Toon posts:

Full electric warmtepomp of toch hybride ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• camel1987
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-01 18:45
Goedeavond ik heb wat vragen over de huidige situatie bij ons en wat wij nu het beste kunnen doen om te verduurzamen.

Wat het beste te doen in onze huidige situatie ?
Wij hebben een tussenwoning uit 1928.
Beneneden bedraagt 60 m2 met hierbij de badkamer.
Boven bedraagt het een kleine 40 m2.
De Woning is voorzien van 10 cm eps vloerisolatie. Hierin ligt vloerverwarming h.o.h 10 cm als hoofdverwarming over heel de benedenverdieping met een 5 groeps robot verdeler.
Enkel in de badkamer hangt er een klein radiatortje.

Bovenverdieping word eigenlijk nooit verwarmd hier hangt een normale radiator op de grote slaapkamer en verder geen radiator aanwezig.

Woning is voorzien van kunstof kozijnen waarvan de benedenverdieping volledig hr++ is en de bovenverdieping nu nog normaal dubbel glas is.

Dak isolatie nu 2 jaar geleden vervangen met een nieuwe bitumen laag waar een 6 cm pir plaat extra opgekomen is met een 2 zijdige aluminium laag.

Spouw isolatie is niet mogelijk aangezien dit geen woningen zijn die een spouw bevatten.

Nu is de vraag wij hebben nu dus een cv hangen een remeha avanta 28c uit 2015.
Wat wij nu gebruiken is nog onduidelijk maar ik heb wel wat cijfers tot nu toe.
Dit ivm met dat wij Koken sinds dit jaar op inductie en nu deels een airco gebruiken om de benedenverdieping te verwarmen.

Wij moeten elk jaar ons verbruik doorgeven en dit was bij ons op 8 maart 2022 op deze datum was de gas stand 49033 en op 26 december is deze 49383 dit betekent dus een gasverbruik van 350 m3 tot nu toe. We zijn er dus nog niet want er kunnen nog steeds wat koudere maanden aankomen.

Kwa stroom zaten we ook op 08-03-2022 op 33830 met de eindstand en deze staat momenteel op 34210 dus wij zitten nu vanaf 08-03 op een verbruik van 380 kWh stroom.

Hebben Oktober 2021 10 panelen gelegd van 385 wp met een Goodwe Omvormer.
Deze hebben tot nu toe 3835,60 kWh opgewekt.

Hier is de bedoeling er volgend jaar nog een aantal bij te gaan leggen maar hier gaat de vraag niet over.

Ik ben momenteel heel veel aan het lezen op forums en voornamelijk facebook betreft hybride of full electric warmtepompen maar zie nu even door alle prijsstijgingen en dalingen betreft gas subsidies even door de bomen het bos niet meer.

Ons huishouden bestaat uit 4 personen waarvan 2 kinderen en er word elke dag gedouched met een normale douche.

Wat zou nou verstandig zijn in onze situatie of icm het prijsplafond een hybride systeem wat nu veel aangeraden word op verschillende platformen of toch de stap maken naar het full electric systeem.

Kwa kosten zitten de hybride en de full-e ongeveer wel kwa prijs hetzelfde aangezien ik bij de hybride dan ook gelijk een nieuwe cv zou aanschaffen.

Dan ook nog de plaats die een full-e nodig heeft want deze zijn er volgens mij niet in een compact formaat blijft ook nog wel een dingetje aangezien ik maar een minimale ruimte kan creëren.

Ik weet niet of er ook compacte versies bestaan van de warmtepompen full-e aangezien ik best flinke installaties voorbij zie komen.

Hoop dat het een beetje duidelijk is en dat er een beetje soortgelijke situaties hier zijn.

Alle reacties

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een klein beetje flauw misschien, maar ik heb veel aan dit topic gehad Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. En Facebook kun je achteraf wat foto's posten, maar daar zou ik inhoudelijk alles met een korrel zout nemen.

Met de gegevens die jij opgeeft zou ik zeggen full electric. De uitdaging zal meer zijn om een GOEDE installateur te vinden, want mijn ervaring is dat er behoorlijk wat cowboys rondlopen.

