Koffiezetapparaat kopen voor kerst

Pagina: 1
Acties:
  • 6.760 views

Vraag

• TTVOrienator
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-12-2024
Een goedemorgen iedereen!
Nu ik lekker ziek ben heb ik bijna de hele nacht zitten scrollen voor een koffiezetapparaat voor mijn partner. Als cadeau voor kerst o<:)

Op dit moment gebruikt hij Senseo (ik ben geen koffiedrinker). Nu wil ik hem een plezier doen en indirect ook mijn gasten :P om een koffiemachine aan te schaffen met bonen :)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Nu heb en wil ik niet een al te groot budget uitgeven en heb de volgende apparaten gevonden in de top 10 die ik wel betaalbaar vind.

https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

https://www.bol.com/nl/nl...77695530-9200000105388768

Wat ik nu lastig vindt is dat iedere apparaat wel slechte reviews krijgt op de service en dat de levensduur niet zo lang is. Welke moet ik nu kiezen als koffie leek? Kunnen jullie mij helpen? Dankjewel *O*

Beste antwoord (via TTVOrienator op 22-12-2022 10:10)

• Mj2sL
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:28
Ik heb zelf een aantal ervaringen (direct of via kennissen/familie):

Senseo:
Hier mee 'begonnen', eigenlijk bijna thee met koffiesmaakje. Niks mis mee als je dat lekker vindt, maar wel echt instap qua koffiekwaliteit. Gemak is wel heel hoog. Als iemand hier prima tevreden mee is, vraag ik me af in hoeverre die persoon bonenkoffie lekker gaat vinden, kan vaak erg sterk zijn in verhouding.

Nespresso:
Voor mij de volgende stap omhoog. Vind ik nog steeds prima lekkere koffie, apparaat is gemakkelijk maar cups zijn relatief duur. Voor de matige drinker die wel lekkere koffie wil en geen gedoe een goede optie.

Filterapparaat:
Voor 1 persoon (tenzij zware drinker) al gauw overkill. Tenminste, voor mijn doeleinden ('s ochtends misschien een of twee koppen, 's middags nog eentje) niet echt handig. Met goede koffie erin gewoon erg lekker en apparaat is goed schoon te houden.

Volautomaat:
Heb een Jura gehad. Lekkere koffie, fijn apparaat maar heel slecht schoon te maken. De zetgroep kan er niet uit en je bent overgeleverd aan reinigingstabletten inwerpen en hopen dat het schoon wordt. Na een vakantie waar ik vergeten was dat ding van tevoren te reinigen smaakte de koffie nooit meer hetzelfde... Bij een volautomaat zou ik dus altijd kiezen voor iets waar de zetgroep eruit kan voor reiniging. Verder erg duur en weinig controle over de koffie. Wel bonenkoffie. Hier zijn natuurlijk ook goedkopere varianten van, maar let er wel op dat het goed te reinigen is.
EDIT: Voor de volledigheid: vaak is het de bedoeling dat je hem met een bepaald interval laat onderhouden, zeker de machines boven instap niveau

Halfautomaat (pistonmachine):
Dit heb ik nu. Beste koffie tot dusver, goed te reinigen (gaat alleen water door de machine, de koffie zit in de piston). Wel een heel ritueel om een bakkie te zetten (leuk als je visite hebt...) en best wel een leercurve. Ik werk veel thuis en ik vind het leuk om te rommelen, maar ik denk dat je de gemiddelde Senseo drinker er niet blij mee maakt.

Ik zou in jouw situatie misschien ook eerder kijken naar een filterapparaat (Moccamaster) of een Nespresso, afhankelijk van hoeveel koffie er gedronken wordt. Een bonenapparaat brengt gewoon veel meer onderhoud en gedoe met zich mee, bovendien zijn de instappers niet gebouwd om lang mee te gaan of goed repareerbaar te zijn. Bij een Nespresso of Senseo is dat niet zo erg (heel goedkoop) maar bij een apparaat van 200+ wel een dingetje.

[ Voor 3% gewijzigd door Mj2sL op 22-12-2022 12:04 ]

Alle reacties

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Ik heb laatst het grote broertje van de solo gekocht via een deal op pepper en ben er nog steeds blij mee.
Ik zal zeker ook als je weet welk apparaat je wilt(er is een heel topic in algemene zaken over koffie machines, jura komt daar vaak als beste uit maar is ook veel duurder) goed kijken waar die het goedkoopste is want die ik toen heb gekocht was bijna de helft goedkoper dan via bol.
Verder sommige willen gemak, andere willen capucino etc etc

Festina lente

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

BCC

Het is denk ik erg persoonlijk - ik vindt die bonenmalers verschrikkelijk (herrie, schoonmaken) en heb laatst een gewoon ouderwetse koffiezetter gekregen - fantastisch 👍

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:26
TTVOrienator schreef op donderdag 22 december 2022 @ 04:29:

Op dit moment gebruikt hij Senseo (ik ben geen koffiedrinker).
Hij blijkbaar ook niet. ;)

Kijk eens naar een Moccamaster, mooie machines en niet al te duur.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 18:47

Kraz

Saving the world

Qua smaak zal er weinig verschil zitten in de genoemde machines.
Qua kwaliteit en service kun je beter naar Jura kijken, maar dat valt dan waarschijnlijk buiten budget.

De moccamaster is idd een goed alternatief als je voor de rest geen melk in je koffie drinkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vistajevski
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-04 10:11
Een koffieapparaat zou ik niet snel voor iemand anders kopen. Het is heel persoonlijk wat je lekker vindt en elk apparaat zet toch weer een anders smakend bakje. Automaten zijn leuk tot de eerste onderhoudsbeurt en bonen leveren niet per sé betere koffie. Beste apparaat wat ik heb gehad was een simpele Krups pistonmachine met een losse bonenmaler, tot het ging lekken. Inmiddels weer terug bij filterkoffie met een eenvoudige Melitta Easy, waar ik erg over te spreken ben. Bij koffie is vooral de watertemperatuur kritisch, en de filterapparaten van Melitta of Moccamaster doen dat allebei goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Telerion
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-04 07:32
Als die koffie maken leuk vind kan je ook een v60 of aeropress overwegen. Leuke kleine handmaler erbij en je hebt verse koffie elke ochtend en het kan mee op reis. Kan voor < 100 euro klaar zijn dan. Een goede maler is het belangrijkste imo. Meeste waarde voor je geld.

Het is alleen wel meer werk dan schep koffie uit een voorgemalen pak in een filter en klik het aanknopje aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb zelf een tijd geleden een Philips 5400 EP5447/90 gekocht, het duurdere broertje van de 2200 die jij linkt.
Een aantal dingen waar je op moet letten:
- Wel of geen melkopschuimer, en is die schoon te houden? In mijn geval is het een los afneembaar bakje en geen slangetje dat in de melk hangt, maar ik heb werkelijk twee keer een cappuccino gezet want ik drink het zelf niet en niemand vraagt erom
- Welke andere dranken wil je zetten? Over het algemeen is een goed espressoapparaat waarmee je (zelf) een americano en een espresso kunt zetten effectief, win je er iets mee om ook 12 andere dranken te kunnen zetten?
- Onderhoud moet wekelijks gebeuren, hebben jullie daar zin in? In het geval van mijn apparaat moet ik dagelijks de lekbak en het afvalbakje legen (ivm schimmelvorming) en wekelijks de zetgroep helemaal schoonspoelen, kost je snel een uurtje per week.
- Instelbaarheid. Ik drink zelf het liefst hele sterke koffie, maar als ik dat mijn moeder geef dan lust ze het niet. Mijn apparaat heeft meerdere profielen, dus ik heb zelf een grote kop ingesteld met anderhalf keer zoveel bonen, maar het gastenprofiel is gewoon een standaard prima kop koffie. Dat iedere keer handmatig moeten schakelen lijkt mij niks, en dat helemaal niet in kunnen stellen ook niet. Ook moet je de molen kunnen instellen; ik weet van de bonen die ik altijd heb dat ik ze net iets fijner moet malen om een goede koffie te krijgen, dus ik heb de knop voor de molen van mijn machine net iets strakker aangedraaid.
- Inwerktijd. Deel 2 van instelbaarheid; dingen als de molen duurt een flinke 250 kopjes om weer te balanceren, en je kunt niet van molen standje 10 (grof) naar standje 2 (heel fijn) gaan in één keer. De handleiding van je apparaat zal hier meer info over hebben uiteindelijk, maar dit is wel iets om vooraf even op te zoeken (die handleidingen zijn online te vinden). Ik heb mijn apparaat zelf gekocht dus ik vond het niet zo erg, maar als cadeau is het toch wel minder als je bij voorbaat weet dat de koffie gewoon de eerste 50 kopjes minder lekker is.

Verder op letten dat standaarddingen als watertemperatuur in te stellen zijn, en voor het geval je decaf drinkers hebt is ook een los vakje om voorgemalen koffie in te doen heel fijn.
Kijk ook van tevoren even naar welke bonen je wil gaan gebruiken, of er leveranciers in de buurt zijn, en of er een servicedienst in de buurt is. Ik ga zelf door een halve pak bonen per week heen in m'n eentje, met een feestje gaat er ook gauw een pak doorheen, dus dan is iedere keer op internet bestellen minder ideaal dan bij de lokale boer versgeroosterde bonen halen. Koffiebonen zijn ook merkbaar minder lekker als ze een maand staan, dus te veel op voorraad kopen is ook niet ideaal.

Kun je niet misschien in plaats van een koffiezetapparaat als cadeau een koffieworkshop doen? Dan leer je allebei heel veel over koffie, wat koffie lekker maakt, waarom jij misschien koffie niet lekker vindt maar wat je er aan kunt doen om koffie te zetten die jij ook lust.
Koffie is niet gewoon een drankje zoals cola, maar een categorie zoals frisdrank. Je kan werkelijk alles bedenken en met koffie kan het. Er is koffie die zoet is, er is koffie die een beetje zuur is, er is koffie die heel bitter is of helemaal niet bitter. Nog zonder de wereld van handmatig koffie zetten in te duiken zijn er zoveel mogelijkheden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TalkingCarrot
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-04 21:08
Wat een leuk cadeau! Zelf krijg ik bij mijn vader Senseo koffie en moet toch zeggen.. denk dat ik hem maar ook een koffiemachine cadeau doen.

Grofweg kan je in 3 (prijs)klassen denken.

1. Wil je wel verse bonen maar niet te veel werk (als 1 druk op de knop), dan kom je bij een volautomaat goed uit. Wel verse bonen, geen handmatig werk.

Afhankelijk van de opties die je wilt wel een investering. Wij hebben zelf al 5 jaar de De'Longhi Magnifica S naar volle tevredenheid. Mijn vriendin zat er elke dag een latte machiato mee.

2. Als je meer wilt kunnen zoals zelf malen, druk instellen, temperatuur precies regelen etc dan kom je al snel bij een semi automaat. Een vol automaat is leuk, maar daar ga je geen echte espresso mee zetten. Wel een stuk duurder en wat meer werk voor een bakje koffie. Voor ons de volgende stap als de magnifica stuk is, maar ben dan ook erg dol op koffie.

3. Een nespresso machine met cups. Lage instap, goede koffie, niet zo goed voor het milieu. Tegenwoordig wel met recyclebare cups.

Denk dat 80% van Nederland met bovenstaande opties prima uit de voeten kan.

Wel goed om te benoemen dat:

1. de kwaliteit van de koffie ook belangrijk is.
2. Haal je een volautomaat dan zou ik ook zeker met de maalstand spelen. Dit bepaalt de succes van je bakje koffie.

[ Voor 10% gewijzigd door TalkingCarrot op 22-12-2022 08:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21-04 06:39
Zoals eerder benoemt, kijk een voor een Moccamaster. Zet heerlijke koffie en koop daarbij een aparte bonenmaler.
Mijn ouders hebben nog één van de eerste Moccamasters en deze heb ik naar de fabriek gebracht voort een beurtje. Geweldige service en een apparaaat voor je leven. Bedrijf zit trouwens in een klein dorpje in NL.

Gaat de bonenmaler defect, koop je een nieuwe.Kijk eens naar een Melitta bonenmaler bijvoorbeeld. De maler blijft altijd een zwak onderdeel waardoor je een volautomataat na 7+ jaar vaak toch weg doet.
Suc6 met je zoektocht!

[ Voor 21% gewijzigd door StormRider op 22-12-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
Ik zal wel vloeken in de kerk nu, maar mijn partner en ik zaten met hetzelfde dilemma. Wij gingen uiteindelijk voor gemak, en hebben de Dolce Gusto Genio S Touch KP440E aangeschaft.
Opmerking daarbij is wel dat we geen grootverbruikers zijn en we drinken niet dagelijks koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BCC schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:06:
Het is denk ik erg persoonlijk - ik vindt die bonenmalers verschrikkelijk (herrie, schoonmaken) en heb laatst een gewoon ouderwetse koffiezetter gekregen - fantastisch 👍
Ik was ook over op de filterkoffie (Moccamaster), maar voor 1 persoon was dat toch ook weer niet echt handig, dus ben nu gewoon weer terug naar de Senseo, als je de juiste pads gebruikt is dat ook goed te drinken imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
Telerion schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:57:
Als die koffie maken leuk vind ...
Hij drinkt nu Senseo.. wat denk je zelf >:)

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:54
TalkingCarrot schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:17:
[..]

3. Een nespresso machine met cups. Lage instap, goede koffie, niet zo goed voor het milieu. Tegenwoordig wel met recyclebare cups.

[..]
Ik ben afgelopen jaar, na +/-10 jaar Nespresso gebruiker, afgestapt van Nespresso omdat deze wel echt heel duur zijn geworden.
Je betaald tegenwoordig ongeveer 47 cent per kopje koffie bij hen.
zie: https://www.nespresso.com/nl/nl/koffiecups

Zeker tegenover een Senseo is dat bijzonder veel geld ineens.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-04 14:46

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

BCC schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:06:
Dat schoonmaken is erg apparaat afhankelijk.Genoeg apparaten die net zo makkelijk schoonmaken dan andere apparaten. En als je alleen koffie drinkt is filterkoffie nu net een beetje lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurensius88
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:52
Wij hebben vorig jaar de Philips 2200 gekocht en dat ding bevalt ons prima! Qua schoonmaak vind ik het meevallen, al is het wel meer werk dan bijvoorbeeld een senseo of een filter apparaat.

Wanneer we koffiedrinkers hebben gebruiken we tot een man of 5 dit bonenapparaat, maar zodra het er meer zijn zetten we toch een pot filterkoffie. Het duurt gewoon wat lang om een aantal koppen achter elkaar te zetten.

De herrie vind ik echt meevallen. Nu kan ik me voorstellen dat dit in een appartement waarbij de slaapkamer aan de keuken grenst bijvoorbeeld, dit vervelend kan zijn. Maar voor mij persoonlijk is dit niet storend.

1x in de 3 maanden ofzo moet het filter in de waterbak vervangen worden, die dingen kosten volgens mij 15 euro per stuk en is in minder dan 5m gebeurd. Verder qua onderhoud dien je het zetstuk regelmatig schoon te maken. Doe dat ook, want dat wordt anders echt ranzig. Meestal doe ik dit gewoon onder de kraan en laat hem dan ff drogen voordat ik hem terugplaats, ook niet super veel werk, maar moet wel ff gebeuren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• VanRoyal
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Wij hebben ongeveer 5 jaar geleden ook een De'Longhi Magnifica S cadeau gekregen, dus ik kan mijn ervaring wel even delen over de service. Na iets minder dan een jaar kregen we een storing, apparaat deed niets meer. De'Longhi gebeld en er werd een monteur gestuurd. Er bleek een lekkage te zijn geweest, waardoor er kortsluiting was opgetreden. De monteur heeft het hele apparaat uit elkaar gehaald en alles weer netjes gerepareerd. Ondertussen kreeg ik van de monteur, die overduidelijk plezier had in zijn werk, een masterclass apparaatgebruik en een tubetje vet voor de zetgroep, die ik nu nog steeds gebruik. Sindsdien werkt het apparaat als een zonnetje! Van alle service die ik ooit voor elektronische apparaten heb gehad is deze me positief bijgebleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-04 19:22
Ik zou de nespresso een veiligere stap vinden, als ie toch al jaren senseo drinkt. Stuk beter dan senseo, maar nog steeds makkelijk qua onderhoud en gebruik. Cupjes halen bij de lidl en niet bij nespresso.

En zoals andere zeggen is een Philips 2200 of delonghi magnifica s ook prima. Als je al jaren kan uithouden met senseo is meer uitgeven aan een jura echt zonde van je geld.

[ Voor 30% gewijzigd door MBvB op 22-12-2022 09:31 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:12

BCC

Ernemmer schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:01:
[...]

Ik was ook over op de filterkoffie (Moccamaster), maar voor 1 persoon was dat toch ook weer niet echt handig, dus ben nu gewoon weer terug naar de Senseo, als je de juiste pads gebruikt is dat ook goed te drinken imo.
https://www.bol.com/nl/nl...r-zwart/9300000011007303/

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reiniero
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:26
Wij hebben een Philips ep2200 series. Na 2 jaar en een maand deed de maler het niet meer, schijnt veel voor te komen. Geen garantie meer (hoewel ik het daar niet mee eens was mja) maar toch maar laten maken. Ik had het apparaat mooi schoon gemaakt voor het opsturen, toen hij terug kwam kwam de troep al uit de doos. Hele apparaat was smerig en zat onder de gemalen koffiebonen. Inmiddels maken we er geen gebruik meer van want de koffie word alsmaar smeriger, ook na goed schoonmaken (dat is wel belangrijk, anders komen er al snel schimmels) en andere bonen etc. We gebruiken nu een Melitta aroma fresh, dat is met filter maar wel met een bonenmaler. Mocht de maler ooit stuk gaan kan er ook gemalen koffie in het filter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:06

headout

Oi oi!

Er bestaat een apart topic over koffie, machines, malers en bonen:
Koffie: van hele boon tot kop - Deel 1
Wellicht interessant om daar ook eens te kijken ;-)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +9 Henk 'm!

• Mj2sL
Ik heb zelf een aantal ervaringen (direct of via kennissen/familie):

Senseo:
Hier mee 'begonnen', eigenlijk bijna thee met koffiesmaakje. Niks mis mee als je dat lekker vindt, maar wel echt instap qua koffiekwaliteit. Gemak is wel heel hoog. Als iemand hier prima tevreden mee is, vraag ik me af in hoeverre die persoon bonenkoffie lekker gaat vinden, kan vaak erg sterk zijn in verhouding.

Nespresso:
Voor mij de volgende stap omhoog. Vind ik nog steeds prima lekkere koffie, apparaat is gemakkelijk maar cups zijn relatief duur. Voor de matige drinker die wel lekkere koffie wil en geen gedoe een goede optie.

Filterapparaat:
Voor 1 persoon (tenzij zware drinker) al gauw overkill. Tenminste, voor mijn doeleinden ('s ochtends misschien een of twee koppen, 's middags nog eentje) niet echt handig. Met goede koffie erin gewoon erg lekker en apparaat is goed schoon te houden.

Volautomaat:
Heb een Jura gehad. Lekkere koffie, fijn apparaat maar heel slecht schoon te maken. De zetgroep kan er niet uit en je bent overgeleverd aan reinigingstabletten inwerpen en hopen dat het schoon wordt. Na een vakantie waar ik vergeten was dat ding van tevoren te reinigen smaakte de koffie nooit meer hetzelfde... Bij een volautomaat zou ik dus altijd kiezen voor iets waar de zetgroep eruit kan voor reiniging. Verder erg duur en weinig controle over de koffie. Wel bonenkoffie. Hier zijn natuurlijk ook goedkopere varianten van, maar let er wel op dat het goed te reinigen is.
EDIT: Voor de volledigheid: vaak is het de bedoeling dat je hem met een bepaald interval laat onderhouden, zeker de machines boven instap niveau

Halfautomaat (pistonmachine):
Dit heb ik nu. Beste koffie tot dusver, goed te reinigen (gaat alleen water door de machine, de koffie zit in de piston). Wel een heel ritueel om een bakkie te zetten (leuk als je visite hebt...) en best wel een leercurve. Ik werk veel thuis en ik vind het leuk om te rommelen, maar ik denk dat je de gemiddelde Senseo drinker er niet blij mee maakt.

Ik zou in jouw situatie misschien ook eerder kijken naar een filterapparaat (Moccamaster) of een Nespresso, afhankelijk van hoeveel koffie er gedronken wordt. Een bonenapparaat brengt gewoon veel meer onderhoud en gedoe met zich mee, bovendien zijn de instappers niet gebouwd om lang mee te gaan of goed repareerbaar te zijn. Bij een Nespresso of Senseo is dat niet zo erg (heel goedkoop) maar bij een apparaat van 200+ wel een dingetje.

[ Voor 3% gewijzigd door Mj2sL op 22-12-2022 12:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:44

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Mj2sL bij Jura is het dan ook de bedoeling dat je die geregeld wegbrengt naar een dealer voor een servicebeurt. Die reinigen dan de zetgroep wat je zelf niet kan. Kost wel een paar duiten elke keer.

Heb zelf een schattig filter apparaat: de Melita Aromaboy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuUDr8THs4PS-bI3zujOntS3sZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/G9401O7sTrUDwiCEn2pCv4l5.jpg?f=user_large
Kan je 1 mok of 2 kleine kopjes mee zetten.
Precies wat ik gemiddeld op een dag drink. Makkelijk in onderhoud en geen enorm bakbeest op je aanrecht.
Bij feestjes en partijen lenen we een grotere filterzetter.

Toch heb ik ook wel zitten dubben tijdens Black Friday om een volautomaat te kopen, maar kwam in een enorm rabbit hole terecht en kon niet kiezen. Mooi 500 euro bespaard, voorlopig dan ;)

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-12-2022 10:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TTVOrienator
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik wil iedereen bedanken! 🎉🎉 Ik ga mij nog eens verdiepen in een aantal apparaten die zijn benoemd maar ik neig naar een Moccamaster of Melitta Aroma Fresh.

Mijn man is namelijk niet zo van het onderhoud en Senseo was voor hem gewoon gemak. Maar voor mijn gasten wil ik wel wat meer aanbieden. En ben geen fan cups ivm kosten.

Bonenmaler hebben wij want wij zetten espresso op de Italiaanse manier omdat mijn familie Italiaans is. Die drinken alleen via zo'n bialetti dingetje. (Ja ik weet een Italiaan die niet van koffie houdt :p)

Ik zal dan ook bespreken als hij een nieuwe apparaat krijgt of die niet liever zo'n volautomatisch wilde, maar misschien wij er wel voor kunnen sparen om dan zo iets als een Jura te kopen. Gelukkig kunnen we altijd de koffieapparaat nog terug sturen mocht die het echt niets vinden :p

Met misschien nog een workshop lijkt me hartstikke gezellig! Jullie worden vriendelijk bedankt♥️♥️

Ik wens jullie allen alvast prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-04 20:24
reiniero schreef op donderdag 22 december 2022 @ 09:43:
Wij hebben een Philips ep2200 series. Na 2 jaar en een maand deed de maler het niet meer, schijnt veel voor te komen. Geen garantie meer (hoewel ik het daar niet mee eens was mja) maar toch maar laten maken. Ik had het apparaat mooi schoon gemaakt voor het opsturen, toen hij terug kwam kwam de troep al uit de doos. Hele apparaat was smerig en zat onder de gemalen koffiebonen. Inmiddels maken we er geen gebruik meer van want de koffie word alsmaar smeriger, ook na goed schoonmaken (dat is wel belangrijk, anders komen er al snel schimmels) en andere bonen etc. We gebruiken nu een Melitta aroma fresh, dat is met filter maar wel met een bonenmaler. Mocht de maler ooit stuk gaan kan er ook gemalen koffie in het filter.
offtopic:
Nederland kent geen garantietermijn. Dit valt onder conformiteit. Zo'n koffiemachine dient gewoon langer mee te gaan dan 2 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Philips gehad, Krups gehad, en nu een De'Longhi Magnifica Evo ECAM 292.81.B

Philips:
Maler 2x kapot gegaan, 2de x was hij uit garantie dus weg gedaan. Volgens mij gebruiken ze nog diezelfde keramische malers, zou ik dus laten staan. Lees ook veel problemen met lekkage's met de huidige generatie.

Krups:
Zou zogenaamd automatisch moeten reinigen, helaas blijkt dat niet helemaal waar. Machine vervuilt intern wel degelijk en het kost zeer veel moeite om de machine uit elkaar te halen gezien het niet de bedoeling is dat je dat zelf doet. Na 4 jaar begon hij te lekken en heb ik hem weg gedaan. Zou ik ook laten staan.

De'Longhi
Heb ik nog maar net, maar uit reviews en gebruikers ervaringen haal ik dat het degelijke machine's moeten zijn die lang meegaan. Praktijk moet natuurlijk nog blijken maar de machine voelt degelijk aan en is makkelijk uit elkaar te halen en te reinigen. Heeft ook een metalen maler die langer zou moeten meegaan dan een keramische.

• reiniero
  • Laatst online: 07:26
com2,1ghz schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:12:
[...]

offtopic:
Nederland kent geen garantietermijn. Dit valt onder conformiteit. Zo'n koffiemachine dient gewoon langer mee te gaan dan 2 jaar.
offtopic:
Klopt, maar dat lukte me niet om voor elkaar te krijgen bij Philips (rechtstreeks bij Philips gekocht btw). Het was vlak voor we op vakantie gingen en wilde er ook niet al te veel gedoe mee hebben verder. We kregen wel "korting" op de reparatie uit "coulance".

Voor ons geen Philips koffiemachine meer ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 20:10
TalkingCarrot schreef op donderdag 22 december 2022 @ 08:17:
Voor ons de volgende stap als de magnifica stuk is, maar ben dan ook erg dol op koffie.
Kan nog wel even duren. Wij zitten er hier ook op te wachten tot dat ding kapot gaat om een nieuwe te kopen. Maar duurt nu al een jaar of 9 geloof ik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyyy
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-04 18:48
Ik heb een Nespresso en ben dik tevreden, veel keuze uit koffie en makkelijk schoon te houden.
Heb voor verjaardagen etc een filter apparaat.

Heb je geen moeite met een ritueel en hou je van experimenteren? Neem een piston :)
Maat van me doet dit en die koffie is super.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb een halautomaat, prima ding alleen iritant als je voor veel mensen koffie moet zetten. Hij kan er dan later nog een maler bij kopen als hij dat leuk vindt.

Nespresso heb je ook goede koffie, maar erg veel afval.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• namapus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-04 11:17
Ik heb naast mijn piston machine (solis grind & infuse pro, ook wel bekend als Sage Barista Express) sinds kort ook een Aeropress en een Clever Dripper die ik gebruik met een 1zpresso q2 handmaler. Espresso met de piston machine is wat meer gedoe en vooral voor avond/weekend als ik tijd en zin heb.

De Aeropress en Clever Dripper zijn voor mij echt fantastische methodes om koffie te zetten, vooral bij de dripper is het echt moeilijk om een slechte bak koffie te maken. Het maakt het ook veel leuker om meerdere soorten koffie en koffiebranders te proberen.

[ Voor 3% gewijzigd door namapus op 22-12-2022 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@Mj2sL welke Halfautomaat (pistonmachine) heb je nu als ik vragen mag :)?

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mj2sL
CyBeRSPiN schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:08:
@Mj2sL bij Jura is het dan ook de bedoeling dat je die geregeld wegbrengt naar een dealer voor een servicebeurt. Die reinigen dan de zetgroep wat je zelf niet kan. Kost wel een paar duiten elke keer.
Ja klopt, was daar nog niet aan toe en vind het geen prettig idee dat je niet weet hoe schoon het daar binnen is.
RobbyTown schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:51:
@Mj2sL welke Halfautomaat (pistonmachine) heb je nu als ik vragen mag :)?
Heb sinds anderhalf jaar de Sage Barista Express, nog steeds blij mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zilverdael80
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:46
Ik zweer bij mijn Nespresso atelier machine.
Koffie, latte machiato, capuchino, mocachino de hele kleresebende in 1 kopje met 1 druk op de knop klaar.
Cupjes van DE of net wat luxer van Starbucks/Nespresso zelf. Alleen die merken anders mol je je machine.

Heb alle andere soorten wel gehad, filterkoffie, Senseo, Dolce Gusto, Piston, vol automaat.
Allemaal geetter en geklieder, schoonmaak, onderhoud of minder lekkere koffie.

Nu is het gewoon lekker melk met wat smelt chocolade in kopje, cupje er in, ff wachten en lekker m'n mocachino drinken. Gemak en eenvoud is het belangrijkste voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 20:10
Marzman schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:34:
Nespresso heb je ook goede koffie, maar erg veel afval.
En buiten dat ook erg duur. Zeker toen er alleen nog (goede) cups van Nespresso zelf waren. Kostte ons zo 50 euro in de maand. Dus de volautomaat hadden we er zo uit...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Mechanic
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:27
gebruikt niemand een bialetti? Eigenlijk wordt dit gebruikt om een espresso te maken, maar met wat minder gemalen koffie erin, is het net een ouderwets bakje koffie.

We hebben de 8 kops versie, en hier kun je 3 a 4 koppen gewone koffie mee maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Rev! schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:22:
Philips gehad, Krups gehad, en nu een De'Longhi Magnifica Evo ECAM 292.81.B

Philips:
Maler 2x kapot gegaan, 2de x was hij uit garantie dus weg gedaan. Volgens mij gebruiken ze nog diezelfde keramische malers, zou ik dus laten staan. Lees ook veel problemen met lekkage's met de huidige generatie.

Krups:
Zou zogenaamd automatisch moeten reinigen, helaas blijkt dat niet helemaal waar. Machine vervuilt intern wel degelijk en het kost zeer veel moeite om de machine uit elkaar te halen gezien het niet de bedoeling is dat je dat zelf doet. Na 4 jaar begon hij te lekken en heb ik hem weg gedaan. Zou ik ook laten staan.

De'Longhi
Heb ik nog maar net, maar uit reviews en gebruikers ervaringen haal ik dat het degelijke machine's moeten zijn die lang meegaan. Praktijk moet natuurlijk nog blijken maar de machine voelt degelijk aan en is makkelijk uit elkaar te halen en te reinigen. Heeft ook een metalen maler die langer zou moeten meegaan dan een keramische.
Ik ben nu ook bij De'Longhi beland:

Senseo (vies)
Nespresso (dure cupjes, koffie acceptabel mits goede cupjes)
Piston machine + losse maler (Heerlijk, maar niet handig met veel bakken per dag)
Philips vol automaat (Waardeloos apparaat, lekt veel, onhandig schoonmaken, slechte zetgroep)
De'longhi volautomaat

Ik heb de Delonghi ECAM350.50.B nu 1 jaar en ben er erg tevreden over. Makkelijk in bediening, zet goede koffie, zetgroep is schoon te maken in 1 minuut en werkt snel. Zeker bij thuiswerken vliegen er dagelijks 8 bakken koffie doorheen. Bij minder koffie per dag zou ik de piston houden vanwege de smaak en instelbaarheid, maar voor veelgebruik en gebruiksgemak is een volautomaat ideaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-04 13:07

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Persoonlijk vind ik die bonenmachines echt niet lekker. Ik ben van de nespresso. Drink zo 4-5 koppen per dag, en vind het heerlijke koffie. Heb een aantal favoriete smaken (voornamelijk sterke lungo's of sterke espresso's).

Ja, het kost wat... maar dan heb je wel lekkere koffie.

Tip:

Ga voor een abonnement. Krijg je de machine voor 1 euro. Afhankelijk van je maandbedrag kun je een duurdere machine uitzoeken. We betalen hier 2 jaar lang 65 euro per maand (wat 1 op 1 overgezet wordt in tegoed voor koffie), en de machine was dus 1 euro ipv 280 ofzoiets.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MG88
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 14:13
Leuk al die apparaten maar ben zelf van de french press koffie (10,- bij Ikea).

Lekker simpel grove maling erin kokend water erop en klaar, de drap gaat in een bakje en om de dag richting de tuin. Zeker i.c.m. een Quooker heb je binnen 30sec een potje koffie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piotr123
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-04 21:17
Uiteindelijk wil je een Jura.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed73
  • Laatst online: 23-04 21:20
Klopt, maar een Moccamaster is een heel goed alternatief. Thuis een Jura, en een Moccamaster op de locatie waar we vaak op vakantie gaan (en dan gaan de bonen mee en de eigen maler ;-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:12
Mj2sL schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:59:
[...]

Ja klopt, was daar nog niet aan toe en vind het geen prettig idee dat je niet weet hoe schoon het daar binnen is.
Bij moderne Jura’s hoeft helemaal geen extern onderhoud meer plaats te vinden. Alleen eens in de 6 welen een tabletje erin is voldoende. Overigens ver boven budget voor de TS. Wel hele goede koffie voor wie gemak wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Laatst online: 07:03

DjVe

Hatsaflats!

Jura A1 is tweedehands wel te vinden voor het geld (geserviced), maar niets kan tippen aan een moccamaster

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:16
Ik heb een gewoon Philips filterkoffiezetapparaat (met vaste prik Douwe Egberts koffie) maar wel eentje met een thermoskan eronder.
Koffie loopt door, apparaat slaat af en alles blijft goed warm (en dus ook lekkerder) in een thermoskan.

Thermoskan gaat op dienblad, en dan hoef ik voorlopig niet meer heen en weer naar de keuken te lopen.

Ik maak dat ding van binnen schoon met gebitsbruistabletten, vermengd met warm water, slechts 80 cent een buisje vol.
Krijg er alles mee schoon en minder chemisch. Maar enfin wat offtopic

Kennissen van mij hebben zo'n groot bonenapparaat met allemaal toeters en bellen. Er is vaak wat mee.
En ik vind de koffie niet zo lekker. Maar dat is uiteraard persoonlijk.

[ Voor 19% gewijzigd door Harribo op 22-12-2022 17:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:40
De Philips EP2331/40 volautomatische espressomachine is nu extra scherp geprijsd.
https://www.philips.nl/c-...matische-espressomachines

Gebruik de code DEAL20 om op een aanschafprijs van €320,80 te komen. Met €50 cashback kom je op €270,80.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
Cheezborger schreef op donderdag 22 december 2022 @ 17:23:
De Philips EP2331/40 volautomatische espressomachine is nu extra scherp geprijsd.
https://www.philips.nl/c-...matische-espressomachines

Gebruik de code DEAL20 om op een aanschafprijs van €320,80 te komen. Met €50 cashback kom je op €270,80.
Zelf gehad maar na een jaar weggedaan. Onding vind ik het. Herrieschopper en kriem om schoon te maken.. zo veel hoekjes en onbereikbare plekken waar koffie komt, en uiteindelijk gaat schimmelen.. vond t helemaal niks.. nu terug bij piston. Ja stuk meer werk, maar voor een volautomaat zou ik alleen nog naar Jura gaan, maar das mijn mening :)

[ Voor 8% gewijzigd door ID-College op 22-12-2022 18:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• codebeat
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-04 02:42
Vergeet niet dat je zo'n bonenapparaat regelmatig schoon dient te maken. Meeste mensen 'vergeten' dat. Werk bij een repair-café en als je soms ziet hoe die apparaten eruit zien...... dan drink ik liever ergens anders een kopje koffie. Senseo en Nespresso (geen bonen) apparaten komen veelvuldig op de werktafel. Bijvoorbeeld Jura maakt apparaten die uitgebreid geserviced dienen te worden, Het lijkt wel of ze deze expres zo maken, de koffie verspreid zich door het hele apparaat. Gebruiken ook vaak van die leuke ronde schroefjes, het is niet de bedoeling dat je het zelf open maakt. Apparaten zijn duur en service is erg duur.

Dan even over de koffie zelf. De meeste bonen bevatten vet en dat gaat op den duur aankoeken. Dat kan in de molen maar ook in de spuitmond gaan aankoeken. Ik heb dingen gezien..... jakkiebah! Chemisch gemaksreinigen moet je nooit doen want als er prut ergens blijft zitten dan zit de chemicaliën ook in die prut en daarna in je vers gezette bakkie.

Ik zet mijn koffie nu weer ouderwets, dat is razendsnel een zonder poespas. Koop een aparte grinder zodat je de koffiebonen zelf kan malen en daarna doe je het in een koffiefilterzakje en dan in een koffiefilterhouder op een thermoskan. Kook water met een waterkoker en giet het hete water in de houder. Binnen een minuut of twee heb je echt verse koffie. Dit 'systeem' is gemakkelijk schoon te houden, alle 'paden' zijn gemakkelijk te controleren en schoon te houden. Dit is naar mijn idee de beste manier om snel een lekker bakkie te zetten. Bovendien zit de koffie in een thermoskan dus kun je snel nog een tweede bakkie nemen. Dit 'systeem' kost het minst, is eenvoudig, gemakkelijk schoon te houden, gebruikt weinig energie en gaat heel lang mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

@codebeat Ik herken je verhaal. Ik drink drink zelf geen koffie. Ben meer aan het reinigen dan dat er koffie word gezet. Zag alternatief van @CyBeRSPiN voorbij komen. Lijkt zeer ideaal als je zelf geen koffie drinkt en even wat bezoek hebt.

Maar mag ik vragen naar jou setup? Welke grinder (welke maalgraad en boon gebruik je?), filterhouder en filter gebruik je (merk/model linkjes zijn welkom) ? Zag dat sommige RVS filter modellen helaas drap doorlaten.

[ Voor 41% gewijzigd door RobbyTown op 23-12-2022 10:52 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appie39
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-04 14:08
Eindelijk iemand die verstand van koffie heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:03
The Mechanic schreef op donderdag 22 december 2022 @ 14:38:
gebruikt niemand een bialetti? Eigenlijk wordt dit gebruikt om een espresso te maken, maar met wat minder gemalen koffie erin, is het net een ouderwets bakje koffie.

We hebben de 8 kops versie, en hier kun je 3 a 4 koppen gewone koffie mee maken.
Jazeker! zon klein potje waar net 1 kopje koffie uit komt. heerlijk geniemoment als ik uit bed kom. boontjes malen (met de hand!) en dan het potje op het vuur laten pruttelen. heerlijk!

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• red1
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xQS1snoCVR9qUdnNEefeWEW_1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw5qgjkRjr0pFczM5zChWiwm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb, voor de kenners onder ons, maar de koffie machine van Gale uit Breaking Bad nagemaakt. Nog nooit zulke lekkere koffie gehad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06:39

Videopac

Rommelt wat aan.

Vistajevski schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:51:
Een koffieapparaat zou ik niet snel voor iemand anders kopen. Het is heel persoonlijk wat je lekker vindt en elk apparaat zet toch weer een anders smakend bakje. Automaten zijn leuk tot de eerste onderhoudsbeurt en bonen leveren niet per sé betere koffie. Beste apparaat wat ik heb gehad was een simpele Krups pistonmachine met een losse bonenmaler, tot het ging lekken. Inmiddels weer terug bij filterkoffie met een eenvoudige Melitta Easy, waar ik erg over te spreken ben. Bij koffie is vooral de watertemperatuur kritisch, en de filterapparaten van Melitta of Moccamaster doen dat allebei goed.
Heb ik sinds enkele maanden ook! Beste (koffie)aankoop ooit!

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:10

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dit topic is erg oud en gaat dus dicht na deze kick
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.