Goede 4k-TV voor PS5 gaming op 2 meter afstand :-)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Ik heb mijn vraag ook al gepost in het PS5 topic
(kuwerti in "[PS5] PlayStation 5")
Dit is dus een crosspost!

Ik zoek een?
Televisie voor gaming PS5

Wat is je budget?
ergens tussen de 500 en 1000 euro?

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
te gamen :-)

Ik krijg in januari mijn PS5. Deze ga ik in onze gamekamer plaatsen.
De tv die daar nu aan de muur hangt (Samsung UE37C67405SSXNC) is al erg oud, vandaar dat ik er een nieuwe TV voor wil kopen.

Ik heb al heel veel postings gelezen en heb een aardig idee wat ik wil.
Het grote nadeel van deze posts vind ik echter dat:
- ze vaak over monitoren gaan (en niet televisies)
- ze 'oud' zijn (<2021) en daardoor niet de laatste technologie bespreken.

De allereerste vraag die ik heb: Hoe groot moet de televisie zijn. (minimaal-maximaal) op basis van:
-Televisie zal vrijwel alleen gebruikt worden om op te gamen.
-De afstand van de ogen naar de TV is 2 meter.
-TV zal 4k zijn

Heb al veel gezocht, maar helaas geef elke site die je bezoekt om de optimale TV-grootte te berekenen een verschillend resultaat. Ik vermoed dat een scherm tussen de 45" en 50" prima zal zijn. De grootte is natuurlijk heel belangrijk om daarna het beste scherm te kunnen uitzoeken.

Dat is dan ook de tweede vraag:
Wat is een goede TV? De 'eisen' van de televisie moeten zijn:
  • HDMI 2.1
  • 4k resolutie
  • VRR (heeft de PS5 dat momenteel)?
  • HDR support (is dat echt beter dan SDR?)
  • bevestiging aan de muur
  • lage input lag en snelle response
  • 120HZ (of is 60HZ al prima?)
  • heb goede ervaring met SOny, Samsung en LG, dus dit merk heeft voorkeur
Alle tips zijn welkom!

Beste antwoord (via kuwerti op 27-12-2022 19:40)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:46
48'' is er enkel in OLED.

Persoonlijk zou ik met jouw wensen naar de Sony 55A80J kijken, echter heb jij het budget aangepast en valt dit model er momenteel ruim buiten.

Dan heb je twee smaken over binnen het gestelde budget die aan jouw eisen voldoen en een goede keuze zijn;

- Sony 50X89K
- LG 48C2

Allebei bieden ze ondersteuning voor 120Hz, VRR en HDMI 2.1 waarbij de LG C2 meer geoptimaliseerd is voor gaming al is de meerwaarde hiervan voor console gaming beperkt.

Gezien het geringe prijsverschil zou ik voor de LG 48C2 kiezen, vergeleken met de Sony X89K krijg je er een betere beeldkwaliteit en HDR performance voor terug.

Er is geen enkele goede reden om voor de LG 48C1 te kiezen, de LG 48 C2 kun je voor een geringe meerprijs kopen en biedt over all een betere beeldkwaliteit.

Hou er rekening mee dat er winkels zijn die buitenlandse modellen verkopen, dit wil je niet aangezien je dan geen fabrieksgarantie hebt en wordt je overgeleverd aan de grillen van de winkel ook kan het app aanbod varieren. De hierboven gelinkte winkel verkoopt uitsluitend Benelux modellen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Tja, de kijkafstand is erg persoonlijk. Het is maar net wat jij comfortabel vindt, zo vindt de een 75/ 77'' bij een kijkafstand van 2 meter prima terwijl een ander de voorkeur heeft voor een 42 tot 50'' tv bij dezelfde kijkafstand.

Persoonlijk zou ik een 48 of 55'' tv overwegen bij een kijkafstand van 2 meter, dan kun je met gemak comfortabel een aantal uur achterelkaar gamen.

Welke modellen heb je zelf al gevonden en waar twijfel je over? Het format en de behorende vragen wanneer je een nieuwe topic opent komt niet voor niks naar voren.

De antwoorden op jouw vragen omtrent VRR, HDR en Hz kun je makkelijk zelf vinden via Google of in dit subforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
Zo, heb de hele dag mij verder ingelezen in het onderwerp. Lastig ivm de gigantische berg keuzes.
Ik heb het formaat van de TV even afgetekend op de muur. ik denk dat een 48" de meest voor de hand liggende keuze is voor mij. Dat is al veel groter dan de 37" die er nu hangt. Als dit toch te lastig wordt ivm weinig keuze, dan zou een 50" te overwegen zijn.

Qua budget heb ik het even besproken en het zou toch een stuk onder de 1000 euro moeten worden. dus eerder tussen de 500 en 800 euro.

het vervelende wat ik dan zie is dat er geen modellen zijn met mijn specificatie voor dit bedrag :-(
Specs die ik als filter opgeef:
Ultra HD, 48", 4k@120HZ, HDMI2.1

Dat valt dan toch wat tegen ;-)

Maar, als ik de prijs iets hoger insteek (max 900 euro) dan zie ik deze lijst

Vrijwel voornamelijk LG (4 vd 5)

blijven deze 2 over:
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1663148;1692746/

dan lijkt mij de 120HZ (uitvoering: LG OLED48C16LA Zwart) toch wel de beste keuze? of heeft iemand anders nog een goed idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Mocht het Oled gaan worden, kijk dan even in dit topic of er niet een betere aanbieding voorbij komt dan nu via onze PW is te vinden; OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
ik game fullscreen op een 48 inch op op 115cm afstand.
en dat bevalt prima.

zou ik groter gaan op mijn afstand, nee.
zou ik op 2 meter groter gaan, ja zeker

55 denk ik zou mijn persoonlijke keus zijn

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
48'' is er enkel in OLED.

Persoonlijk zou ik met jouw wensen naar de Sony 55A80J kijken, echter heb jij het budget aangepast en valt dit model er momenteel ruim buiten.

Dan heb je twee smaken over binnen het gestelde budget die aan jouw eisen voldoen en een goede keuze zijn;

- Sony 50X89K
- LG 48C2

Allebei bieden ze ondersteuning voor 120Hz, VRR en HDMI 2.1 waarbij de LG C2 meer geoptimaliseerd is voor gaming al is de meerwaarde hiervan voor console gaming beperkt.

Gezien het geringe prijsverschil zou ik voor de LG 48C2 kiezen, vergeleken met de Sony X89K krijg je er een betere beeldkwaliteit en HDR performance voor terug.

Er is geen enkele goede reden om voor de LG 48C1 te kiezen, de LG 48 C2 kun je voor een geringe meerprijs kopen en biedt over all een betere beeldkwaliteit.

Hou er rekening mee dat er winkels zijn die buitenlandse modellen verkopen, dit wil je niet aangezien je dan geen fabrieksgarantie hebt en wordt je overgeleverd aan de grillen van de winkel ook kan het app aanbod varieren. De hierboven gelinkte winkel verkoopt uitsluitend Benelux modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Bedankt allemaal voor jullie reactie.

Ik heb het budget weer teruggezet (na intern overleg ;-) ) tot max 1000 euro.
Grootste "probleem" wat ik nu nog heb is de maat van de TV.
Is een 48" prima, dan ga ik zeker voor de LG C2. Dat is voor mij nu een duidelijke keuze.

Maar: Is het aan te bevelen om toch voor groter te gaan 50 of zelfs 55" dan zijn er nog wat keuzes te maken.
55" lijkt mij wel weer heel erg groot voor de gamekamer.: Ik zit op een afstand (oog tot TV) van iets meer dan 2 meter (2 meter 9 om precies te zijn)

Mijn kinderen (15,16,18) gamen er voornamelijk op. Kunnen jullie wat ervaringen delen (grootte TV en afstand tot TV) en wat jullie zouden doen in mijn geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 24-04 15:37
Ik ging van 42" LCD naar 55" OLED naar 65" OLED en overweeg nu zelfs een 77" OLED. De kijkafstand is in de tussentijd niet gewijzigd (ongeveer 2.5m).

Groter is altijd beter. :p

Maar serieus; je went zo enorm snel aan een bepaald formaat. Ik weet nog dat ik dacht dat ik de verkeerde keuze had gemaakt toen ik mijn 65" uit de doos haalde, want hij leek echt komisch groot. Nu vind ik het net een postzegel.

EDIT: Ik zou de bekende shops spammen om te zien of je ergens een LG C2 55" voor 999 kunt scoren. In het topic dat hierboven werd genoemd zijn genoeg voorbeelden te vinden van Tweakers die de prijzen van OLED tv's behoorlijk omlaag krijgen na wat vriendelijke gehandjeklap. uitvoering: LG C2 55" (zilveren voet) Zwart

[ Voor 34% gewijzigd door Negakinu op 27-12-2022 10:00 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Hallo. Ik heb even met tape de afmetingen op de muur gezet. een 55" is echt wel (te) groot) . Ik houd geen muur meer over dan ;-)

Het moet dus de LG C2 48" worden OF een 50" (maar er is geen LG C2 50" zo te zien: LIJST) ?
Vraag blijft dus welke 50" monitor het beste in de buurt komt?

[ Voor 32% gewijzigd door kuwerti op 27-12-2022 15:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Negakinu
kuwerti schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:06:
Hallo. Ik heb even met tape de afmetingen op de muur gezet. een 55" is echt wel (te) groot) . Ik houd geen muur meer over dan ;-)

Het moet dus de LG C2 48" worden OF een 50" (maar er is geen LG C2 50" zo te zien: LIJST) ?
Vraag blijft dus welke 50" monitor het beste in de buurt komt?
Doe dan die 48" LG. Top ding verder, alleen een beetje klein. :p Maar die 2" tussen 48 en 50 is te verwaarlozen.

too old, too cold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
Negakinu schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:55:
[...]

Doe dan die 48" LG. Top ding verder, alleen een beetje klein. :p Maar die 2" tussen 48 en 50 is te verwaarlozen.
hahaha, klein maar fijn inderdaad. @Negakinu ben het wel eens met je. ik bestel die 48" Lg C2. mega goede recenties over gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
@Negakinu Besteld!! moet ik hier nu ook een speciale HDMI 2.1 kabel bij bestellen of gaat het ook met de normale HDMI kabels die ik heb liggen hier?

ik neem aan dat er een normale muurbeugel bij kan (deze: https://www.hofma.nl/ValueLine-VLM-LLED10 ?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
Veel kijk/ speelplezier!

Ik zou persoonlijk voor de Vogel's WALL 3205 kiezen, is bij amazon en bol.com te koop voor een leuke prijs.

De HDMI kabel die bij de PlayStation wordt geleverd volstaat, ik neem aan dat je geen andere apparatuur hebt die een HDMI 2.1 kabel nodig heeft. En anders kun je een gecertificeerde HDMI 2.1 kabel voor minder dan een paar tientjes kopen ;).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:02
kuwerti schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:23:
[...]

hahaha, klein maar fijn inderdaad. @Negakinu ben het wel eens met je. ik bestel die 48" Lg C2. mega goede recenties over gelezen.
Hou er wel rekening mee dat oled niet geschikt is om in vol zonlicht te hangen.. dan gaat de display kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
Technofreakz schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 18:24:
[...]

Hou er wel rekening mee dat oled niet geschikt is om in vol zonlicht te hangen.. dan gaat de display kapot.
Dit is wel een belangrijke tip die je niet moet vergeten. Ik heb zelf al jaren veel plezier van mijn OLED TV's, maar direct zonlicht op het paneel kan funest zijn. Het gebeurt niet na een minuut ofzo, maar als hij geregeld lange tijd ligt te zonnebaden dan krijg je mooie strepen in beeld die met wat pech niet meer weg trekken. Je kunt er een doek overheen hangen, of gordijnen gebruiken, of hem zo positioneren dat er geen raamlicht direct op schijnt als de zon laag staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kl-aF5LoG7LnbYrO55UGzmVjtSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3FL4y94aNjr4yV4CUmIjGcD5.png?f=fotoalbum_large

too old, too cold

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kuwerti
@Technofreakz @Negakinu Dank jullie wel voor de opmerking ivm zonlicht. TV komt in een gamekamer te hangen met geen direct zonlicht. dat komt dus wel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
kuwerti schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:20:
@Technofreakz @Negakinu Dank jullie wel voor de opmerking ivm zonlicht. TV komt in een gamekamer te hangen met geen direct zonlicht. dat komt dus wel goed :)
Top! Veel plezier er mee. :)

Edit: check ook even de Rtings review voor de ideale instellingen. https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled

[ Voor 17% gewijzigd door Negakinu op 28-12-2022 17:45 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Negakinu schreef op woensdag 28 december 2022 @ 17:44:
[...]

Top! Veel plezier er mee. :)

Edit: check ook even de Rtings review voor de ideale instellingen. https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/c2-oled
ok, die site is een studie op zich ;-) ik zal mij er eens in gaan verdiepen.
Pagina: 1