• Rob21tq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 08-01 20:55
Wij zijn aan het kijken om eventueel zonnepanelen te gaan plaatsen in onze achtertuin/veld.

Het idee is om met een frame van steiger buis een zonneschans te maken welke 1,2 meter hoog is en ongeveer 13 meter breed. Waar ik in portrait, met 2 rijen van 12 panelen (2boven elkaar) een schans heb van 24 panelen totaal. met 1 omvormer.

Helling: ongeveer 14 graden
Richting: ongeveer ZuidOost -58 graden

Op de foto's heb ik met een groene pijl aangegeven waar deze ongeveer kan komen. De rode lijnen zijn de erfgrens.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W6QMucNkE8bPcawcWr9PVEGLPDs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9GGhhycwhV53PFRQPzXQ5Dm.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fik8HrolU-cqv8FuBtCLK36mjj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wt9DWphHIsQdLaNJmthFcXa2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MjNwKU2AE5L1N-PMIOnIkJrcW64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyJsanTRUBCKaJGpcVroac1L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQaDKWydnOjS-eg7Bh0vxP6B_tg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YLPCWiD7rQtJp4g4aZsygCg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZ9zAr1389yEjCURLlcKNjBPd_Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cgv1zR8Dw6cNjF8zkQO0hjJ.jpg?f=fotoalbum_large
Schaduw
Ja, in de wintermaanden is hier nauwelijks zon, omdat de zon simpelweg te laag staat om boven de bomen uit te komen.
Jaarverbruik
6000 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 400V
Budget en doel
Het doel is in eerste instantie om geen energie kosten meer te hebben.

Maar aan de andere kant is het ook weer zo, dat als de terug leververgoeding goed is wij onze installatie zo snel mogelijk terug verdiend willen hebben.

Budget ongeveer 6000 a 7000 euro
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met mogelijk iemand die er al wat meer ervaring mee heeft
Bijhouden van data
Dit is wel wenselijk, al hoef ik niet percée per paneel te zien hoeveel deze terug levert
Ook koppeling met Home Assistant zou mooi zijn
Reeds verkregen offertes
Geen
Regio
Midden Limburg, Gemeente Nederweert

De vragen die ik eigenlijk heb zijn:

- Zijn er al meerdere die een schans hebben gemaakt van steigermateriaal? Ik kom hier wel veel houten frames tegen, maar dat vindt ikzelf niet zo fijn in een veld kwa vocht en houtrot etc.

- De afstand van deze opstelling tot aan de eerst mogelijke stroom aansluiting zijn wel 65 meter. Dan heb ik volgens mij de keuze, of heel dikke DC kabel (ivm stroomverlies over deze afstand) naar de omvormer welke dan binnen komt te hangen. Of de omvormer onder de schans monteren en dan met AC stroom richting de netaansluiting.

-Aan panelen zit ik te denken voor full black van 400Wp 1722 x 1134 x 30 mm

-Kwa omvormer zit ik te denken aan een SMA, welke weet ik nog niet precies. Suggesties? Kan ik hier ook data mee uitlezen in bijvoorbeeld een app?

Alvast bedankt.

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:13

yay

Over de schans is er veel informatie terug te vinden op het forum, zoals: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1685315

• Rob21tq
Bedankt voor de link, maar dat gaat toch voornamelijk over beton. Ik bedoel meer zoals de afbeeldingen hieronder.
Het voordeel van steigerbuis is dat het snel in elkaar staat met klemmen en dat het relatief goedkoop is. Ik ben voor ongeveer 400,- klaar voor een frame voor 24 panelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYk_UJglc1ITArts0Ki_LMzEyV4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LlCfqpON97ltHRn4hmoogq4A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FO-WYNIuPMmvHzAjfGOFT2-1Ws8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WlsWJXpmhOjK3usyDPsq0oXN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-06 10:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is een bestaand ontwerp? Zier er gammel uit (geen driehoeken).

Panelen gewoon degene die jij er acceptabel uit vindt zien en dan de goedkoopste per Wp nemen (reken klemmen mee).

Omvormer zou ik simuleren in sunny design van SMA.

