Ik ben niet echt hier...
Debiet moet ik opzoeken, kom ik zo op terug.Proton_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:03:
Wat was met 36 graden aanvoer de retour temperatuur?
Heb je een idee van debiet? Misschien af te lezen op de verdeler, het servicemenu of de pomp.
Hier wat ik gelogd heb qua temperaturen vanuit de Estia app:
SET = ingestelde temperatuur
THO = vloerverwarming outlet van de warmtepomp
"water" weet ik niet zeker, maar ga er van uit dat dit te retour van de VV is. Deze schommelt ca. 5° onder de THO.
Ik ben niet echt hier...
Er zitten 2 pompen in het systeem:Proton_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:03:
Wat was met 36 graden aanvoer de retour temperatuur?
Heb je een idee van debiet? Misschien af te lezen op de verdeler, het servicemenu of de pomp.
:strip_exif()/f/image/N5RCVs7iVvtsZGdDbd73CfVR.jpg?f=fotoalbum_large)
-Een Grundfos alpha 1B https://api.grundfos.com/...fosliterature-6014895.pdf
(panoramafoto LINKS) in de ringleiding door het hele huis. De vloerverwarming takt af van deze ringleiding. Ik kom er niet achter wat het debiet is, maar hij geeft 35W stroomverbruik aan wat volgens mij maximaal is.
:strip_exif()/f/image/fLQpGPFIBno9n6UAE41skl70.jpg?f=fotoalbum_large)
-Een Wilo para 15/6 https://cms.media.wilo.co...02/4482267/wilo352302.pdf. In de VV verdeler. Ook hier vind ik niet wat het debiet zou zijn, maar hij staat op een lage stand.
Edit: bedankt @redbullwaning voor de tip. het gezamelijk debiet op de flowmeters is ±500 L/h
Ik ben niet echt hier...
Hoe zou het buffervat dan aangesloten moeten zijn?Proton_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:45:
Problemen als te weinig koudemiddel en sensorfouten daargelaten lijkt het vooral te weinig vermogen te zijn, een plotje van het elektriciteitsverbruik kan ook helpen.
Probeer er ook achter te komen wat "water" nou precies is
Bij de volgende koudeperiode kan je proberen de vloerverwarmingspomp op maximaal te zetten en de radiatoren boven dicht (die op airco) zodat je het volledige vermogen voor beneden hebt.
Dan de verdeler-thermostaatknop op max of vervangen voor een verbinding met volle doorlaat (kogelkraan met zelfde inbouwmaat bijvoorbeeld).
Als je het dan nog niet op temperatuur houdt beneden dan is er wat geks aan de hand en zou je met een IR thermometer/camera op zoek kunnen naar koudebruggen, tochtgaten en ontbrekende isolatie. Sowieso een handig ding om een dubbelcheck van de thermometers te kunnen doen (meten op metaal moet je niet doen, plak er dan eerst schilderstape of pvc-tape op).
Je buffervat is ook zodanig aangesloten, met de warmtepomp onderaan, dat flinke menging niet te voorkomen is.
Te weinig koudemiddel sluit ik daadwerkelijk niet uit, dit is al 2x gebeurd met de airco's en het lek is nog steeds niet gedicht (want de installateur heeft het druk druk duk
Sensorfouten zou ook kunnen, we hadden maandag opeens een THO van 51° terwijl het setpoint 35 was...
Hier een plotje van het electriciteitsverbruik. Eigelijk gewoon continu op vol vermogen (á 41 cent per kWh...)
Ik ben niet echt hier...
Met de pompen uit is is de druk 1.5 bar, daar heb ik hem op afgevuld en die blijft lange termijn stabiel (m.u.v. de schommelingen). Ik zie wel in de installatiehandleiding verwijzingen staan naar een externe pomp, dus het is wel 'volgens het boekje'. De warmtepomp communiceert ook met de externe Grundfos, als ik de verwarming uit zet gaat de externe pomp ook uit. Maar de externe pomp word verder niet gemoduleerd, die draait constant.BTS schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 14:55:
Als de pomp uit is, ook je externe pompen, wat is dan je druk? Advies van Toshiba is 1,5 bar. Max 2 bar. 1 bar is het echte minimum. Bij jou zakt die al bijna onder de 1 bar.
Dat de pompsnelheid varieert is niet erg, ik tag @leonbong hier even in, die heeft volgens mij ervaring met CV installaties. Dat je drukmeter zo op en neer gaat vind ik wel erg vreemd maar ik kan hier niks over zeggen door gebrek aan ervaring.
Eventueel je interne waterpomp op vaste snelheid zetten kan een mogelijke oplossing zijn om dit beter te laten werken met je andere 2 pompen, dan kan je mogelijk de waterflow over het gehele circuit gelijk krijgen?
(Disclaimer: ik heb alles op 1 pomp, de waterpomp van de binnenunit krijgt alles door mijn circuit. Die is in mijn geval sterk genoeg en draait het meeste van zijn tijd tussen de 50 en 70%. Ik heb de pomp handmatig op 100% gezet en dat in stappen van 10% afgebouwd om te weten welke WF behoort bij welk % pompsnelheid. Hij draait nu net als jouw pomp op variabel en dat werkt hier het beste want tijdens een ontdooicyclus gaat hij naar 100% om daarna weer terug te zakken naar normalere snelheden gedurende het warm houden van het huis. Mijn buffervat staat in de retour en is puur aanwezig om voldoende watervolume te hebben in het systeem, ik heb maar een klein huis.)
Ik ben niet echt hier...
@BTS, @Blihi, @Proton_, @Cpt.Chaos, @RocketKoen, @RichieB, Het was even stil terwijl we wachtten op de installateur, maar nu een update:
De installateur heeft inmiddels de pomp en thermostaatknop uit de verdeler van de vloerverwarming gehaald:
:strip_exif()/f/image/MS9fe64hYwL9k3G6Z8Yp5zf9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee was volgens hen het probleem opgelost. Niet dus. Frustratie is vooral dat er een mannetje word gestuurd om 1 ding te veranderen, zonder dat er naar het gehele systeem word gekeken.
Gevolg: de leidingen naar boven suizen (te hoog debiet) en de vloerverwarming heeft een deltaT van 10-15°C bij een water temperatuur van 35°, waarbij de retours van de 2 grootste groepen (rode flowmeters) kouder zijn dan de rest. Dit terwijl de externe pomp op maximaal draait, de 2 rode verdelers vol open staan, en de blauwe verdelers sterk geknepen worden. Het word tot nu toe goed warm in huis met redelijke stookkosten, zolang we alle radiatoren boven dicht draaien. (inmiddels een Awair gekocht om o.a. temp te monitoren).
Conclusie: er is niet voldoende controle over de verdeling van debiet naar vloerverwarming en radiatoren boven, met als gevolg een te laag debiet over de VV. Dit komt volgens mij door de manier waarop is geïnstalleerd. Voor het overzicht maar eens een diagrammetje gemaakt:
:strip_exif()/f/image/mxYiDlVBHyfKCT81m9Blk6ry.jpg?f=fotoalbum_large)
Pomp2 is met een kabel verbonden met de WP binnenunit en word, op door mij nu nog niet niet te doorgronden momenten, uitgeschakeld. Ook als de WP aanstaat. Ik kan niet ontdekken wat voor draaiknop er aan het eind van de CV leiding zit en of dit een high-pressure by-pass valve is (op de plaats van de oude CV ketel op zolder, WP staat in de kelder).
Ter vergelijking het installatievoorbeeld uit de handleiding:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EKBS47lFNGtNI3sjF9uH6yyK.jpg?f=user_large)
Onze volgorde: pomp1 - buffer - pomp2 - splitsing CV/VV.
Installatievoorbeeld: pomp1 - splitsing CV - buffer - pomp2 - VV.
Het installatievoorbeeld lijkt me een stuk logischer, dan bepaalt pomp2 debiet over VV en pomp1 min pomp2 debiet over CV (tenzij er tapwater word verwarmd). Ik vermoed ook dat het schommelen en "op/af draaien" van pomp1 komt doordat hij weerstand krijgt van pomp2, omdat ze nu min of meer in serie zijn geschakeld als de 3-weg klep op verwarmen staat. Maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet hoe de flow over het buffervat nu precies gaat, ik ga ervan uit dat warm-in en warm-uit direct met elkaar verbonden zijn, maar dit weet ik niet zeker en er staan geen markeringen op.
Na veel getouwtrek en enige escalatie komt binnenkort de installateur "expert" eindelijk kijken naar en praten over het systeem. Voor die tijd komt er nog een onafhankelijke installateur naar kijken. Is het verstandig om te pushen dat ze de boel ombouwen naar een 2-zone systeem zoals in het installatievoorbeeld? Suggesties zijn zeer welkom
.
De installateur heeft inmiddels de pomp en thermostaatknop uit de verdeler van de vloerverwarming gehaald:
:strip_exif()/f/image/MS9fe64hYwL9k3G6Z8Yp5zf9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiermee was volgens hen het probleem opgelost. Niet dus. Frustratie is vooral dat er een mannetje word gestuurd om 1 ding te veranderen, zonder dat er naar het gehele systeem word gekeken.
Gevolg: de leidingen naar boven suizen (te hoog debiet) en de vloerverwarming heeft een deltaT van 10-15°C bij een water temperatuur van 35°, waarbij de retours van de 2 grootste groepen (rode flowmeters) kouder zijn dan de rest. Dit terwijl de externe pomp op maximaal draait, de 2 rode verdelers vol open staan, en de blauwe verdelers sterk geknepen worden. Het word tot nu toe goed warm in huis met redelijke stookkosten, zolang we alle radiatoren boven dicht draaien. (inmiddels een Awair gekocht om o.a. temp te monitoren).
Conclusie: er is niet voldoende controle over de verdeling van debiet naar vloerverwarming en radiatoren boven, met als gevolg een te laag debiet over de VV. Dit komt volgens mij door de manier waarop is geïnstalleerd. Voor het overzicht maar eens een diagrammetje gemaakt:
:strip_exif()/f/image/mxYiDlVBHyfKCT81m9Blk6ry.jpg?f=fotoalbum_large)
Pomp2 is met een kabel verbonden met de WP binnenunit en word, op door mij nu nog niet niet te doorgronden momenten, uitgeschakeld. Ook als de WP aanstaat. Ik kan niet ontdekken wat voor draaiknop er aan het eind van de CV leiding zit en of dit een high-pressure by-pass valve is (op de plaats van de oude CV ketel op zolder, WP staat in de kelder).
Ter vergelijking het installatievoorbeeld uit de handleiding:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EKBS47lFNGtNI3sjF9uH6yyK.jpg?f=user_large)
Onze volgorde: pomp1 - buffer - pomp2 - splitsing CV/VV.
Installatievoorbeeld: pomp1 - splitsing CV - buffer - pomp2 - VV.
Het installatievoorbeeld lijkt me een stuk logischer, dan bepaalt pomp2 debiet over VV en pomp1 min pomp2 debiet over CV (tenzij er tapwater word verwarmd). Ik vermoed ook dat het schommelen en "op/af draaien" van pomp1 komt doordat hij weerstand krijgt van pomp2, omdat ze nu min of meer in serie zijn geschakeld als de 3-weg klep op verwarmen staat. Maar eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet hoe de flow over het buffervat nu precies gaat, ik ga ervan uit dat warm-in en warm-uit direct met elkaar verbonden zijn, maar dit weet ik niet zeker en er staan geen markeringen op.
Na veel getouwtrek en enige escalatie komt binnenkort de installateur "expert" eindelijk kijken naar en praten over het systeem. Voor die tijd komt er nog een onafhankelijke installateur naar kijken. Is het verstandig om te pushen dat ze de boel ombouwen naar een 2-zone systeem zoals in het installatievoorbeeld? Suggesties zijn zeer welkom
Ik ben niet echt hier...
Ja zeker. Bij dat gasverbruik van 2500 m3 zat nog een warm water ringleiding met 75L boiler. Die is er al lang uit en we hebben ook het dak laten isoleren (met subsidie icm WP).
De installateur is na veel getouwtrek, en nog wat geld er achteraan, ook weer bezig geweest. Ik weet nog niet of ik helemaal overtuigd ben, maar ze hebben het in ieder geval uitgebreid met Toshiba besproken. Nu 2 externe pompen en vertakking verplaatst zodat de debieten naar VV en radiatoren boven apart kunnen worden ingesteld. Aansluiting warmwater inlet is ook verplaatst naar bovenkant buffervat. 2-zone Installatie zoals in de handleiding raad Toshiba af ivm teveel aan/uit moduleren van de WP, dat zou de levensduur teveel verkorten. In plaats daarvan een thermostaatknop verwerkt zodat de temperatuur naar de radiatoren boven hoger kan worden ingesteld. Hier ben ik niet kapot van maar kijk het een jaartje aan... Voorlopig gaat het een stuk beter en houden we het goed warm met redelijk energieverbruik. Extra zonnepanelen zijn ook eindelijk geplaatst wat helpt om het netto stroomverbruik te drukken.
De installateur is na veel getouwtrek, en nog wat geld er achteraan, ook weer bezig geweest. Ik weet nog niet of ik helemaal overtuigd ben, maar ze hebben het in ieder geval uitgebreid met Toshiba besproken. Nu 2 externe pompen en vertakking verplaatst zodat de debieten naar VV en radiatoren boven apart kunnen worden ingesteld. Aansluiting warmwater inlet is ook verplaatst naar bovenkant buffervat. 2-zone Installatie zoals in de handleiding raad Toshiba af ivm teveel aan/uit moduleren van de WP, dat zou de levensduur teveel verkorten. In plaats daarvan een thermostaatknop verwerkt zodat de temperatuur naar de radiatoren boven hoger kan worden ingesteld. Hier ben ik niet kapot van maar kijk het een jaartje aan... Voorlopig gaat het een stuk beter en houden we het goed warm met redelijk energieverbruik. Extra zonnepanelen zijn ook eindelijk geplaatst wat helpt om het netto stroomverbruik te drukken.
Ik ben niet echt hier...
Wat ik bedoel is dit:
De aanvoer zit in deze situatie op het onderste verdeelblok, de temperatuur is hier dik 30 gr. De temperatuur bij de bovenste balk is bijna 10 graden lager. -dat KAN- maar niet wenselijk.
Verder zie je dat de debietmeters (gele archering) op het bovenste verdeelblok zitten, in dit geval de retour, het water stroomt dus eigenlijk tegen een klepeltje/terugslag klep aan. Overigens is of lijkt de flow in de laatste 3 groepen minimaal te zijn. Dit kan overigens ook door het smoren van de spoeling, maar gezien de situatie zal dat niet het geval zijn:)
De aanvoer zit in deze situatie op het onderste verdeelblok, de temperatuur is hier dik 30 gr. De temperatuur bij de bovenste balk is bijna 10 graden lager. -dat KAN- maar niet wenselijk.
Verder zie je dat de debietmeters (gele archering) op het bovenste verdeelblok zitten, in dit geval de retour, het water stroomt dus eigenlijk tegen een klepeltje/terugslag klep aan. Overigens is of lijkt de flow in de laatste 3 groepen minimaal te zijn. Dit kan overigens ook door het smoren van de spoeling, maar gezien de situatie zal dat niet het geval zijn:)
Warmtepomponline.com & Fancoilonline.com Amber 65, F-gassen II
Pagina: 1
:strip_exif()/f/image/0bXagUCbXNBC4ff2qB8T8NE9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gN66756EcsFk5WidOvEQzMci.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CGdtNMXrK1qgawd0N1m3rhxN.jpg?f=fotoalbum_large)