Op mijn ASUS RT-AX86U is het met de nieuwe 388 firmware mogelijk om een WireGuard VPN-server te installeren. Echter, wanneer ik alleen nog maar het schuifje aanzet van de VPN-server, wordt mijn gigabit WAN-snelheid gehalveerd naar ~ 500 Mbit, op zijn meest. Dit geldt dan direct voor al het verkeer, want ik ben dan nog niet eens toegekomen aan het instellen en verbinden van de clients.
/f/image/9C9gk81rhjlJZeWRLuWdX3Xk.png?f=fotoalbum_large)
Hier de betreffende instellingen. Alleen het schuifje aan is dus al voldoende voor halvering, terwijl ik in de veronderstelling was dat WireGuard snel, licht en veilig zou zijn.
Bij de andere VPN-protocollen heb ik geen last.
Online kom ik o.a. dit topic tegen, waarin wordt gezegd dat het een hardwarelimiet is, maar is dat zo? Waarom heeft het verkeer buiten WireGuard om, hier dan ook last van?
Ik vind het niet erg dat clients verbonden met de VPN snelheid inleveren, maar daarbuiten wil ik gewoon gigabit behalen. Zou er een oplossing/workaround zijn (anders dan een ander protocol gebruiken)? Wat denken jullie?
/f/image/9C9gk81rhjlJZeWRLuWdX3Xk.png?f=fotoalbum_large)
Hier de betreffende instellingen. Alleen het schuifje aan is dus al voldoende voor halvering, terwijl ik in de veronderstelling was dat WireGuard snel, licht en veilig zou zijn.
Bij de andere VPN-protocollen heb ik geen last.
Online kom ik o.a. dit topic tegen, waarin wordt gezegd dat het een hardwarelimiet is, maar is dat zo? Waarom heeft het verkeer buiten WireGuard om, hier dan ook last van?
Ik vind het niet erg dat clients verbonden met de VPN snelheid inleveren, maar daarbuiten wil ik gewoon gigabit behalen. Zou er een oplossing/workaround zijn (anders dan een ander protocol gebruiken)? Wat denken jullie?