Solaredge oost-west opstelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 30-01-2024
Beste Mede tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis. De meeste offertes komen uit op Solaredge. Na wat researchen ben ik erachter gekomen dat de door de installateurs geleverde opstellingen mogelijk niet helemaal optimaal zijn. Ik heb echter geen toegang tot de solar edge design tool en ook geen idee wat het mogelijke verlies is van de niet optimale opstelling. Dus of dit marginaal is of iets om serieus rekening mee te houden. De situatie:

10 panelen aan de west-zijde
14 panelen aan de oost-zijde (kan eentje minder worden, afhankelijk van het definitieve dakopstelling)

Aangeboden door de installateurs:
- Solaredge SE8K - 3 fase
- ene installateur: 24 panelen Jinko JKM415N (415wp)
- Andere installateur : 24 panelen Canadian Solar HiKu6 CS6R-395MS
- S440 Optimizers Solar Edge.

Offerte prijs voor de Canadian panelen is €9.800 en die voor de Jinko panelen €11.000

Op dit moment zijn er nog geen schaduwvormingen voorzien. Dit kan in de toekomst natuurlijk veranderen aangezien het een nieuwbouwproject is en de buurman bijv. voor dakkapel kan gaan kiezen. Helling van het dak is 39 graden.

Nu heb ik twee vragen:
1. Op de Solaredge website staat dat je kunt overdimensioneren tot 135%. Het lijkt dat de 8kwh omvormer dus de best haalbare 'officiele' oplossing is bij het gebruik van SolarEdge. Hebben jullie hier nog andere ideeen over en zou een 7kwh omvormer veel meer efficientie opleveren? Dit aangezien de oost-west opstelling natuurlijk nooit de 8kwh, en zelfs 7kwh, gaat halen.

2. De minimum benodige opstartspanning voor de 3 fase omvormer is 750w, en solaredge geeft een minimum string aan van 16 panelen. Nu heeft de totale string dadelijk wel meer dan 16 panelen echter wordt deze string niet per zijde behaald. Zal de omvormer s'ochtends vroeg of s'avonds laat wanneer respectievelijk alleen het oosten/westen in de zon ligt dan wel opstarten? Of gaan 'sochtends vroeg de panelen in het westen bijv. al redelijk snel wel voltage genereren waardoor de benodigde stringspanning wel behaald wordt?

Ik ben bewust van mogelijke inefficienties van het systeem maar vraag me voornamelijk af of dit om enkele procenten gaat of echt veel grotere inefficienties waardoor een ander systeem (wellicht de micro-omvormers die op de offerte ongeveer 1000 duurder zijn) toch interessant kunnen zijn..

Alvast dank voor jullie gedachten en reacties :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutercl
Ik lees trouwens dat overdimensioneren van omvormers als grootste voordeel heeft dat omvormers zo vroeg als mogelijk aanspringen. Dit aangezien kleinere omvormers vaak minder opstartspanning hebben. Klopt het dat dit voordeel er bij de 3 fase solaredge 4kwh tot 10kwh eigenlijk niet is aangezien de opstartspanning voor al deze omvormers 750 volt is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-06 21:33
woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:39:
Beste Mede tweakers,

Op dit moment ben ik bezig met het opvragen van offertes voor zonnepanelen op ons nieuwbouwhuis. De meeste offertes komen uit op Solaredge. Na wat researchen ben ik erachter gekomen dat de door de installateurs geleverde opstellingen mogelijk niet helemaal optimaal zijn. Ik heb echter geen toegang tot de solar edge design tool en ook geen idee wat het mogelijke verlies is van de niet optimale opstelling. Dus of dit marginaal is of iets om serieus rekening mee te houden. De situatie:

14 panelen aan de oost-zijde (kan eentje minder worden, afhankelijk van het definitieve dakopstelling)

Offerte prijs voor de Canadian panelen is €9.800 en die voor de Jinko panelen €11.000

Op dit moment zijn er nog geen schaduwvormingen voorzien. Dit kan in de toekomst natuurlijk veranderen aangezien het een nieuwbouwproject is en de buurman bijv. voor dakkapel kan gaan kiezen. Helling van het dak is 39 graden.

Nu heb ik twee vragen:
1. Op de Solaredge website staat dat je kunt overdimensioneren tot 135%. Het lijkt dat de 8kwh omvormer dus de best haalbare 'officiele' oplossing is bij het gebruik van SolarEdge. Hebben jullie hier nog andere ideeen over en zou een 7kwh omvormer veel meer efficientie opleveren? Dit aangezien de oost-west opstelling natuurlijk nooit de 8kwh, en zelfs 7kwh, gaat halen.

2. De minimum benodige opstartspanning voor de 3 fase omvormer is 750w, en solaredge geeft een minimum string aan van 16 panelen. Nu heeft de totale string dadelijk wel meer dan 16 panelen echter wordt deze string niet per zijde behaald. Zal de omvormer s'ochtends vroeg of s'avonds laat wanneer respectievelijk alleen het oosten/westen in de zon ligt dan wel opstarten? Of gaan 'sochtends vroeg de panelen in het westen bijv. al redelijk snel wel voltage genereren waardoor de benodigde stringspanning wel behaald wordt?

Ik ben bewust van mogelijke inefficienties van het systeem maar vraag me voornamelijk af of dit om enkele procenten gaat of echt veel grotere inefficienties waardoor een ander systeem (wellicht de micro-omvormers die op de offerte ongeveer 1000 duurder zijn) toch interessant kunnen zijn..

Maximale wattage voor overdimensionering gaat over werkelijk geraliseerd vermogen en niet geïnstalleerde wp.

Maak in de designer je eigen situatie na, dan kan je zien hoe klein je kan gaan. 8kw is met kleine 10k wp met oost west idd sowieso genoeg.

3 fase heeft hogere spanning nodig. Echter zal dit systeem niet met 2 strings werken dus de 24 panelen moeten 30v elk geven. Bij 0 schaduw zou het moeten lukken denk ik maar naar de toekomst toe weet je het niet. Geen plek voor extra panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:35

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is een risicosysteem. Maak (zoals op de andere plekken waar je gepost had) een designer account aan op solaredge (kan gewoon) en teken je systeem na OF vraag je installateur om het rapport van solaredge en post dit hier.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 13:39:
Beste Mede tweakers,

Nu heb ik twee vragen:

Met de s440 zou ik dit never ever doen. Wel met de s500b, maar dan kan je echt geen schaduw hebben. Als je de topicstart doorleest (het tuinhuisje) dan snap je waarom. En dit zegt ook iets over de installateur overigens. 14 aan de ene kant is minimum voor s500b, kan je aan de kant van 10 nog bijleggen?

en je hebt nu op 3!! verschillende plaatsen je vraag gesteld. Dat is misschien iets te enthousiast en niet bevorderlijk voor het overzicht.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:55

de Peer

under peer review

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:57:
Ik lees trouwens dat overdimensioneren van omvormers als grootste voordeel heeft dat omvormers zo vroeg als mogelijk aanspringen. Dit aangezien kleinere omvormers vaak minder opstartspanning hebben. Klopt het dat dit voordeel er bij de 3 fase solaredge 4kwh tot 10kwh eigenlijk niet is aangezien de opstartspanning voor al deze omvormers 750 volt is ?
Je bedoelt denk ik onderdimensioneren van omvormers. Dat heeft niet als grootste voordeel dat ze vroeger aanspringen, maar dat je 'af' kunt met een kleinere omvormer en dus een paar tientjes of soms een paar honderd euro kunt besparen bij de aankoop.

Opstartspanning is verder niet zo spannend. Als er geen licht is, valt er ook weinig op te wekken.

Weet je zeker dat 750V een opstartspanning is? meestal ligt dat onder de 200V namelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 27-12-2022 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:18:
[...]

Weet je zeker dat 750V een opstartspanning is? meestal ligt dat onder de 200V namelijk.
Bij een SE systeem heeft elk paneel een optimizer die spanning levert en de stringspanning moet 375 (1 fase of 3 fase "short string") of 750V (3 fase 'normaal') zijn. Altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

En daarom moet je met een grote boog om installateurs heenlopen die zeggen dat solaredge onderdimensioneren een goede idee is "omdat ze dan sneller opstarten", en dan te weinig panelen per kant neerleggen... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-06 23:11

Crazy-

Best life ever

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:42:
Beste Mede tweakers,

Nu heb ik twee vragen:

10 & 14 panelen
Dat is met de S500b prima te doen
Met de S440 is het een risico; maar…

De string wil 750Vdc ( en stiekem iets meer bij het opstarten).

Met 10 stuks op oost icm de S440 kom je maximaal aan de 600Vdc. Hierbij reken ik 0Vdc van de west panelen

Ofwel het eerste half uur zonsopgang gaat je installatie klapperen.

Dit zal bij zonsondergang minder tot niet zijn: 750Vdc/14 = 54Vdc > onder de max van 60Vdc voor de S440

Hierin neem ik niet mee dat de andere zijde panelen nog wel iets zullen doen - licht is spanning; lift kan bewijzen:

Mijn oude situatie welke ik een jaar als test gedraaid heb:

10x zuid
10x noord
Met de P404 (equivalent: S500b) en beide op eigen string.

Klapperen in de ochtenden. Start problemen.
Daarna als 1 string en vlekkeloos draaien. De extra spanning was ruim voldoende om de boel te draaien.

Raad ik het je aan met de S440? Nee
simpelweg de boel upgraden naar de S500b en het systeem zal prima werken.

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

de Peer schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:18:
[...]

Je bedoelt denk ik onderdimensioneren van omvormers. Dat heeft niet als grootste voordeel dat ze vroeger aanspringen, maar dat je 'af' kunt met een kleinere omvormer en dus een paar tientjes of soms een paar honderd euro kunt besparen bij de aankoop.
[...]
Opstartspanning is verder niet zo spannend. Als er geen licht is, valt er ook weinig op te wekken.

En elke installateur die dit aangeeft met SolarEdge moet het certificaat ingetrokken worden als verifiëd installateur

SolarEdge is heel strikt:

350Vdc of 750Vdc respectievelijk 1-fase of 3-fase
En dat haal je op door het minimaal aantal optimizwrs en juiste type per string en windrichting te hanteren.

8 stuks of 16 stuks S440/S500
6 stuks of 14 stuks S500b

Dan zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
Crazy- schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:28:
[...]

10 & 14 panelen
Dat is met de S500b prima te doen
Met de S440 is het een risico; maar…

De string wil 750Vdc ( en stiekem iets meer bij het opstarten).

Met 10 stuks op oost icm de S440 kom je maximaal aan de 600Vdc. Hierbij reken ik 0Vdc van de west panelen

Ofwel het eerste half uur zonsopgang gaat je installatie klapperen.

Dit zal bij zonsondergang minder tot niet zijn: 750Vdc/14 = 54Vdc > onder de max van 60Vdc voor de S440

Hierin neem ik niet mee dat de andere zijde panelen nog wel iets zullen doen - licht is spanning; lift kan bewijzen:

Mijn oude situatie welke ik een jaar als test gedraaid heb:

10x zuid
10x noord
Met de P404 (equivalent: S500b) en beide op eigen string.

Klapperen in de ochtenden. Start problemen.
Daarna als 1 string en vlekkeloos draaien. De extra spanning was ruim voldoende om de boel te draaien.

Raad ik het je aan met de S440? Nee
simpelweg de boel upgraden naar de S500b en het systeem zal prima werken.
Dank voor je reactie! Je hebt de paneel aantallen oost/west even door elkaar gehaald. Het is namelijk 14 oost en 10 west maar dat maakt even niet uit.

Als ik het goed begrijp zou je in de huidige situatie (14 panelen op oost) dus in principe de opstartspanning moeten halen (wel op het randje) en gaat het systeem direct aan. Bij zonsondergang werkt het systeem het laatste half uur niet omdat de oost panelen dan niet meedraaien en de 10 panelen op het westen niet voldoende opstartspanning realiseren. Upgraden van 440 naar 500b is zo'n 20 euro per optimizer dus kleine 500 euro, en de gemiste opbrengsten zou alleen een half uur zon zijn. Dit is dan dus beetje kosten/baten afweging denk ik? Of begrijp ik het verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:37:
[...]

Dank voor je reactie! Je hebt de paneel aantallen oost/west even door elkaar gehaald. Het is namelijk 14 oost en 10 west maar dat maakt even niet uit.

Als ik het goed begrijp zou je in de huidige situatie (14 panelen op oost) dus in principe de opstartspanning moeten halen (wel op het randje) en gaat het systeem direct aan. Bij zonsondergang werkt het systeem het laatste half uur niet omdat de oost panelen dan niet meedraaien en de 10 panelen op het westen niet voldoende opstartspanning realiseren. Upgraden van 440 naar 500b is zo'n 20 euro per optimizer dus kleine 500 euro, en de gemiste opbrengsten zou alleen een half uur zon zijn. Dit is dan dus beetje kosten/baten afweging denk ik? Of begrijp ik het verkeerd
20€? Pff; verschil is 10€/excl btw. Probeer dealtje te maken. Goed systeem voor 250€ extra eenmalig is beter dan een slecht functionerend systeem

@woutercl dat half uur is in theorie: praktijk kan vaak zelfs langer zijn; is even met een goede slag om de arm

[ Voor 5% gewijzigd door Crazy- op 27-12-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
teacher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:15:
[...]

Met de s440 zou ik dit never ever doen. Wel met de s500b, maar dan kan je echt geen schaduw hebben. Als je de topicstart doorleest (het tuinhuisje) dan snap je waarom. En dit zegt ook iets over de installateur overigens. 14 aan de ene kant is minimum voor s500b, kan je aan de kant van 10 nog bijleggen?

[mbr]en je hebt nu op 3!! verschillende plaatsen je vraag gesteld. Dat is misschien iets te enthousiast en niet bevorderlijk voor het overzicht. [/mbr]
Kan er helaas niets bijleggen. Met 14 op het oosten en 10 op het westen ligt het dak vol. Als ik het goed begrijp gaat het systeem wel aan alleen niet het eerste half uur en laatste half uur (als respectievelijk westen en oosten) niet meer meedoen. Enig idee hoeveel kwh je hiermee 'mist' en of dit opweegt tegen een duurdere S500b?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
Crazy- schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:41:
[...]

20€? Pff; verschil is 10€/excl btw. Probeer dealtje te maken. Goed systeem voor 250€ extra eenmalig is beter dan een slecht functionerend systeem
Ik kan eens bij de installateur vragen wat het verschil in prijs is. Heb je enig idee hoeveel kwh er misgelopen wordt met het niet optimaal functionerende systeem zoals het nu is? Met de S500B lijkt het trouwens volgens de solar edge website nog niet optimaal te zijn aangezien er met de S500b minimaal 14 nodig zijn. Dit is op het westen niet het geval (10 stuks), al zou dit met de voltage van 80 * 10 panelen is 800 wel voldoende opstartspanning moeten leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:43:
[...]

Ik kan eens bij de installateur vragen wat het verschil in prijs is. Heb je enig idee hoeveel kwh er misgelopen wordt met het niet optimaal functionerende systeem zoals het nu is? Met de S500B lijkt het trouwens volgens de solar edge website nog niet optimaal te zijn aangezien er met de S500b minimaal 14 nodig zijn. Dit is op het westen niet het geval (10 stuks), al zou dit met de voltage van 80 * 10 panelen is 800 wel voldoende opstartspanning moeten leveren
Gewoon alles op 1 string. Geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Vraag of maak designer rapport, met verliesdiagram.

En ik zal het duidelijker zeggen: je -moet- hier de s500b gebruiken. Een 60v optimizer gaat, zeker vanwege je steile dakhoek, je systeem danig begrenzen (zie solar topic, "tuinhuisje"). Sterker nog, met de s500b zit je al aan het randje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:43:
[...]

Niet moeilijk doen. En ook niet vragen wat het kost want dan betaal je de hoofdprijs.

Reken zelf gewoon sommetje voor en zeg dat die 80v optimisers zoveel extra kosten en dat je dat dus wil voor xx euro extra.

En alles op 1 string!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
JvS schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:27:
Dit is een risicosysteem. Maak (zoals op de andere plekken waar je gepost had) een designer account aan op solaredge (kan gewoon) en teken je systeem na OF vraag je installateur om het rapport van solaredge en post dit hier.
Heb de overige posts verwijderd om het overzichtelijk te houden. Ik ga bij de installateur het rapport opvragen maar wil graag zelf ook in de software kunnen. Als ik via de solaredge website ga kan ik me alleen aanmelden als installateur en moet ik ook bedrijfsgegevens invullen (die ik niet heb), of is er een andere mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Hoeft niet, aangeven "zelf installateur". En gebruik een ander mailadres dan die je voor eventuele monitoring wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:54

Zenix

BOE!

Overigens denk ik dat je genoeg hebt aan 6kW. Heb aan mijn Goodwe 6kW 28x360Wp en ik heb nooit aftopping gezien de afgelopen drie jaar. Die start ook met een stuk minder spanning en heeft schaduw management. Ik heb een beetje schaduw van twee pijpjes, maar geen enkel probleem. Zelfde heb je met SMA. Dus als je geen gedoe wilt hebben met opstartspanning, kijk dan verder naar een string omvormer. Is nog goedkoper ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 27-12-2022 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

Zenix schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 19:53:
Overigens denk ik dat je genoeg hebt aan 6kW. Heb aan mijn Goodwe 6kW 28x360Wp en ik heb nooit aftopping gezien de afgelopen drie jaar. Die start ook met een stuk minder spanning en heeft schaduw management. Ik heb een beetje schaduw van twee pijpjes, maar geen enkel probleem. Zelfde heb je met SMA. Dus als je geen gedoe wilt hebben met opstartspanning, kijk dan verder naar een string omvormer. Is nog goedkoper ook.
Appels en peren vergelijken
En je bent nu aan het vloeken in de kerk…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:25
@woutercl niet afvragen hoeveel minder minder een s440 zou doen.

Dat is domweg een te groot risico. Mochten de vermoedens van @teacher en @Crazy- uit komen heb je een gevecht met je installateur wat je niet moet willen. S500b of geen solaredge .

Een installateur die beweert dat s440 hier gegarandeerd probleemloos gaat werken kan zijn mc4 tang beter aan de wilgen hangen.

@Zenix als je geen string offerte lijkt te kunnen krijgen houdt het een beetje op hè.

@de Peer je hangt hier ruim voldoende vaak rond, komt vaak genoeg met nuttige reacties… maar lees ajb even de start post van het SE topic door ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:55

de Peer

under peer review

Ronald schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:05:
@woutercl niet afvragen hoeveel minder minder een s440 zou doen.

Dat is domweg een te groot risico. Mochten de vermoedens van @teacher en @Crazy- uit komen heb je een gevecht met je installateur wat je niet moet willen. S500b of geen solaredge .

Een installateur die beweert dat s440 hier gegarandeerd probleemloos gaat werken kan zijn mc4 tang beter aan de wilgen hangen.

@Zenix als je geen string offerte lijkt te kunnen krijgen houdt het een beetje op hè.

@de Peer je hangt hier ruim voldoende vaak rond, komt vaak genoeg met nuttige reacties… maar lees ajb even de start post van het SE topic door ;)
Haha I stand corrected, ik moet me eigenlijk ook niet met SE bemoeien. Heb alleen met string omvormers ervaring (en interesse).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:54

Zenix

BOE!

@Crazy- Zijn beiden omvormers, de ene werkt goed in deze situatie de andere niet.

@Ronald Kan nergens uit opmaken uit de TS of een string omvormer een optie is en of dat gevraagd is.

Mijn ervaring is dat elke installateur standaard met SolarEdge komt. Bij mijn offertes gaf ik van tevoren dat ik een string omvormer wou van Goodwe of SMA, maar SolarEdge dit en dat.

Mooi systeem hoor en de prijs in dit geval zeker ook netjes, maar het moet wel passen.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 27-12-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Zenix 1€/Wp SE is heel netjes Ik zie teveel string offertes ook voor systemen op deze schaal daarboven.

TS lijkt al genoeg moeite gedaan te hebben.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
Jaa ik wil het liefste ook bij SolarEdge blijven aangezien daar inderdaad de meeste installateurs mee komen en ook vanwege het feit dat het een nieuwbouwproject is dus het volledige zicht op mogelijke schaduwplekken (ergens toch een pijpje of wat dan ook) er nog niet 100% is. Derhalve bewust gekozen om niet voor string verder te kijken.

Jullie advies is dus eigenlijk om minimaal de S500b te nemen en anders genoegen nemen met een systeem die 1ste half uur en laatste half uur van de dag mogelijk niet optimaal werkt?

Het is trouwens gelukt om een zelf-installateur account aan te maken op solaredge dus daar ga ik eens even mee knutselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-

Crazy-

Best life ever

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:18:
Jaa ik wil het liefste ook bij SolarEdge blijven aangezien daar inderdaad de meeste installateurs mee komen en ook vanwege het feit dat het een nieuwbouwproject is dus het volledige zicht op mogelijke schaduwplekken (ergens toch een pijpje of wat dan ook) er nog niet 100% is. Derhalve bewust gekozen om niet voor string verder te kijken.

Jullie advies is dus eigenlijk om minimaal de S500b te nemen en anders genoegen nemen met een systeem die 1ste half uur en laatste half uur van de dag mogelijk niet optimaal werkt?

Het is trouwens gelukt om een zelf-installateur account aan te maken op solaredge dus daar ga ik eens even mee knutselen :)
Ja; inderdaad de S500b en alles op 1 string.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutercl
Zojuist hetgeen in de designer tool uitgetekend en tot de volgende feiten gekomen:
- Er is geen verschil in opgeleverde KWH tussen SE6,7 of 8K omvormer. Vanaf SE5k mag het niet meer van SolarEdge. Dus ga in ieder geval de SE6 of 7 eisen.
- Als ik de S440 invoer geeft de tool inderdaad een yield factor los aan van 2,3%. Als ik de S550B invoer verdwijnt de yield factor los en gaat de jaarlijkse opwekking met 160KWH omhoog.

Het is dus even de vraag of de extra 160kwh opweegt tegen de hogere kosten voor een S550B maar wat al eerder gezegd is in het topic wil je natuurlijk wel een zo goed mogelijk werkend systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
Als ik de designer tool invul met alle juiste gegevens en dan SolarEdge zelf de omvormer/optimizer laat kiezen dan komen ze er zelf mee dat de S440 de beste oplossing is in de geschetste situatie. Vandaar dat de installateurs waarschijnlijk ook de S440 aanbieden in plaats van de S550B.

Enig idee waarom SolarEdge zelf ook met de S440 komt terwijlt de S550B (ook in de berekening) meer KwH levert? Maakt SolarEdge zelf al een kosten/baten analyse?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

woutercl schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:18:

Nee, omdat anders de onbeschenen kant de beschenen kant afremt. Zeker als er 10 in de zon zitten en 14 niet: Jij hebt simpelweg te weinig beschenen panelen per kant voor de s440.

Je kan nu, met een beetje puzzelen en inlezen, het potentiële probleem met jouw nieuwe installatie migiteren.

[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 27-12-2022 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

teacher schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 23:47:
[...]

Nee, omdat anders de onbeschenen kant de beschenen kant afremt. Zeker als er 10 in de zon zitten en 14 niet: Jij hebt simpelweg te weinig beschenen panelen per kant voor de s440.
Deze zegswijze triggert mij altijd.

Dit is zo bij normale strings (de string kan maar 1 stroomsterkte hebben en de onbeschenen panelen limiteren de stroom voor de beschenen panelen), maar niet bij SE strings. Daar moet je "gewoon" 375V/750V halen voor de string van optimizers. Voltages tellen op, dus als de beschenen panelen dat halen, remmen de onbeschenen panelen helemaal niets af.
Ronald schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:05:

Ik blijf dit interessant vinden. Je hebt hier wel verliezen, maar die zijn beperkt tot ~2% van de jaaropbrengst. Ik snap dat je uit principe gewoon een goed werkende set wilt hebben en dat je het liefst veilige marges inbouwt.

Maar verder gaat deze set met S440 optimizers toch alles behalve een "probleemset" worden? Hooguit gaat de set s'avonds wat eerder uit omdat de 10 beschenen panelen en de 14 onbeschenen panelen de spanning van 750V niet meer halen (resulterend in 2% minder opbrengst in het jaar). En heel misschien in de ochtend ook (al verwacht ik van niet met 14 panelen in de zon en 10 in "licht").

Dat gezegd hebbende, ik zou ook om de hoog voltage optimizers vragen (maar meer vanuit een "dit is beter" principe dan uit een "anders is het een probleem" principe)

[ Voor 42% gewijzigd door JvS op 28-12-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Voor alle personen die zeggen dat in de ochtend en avond panelen die niet aan de kant van de zon liggen geen voltage leveren moeten even goed naar onderstaande plaat kijken.

Screenshot is van afgelopen 10 juni, paneel 1 t/m 10 ligt op west (300 graden), 11 & 12 op dakkappel richting oost (120 graden), 13 t/m 18 op oost (120 graden).

Paneel 1 & 4 krijgen in de ochtend als eerste spanning! En binnen 5 minuten geven alle andere panelen ook spanning, oost of west, dat maakt dus niet uit. Zodra er maar genoeg diffuus licht is gaan de panelen al werken.

Dus vergeet dat half uurtje eerder aan/uit in de ochtend. Zolang je maar wel genoeg panelen hebt om die 750V te halen :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48Xb9Aryv62fmTPoiLzmpQditic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ndi5QRcIYQqoWDEnMOfzoMPm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mathijshooi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:19:
Voor alle personen die zeggen dat in de ochtend en avond panelen die niet aan de kant van de zon liggen geen voltage leveren moeten even goed naar onderstaande plaat kijken.
Is dit een solaredge systeem? En dit is de spanning van de micro optimizers? En heeft jouw systeem niet ook gewoon een paar procent verlies hierdoor?

Bij SE zit alles in 1 string, dus moet alles gelijke stroomsterkte hebben. De panelen in diffuus licht, leveren mischien van zichzelf wel 40V of nominale spanning, maar ze leveren zonder direct zonlicht amper stroom. Het SE systeem moet alle optimizers stroomsterkte naar hetzelfde niveau tillen (dus zowel panelen die in direct zonlicht liggen als die in de schaduw liggen) en bij panelen in de schaduw, wissel je spanning en stroom uit (zo werken optimizers, ook die van SE) en haal je misschien wel de 750V, maar bij een lagere stroom dan dat de "zon panelen" optimaal kunnen leveren.

Ik moet wel zeggen dat dit voor een string van 24 panelen wel een stuk minder erg is. Want 14x11V + 10x60V is voldoende. Opstarten en leveren zal het wel. Alleen KAN het dus zijn dat de stroomsterkte van de hele string door de hoge vereiste voltages (11V voor de niet leverende panelen) lager is dan optimaal. Dat zal aan de randjes van de dag ook wel zo zijn en zo krijg je dus die 2% verlies :).

Niet catastrofaal (vind ik), maar ook niet optimaal. Met 80V micro inverters is dat wat minder want dan heb je met 10x74V + 14x1V al genoeg en hoeven de schaduwpanelen amper vermogen te leveren om toch de 750V te halen en een hoog genoege stroom te hebben om ook de "zon panelen" lekker af te kunnen laten nemen.

[ Voor 16% gewijzigd door JvS op 28-12-2022 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:31:
[...]

Is dit een solaredge systeem? En dit is de spanning van de micro optimizers? Dit lijkt gewoon op "paneelspanning" en die halen bij het minste of geringste wel hun nomimale spanning ja :)

Bij SE zit alles in 1 string, dus moet alles gelijke stroomsterkte hebben. De panelen in diffuus licht, leveren mischien van zichzelf wel 40V of nominale spanning, maar ze leveren zonder direct zonlicht amper stroom. Het SE systeem moet alle optimizers stroomsterkte naar hetzelfde niveau tillen (dus zowel panelen die in direct zonlicht liggen als die in de schaduw liggen) en bij panelen in de schaduw, wissel je spanning en stroom uit (zo werken optimizers, ook die van SE) en haal je misschien wel de 750V, maar bij een lagere stroom dan dat de "zon panelen" optimaal kunnen leveren.

Ik moet wel zeggen dat dit voor een string van 24 panelen wel een stuk minder erg is. Want 14x11V + 10x60V is voldoende. Opstarten en leveren zal het wel. Alleen KAN het dus zijn dat de stroomsterkte van de hele string door de hoge vereiste voltages (11V voor de niet leverende panelen) lager is dan optimaal. Dat zal aan de randjes van de dag ook wel zo zijn en zo krijg je dus die 2% verlies :).

Niet catastrofaal (vind ik), maar ook niet optimaal. Met 80V micro inverters is dat wat minder want dan heb je met 10x74V + 14x1V al genoeg en hoeven de schaduwpanelen amper vermogen te leveren om toch de 750V te halen en een hoog genoege stroom te hebben om ook de "zon panelen" lekker af te kunnen laten nemen.
Klopt helemaal wat je zegt.

Mijn punt was ook dat de suggestie gewekt werd dat door de gekozen set-up de installatie een half uur later en eerder zou gaan stoppen, dat is dus niet zo.

Het is idd precies wat jij zegt, het liefste heb je genoeg panelen in de zon om die 750V op te wekken, in alle andere situaties ga je wattage inleveren. En met de 80V optimisers heb je dit minder snel dan met de 60V. Dus ga voor de 80V, maar dat is inmiddels wel duidelijk denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:31:
[...]

Is dit een solaredge systeem? En dit is de spanning van de micro optimizers? En heeft jouw systeem niet ook gewoon een paar procent verlies hierdoor?

En dit is idd een SE systeem, en ik heb idd ook verliezen wat je cker terug kan zien bij de optimisers die tegen hun max lopen. Dit was voorheen nog erger maar heb gelukkig wat panelen bij kunnen leggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh9A0Za5Prjv8qzX3stLSzgz9OU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jo3gJWebTTlX5swpxfG0uH74.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:24:
[...]

Deze zegswijze triggert mij altijd.

Dit is zo bij normale strings (de string kan maar 1 stroomsterkte hebben en de onbeschenen panelen limiteren de stroom voor de beschenen panelen), maar niet bij SE strings. Daar moet je "gewoon" 375V/750V halen voor de string van optimizers. Voltages tellen op, dus als de beschenen panelen dat halen, remmen de onbeschenen panelen helemaal niets af.
[...]

Ik blijf dit interessant vinden. Je hebt hier wel verliezen, maar die zijn beperkt tot ~2% van de jaaropbrengst. Ik snap dat je uit principe gewoon een goed werkende set wilt hebben en dat je het liefst veilige marges inbouwt.

Maar verder gaat deze set met S440 optimizers toch alles behalve een "probleemset" worden? Hooguit gaat de set s'avonds wat eerder uit omdat de 10 beschenen panelen en de 14 onbeschenen panelen de spanning van 750V niet meer halen (resulterend in 2% minder opbrengst in het jaar). En heel misschien in de ochtend ook (al verwacht ik van niet met 14 panelen in de zon en 10 in "licht").

Dat gezegd hebbende, ik zou ook om de hoog voltage optimizers vragen (maar meer vanuit een "dit is beter" principe dan uit een "anders is het een probleem" principe)
Ook in een se set zijn de amperes in de string gelijk. En precies wat je zegt; als de beschenen panelen dus niet het stringvoltage halen, wat dan? Leesvoer: Zonnepanelen - SolarEdge systeem werkt niet?

Nu onderschat designer het verlies (dat hebben eerder geconstateerd) maar als je met die 2% rekent heb je na twee jaar de meerkosten voor de s500b eruit.

Dan leg je solaredge neer zodat je de laatste Wattuurtjes eruit kan wringen, en dan accepteer je een suboptimale installatie... doe dan gewoon een string. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@JvS we hebben recent een mooie case gehad in SE topic waar een suboptimaal systeem lang genoeg gelegen heeft om iets te zeggen over hoe erg optimizer clipping kan uitpakken.

Het systeem draaide 10% onder de simulatie van SE designer, wat al met 10% verlies door optimizer clipping was.

Er is echt een reden dat @teacher en ik er zo voor waarschuwen. En @mathijshooi heeft praktijk ervaring… hij zal ook heel erg veel baat gezien hebben bij de extra panelen die hij kon laten leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
Ronald schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:32:
@JvS we hebben recent een mooie case gehad in SE topic waar een suboptimaal systeem lang genoeg gelegen heeft om iets te zeggen over hoe erg optimizer clipping kan uitpakken.

Het systeem draaide 10% onder de simulatie van SE designer, wat al met 10% verlies door optimizer clipping was.

Er is echt een reden dat @teacher en ik er zo voor waarschuwen. En @mathijshooi heeft praktijk ervaring… hij zal ook heel erg veel baat gezien hebben bij de extra panelen die hij kon laten leggen.
Ik heb niet makkelijk alle individuele data per paneel/optimiser bij de hand maar ik schat zo in dat ik circa 20% meer productie heb door minder clipping vanwege de extra panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:05
@woutercl “Het is dus even de vraag of de extra 160kwh opweegt tegen de hogere kosten voor een S550B maar wat al eerder gezegd is in het topic wil je natuurlijk wel een zo goed mogelijk werkend systeem’
Je moet ook kijken naar de opbrengst hiervan en dan meerdere jaren, dat geeft een ander beeld.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

mathijshooi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 14:17:
[...]

Ik heb niet makkelijk alle individuele data per paneel/optimiser bij de hand maar ik schat zo in dat ik circa 20% meer productie heb door minder clipping vanwege de extra panelen.
20% door alleen clippingreductie? Of 20% door clippingreductie EN omdat je er een paar panelen bij gelegd hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
Vind het vooral lastig omdat solaredge zelf ook met de S440 optimizers komt en dat levert dan inderdaad zo’n 2% verlies op volgens de designer. Als jullie aangeven dat de designer optimistisch is, dan zou een suboptimal systeem met 5% verlies toch zonde zijn als dit redelijk eenvoudig opgelost kan worden met S550b optimizers. Vooral met het oog op de toekomst dat je zoveel mogelijk energie zelf wilt gebruiken dan is juist de energie aan begin van de dag en einde van de dag het meest nuttige.

De installateur heeft nu nog een 8k omvormer in de offerte opgenomen maar dan ga ik gewoon aangeven dat die naar een 6 of7 kan en met dat ‘bespaarde’ geld eis ik dan de upgrade van S440 naar S550b. Zou redelijk kosten neutraal moeten uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutercl
mathijshooi schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:19:

Screenshot is van afgelopen 10 juni, paneel 1 t/m 10 ligt op west (300 graden), 11 & 12 op dakkappel richting oost (120 graden), 13 t/m 18 op oost (120 graden).

Paneel 1 & 4 krijgen in de ochtend als eerste spanning! En binnen 5 minuten geven alle andere panelen ook spanning, oost of west, dat maakt dus niet uit. Zodra er maar genoeg diffuus licht is gaan de panelen al werken.

Dus vergeet dat half uurtje eerder aan/uit in de ochtend. Zolang je maar wel genoeg panelen hebt om die 750V te halen :p

[Afbeelding]
Maar lijkt dat geen een optimizer boven de 30 volt uitkomt het eerste uur. Dus zelfs met 24 panelen zou de opstartspanning dan nog geeneens behaald worden toch ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

woutercl schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:45:
[...]

Maar lijkt dat geen een optimizer boven de 30 volt uitkomt het eerste uur. Dus zelfs met 24 panelen zou de opstartspanning dan nog geeneens behaald worden toch ?
Gezien het 18 panelen zijn die gemiddeld 21V (geknepen oogjes methode) leveren, denk ik dat we hier te maken hebben met een 1 fase of short string systeem, waar 375V weer de standaard is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 15:53:
[...]

20% door alleen clippingreductie? Of 20% door clippingreductie EN omdat je er een paar panelen bij gelegd hebt?
Het eerste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
JvS schreef op woensdag 28 december 2022 @ 16:49:
[...]

Gezien het 18 panelen zijn die gemiddeld 21V (geknepen oogjes methode) leveren, denk ik dat we hier te maken hebben met een 1 fase of short string systeem, waar 375V weer de standaard is :).
Correct.

@woutercl wattage is amperage - voltage. De optimisers zorgen ervoor dat deze formule voor je het meest gunstig uit komt. Wanneer je te weinig panelen hebt zal het voltage omhoog schieten en netto het wattage lager dan wanneer je voldoende panelen zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• woutercl
Even een update:

Met de leverancier gesproken en we hebben de opstelling nu gewijzigd naar een omvormer van 7K en optimizers van 500B. De offerteprijs hierdoor €150 lager (goedkopere omvormer) en de opwekking volgens de solaredge designer zo'n 200kwh hoger.

Lijkt dat prijsverschil tussen S440 en S500B (in ieder geval bij onze leverancier) beperkt is. Dank voor alle tips en het meedenken
Pagina: 1