Proton_ schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:44:
Stooklijn lijkt me niet echt zorgwekkend, het is geen vloerverwarming.
Kan je de installatiehandleiding van je warmtepomp vinden? Daar staan vaak ook de specs in die je mag verwachten bij A7W35.
Een lage COP wordt in hoofdlijn veroorzaakt door
* te hoge stooklijn (lijkt uitgesloten)
* pendelen door te weinig debiet
* recirculatie van lucht door de buitenunit, het wordt dan steeds kouder met veel defrosts tot gevolg
* uitblazen op de buitensensor (die meet dan te koud -> unit maakt te warm water)
* regeling die COP1 hulpverwarming te pas en onpas aanzet
* > 50 graden boilertemperatuur (SWW) die alleen met hulpverwarming gehaald kan worden
En er zijn natuurlijk ook defecten mogelijk, zoals te weinig koudemiddel (vaker bij splits), expansieventiel etc, maar laten we daar nog niet vanuit gaan.
Met foto's van de opstelling en instellingen en logging van bijvoorbeeld het elektriciteitsverbruik is al een heleboel uit te sluiten. Meer details zijn beter.
Hierbij wat fotos:
Heb Stooklijn nu wat lager gezet.
Continu verbruik van 1,5kw.
Sww, staat op 50graden (enkel maar dag tussen
10u en 16u), dan kleine piek ik verbruik. Toch verwaarloosbaar, slecht 1472kwh op 11maanden voor sww. En 6203kwh voor verwarming op 11 maanden.
Sensor meet juist. Geen elektrisch element aan.
Dus eventueel verhaal van recirculatie. Echter unit staat volledig vrij opgesteld:
Ik hoop dat het niet aan koelmiddel ligt. Kan je dat ergens controleren? Vaststellen?
Al bedankt