Of je echt een SMA nodig hebt, lijkt me niet. Slecht leverbaar, duur. Ik zou zelf een 3 fase omvormer buiten in het veld ophangen en dan AC 3 fase naar de omvormer trekken, Dan heb je de minste verliezen.
Is overigens ook niet helemaal gratis: https://www.elektramat.nl...ondkabel-4x6-per-1-meter/

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

Je hebt veel ruimte om je huis heen maar toch zet ik mijn gedachte hier neer.
Wellicht een idee om dit verhoogd te doen zodat je de ruimte nog steeds kan gebruiken om iets droog neer te zetten. Zet je de panelen op de grond dan kan je niets meer, maar als je ze op als een soort dak gebruikt dan kan je de grond eronder nog gebruiken voor stalling van voortuigen/spullen/hout droog plek/dieren ik roep maar wat. Hoeft niet gelijk een schuur te worden natuurlijk, maar het biedt nog wel die mogelijkheid..

Succes met je project!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-06 12:48
En kan de wind er niet onder slaan? Bij een standaard constructie op een plak dak zitten vaak windbeschermers aan de zijkant en achterkant. En die zijn zelfs nog veel lager. Dit staat vrij open in het veld zo te zien.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mijn aanname is dat dit wel verankerd wordt in de grond. Dat is natuurlijk wel wat anders dan op een dak.

In veldopstellingen zie altijd gewoon een "schuin scherm" en dat kan ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yay
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:13

yay

Rob21tq schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:47:
Bedankt voor de link, maar dat gaat toch voornamelijk over beton. Ik bedoel meer zoals de afbeeldingen hieronder.
Het voordeel van steigerbuis is dat het snel in elkaar staat met klemmen en dat het relatief goedkoop is. Ik ben voor ongeveer 400,- klaar voor een frame voor 24 panelen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik begrijp je voorkeur, maar het ontwerp dat je aanhaalt geeft een groot oppervlak tegen een lage ballast. Als je de poten in de grond zou verankeren met wat betonpoeren zou dat al een stuk van dat probleem oplossen. De opmerking van @anc vind ik hierin ook erg valide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:34
Ik denk dat je veel meer rendement haalt als je ze gewoon op je dak legt. Is er een reden dat dat niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

alwind schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
Ik denk dat je veel meer rendement haalt als je ze gewoon op je dak legt. Is er een reden dat dat niet kan?
Waarom denk je dat? In een veld kan je ze juist optimaal leggen (100% zuid, 35°).

@Rob21tq waarom leg je ze trouwens niet 100% zuid en op 35°? Dat gaat je een hoop extra opbrengst opleveren.

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 23-12-2022 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:51
alwind schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:51:
Asbest. Zie Zonnepanelen op Schuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

DjVe

Hatsaflats!

Vergeet niet een vergunning aan te vragen. Je zal niet de eerste zijn die op de vingers getikt wordt door lokale overheden.

Ik zou overigens niet zelf iets gaan maken van buizen. Bestel dan gewoon een kant en klaar systeem met schroefpalen of egaliseer een stukje land (zet er een hegje om) en zet er een valk pro+ systeem op met de additionele ballast blokken (die kan je met ringen nog wat verstellen in hoogte).

Qua omvormer: ik vind het bijzonder onverstandig om DC onder de grond te trekken naar een omvormer verderop in een huis/schuur. Kans op isolatie fouten (of erger) is aanwezig. Reparatie is duur en het is potentieel onveilig.

Als je met een centrale omvormer gaat werken, plaats deze dan gewoon direct in je veld (monteren op een stellage). Vergeet niet direct een datakabel mee te trekken naast je AC kabel voor monitoring. Staat je ook niet blind op SMA, het is echt geen heilige graal. Ik heb de laaste jaren enorm veel gezeik gehad met SMA met uitvallende omvormers (STP50 en SHP75-150) dat ik me afvraag of ze bij SMA alles wel onder controle hebben. Een Fronius, Kostal, Huawei en zelfs een Growatt zijn ook prima (ook niet 100% probleemloos) en gaan ook 15 tot 20 jaar mee. Ik zou het persoonlijk met Enphase uitvoeren. Geen omvormer naast je veld, makkelijk uitbreidbaar, lange garantie, parallel geschakeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22:34
JvS schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:02:
[...]

Waarom denk je dat? In een veld kan je ze juist optimaal leggen (100% zuid, 35°).

@Rob21tq waarom leg je ze trouwens niet 100% zuid en op 35°? Dat gaat je een hoop extra opbrengst opleveren.
Hoe lager bij de grond hoe sneller je schaduw hebt. en hoe optimaler de hoek hoe meer wind je vangt.

En je moet vaak een vergunning aanvragen. Best kans dat je die krijg maar dat je zoveel meter uit de erfgrens moet blijven. Dan kan het best zijn dat 100% zuid helemaal niet handig uitkomt in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Bedankt voor alle antwoorden. Ik zal de meeste proberen te beantwoorden.

- Wat betreft de stellage op de foto, dit was puur ter indicatie. Wel ben ik toch van plan om een stellage te maken van steigerbuis met de bijbehorende klemmen. Dit is snel gemaakt en is zeer sterk en stabiel, dit wordt dan ook weer verzwaard om weg/omwaaien tegen te gaan. En dit is vele male goedkoper dan een stellage kopen.

- Wat betreft de richting en hoek. Op deze manier past het mooier in de omgeving. En als ik de hoek steiler zet ziet het er weer zo groot uit. En ik had hier op het forum gelezen dat kwa hoek het niet heel veel meer uitmaakt, dan zou het eerder meer lonen om 2 extra panelen erbij te leggen (dat heb ik hier tenminste vaker gelezen)

- Ik dacht inderdaad zelf ook al dat het beste is om de omvormer bij de stellage te monteren en dan inderdaad met grondkabel naar de net aansluiting te gaan. Waar kan ik het beste naar kijken met het uitzoeken kwa omvormer? Kan ik bijvoorbeeld kijken dat ik op de omvormer het maximaal aantal kilowatts aansluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:24
DjVe schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:46:
Vergeet niet een vergunning aan te vragen. Je zal niet de eerste zijn die op de vingers getikt wordt door lokale overheden.

Ik zou overigens niet zelf iets gaan maken van buizen. Bestel dan gewoon een kant en klaar systeem met schroefpalen of egaliseer een stukje land (zet er een hegje om) en zet er een valk pro+ systeem op met de additionele ballast blokken (die kan je met ringen nog wat verstellen in hoogte).

Qua omvormer: ik vind het bijzonder onverstandig om DC onder de grond te trekken naar een omvormer verderop in een huis/schuur. Kans op isolatie fouten (of erger) is aanwezig. Reparatie is duur en het is potentieel onveilig.

Als je met een centrale omvormer gaat werken, plaats deze dan gewoon direct in je veld (monteren op een stellage). Vergeet niet direct een datakabel mee te trekken naast je AC kabel voor monitoring. Staat je ook niet blind op SMA, het is echt geen heilige graal. Ik heb de laaste jaren enorm veel gezeik gehad met SMA met uitvallende omvormers (STP50 en SHP75-150) dat ik me afvraag of ze bij SMA alles wel onder controle hebben. Een Fronius, Kostal, Huawei en zelfs een Growatt zijn ook prima (ook niet 100% probleemloos) en gaan ook 15 tot 20 jaar mee. Ik zou het persoonlijk met Enphase uitvoeren. Geen omvormer naast je veld, makkelijk uitbreidbaar, lange garantie, parallel geschakeld.
enphase is toch wel behoorlijk duurder,.. zeker als het totaal niet nodig is als op zuid kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

belmonde schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 01:24:
[...]

enphase is toch wel behoorlijk duurder,.. zeker als het totaal niet nodig is als op zuid kan zetten.
Ook niet nodig als je alles op welke willekeurige kant dan ook op zet. Enphase zou ik denk ik als laatste adviseren in deze opstelling :o.
Rob21tq schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:54:

- Ik dacht inderdaad zelf ook al dat het beste is om de omvormer bij de stellage te monteren en dan inderdaad met grondkabel naar de net aansluiting te gaan. Waar kan ik het beste naar kijken met het uitzoeken kwa omvormer? Kan ik bijvoorbeeld kijken dat ik op de omvormer het maximaal aantal kilowatts aansluit?
Simuleer het in sunnydesign van SMA, dan krijg je advies en kan je experimenteren met kleinere omvormers vs jaaropbrengst. Meestal is overdimensioneren prima. Zeker als je je het op 10-20° gaat zetten (dus 5kWp op 3,5kW omvormer ofzo)

[ Voor 48% gewijzigd door JvS op 24-12-2022 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik had al een beetje zitten proberen met sunnydesign. Maar dat is niet zo mijn sterkste kant. Ik zal van het weekend nog eens wat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 08:00
ik denk dat je basis wel ok is maar dat idee met die steigerbuizen zou ik nog eens een paar keer overwegen. Natuurlijk kun je daar wel een leuke stelling van maken MAAR je moet ook stilstaan bij het bevestigen van de panelen. Het is verreweg het makkelijkst om daar gewoon standaard solar-rail (bijv dit https://www.solar-nu-webs...0-mm-xxl-nr701704670.html) en bijbehorende klemmen voor te pakken. Dan heb je een mooie basis waarop je alles perfect vast kunt zetten.

punt is alleen: hoe maak je die vierkante rails vast op je ronde steigerbuis. Daar is natuurlijk van alles op te verzinnen maar dit is wel 1 van de praktische zaken die maakt of je het in een dag kunt maken of dat er 3 dagen nodig zijn.

verder over je budget: 400 euro voor een onderconstructie is volstrekt onhaalbaar. Je hebt het over 6000 kWh opwekken --> 25 tot 30 panelen. Als je het goedkoop doet zit je rond de 30 tot 40 euro per paneel aan onderconstructie. Dus je hebt 900 - 1200 euro nodig, los van betonpoeren/schroefpalen etc. alleen aan klemmetjes heb je per paneel ~3 stuks nodig en die kosten 2 euro/st --> 90 euro klemmen. Vergeet niet dat bij een beetje plat dak opstelling de onderconstructie al gauw naar 60 - 90 euro/paneel gaat. Daarom is jouw inschatting dat je het totaal voor 400 zou kunnen maken niet heel logisch. Geeft niet maar je budget zal wat omhoog moeten.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 24-12-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 17:42
Wat is de motivatie om niet voor het dak van de woning of schuur te kiezen?
Zonnepanelen op de grond neemt ongelooflijk veel ruimte waar je niets meer mee kan en ook nog lastiger onderhouden vanwege grasmaaien etc(vraag puur uit interesse).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2022 13:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:51
mr_evil08 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:32:
Wat is de motivatie om niet voor het dak van de woning of schuur te kiezen?
Zonnepanelen op de grond neemt ongelooflijk veel ruimte waar je niets meer mee kan en ook nog lastiger onderhouden vanwege grasmaaien etc(vraag puur uit interesse).
Uszka in "Zonnepanelen Veldopstelling"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Fr33z schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 13:27:
ik denk dat je basis wel ok is maar dat idee met die steigerbuizen zou ik nog eens een paar keer overwegen. Natuurlijk kun je daar wel een leuke stelling van maken MAAR je moet ook stilstaan bij het bevestigen van de panelen. Het is verreweg het makkelijkst om daar gewoon standaard solar-rail (bijv dit https://www.solar-nu-webs...0-mm-xxl-nr701704670.html) en bijbehorende klemmen voor te pakken. Dan heb je een mooie basis waarop je alles perfect vast kunt zetten.

punt is alleen: hoe maak je die vierkante rails vast op je ronde steigerbuis. Daar is natuurlijk van alles op te verzinnen maar dit is wel 1 van de praktische zaken die maakt of je het in een dag kunt maken of dat er 3 dagen nodig zijn.

verder over je budget: 400 euro voor een onderconstructie is volstrekt onhaalbaar. Je hebt het over 6000 kWh opwekken --> 25 tot 30 panelen. Als je het goedkoop doet zit je rond de 30 tot 40 euro per paneel aan onderconstructie. Dus je hebt 900 - 1200 euro nodig, los van betonpoeren/schroefpalen etc. alleen aan klemmetjes heb je per paneel ~3 stuks nodig en die kosten 2 euro/st --> 90 euro klemmen. Vergeet niet dat bij een beetje plat dak opstelling de onderconstructie al gauw naar 60 - 90 euro/paneel gaat. Daarom is jouw inschatting dat je het totaal voor 400 zou kunnen maken niet heel logisch. Geeft niet maar je budget zal wat omhoog moeten.
Het is de bedoeling om met de steigerbuis driehoeken te maken en hier overdwars houten balken op vast klem/ schroef (hier zijn gewoon klemmen voor te krijgen) Op de houten balken schroef ik dan weer de panelen.

Ik zie dat dat hier op het forum toch veelvuldig gedaan wordt, alleen dan volledig met hout. Dus waarom zou dat niet haalbaar zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Op het dak gaat helaas niet, dus ik moet wat concessies doen. Er wordt over een aantal jaren een nieuwe loods gebouwd, mogelijk dat ik dan alles daar weer op leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik zit vooral beetje met hoeveel Wp panelen ik op een omvormer kan aansluiten en welke omvormer ik zal nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

12x400wp panelen x 2 = 9600wp totaal, kan bijna op iedere driefase omvormer van 9 of 10 kw in een of twee stringen. Ligt aan het voltage van de panelen of je 1 of 2 strings moet maken.
Ik vind je idee wel leuk en doet me aan mezelf denken, ik heb ook twee strings panelen op steigerbuis met betonblokken op het platte dak en 8 panelen op een houten onderconstructie op een plat dak, op MP is altijd wel wat materiaal te krijgen.
Hier met moer en bout vast gemaakt aan de steigerbuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5KbiG5-SCATqHDcK6xJ2p_V1XI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8CQOBJJuXWwOTJmqe8gZOzaC.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 33% gewijzigd door klump4u op 24-12-2022 17:20 ]

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
klump4u schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:14:
12x400wp panelen x 2 = 9600wp totaal, kan bijna op iedere driefase omvormer van 9 of 10 kw in een of twee stringen. Ligt aan het voltage van de panelen of je 1 of 2 strings moet maken.
Ik vind je idee wel leuk en doet me aan mezelf denken, ik heb ook twee strings panelen op steigerbuis met betonblokken op het platte dak en 8 panelen op een houten onderconstructie op een plat dak, op MP is altijd wel wat materiaal te krijgen.
[Afbeelding]
Bedankt voor je reactie, ik heb jou opstellingen inderdaad ook al ergens voorbij zien komen. Waarom heb jij je panelen zo relatief plat liggen als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Rob21tq schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:27:
[...]

Bedankt voor je reactie, ik heb jou opstellingen inderdaad ook al ergens voorbij zien komen. Waarom heb jij je panelen zo relatief plat liggen als ik vragen mag?
Omdat ze anders te veel wind vangen en ik dan te veel ballast op de daken moet leggen. ik heb er ook nog 10 op een pannendak liggen op 30 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Oke. Duidelijk. 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op een dak leg je panelen altijd op 10 of 13 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Ik krijg in de schuur achter de woning direct vanuit de meterkast 4x2.5 mm2 kabel binnen (Dus zonder tussen verbruikers) Deze is dan 3~400V+PE (deze heeft dus geen nul)
Ook komt hier nog een apparte 3x2.5mm2 binnen voor de 230V (dit is dus L+N+PE)

Mag ik hier in de schuur een PV verdeler ophangen. Zoals afgebeeld? En mag/kan ik dan de nul gebruiken van de binnenkomende 230V kabel?

Als ik het goed begrijp moet ik dan de bestaande zekeringen in meterkast verzwaren naar 20ampere en de aardlekautomaten in de PV verdeler worden dan 16ampere.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcpKsbbbVC9bpWlEmqdjLRyxXM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfLgJt2lDeiBVYzYomkNhiwL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Toevallig net de spullen besteld voor 100 panelen in een veldopstelling oost/west.
Ook op basis van elke 2,5m driehoeken van steigerbuis met daarop valk montagerails voor de panelen. Ik zal een paar foto’s posten zodra er iets de grond in gaat ;)

stroom gaat via solarbekabeling naar de schuur waar 2x 12kw growatt omvormers komen die daarna met 6mm2 naar de meterkast gaan.

[ Voor 20% gewijzigd door arjants op 27-12-2022 21:39 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
arjants schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 21:37:
Toevallig net de spullen besteld voor 100 panelen in een veldopstelling oost/west.
Ook op basis van elke 2,5m driehoeken van steigerbuis met daarop valk montagerails voor de panelen. Ik zal een paar foto’s posten zodra er iets de grond in gaat ;)

stroom gaat via solarbekabeling naar de schuur waar 2x 12kw growatt omvormers komen die daarna met 6mm2 naar de meterkast gaan.
Hoi, bedankt voor je bericht. Ik ben zeer benieuwd.

Dat is nog eens een flinke opstelling die 100 panelen.

Hoeveel meter moet jouw solar kabel afleggen tot aan de omvormer?

Ben je ook zwaarder afgezekerd dat je dit kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MidasG
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 26-07-2023
Beetje late reactie maar ik lees dit allemaal nadat ik alle spullen voor een veldopstelling ook allemaal al heb besteld. De panelen, omvormer, steigerbuis en schroefpalen al in november besteld, de clickfit evo profielen pas onlangs gekregen.

Het worden 2 stellingen van ieder 12 panelen van 405wp. 1 stelling komt ZO en de andere ZW. De panelen worden aangesloten op een Growatt met 2 aparte strings. Op het dak is geen optie want op een rieten dak is niet alleen lelijk maar ook gevaarlijk en het ligt in de schaduw van de bomen. Nu in het veld komt er de hele dag zon op.

De panelen komen onder een hoek van 30 graden en dus wordt het wel vrij hoog. De diagonale steigerbuizen zijn vierkant. Daar worden de profielen weer op geschroefd.

De Growatt hangt al in de kelder. Dat betekent dat de DC kabels, zo’n 100 meter lang, onder de grond gaan lopen. Dat geeft minder verlies dan de 230 volt 3 fase zo’n afstand af te laten leggen.

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 09:21
MidasG schreef op zondag 9 april 2023 @ 20:08:
Beetje late reactie maar ik lees dit allemaal nadat ik alle spullen voor een veldopstelling ook allemaal al heb besteld. De panelen, omvormer, steigerbuis en schroefpalen al in november besteld, de clickfit evo profielen pas onlangs gekregen.

Het worden 2 stellingen van ieder 12 panelen van 405wp. 1 stelling komt ZO en de andere ZW. De panelen worden aangesloten op een Growatt met 2 aparte strings. Op het dak is geen optie want op een rieten dak is niet alleen lelijk maar ook gevaarlijk en het ligt in de schaduw van de bomen. Nu in het veld komt er de hele dag zon op.

De panelen komen onder een hoek van 30 graden en dus wordt het wel vrij hoog. De diagonale steigerbuizen zijn vierkant. Daar worden de profielen weer op geschroefd.

De Growatt hangt al in de kelder. Dat betekent dat de DC kabels, zo’n 100 meter lang, onder de grond gaan lopen. Dat geeft minder verlies dan de 230 volt 3 fase zo’n afstand af te laten leggen.
Inmiddels al geïnstalleerd? Ben wel benieuwd namelijk

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rob21tq
Inderdaad. Vanaf begin mei alles naar behoren aangesloten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WI71k-wvfsliLwgASYPAyhLaRG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DzYGNCmM1qxDLu2lJlxGAh67.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KBGr0Pix6KUyiB5hTi9-MN35m6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ea8BjtOovqwEge1Ln5VUoaK1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Ziet er prima uit 👌
Wat was je er uiteindelijk voor kwijt als ik vragen mag?

[ Voor 12% gewijzigd door Kvibe op 19-09-2023 14:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rob21tq
Rond de 500,- voor het totale framewerk, steigerbuizen met bevestigingen en de geïmpregneerde balken en nog wat klein bevestigingsmateriaal.
Bekabeling etc zat bij de zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
klump4u schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 17:14:
[Afbeelding]
Dit was ook mijn eerste gedachten toen ik het hoorde misschien wel een moment sleutel erbij pakken om aan te draaien?

Ziet er prima uit zo! Hoeveel ballast zit erop?

Misschien nog wel beter dan door een door boren. Af en toe wel het hout inspecteren denk ik om de stabiliteit te checken

[ Voor 8% gewijzigd door boombes op 19-09-2023 16:12 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rob21tq schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb ik het idee dat deze hele installatie bij een storm zo wegwaaid?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Microkid schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:09:
[...]

Waarom heb ik het idee dat deze hele installatie bij een storm zo wegwaaid?
Weet ik niet. Zeg jij het maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Rob21tq schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:12:
[...]

Weet ik niet. Zeg jij het maar?
Weinig ballast? Staat de boel los op de grond? Denk aan ong 20kg ballast per vierkante meter paneel...

[ Voor 12% gewijzigd door Microkid op 19-09-2023 16:14 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
Microkid schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 16:13:
[...]

Weinig ballast? Staat de boel los op de grond? Denk aan ong 20kg ballast per vierkante meter paneel...
Staat op beton blokken vast geschroefd. Waait echt niet weg. En heeft al 2 stormen overleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

boombes schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:55:
[...]

Dit was ook mijn eerste gedachten toen ik het hoorde misschien wel een moment sleutel erbij pakken om aan te draaien?

Ziet er prima uit zo! Hoeveel ballast zit erop?

Misschien nog wel beter dan door een door boren. Af en toe wel het hout inspecteren denk ik om de stabiliteit te checken
De steigerbuizen zitten op betonblokken geschroefd, 12 blokken op 4 panelen, het waait hier niet zo hard in Zuid-Limburg. En lig tussen huizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
Rob21tq schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 15:10:
Rond de 500,- voor het totale framewerk, steigerbuizen met bevestigingen en de geïmpregneerde balken en nog wat klein bevestigingsmateriaal.
Bekabeling etc zat bij de zonnepanelen.
Ooh dat is de moeite wel waard dan.
Uiteindelijk wel voor minder panelen gegaan zie ik?

Ik zelf nu aan dit systeem te denken voor 18 panelen, maar dan betaal ik 400 euro meer inclusief bezorgen. Valt op zich nog mee als je het vergelijkt met andere systemen volgens mij.
En makkelijk te bevestigen.

Ga er nog eens over nadenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nXmi_ZGs-aBafW4yw_12_Dh4WPc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mLG6O07cfJAxxahnnVF9DKT7.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:34

DjVe

Hatsaflats!

Rob21tq schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:13:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit! Hoe heb je op de kopse kanten de panelen vast gezet tegen het frame? Ik zie geen eindklemmen of degelijke namelijk?

Maar nogmaals: ziet er strak uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
DjVe schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 20:00:
[...]

Ziet er netjes uit! Hoe heb je op de kopse kanten de panelen vast gezet tegen het frame? Ik zie geen eindklemmen of degelijke namelijk?

Maar nogmaals: ziet er strak uit :)
Scherp gezien. Die zitten op de foto er inderdaad nog niet op.
De panelen hebben een omgezette rand, hier zit nu een zelf gemaakte klem op.

Bedankt voor het compliment, ben er ook zeer tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hood
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:29
Dit geeft wat inspiratie! Heb het zelfde idee voor hier in de tuin. Ik wil er 24 en zal meer belast toevoegen. Hier aan de kust waait het flink harder...

Never fall in love with your own design!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob21tq
hood schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:49:
Dit geeft wat inspiratie! Heb het zelfde idee voor hier in de tuin. Ik wil er 24 en zal meer belast toevoegen. Hier aan de kust waait het flink harder...
Voor belast kan je ook grindtegels pakken. Wegen 30kg per stuk en zijn veelal gratis af te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:35
klump4u schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:26:
[...]

De steigerbuizen zitten op betonblokken geschroefd, 12 blokken op 4 panelen, het waait hier niet zo hard in Zuid-Limburg. En lig tussen huizen.
Woon er zelf toevallig ook boven op een heuvel top, de wind belasting bij de berekening was toch iets hoger dan gedacht en hebben 2 stoep tegels per rij extra moeten leggen.

Hoeveel kg zijn de beton blokken, ik gok namelijk dat het wel goed zit als het hier met 1,2 stoeptegels per paneel is gelukt.

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Pagina: 1