Toon posts:

Instelling, installatie warmtepomp verbeteren optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Toestand
Mijn warmtepompinstallatie is: Airwell Wellea split 10 kW met buffervat in serie (helaas de foute manier zoals in warmtepomp-weetjes.nl is beschreven). De kamerthermostaat schakelt de 2 circulatiepompen. vvw (~50 m2, open verdeler met pomp) + radiatoren. Sww via Edel Air 200 L wp-boiler. Wp Ta aanvoertemperatuur is ingesteld op een stooklijn (WAR): 37 graden @-10 en 27 graden @18.

Ervaring
Op koude dagen was het moeilijk om het huis warm te houden. Na lang zoeken naar instellingen ben ik (beetje laat) op het grote wp-topic terecht gekomen en enkele adviezen opgevolgd.

Wat heb ik al gedaan
Het verhogen van de flow was een grote vooruitgang. Circulatiepomp en verdelerpomp staan nu op maximaal. Daarmee heb ik de aanvoertemperatuur Ta flink kunnen verlagen. Of we op koude dagen nu wel een warm huis kunnen houden moet even afgewacht worden. De uitersten van de WAR (de 37 en de 27 graden) heb ik nog niet kunnen instellen bij gebrek aan recente koude en 'warme' dagen.

Maar er zijn nog wel enkele verbeteringen door te voeren. Een daarvan is de (Therminon 5000) verdeler ombouwen naar een pomploze gesloten verdeler. Een andere is het buffervat parallel aansluiten.

Mijn vragen
  1. Uit een eerdere post in het forum begrijp ik dat er ombouwsetjes voor de verdeler te bestellen zijn. Is dat ombouwen een beetje te doen voor een amateur? Dat zou wel een paar duiten schelen vergeleken met een nieuwe laten installeren. Die investering haal ik er misschien nooit uit.
  2. De kamerthermostaat schakelt nu dus de pompen ná het buffervat. Die zou ook de wp kunnen schakelen. Heeft dat voordelen/nadelen (naast het 3x per uur schakelen)?
  3. Zijn er nog valkuilen bij het parallel aansluiten van het buffervat. De temp. sensor in het plaatje van warmtepomp-weetjes.nl zit bij de Airwell in de binnen-unit en dus niet bij het T-stuk. Ik zit er aan te denken om tijdens een defrost de beide pompen uit te laten schakelen door de wp. Dan gaat er geen koud water het huis in, maar naar het buffervat. Als de defrost voorbij is, kunnen de pompen met enige vertraging weer aan. Zou dat enig nut hebben of is het hooguit sub-optimalisatie?

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat parallel. Waterloop-regeling, kamerthermostaat schakelt circulatiepomp. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

Alle reacties

• Jaap19
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Bellen naar Therminon gaf het snelste antwoord (mailen in de kerstvakantie niet :) ).
De Therminon 5000 is niet om te bouwen naar pomploos, de composite verdelers wel.

PV-out: 7605 Wp. Warmtepomp: Airwell Wellea split 10 kW, buffervat parallel. Waterloop-regeling, kamerthermostaat schakelt circulatiepomp. vvw (~50 m2) + radiatoren. Edel Air 200 L wp-boiler.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:13

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee