Toon posts:

zelfbouw server compleet Nas en download

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 14:17
Ik zoek een?
Zelfbouw server compleet. Indien binnen budget een UPS die stroomuitval op kan vangen.

Wat is je budget?
Indicatie 1500 euro compleet. Ik ben uitgegaan voor ca 400 euro voor de schijven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil deze gaan gebruiken met Truenas. Wbt hardware keuze ben ik nog helemaal open, maar dit zegt truenas over compatibaliteit:
- EEC RAM
- Intel of Chelsio netwerkcontrollers

Opslag:
Pool 1: (Documenten / Foto’s) 3x HDD (+2 toekomstig)
RAIDZ2
Effectieve Opslag 2 TB
Uitbreiding mogelijk naar 4 TB door toevoeging extra schijven in de toekomst

Pool 2: (Fileshare) 2x HDD (+2 toekomstig)
RAID0 (dataverlies is acceptabel)
Effectieve opslag 2TB
Uitbreiding mogelijk naar 4 TB door toevoeging extra schijven in de toekomst

Extra Functionaliteit:
Plex encoder, 2x 4k streams tegelijk.
Diverse docker containers zoals:
- Torrent downloader
- Pihole
- Evt ontlasten van huidige Home-assistant NUC (zoals node-red, mqtt etc).

Hardware
- Case
Geen voorkeur, echter wel 19" rackmount voor toekomstplannen
- Moederbord
- CPU
- RAM
Zoals gezegt EEC, ik dacht aan 32GB om te beginnen.
- Netwerkinterfaces
2x 1gbit lan interface, Intel of Chelsio vanwege compatibiliteit Truenas.
- OS-disk
SSD ca 265gb, m.2(?) lijkt me voldoende
- Voeding
- Hard disks
Ik dacht aan WD-red plus.

Waar moet ik beginnen?
Het is een aardig verhaal, maar er staat voor mij nog veel open. Vooralsnog heb ik geen idee waar te beginnen te zoeken naar welke hardware past voor mijn wensen.

Verder:
- Maakt de cache op de HDD's nog veel verschil? ik kan hier niet echt een eenduidig antwoord in vinden.

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:48
Jurgen schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:35:
Ik zoek een?
Wat is je budget?
Indicatie 1500 euro compleet. Ik ben uitgegaan voor ca 400 euro voor de schijven.
En wat is het jaarlijkse budget? Een beetje server met 5 à 6 schijven in idle 24/7 is zo 60W. Met een kWh prijs van 72 cent:

60 / 1000 * 24 * 365 * 0,72 = 378 euro per jaar.

Je kunt het stroomgebruik sterk omlaag brengen met 2,5” schijven met zo hoog mogelijk capaciteit (4 of 5TB) dus geen Wd Red Plus. Daarbij neem je een zuinige voeding en zuinig moederbord. De processor stel je ook zuinig in. Dit kan zo 200 euro per jaar schelen.

Zie Het grote zuinige server topic - deel 3 voor tips.

[Voor 5% gewijzigd door Djarune op 23-12-2022 20:58]

• Jurgen
Djarune schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:56:
[...]

En wat is het jaarlijkse budget? Een beetje server met 5 à 6 schijven in idle 24/7 is zo 60W. Met een kWh prijs van 72 cent:

60 / 1000 * 24 * 365 * 0,72 = 378 euro per jaar.

Je kunt het stroomgebruik sterk omlaag brengen met 2,5” schijven met zo hoog mogelijk capaciteit (4 of 5TB) dus geen Wd Red Plus. Daarbij neem je een zuinige voeding en zuinig moederbord. De processor stel je ook zuinig in. Dit kan zo 200 euro per jaar schelen.

Zie Het grote zuinige server topic - deel 3 voor tips.
Gelukkig betaal ik nog geen 72 cent :-)

Je hebt wel een punt, en zuinigheid is wel iets om naar te kijken. Echter doordat ik graag raidz2 gebruik voor documenten zit ik al snel aan een aantal schijven. Hier gaat de functionaliteit toch boven kosten.

• ZatarraNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:33
Ik neem aan dat je je al verdiept hebt in opties? Deel je die ook?

En je hebt het over containers. Wil je die in truenas plaatsen? Of gebruik je een ander overkoepelend OS, zoals Proxmox? (ik gebruik Proxmox met containers en VM, waaronder truenas)

Je hebt het over 2 stuks 4k streams. Is dit direct play of wil je transcoderen? En als je gaat transcoderen, ga je dat softwarematig met de cpu of hardwarematig met een gpu doen? Als je dat met de gpu wil doen, heb je een plex pass?

Waarom 2x een 1Gb netwerkaansluiting? Waarom intel?

[Voor 94% gewijzigd door ZatarraNL op 25-12-2022 18:03]

• Damic
  • Laatst online: 17:48
Ja een moderne nas kan beter een lan aansluiting hebben van 10G naar een switch met een 10G uplink maar clients dan 1 of 2.5G zijn.

En mijn nas ging in de tijd naar spin down als ik die een uurtje niet gebruikte. Als je dan iets nodig had moest je even wachten maarja, dan is het onnodig draaien van de schijven al series verminderd per dag

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Jurgen
ZatarraNL schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:57:
Ik neem aan dat je je al verdiept hebt in opties? Deel je die ook?

En je hebt het over containers. Wil je die in truenas plaatsen? Of gebruik je een ander overkoepelend OS, zoals Proxmox? (ik gebruik Proxmox met containers en VM, waaronder truenas)

Je hebt het over 2 stuks 4k streams. Is dit direct play of wil je transcoderen? En als je gaat transcoderen, ga je dat softwarematig met de cpu of hardwarematig met een gpu doen? Als je dat met de gpu wil doen, heb je een plex pass?

Waarom 2x een 1Gb netwerkaansluiting? Waarom intel?
Mijn plan is om truenas direct te draaien, en daarin de docker containers. Ik zie (iig op dit moment) geen meerwaarde in een VM omgeving voor deze opstelling.

Voor de streams wil ik inderdaad de mogelijkheid hebben om deze te transcoderen. CPU / GPU is mij om het even, al ken ik niet de voors en tegens hiervan. Maar een plex pass heb ik (op dit moment) niet.

Ik wil uit gaan van 2x 1 gb netwerkaansluiting omdat ik fysiek een deel van het verkeer over een ander VLAN wil laten lopen in mijn netwerk. Dat kan vast eenvoudiger en met een enkele aansluiting, maar ik heb hier wat meer vertrouwen in. Intel omdat dat door truenas het best ondersteund wordt.

Mogelijk wil ik in de toekomst naar 10gb, maar op de korte termijn is dat geen optie omdat ik deze niet fysiek bij mijn switch zal plaatsen. Ik neem aan dat een extra netwerkkaart in de toekomst wat goedkoper zal zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee