Snelste Asus router voor 1Gb glas met wireguard vpn

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:28

de meester01

IONIQ 5 Lounge RWD LR 19"

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe Asus router waarop ik Wireguard wil draaien. Met welke router heb ik de beste performance om een 1000/1000 lijn maximaal te benutten?

Het mag ook een router uit het hogere prijs segment zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waarom specifiek Asus?

VPN belast een router behoorlijk. Heb je echt 1Gbps *over VPN* nodig? En kan je VPN dat ondersteunen?

Enfin, kijk ook eens hier: Aankoopadvies topics naar CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 02:07:
Waarom specifiek Asus?

VPN belast een router behoorlijk. Heb je echt 1Gbps *over VPN* nodig? En kan je VPN dat ondersteunen?
Asus specifiek omdat die Wireguard native ondersteunen.

1gbps omdat ik een router niet alleen voor vandaag koop maar daar een jaartje of 7-8 mee wil doen. Ik heb op mijn woonadres ziggo kabel en glas dus ik kan alle kanten op.

Op dit moment lees ik dat vpn providers 500-600 mbps aankunnen en dat is vandaag prima maar het is dus wel fijn als dat kan 'meegroeien' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:45

ewf

Is een Fritz!Box niet wat, nieuwste versies doen Wireguard.
Ik zou het eens kunnen testen op mijn 6690.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

de meester01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:33:
[...]

1gbps omdat ik een router niet alleen voor vandaag koop maar daar een jaartje of 7-8 mee wil doen. Ik heb op mijn woonadres ziggo kabel en glas dus ik kan alle kanten op.

Op dit moment lees ik dat vpn providers 500-600 mbps aankunnen en dat is vandaag prima maar het is dus wel fijn als dat kan 'meegroeien' :)
Met Ziggo ga je geen 1Gbps over een wireguard VPN client halen omdat je dan afhankelijk bent van de upload bandbreedte die max 50Mbps is bij Ziggo, dus dat wordt dan glasvezel ;).
Een VPN in deze context is immers alleen voor wanneer je buiten huis bent, dus remote access, van buiten naar binnen.
VPN providers zoals PIA zijn dan weer van binnen naar buiten.

Veel consumenten routers hebben niet echt een denderende CPU, dus je zult wel in het hogere segment moeten kijken en niet een instapper.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 23-12-2022 11:41 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:52

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Kijk ook naar MikroTik. Die doen sinds ROS7 ook WireGuard. Ik heb het draaien en loopt zonder problemen.
Wat de 1GBit, weet ik zo niet, want ik heb geen Gbit internet, helaas.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Glasvezel met een eigen stukje hardware met opnsense?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:45
@de meester01 weet je t zeker?
Ik las laatst asus topic waar HW acceleratie uitging zodra wireguard (server) aanstond waardoor de hele internet verbinding traag werd…

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

de meester01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:33:
[...]

Wireguard server of client? Maakt behoorlijk uit voor hoe verregaand deze eis is.
Dat is erg onverstandig. Consumentenelektronica wordt steeds goedkoper en zuiniger. Als je nu koopt wat je pas over 5 jaar nodig denkt te hebben, betaal je nu de hoofdprijs, en geef je ook nog eens een veelvoud uit aan elektriciteitskosten ten opzichte van wat je nu daadwerkelijk nodig hebt.

Ik heb voor mezelf eens doorgerekend wat het zou kosten om m'n LAN naar 2.5Gbps te upgraden (wat trouwens los staat van evt internetverbinding) en het zou minimaal EUR 900 eenmalig kosten en zou over 5 jaar zeker EUR 300 aan extra stroomkosten vergen. Die 2.5Gbps heb ik nu niet nodig. Ik wacht wel tot dat wel zo is, dan is apparatuur die dat kan goedkoper en zuiniger. Komt bij: misschien ga ik dan gelijk naar 10Gbps en koper binnenhuis door glas vervangen. Als ik dat wil is investering in 2.5Gbps apparatuur sowieso weggegooid geld.
Kan, maar gaat je veel kosten. Sowieso: leuk dat die providers dat - of straks meer - kunnen leveren, maar heb je dat ook nodig? Wat levert een VPN tunnel van >500Mbps jou op dat de meerprijs van hardware dat dat aankan rechtvaardigt?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
dion_b schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:45:
[...]

Wireguard server of client? Maakt behoorlijk uit voor hoe verregaand deze eis is.

[...]

Dat is erg onverstandig. Consumentenelektronica wordt steeds goedkoper en zuiniger. Als je nu koopt wat je pas over 5 jaar nodig denkt te hebben, betaal je nu de hoofdprijs, en geef je ook nog eens een veelvoud uit aan elektriciteitskosten ten opzichte van wat je nu daadwerkelijk nodig hebt.

Ik heb voor mezelf eens doorgerekend wat het zou kosten om m'n LAN naar 2.5Gbps te upgraden (wat trouwens los staat van evt internetverbinding) en het zou minimaal EUR 900 eenmalig kosten en zou over 5 jaar zeker EUR 300 aan extra stroomkosten vergen. Die 2.5Gbps heb ik nu niet nodig. Ik wacht wel tot dat wel zo is, dan is apparatuur die dat kan goedkoper en zuiniger. Komt bij: misschien ga ik dan gelijk naar 10Gbps en koper binnenhuis door glas vervangen. Als ik dat wil is investering in 2.5Gbps apparatuur sowieso weggegooid geld.

[...]

Kan, maar gaat je veel kosten. Sowieso: leuk dat die providers dat - of straks meer - kunnen leveren, maar heb je dat ook nodig? Wat levert een VPN tunnel van >500Mbps jou op dat de meerprijs van hardware dat dat aankan rechtvaardigt?
Het gaat om een cliënt. Ik wil afgeschermd kunnen internetten en ik trek regelmatig grote bestanden binnen waarbij het dan wel prettig is om de lijn maximaal te kunnen inzetten. Daarnaast werk ik thuis met AVG gevoelige info. Nu nog via Citrix maar over een tijdje faseren we dat uit.

Ik heb zonnepanelen met overschot dus 8-9 maanden per jaar is stroomverbruik niet zo'n issue hier. De zuinigheid is geen primaire eigenschap die ik zoek. Maar nu een router kopen van € 200 en over 4 jaar weer geeft € 400 investering. Nu € 300 om 7-8 jaar mee te doen is dan ecologisch gezien (resources) wellicht een tegenhanger van het stroomverbruik. En ik ben niet zo van veranderingen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
SVMartin schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:03:
Glasvezel met een eigen stukje hardware met opnsense?
Ik heb hier een MYSQL server staan die ik aan en uit kan zetten en sinds kort kan ik (met een handleiding) de server via VM-ware starten als hij een keer op zijn gat ligt (veel stroomstoringen gehad).

Dat is zeg maar mijn ICT niveau >:)

Ik bouw wel mijn eigen PC's, trek netwerken door de woning etc. maar van zulke dingen heb ik geen verstand en ook geen zin om me daarin te verdiepen. Sorry :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:07:
@de meester01 weet je t zeker?
Ik las laatst asus topic waar HW acceleratie uitging zodra wireguard (server) aanstond waardoor de hele internet verbinding traag werd…
Wat zoeken op het WWW gaf dat mensen tot 900 mbit haalden via de betere Asus routers. Dat zou dan voor mij voldoende zijn. Maar dat is dus de reden dat ik hier een topic open: ik heb geen ervaring met deze zaken en heb ook geen zin in een miskoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
de meester01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:29:
[...]

Wat zoeken op het WWW gaf dat mensen tot 900 mbit haalden via de betere Asus routers. Dat zou dan voor mij voldoende zijn. Maar dat is dus de reden dat ik hier een topic open: ik heb geen ervaring met deze zaken en heb ook geen zin in een miskoop.
Heb je een linkje? Het lijkt mij sterk namelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

de meester01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:23:
[...]

Het gaat om een cliënt. Ik wil afgeschermd kunnen internetten en ik trek regelmatig grote bestanden binnen waarbij het dan wel prettig is om de lijn maximaal te kunnen inzetten. Daarnaast werk ik thuis met AVG gevoelige info. Nu nog via Citrix maar over een tijdje faseren we dat uit.
Cliënt is minder zwaar. Dan nog: wat je nodig hebt is hardware acceleration van de encryption. Zonder gaat het de boel altijd vertragen.

Misschien handig om je werk/opdrachtgever te betrekken in deze keuze. Kan zijn dat daar zwaardere eisen maar ook een financiële contributie uit komen.
Ik heb zonnepanelen met overschot dus 8-9 maanden per jaar is stroomverbruik niet zo'n issue hier. De zuinigheid is geen primaire eigenschap die ik zoek. Maar nu een router kopen van € 200 en over 4 jaar weer geeft € 400 investering. Nu € 300 om 7-8 jaar mee te doen is dan ecologisch gezien (resources) wellicht een tegenhanger van het stroomverbruik. En ik ben niet zo van veranderingen ;)
Getallen waar het om gaat liggen wel iets verder uit elkaar. Ik draai Mikrotik. Huidige router (hEX) is goed voor line speed op 1Gbps en kost EUR 60. Upgrade zou de RB5009UG+S+IN moeten worden voor EUR 250.

Bij de switches nog groter verschil. Nu heb ik Netgear GS108E switches van EUR 30, goedkoopste upgrade kost EUR 110. Keer drie.

Maar belangrijker: tot 1Gbps heb ik (en jij) alles al liggen.

Wacht totdat 2.5GbE goed en wel ingeburgerd is en het gaat even weinig kosten als 1Gbps nu.

Mbt verandering: neem apparatuur uit familie waar je config kunt opslaan en herstellen op nieuw apparaat. Inladen en klaar.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:35:
[...]

Heb je een linkje? Het lijkt mij sterk namelijk...
WireGuard VPN-server op Asus RT-AX86U halveert snelheid maar dat is 500mbit

https://www.skadligkod.se...d-tests-on-asus-rt-ac86u/ 600 mbit 4 jaar geleden

Ik heb die 950 in mijn hoofd uit een forum waarin de nieuwe 388 firmware werd besproken en iemand zijn snelheid zag inzakken na 388.1 oid. Gisteren in bed op de ipad zitten surfen, kan het zo even niet terughalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@de meester01 dat eerste topic gaat niet zozeer over de wireguard snelheid maar die 2e is zeker netjes. Ik weet ook nog wel dat de ac86u bekend stond als de allersnelste consumtenvpn router toen. Lag aan het cpu type

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjtienuh
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:00
Als je kijkt naar de ASUS RT-AX86U deze voldoet volgens mij wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:20

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

de meester01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:30:
[...]

WireGuard VPN-server op Asus RT-AX86U halveert snelheid maar dat is 500mbit

https://www.skadligkod.se...d-tests-on-asus-rt-ac86u/ 600 mbit 4 jaar geleden

Ik heb die 950 in mijn hoofd uit een forum waarin de nieuwe 388 firmware werd besproken en iemand zijn snelheid zag inzakken na 388.1 oid. Gisteren in bed op de ipad zitten surfen, kan het zo even niet terughalen.
Dat gaat om het draaien van een VPN server op de router (waarbij blijkbaar de NAT hardware acceleratie uit gaat), topicstarter heeft het over het gebruik van de client functionaliteit. Kan zijn dat dat het zelfde effect heeft, maar dat haal ik niet uit dat topic?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de meester01

de meester01

Topicstarter
laurens0619 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:47:
@de meester01 dat eerste topic gaat niet zozeer over de wireguard snelheid maar die 2e is zeker netjes. Ik weet ook nog wel dat de ac86u bekend stond als de allersnelste consumtenvpn router toen. Lag aan het cpu type
Asus heeft nu een quadcore @ 2.2gHz de AX89.
Pagina: 1