Dus ik zou beginnen om offertes op te vragen en dan neerplempen in dat topic, dan word je vanzelf wel een bepaalde richting uitgestuurd.

[Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 20:45]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• camel1987
Sport_Life schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:43:
Een klein beetje flauw misschien, maar ik heb veel aan dit topic gehad Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10. En Facebook kun je achteraf wat foto's posten, maar daar zou ik inhoudelijk alles met een korrel zout nemen.

Met de gegevens die jij opgeeft zou ik zeggen full electric. De uitdaging zal meer zijn om een GOEDE installateur te vinden, want mijn ervaring is dat er behoorlijk wat cowboys rondlopen.

Dus ik zou beginnen om offertes op te vragen en dan neerplempen in dat topic, dan word je vanzelf wel een bepaalde richting uitgestuurd.
Ik heb heel dat topic doorgelezen inderdaad en er staat ook zoveel info in dat het echt heel onduidelijk word met zoveel informatie.

Een installateur vinden is inderdaad een apart verhaal je kunt tegenwoordig niet eens meer een offerte aanvragen omdat dit stop gezet is.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Je lijkt een beperkt gas gebruik te hebben, Ik zou zoiets als een itho vincent overwegen.

aangezien je al een L/L wp hebt (en dus eigenlijk al hybride bent) zou ik gewoon even een pas op de plaats maken. even afwachten tot het ergste stof is neer gedwarreld.

[Voor 49% gewijzigd door twain4me op 26-12-2022 20:56]

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

camel1987 schreef op maandag 26 december 2022 @ 20:48:
[...]

Ik heb heel dat topic doorgelezen inderdaad en er staat ook zoveel info in dat het echt heel onduidelijk word met zoveel informatie.

Een installateur vinden is inderdaad een apart verhaal je kunt tegenwoordig niet eens meer een offerte aanvragen omdat dit stop gezet is.
Haha dat klopt, voor jouw beeldvorming bij mij komt binnenkort een lokale installateur langs die ik 13 maanden geleden voor het eerst een bericht heb gestuurd, kon toen geen offertes opmaken. Vervolgens afgelopen jaar nog een paar keer gebeld, iedere keer hetzelfde. Recent ineens een mailtje dat ze weer offertes komen opmaken :P.

[Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 26-12-2022 20:54]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je hebt vloerverwarming en boven speelt eigenlijk niet mee. dan is een hypbirdeoplossing gewoon niet goed te praten. je moet gewoon over naar gasloos.

simpel monoblok direct op je vloerverwarming en de pomp uit de verdeler halen/ombouwen naar pomploos en voor de bovenverdieping kan je dan eens rustig gaan rondshoppen voor T33 radiatoren of fancoils als het weer eens -10 buiten is voor een dagje.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• camel1987
@flippy
Inderdaad hier zat ik in eerste instantie ook zelf aan te denken.
maar dan krijg je de verhalen op diverse forums weer omtrent het energieplafond en dat de mensen met een full electric pomp hiermee nu dus zwaar de sjaak zijn en dat gas (hybride) goedkoper is.

in de planning staat zoiezo nog om boven op elke kamer een kleine jaga te gaan hangen mocht het eventueel ooit nodig zijn dat deze wel gewoon bij kunnen springen.

• flippy
  • Niet online

flippy

camel1987 schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:49:
@flippy
Inderdaad hier zat ik in eerste instantie ook zelf aan te denken.
maar dan krijg je de verhalen op diverse forums weer omtrent het energieplafond en dat de mensen met een full electric pomp hiermee nu dus zwaar de sjaak zijn en dat gas (hybride) goedkoper is.

in de planning staat zoiezo nog om boven op elke kamer een kleine jaga te gaan hangen mocht het eventueel ooit nodig zijn dat deze wel gewoon bij kunnen springen.
je betaalt momenteel al iets van 300 euro per jaar aan vastrecht voor het privillege van het hebben van de gasaansluiting. daar kan je een boel stroom voor kopen....
een pallet aan zonnepanelen doen de rest wel op de jaarafrekening...

[Voor 4% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 22:08]

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Denk ook aan je warmtapwater! Anders heb je een warm gasloos huis, maar douche je koud 😉.

Inhoudelijk: dit lijkt me inderdaad een hele goede situatie om full electric te gaan.

[Voor 32% gewijzigd door bartvl op 26-12-2022 22:09]

Life is not about specs, it is about joy!

• flippy
  • Niet online

flippy

bartvl schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:08:
Denk ook aan je warmtapwater! Anders heb je een warm gasloos huis, maar douche je koud 😉.
atlantic explorers zijn gewoon op voorraad met levertijden van onder de 2 weken dus denk dat de meeste eerder hun warm water op orde hebben dan de cv installatie... ;)

[Voor 5% gewijzigd door flippy op 26-12-2022 22:09]

• camel1987
Vraag mij enkel af aangezien mijn huidige Cv boven de trapopgang hangt dit gaat wel verandert worden maar een warmtepomp inclusief boilervat ga ik nooit boven krijgen ook als ik het verandert heb heb ik waarschijnlijk niet echt de ruimte om zon systeem kwijt te kunnen. ik zie wel dat de daikin bijvoorbeeld een kleinere unit heeft de altherma maar hier komt dan uiteraard ook nog een vat bij om het warme water in op te slaan.
Heb echter geen flauw idee of dit dan wel genoeg capaciteit heeft voor ons 4e aangezien wij redelijk kort achter elkaar douchen nu.

• flippy
  • Niet online

flippy

camel1987 schreef op maandag 26 december 2022 @ 22:13:
Vraag mij enkel af aangezien mijn huidige Cv boven de trapopgang hangt dit gaat wel verandert worden maar een warmtepomp inclusief boilervat ga ik nooit boven krijgen ook als ik het verandert heb heb ik waarschijnlijk niet echt de ruimte om zon systeem kwijt te kunnen. ik zie wel dat de daikin bijvoorbeeld een kleinere unit heeft de altherma maar hier komt dan uiteraard ook nog een vat bij om het warme water in op te slaan.
Heb echter geen flauw idee of dit dan wel genoeg capaciteit heeft voor ons 4e aangezien wij redelijk kort achter elkaar douchen nu.
een regulier monoblok zoals de panasonic heeft geeen binnendeel dus dat cv blok valkt compleet weg. doorgaans heb je niet meer plek nodig dan waar een wasmachine kan staan voor je warm water.

300L is zelfs voor 4 douchers wel genoeg tenzij je gaat proberen de wereldvrede op te lossen onder een regendouche. een 7 a 9kW warmtepomp kan bijna even snel een tank vullen als men in de praktijk aan het douchen bent. dus je hoeft echt niet bang te zijn dat je dan onder een koude straal staat. een losse warmtepompboiler is vaak wel makkelijker qua wegvrotten omdat je niet afhankelijk bent van leidingen extra trekken naar de warmtepomp.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
350m3 inclusief douche voor ruim 1600 graaddagen…. Met onbekend verbruik(warmte productie) door de airco.

Als @camel1987 zou ik heel hard nadenken of een Vincent wel genoeg vermogen heeft voor de woning…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• camel1987
@ronald
Wie is vincent ?

De 350 m3 gas die we nu verbruikt hebben is vanaf 8 maart 2022 we hebben nog steeds 2 a 3 koude maanden die we kunnen gaan krijgen. dus dit zal tot maart zeker nog wel oplopen aangezien de airco snachts de boel niet warm houd.
de airco die we hebben hangen is een daikin sensira 5kw. staat gemiddeld een uurtje of 2 3 aan op 20 graden temperatuur in huis is van 17 graden in die 2 3 uurtjes naar 20 21 graden met de buitentemperaturen van nu dan.
Toen het vorige week onder de nul was had hij regelmatig dat hij in defrost sloeg.

• camel1987
@yucon

Thnx dit moet ik zien als een soort quatt ?
dit is inderdaad een mooie oplossing als je eventueel geen buiten unit kwijt kan.
voor de buiten unit heb ik eventueel wel een plekje op het platte dak beschikbaar dus ik hoef niet speciaal naar een warmtepomp te kijken die geen buitenunit heeft.
er is ook nog geen gebruiker te vinden die deze pomp heeft dus geen review denk dat het er mooier uitziet als dat het is.
Ik lees als je deze vincent all electric wilt gaan gebruiken hij maar een vermogen heeft van 3kw ? dat is dan toch veel te klein voor mijn woning ?

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Je gebruikt nu de airco om te verwarmen beneden, en hebt daardoor niet zo'n hoog gasverbruik.
Als je dan toch een warmtepomp neemt zou ik een slagje groter nemen (en met ingebouwde boiler) dan obv je huidige verbruik met airco en in de winter alleen met een warmtepomp verwarmen. Dan valt Vincent af denk ik.
Die airco gebruik je dan alleen in de zomer of als je in de winter even snel op temperatuur wil komen.

Wat is je jaarverbruik zonder gebruik van de airco in de winter?

[Voor 15% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2022 08:39]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
camel1987 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 08:25:
@yucon

Thnx dit moet ik zien als een soort quatt ?
dit is inderdaad een mooie oplossing als je eventueel geen buiten unit kwijt kan.
voor de buiten unit heb ik eventueel wel een plekje op het platte dak beschikbaar dus ik hoef niet speciaal naar een warmtepomp te kijken die geen buitenunit heeft.
er is ook nog geen gebruiker te vinden die deze pomp heeft dus geen review denk dat het er mooier uitziet als dat het is.
Ik lees als je deze vincent all electric wilt gaan gebruiken hij maar een vermogen heeft van 3kw ? dat is dan toch veel te klein voor mijn woning ?
misschien heb ik je TS als het gaat over het gasverbruik niet helemaal goed gelezen. :9

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:15
Quatt is een vrij traditionele split warmtepomp, buiten en binnen unit dus.
Maar ik zou dat merk nu nog even niet overwegen als ik eerlijk ben. Staan wat zaken ik het Quatt topic de mij heel erg tegen staan.

Vermoedelijk is inderdaad de Vincent veel te licht voor jouw woning. Lijkt me meer voor appartementen met lage warmte vraag. Ook een enkele Quatt - 4 kW nominaal - is te weinig voor de beste bestaande bouw als enige warmtebron.. dat lossen ze op met 2 units, wat veel subsidie lijkt te geven , maar ik vind het niet elegant.

Ik zou eerder kijken naar grote spelers als Mitsubishi of Vaillant.

Zou nuttig zijn om een idee te hebben hoeveel warmte de airco gemaakt heeft. Een paar uurtjes per dag zegt helaas weinig… ze moduleren ;)

Heb je het gepinde ik wil een warmtepomp topic gelezen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• camel1987
@ronald

Klopt ja quatt zou ik zelf ook nooit voor gaan.
Ben zelf meer aan het kijken richting de daikin valliant kant aangezien dit toch wel de merken zijn die dr eigen al bewezen hebben betreft dit soort techniek.

Heb inderdaad het ik wil een warmtepomp topic gelezen hier voldoe ik in principe wel redelijk aan alle eisen enkel kan ik natuurlijk niet 100% zeggen dat dit in de situatie met een warmtepomp ook zo gaat zijn aangezien er nog best wat veranderingen op de planning staan hier.
Zo wil ik zoiezo op elke slaapkamer drek nog een kleine radiator plaatsen het liefst een ltv jaga of dergelijke.
Ik moet de plaats waar nu de huidige cv hangt dit is nogal onhandig aangezien deze boven een trapopgang hangt veranderen.
Hierdoor krijg ik waarschijnlijk ook boven hetzelfde trapgat veel meer ruimte en wel een klein stukje vloeroppervlak van mintenst 50 bij diep bij 1,00 a 1,20 hoog. Heb een foto bijgevoegd van de huidige situatie nu let niet op het zooitje haha valt weinig van te maken in deze huidige situatie
Het schuine gedeelte wil ik weghalen en wil hier dan ter hoogte waar het schuine gedeelte begint een kast maken met vloertje zodat daar straks het nieuwe spulletje mits het allemaal pas in verwerkt kan worden.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee