Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-07 20:19
Hoi

Overal lees je …… je kan beter isoleren en dan pas een wp kopen

Maar in mijn geval alle dubbel glas om zetten naar hr++. Glas. Ca 8000 euro en dan nog 6000 euro voor een nieuwe schuifpui kortom 14000 euro.

Nu gewoon de gordijnen en de over gordijnen dicht is denk nog steeds een prima maatregel

Vloerverwarming isolatie is aanwezig

Toch maar een wp kopen ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-07 10:46

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Als je niet isoleert koop je of een veel te grote warmtepomp of kom je op hybride en dus nog steeds gas uit. Als je toch een warmtepomp kiest (in een hybride systeem) zorg dan dat deze ook standalone kan werken en een boiler kan aansturen.

Verder is de eerste vraag die opkomt: met welke temperatuur water van de cv-ketel moest je vorige week stoken? Gezien je vv zal die niet te hoog zijn, lijkt me.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frans3
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06-07 20:19
Dank voor je bericht. Ketel staat al een tijd op 45 graden en is flink terug geschroefd in kw.

Duurt wel even maar het was geen probleem om de huiskamer op 19 graden te brengen

Ps kan niet elke wp hybride werken?
En of stand alone ?

Vindt het geen probleem om voorlopig nog wat gas te gebruiken

[ Voor 4% gewijzigd door frans3 op 21-12-2022 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05:18
Mijn advies:
Maak zelf een warmteberekening of laat er eentje maken.

Dan krijg je gedegen advies en soms kan je ook nog beide laten uitrekenen.

Dus met HR++ glas en zonder dubbel glas.

Hoeveel stroom gebruikt de warmtepomp enzovoort.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-07 22:06

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

De warmtevraag minimaliseren is natuurlijk altijd het beste en dat doe je door goed te isoleren of je nu een warmtepomp neemt of niet. Op het moment dat je die investering hebt gedaan gaat niet alleen de energierekening + CO2 uitstoot omlaag en het wooncomfort omhoog maar ook nog eens de verkoopwaarde van de woning. Ook al heb je geen verkoopplannen, een woning courant in de markt kan van ook pas komen door onvoorziene omstandigheden.

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:45
wat is je verbruik/opwek/energielabel nu? Hoe groot is de woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervEekelen
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-01-2024
Volg deze stappen eens:
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/

Dan krijg je iets meer gevoel bij de isolatie die je nu hebt. Als het met 55 graden aanvoer lukt kun je naar een WP, maar besparen (dmv isolatie) is altijd beter. Warmte die je niet verliest hoef je niet op te warmen. Als het gaat om keuze , je kunt geld maar 1x uitgeven, kun je soms toch al naar een warmtepomp toe. Bovenstaande link geeft een net iets betere kijk op je situatie. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-07 16:17
Kijk eens in dit topic: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Maar de moraal van het verhaal is dat een goed geïsoleerd huis welke je niet op lage temperatuur kan verwarmen ongeschikt is en een redelijk geïsoleerd huis welke je wel op lage temperatuur kan verwarmen wel geschikt is.

Dus ja. meer isolatie heb je nodig om de grote kop eraf te halen maar je hoeft ook weer niet doorteslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Hoe kom je aan €8000 aan HR++, woon je in paleis Versailles?

In grote lijnen: doe eerst qua isolatie wat betaalbaar is, investeer vervolgens in een afgiftesysteem waarmee je de boel warm houd met lage temperatuur verwarming, stap 3 plaats een WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat voor dubbel glas zit er nu in (bouwjaar)? Bij ons zat er HR glas in, we hebben alleen de lekke ramen vervangen naar HR++.
Het temperatuur verschil is ongeveer 1 graad tussen beide ramen. Blijft prima op temperatuur met vloerverwarming op ltv.

Ik zou eerst de warmtepomp doen , dan heb je nog een jaar om (met subsidie) glas te vervangen.

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 27-12-2022 16:39 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wilke schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:20:

In grote lijnen: doe eerst qua isolatie wat betaalbaar is, investeer vervolgens in een afgiftesysteem waarmee je de boel warm houd met lage temperatuur verwarming, stap 3 plaats een WP.
Als er wat nieuwe kozijnen en arbeid bij komt dan gaat het snel.
Een losse ruit met glaslatten hoeft niet heel veel te kosten inderdaad.

Dat is al de 1e afweging.

De warmtepomp gaat het vooral lekker doen als je met water van max 35 a 40 graden de boel warm kunt houden. En dan vind ik een hybride oplossing maar een noodgreep. Zeker in een situatie waar je nog energie kunt besparen door betere isolatie, waardoor je van het gas af kan. Doe het dan meteen goed :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Mijn ervaring in jaren 70 woning. 10 jaar geleden dakisolatie gedaan, zo'n 25 % gasreductie. Jaar geleden gevel achter rabat met pir en alle ramen HR++. Verder reeds 10 jaar geleden CV waterzijdig ingeregeld, alleen radiatoren. Ik verwarm nu reeds vierde winter met L/L maar wil over naar L/W. Test gedaan 2 weken geleden toen het -8 vroor en 24/7 gestookt met CV op 40/45 graden en hield het probleemloos op 21 graden (was fractie overigens maar een duurder dan met L/L WP). Dit resultaat had ik niet bereikt zonder fatsoenlijke isolatie.

