Wij zijn aan het kijken om eventueel zonnepanelen te gaan plaatsen in onze achtertuin/veld.
Het idee is om met een frame van steiger buis een zonneschans te maken welke 1,2 meter hoog is en ongeveer 13 meter breed. Waar ik in portrait, met 2 rijen van 12 panelen (2boven elkaar) een schans heb van 24 panelen totaal. met 1 omvormer.
Helling: ongeveer 14 graden
Richting: ongeveer ZuidOost -58 graden
Op de foto's heb ik met een groene pijl aangegeven waar deze ongeveer kan komen. De rode lijnen zijn de erfgrens./f/image/P9GGhhycwhV53PFRQPzXQ5Dm.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wt9DWphHIsQdLaNJmthFcXa2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyJsanTRUBCKaJGpcVroac1L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2YLPCWiD7rQtJp4g4aZsygCg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4cgv1zR8Dw6cNjF8zkQO0hjJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar aan de andere kant is het ook weer zo, dat als de terug leververgoeding goed is wij onze installatie zo snel mogelijk terug verdiend willen hebben.
Budget ongeveer 6000 a 7000 euro
Ook koppeling met Home Assistant zou mooi zijn
De vragen die ik eigenlijk heb zijn:
- Zijn er al meerdere die een schans hebben gemaakt van steigermateriaal? Ik kom hier wel veel houten frames tegen, maar dat vindt ikzelf niet zo fijn in een veld kwa vocht en houtrot etc.
- De afstand van deze opstelling tot aan de eerst mogelijke stroom aansluiting zijn wel 65 meter. Dan heb ik volgens mij de keuze, of heel dikke DC kabel (ivm stroomverlies over deze afstand) naar de omvormer welke dan binnen komt te hangen. Of de omvormer onder de schans monteren en dan met AC stroom richting de netaansluiting.
-Aan panelen zit ik te denken voor full black van 400Wp 1722 x 1134 x 30 mm
-Kwa omvormer zit ik te denken aan een SMA, welke weet ik nog niet precies. Suggesties? Kan ik hier ook data mee uitlezen in bijvoorbeeld een app?
Alvast bedankt.
Het idee is om met een frame van steiger buis een zonneschans te maken welke 1,2 meter hoog is en ongeveer 13 meter breed. Waar ik in portrait, met 2 rijen van 12 panelen (2boven elkaar) een schans heb van 24 panelen totaal. met 1 omvormer.
Helling: ongeveer 14 graden
Richting: ongeveer ZuidOost -58 graden
Op de foto's heb ik met een groene pijl aangegeven waar deze ongeveer kan komen. De rode lijnen zijn de erfgrens.
Foto's
/f/image/P9GGhhycwhV53PFRQPzXQ5Dm.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wt9DWphHIsQdLaNJmthFcXa2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YyJsanTRUBCKaJGpcVroac1L.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2YLPCWiD7rQtJp4g4aZsygCg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4cgv1zR8Dw6cNjF8zkQO0hjJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Schaduw
Ja, in de wintermaanden is hier nauwelijks zon, omdat de zon simpelweg te laag staat om boven de bomen uit te komen.Jaarverbruik
6000 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
3 fase 400VBudget en doel
Het doel is in eerste instantie om geen energie kosten meer te hebben.Maar aan de andere kant is het ook weer zo, dat als de terug leververgoeding goed is wij onze installatie zo snel mogelijk terug verdiend willen hebben.
Budget ongeveer 6000 a 7000 euro
Wie gaat het project uitvoeren
Zelf met mogelijk iemand die er al wat meer ervaring mee heeftBijhouden van data
Dit is wel wenselijk, al hoef ik niet percée per paneel te zien hoeveel deze terug levertOok koppeling met Home Assistant zou mooi zijn
Reeds verkregen offertes
GeenRegio
Midden Limburg, Gemeente NederweertDe vragen die ik eigenlijk heb zijn:
- Zijn er al meerdere die een schans hebben gemaakt van steigermateriaal? Ik kom hier wel veel houten frames tegen, maar dat vindt ikzelf niet zo fijn in een veld kwa vocht en houtrot etc.
- De afstand van deze opstelling tot aan de eerst mogelijke stroom aansluiting zijn wel 65 meter. Dan heb ik volgens mij de keuze, of heel dikke DC kabel (ivm stroomverlies over deze afstand) naar de omvormer welke dan binnen komt te hangen. Of de omvormer onder de schans monteren en dan met AC stroom richting de netaansluiting.
-Aan panelen zit ik te denken voor full black van 400Wp 1722 x 1134 x 30 mm
-Kwa omvormer zit ik te denken aan een SMA, welke weet ik nog niet precies. Suggesties? Kan ik hier ook data mee uitlezen in bijvoorbeeld een app?
Alvast bedankt.