de meester01 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 13:23:
[...]
Het gaat om een cliënt. Ik wil afgeschermd kunnen internetten en ik trek regelmatig grote bestanden binnen waarbij het dan wel prettig is om de lijn maximaal te kunnen inzetten. Daarnaast werk ik thuis met AVG gevoelige info. Nu nog via Citrix maar over een tijdje faseren we dat uit.
Cliënt is minder zwaar. Dan nog: wat je nodig hebt is hardware acceleration van de encryption. Zonder gaat het de boel altijd vertragen.
Misschien handig om je werk/opdrachtgever te betrekken in deze keuze. Kan zijn dat daar zwaardere eisen maar ook een financiële contributie uit komen.
Ik heb zonnepanelen met overschot dus 8-9 maanden per jaar is stroomverbruik niet zo'n issue hier. De zuinigheid is geen primaire eigenschap die ik zoek. Maar nu een router kopen van € 200 en over 4 jaar weer geeft € 400 investering. Nu € 300 om 7-8 jaar mee te doen is dan ecologisch gezien (resources) wellicht een tegenhanger van het stroomverbruik. En ik ben niet zo van veranderingen

Getallen waar het om gaat liggen wel iets verder uit elkaar. Ik draai Mikrotik. Huidige router (hEX) is goed voor line speed op 1Gbps en kost EUR 60. Upgrade zou de RB5009UG+S+IN moeten worden voor EUR 250.
Bij de switches nog groter verschil. Nu heb ik Netgear GS108E switches van EUR 30, goedkoopste upgrade kost EUR 110. Keer drie.
Maar belangrijker: tot 1Gbps heb ik (en jij) alles al liggen.
Wacht totdat 2.5GbE goed en wel ingeburgerd is en het gaat even weinig kosten als 1Gbps nu.
Mbt verandering: neem apparatuur uit familie waar je config kunt opslaan en herstellen op nieuw apparaat. Inladen en klaar.