Toon posts:

montage extra grote zonnepanelen(560 wp / 228cm)

Pagina: 1
Acties:

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:08
Hallo,

TLDR: ik ben bang dat 228 cm lange zonnepanelen doorbuigen als je ze alleen aan de korte kant monteert en dat dit schade geeft op de lange termijn. Moet ik een montage systeem aanpassen of is het in de praktijk geen probleem?[/TLDR]

Voor uitbereiding van mijn huidige zonnepanelen wil ik het volgende dakvlak vol gaan leggen.
Qua maat komen de 560Wp panelen van Resun erg mooi uit en ze zijn nog full black ook:
https://solar.frl/resun/resun-rs8l560m-full-black/

Echter nu zag ik al in het topic van @Guus. dat die panelen door gaan buigen:
Advies PV platdak (Enphase/SE vs WP)

Die doorbuiging heeft hij praktisch opgelost met een paaltje maar wat is nu echt wijsheid:

Qua montage heb ik op mijn oud dak flatfix fusion oos west maar in dit geval neig ik naar solarstell omdat dat al behoorlijk past voor deze grote panelen(en best goed leverbaar is):
https://saniheat.nl/p/586...T-CONNECT-OW-PROJECT-2280

Een montage systeem met middensteun ken ik ook eigenlijk niet.

Resun zelf lijkt zich niet druk te maken over doorbuiging in hun handleiding:
https://www.resunsolar.co...Installation%20Manual.pdf

(nadeel is wel dat eigenlijk elk systeem afwijkt van de positie van de montage gaten die zij voorschrijven)

JA solar schrijft iets meer( de JAM72S-30-545 heeft dezelfde maat als de 560Wp Resun):
https://www.jasolar.com/u...218/20220218094931164.pdf

Daarbij schrijven ze geen extra maatregelen voor als je klemmen gebruikt voor de korte zijde. Qua positie van die klemmen schrijven ze voor: 0<H<1/4W. Kortom zelfs als ik 1cm van de wand zit dan is het goed.

concluderend: moet ik nu wel extra klemmen gebruiken of niet? En gewoon de praktische oplossing van onze medetweaker overnemen of zijn er handigere trucjes? Wie heeft al ervaring?

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 00:36
Hi Bazz, fijn dat je er iets aan het topic hebt gehad.

- Let op dat ik niet de oost/west opstelling van solarstell heb maar gewoon losse elementen back To back heb gebruikt. Ik was niet zeker of de oost west opstelling van solarstell zou passen met deze panelen. Op deze manier heb ik e.e.a. Netjes tegen elkaar aan kunnen uitlijnen.

- De individuele steunen zijn met hoekprofielen verbonden. Door deze in te slijpen en om te buigen.

- Mijn twee individuele o/w opstellingen heb ik wel met elkaar verbonden met zo’n koppelstuk.

- Ook vanuit Resun heb ik te horen gekregen dat extra ondersteuning niet nodig was. Maar het paneel hing wel iets door. Schijnen kleinere panelen ook te gaan doen, maar pas na langere tijd. Paaltjes staan nog prima overigens. Als jij een meer degelijke opstelling wilt, zou ik een extra solarstell element plaatsen. Deze dien je dan wel iets de modificeren, maar dat is zo gedaan. Je hoeft dan ook minder afstand te overbruggen met de ballast-ondersteuning. Wellicht kun je dan ook de normale ballastbakken gebruiken van solarstell.

- overigens heb ik de panelen zowel boven (paaltje) als onderin (enkel balkdrager) ondersteund in het midden. Aan de onderzijde past zo’n balkdrager perfect.

https://www.karwei.nl/ass...er-3-5-tot-7-cm/p/B159406

Levering panelen was overigens netjes van die partij! Stuur maar berichtje als je wat meer foto’s wilt.

[Voor 9% gewijzigd door Guus. op 31-12-2022 11:31]

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:08
bedankt!

Inmiddels ben ik zelf ook weer wat verder en heb ik een paar solarconnect basiselementen binnen. Die ombouwen is minder ideaal omdat deze altijd aan de zijkant klemmen. de onderkant is makkelijk passend te maken maar voor de bovenste steun betekent het dat je die eigenlijk zou moeten verlengen.

Wat ik van de week nog wel testen is wel een solarstell element gebruiken maar dan met een reststukje rail er bij. Op die manier kan ik de bovensteun verlengen maar ik weet nog niet zeker of dat genoeg steun gaat geven.

oost-west past met deze panelen behalve dat je geen passende ballast bakken hebt. Let wel op dat er 2 oost-west elementen zijn. Je moet de langste hebben ivm de 113cm breedte.
Als de ballast bakken niet passen dan loopt de aarde dus ook niet via daar door waardoor ik elke rij moet aarden ipv 1 keer.

Maandag maak ik waarschijnlijk nog wel even foto's van de gekozen oplossing. Een flatfix oost-west element gebruiken voor ondersteuning in het midden blijf ik ook interessant vinden aangezien die van plastic is terwijl jou houten paal na 10 jaar waarschijnlijk wel vervangen mag worden.

echt bestellen van de materialen kan ik toch pas eind volgende week doen. Nog niet alle webshops lijken eroveruit te zijn hoe ze de BTW 0% in gaan voeren.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee