heb ik een paar solarconnect basiselementen binnen. Die ombouwen is minder ideaal omdat deze altijd aan de zijkant klemmen. de onderkant is makkelijk passend te maken maar voor de bovenste steun betekent het dat je die eigenlijk zou moeten verlengen.

Wat ik van de week nog wel testen is wel een solarstell element gebruiken maar dan met een reststukje rail er bij. Op die manier kan ik de bovensteun verlengen maar ik weet nog niet zeker of dat genoeg steun gaat geven.

oost-west past met deze panelen behalve dat je geen passende ballast bakken hebt. Let wel op dat er 2 oost-west elementen zijn. Je moet de langste hebben ivm de 113cm breedte.
Als de ballast bakken niet passen dan loopt de aarde dus ook niet via daar door waardoor ik elke rij moet aarden ipv 1 keer.

Maandag maak ik waarschijnlijk nog wel even foto's van de gekozen oplossing. Een flatfix oost-west element gebruiken voor ondersteuning in het midden blijf ik ook interessant vinden aangezien die van plastic is terwijl jou houten paal na 10 jaar waarschijnlijk wel vervangen mag worden.

echt bestellen van de materialen kan ik toch pas eind volgende week doen. Nog niet alle webshops lijken eroveruit te zijn hoe ze de BTW 0% in gaan voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-08 11:38
Wil deze panelen ook gaan bestellen. Hoe bevallen de panelen? Wat doet de opbrengst? Zou je ze nu nog een keer kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
Bevallen prima. 1 paneel blijft achter qua opbrengst dus die wil ik nog een keer van plek wisselen om te checken wat daar echt aan de hand is. Maar goed de meeste mensen zouden dat niet eens door hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Simply_jeroen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:15:
Wil deze panelen ook gaan bestellen. Hoe bevallen de panelen? Wat doet de opbrengst? Zou je ze nu nog een keer kopen?
Simply_jeroen schreef op zondag 18 juni 2023 @ 19:15:
Ik krijg de panelen die ik op Z-W heb liggen niet boven de 450WP uit i.c.m. de DS3. Maar wellicht is dat niet zo gek (80% van vermogen). Verder liggen ze er nog netjes bij, en vond ik ze qua materiaal kwalitatief goed overkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
rond de 450Wp met 10 graden oost ligging komt bij mij inderdaad met enige regelmaat voor. Hoogste historische piek is 536Wop 5-5-2023 echter dat was net nadat een grote wolk voorbij was gekomen. De piek was dus ook maar kort. Dit met een hoymiles hms2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-08 11:38
Bedankt voor de reacties . Ik ga ze bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Hoe bevallen de Resun zonnepanelen tot nu toe?
Ik zie ze op marktplaats staan voor ongeveer 95 euro per stuk, leek mij best een nette deal.
Zijn alleen wel van het merk Egyo maar schijt een rebrand te zijn

[ Voor 63% gewijzigd door .Erik. op 21-11-2023 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guus.
Tot op heden prima. De 560 gaan op mijn ds3 niet door het dak , maar dat is mijn ligging vermoed ik. Liggen nu een jaar en zien er nog identiek uit. Wel heb ik ze destijds ondersteund tegen doorhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 22:24

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Guus. schreef op maandag 19 juni 2023 @ 09:31:
[...]

[...]

Ik krijg de panelen die ik op Z-W heb liggen niet boven de 450WP uit i.c.m. de DS3. Maar wellicht is dat niet zo gek (80% van vermogen). Verder liggen ze er nog netjes bij, en vond ik ze qua materiaal kwalitatief goed overkomen.
De DS3 doet ook max 880VA volgens spec en er zit een beetje marge op naar 900/910, als je dat door twee hakt voor de 2 kanalen, dan kom je uit op zo'n 450 a 460 Wp per paneel. Heb hetzelfde met 2x 550 panelen van Jinko en daar zie je dus ook een behoorlijk afgevlakt zadeldak in de grafiek op de dagen dat er wel veel zon is. Had daarom ook eigenlijk voor de DS3-H willen gaan, die 960VA doen met waarschijnlijk een uitloop naar 1000, maar me om laten lullen dat het nagenoeg geen impact zou hebben op productie, waardoor ik nu in mei/juni/juli/aug toch wel een aanzienlijk aantal dagen heb met een onnodige 10% meer afvlakking dan nodig was geweest...

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Erik.
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 19-01 15:46
Guus. schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:38:
Tot op heden prima. De 560 gaan op mijn ds3 niet door het dak , maar dat is mijn ligging vermoed ik. Liggen nu een jaar en zien er nog identiek uit. Wel heb ik ze destijds ondersteund tegen doorhangen.
Klinkt goed! wel jammer van die micro omvormer inderdaad, ondersteunen die wel het maximale vermogen?
Ik wil zelf 2 strings van 10 maken op een deye omvormer, zonder optimizers/micro omvormers
Pagina: 1