Ik kan hier nu op 140m2 en SWW uit met een 7kW WP. Enige probleem.......een fatsoenlijke installateur heb ik na meer dan 1,5 jaar nog niet gevonden.

Ik zou dus eerst gaan isoleren, waterzijdig inregelen en dan verdere stappen. Niet omgekeerd met een op termijn te grote WP zitten met een pendelfestijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

die isolatie verdien je pas terug over 10 jaar en meer.. dus nu schiet je er niks mee op.

een warmtepomp op de vloerverwamring scheelt je zoveel opje gas dat het gewoon neit grappig is. die machine verdient zich terug in een paar jaar.

en je hebt vloerverwarming dus de hele discussie hierboven over aanvoertemperatuur is niet relevant. je gaat met een warmtepomp direct 27~30 graden de vloer in pompen dus hogere temperaturen zijn niet relevant en de COP waardes die je met <30 graden watertemperaturen direct de vloer in zal halen zullen ook navenant hoog zijn.

zo snel mogelijk die ketel weg want die kost je ook 300 euro per jaar aan vastrecht voor de gasaansluiting. die CV ketel heeft dan ook niks te doen want er is geen reden om dat ding te houden. de WP kan het allemaal, je hebt immers maar 30 graden water nodig.

je moet alleen even kijken naar je gasverbruik hoe groot je warmtepomp moet zijn. die kan je dan krap aan nemen dat je goed uitkomt als je de ramen en zo aanpakt.

[ Voor 50% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 17:04 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Sport_Life schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:35:
Wat voor dubbel glas zit er nu in (bouwjaar)? Bij ons zat er HR glas in, we hebben alleen de lekke ramen vervangen naar HR++.
Het temperatuur verschil is ongeveer 1 graad tussen beide ramen. Blijft prima op temperatuur met vloerverwarming op ltv.

Ik zou eerst de warmtepomp doen , dan heb je nog een jaar om (met subsidie) glas te vervangen.
Ligt eraan hoeveel glas je hebt. Mijn serre met 11m2 glas is HR++ een verademing in vergelijking met oud dubbel glas. Je stookt sowieso dan lager vanwege veeeeeeeeeel minder koudestraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:58:
die isolatie verdien je pas terug over 10 jaar en meer.. dus nu schiet je er niks mee op.

een warmtepomp op de vloerverwamring scheelt je zoveel opje gas dat het gewoon neit grappig is. die machine verdient zich terug in een paar jaar.

en je hebt vloerverwarming dus de hele discussie hierboven over aanvoertemperatuur is niet relevant. je gaat met een warmtepomp direct 27~30 graden de vloer in pompen dus hogere temperaturen zijn niet relevant.

zo snel mogelijk die ketel weg want die kost je ook 300 euro per jaar aan vastrecht voor de gasaansluiting.
Bij mij scheelde het bij -8 maar zo'n schamele €3,- per dag (tegen huidige hoge tarieven voor vergelijk genomen) per dag in vergelijking tot stoken met mijn L/L. Ik vond de besparing maar minimaal. Sowieso is bij mij door stoken mijn verbruik van 550 m3 per jaar door stoken met L/L maar met zo'n 2 tientjes per maand gezakt. Ik vind de zogenaamde besparingen met warmtepomp maar minimaal. En dat komt door de isolatiemaatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:06:
[...]

Bij mij scheelde het bij -8 maar zo'n schamele €3,- per dag (tegen huidige hoge tarieven voor vergelijk genomen) per dag in vergelijking tot stoken met mijn L/L. Ik vond de besparing maar minimaal. Sowieso is bij mij door stoken mijn verbruik van 550 m3 per jaar door stoken met L/L maar met zo'n 2 tientjes per maand gezakt. Ik vind de zogenaamde besparingen met warmtepomp maar minimaal. En dat komt door de isolatiemaatregelen.
je vergelijkt lokaal verwarmen met een airco met het verwarmen van een heel pand. die discussie is al vaker geweest op diverse topics. svp appels met appels vergelijken. zoizo praten we hier over van gas naar L/W, niet L/L naar L/W.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:14:
[...]

je vergelijkt lokaal verwarmen met een airco met het verwarmen van een heel pand. die discussie is al vaker geweest op diverse topics. svp appels met appels vergelijken. zoizo praten we hier over van gas naar L/W, niet L/L naar L/W.
Nope. Ik verwarm met 3 units, 1 per iedere etage het hele pand. Ik verstook gewoon weinig door de isolatie. Met gas zo'n 550 m3 en voor het eerlijke vergelijk en zo'n 2,5m3 hout. Ik zou dan zonder hout ongeveer op 700m3 gas uitkomen. Dat is extreem weinig door .................. de isolatie. Wat je niet kwijt raakt, hoef ik ook niet op te warmen. Woonkamer gemiddeld 20 graden en boven 19 graden.

SWW 450m3 per jaar. Bad wordt veel gevuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Als je toch voor nieuwe kozijnen/schuifpui gaat doe dan gelijk HR+++.
HR++ isoleert helemaal niet zo geweldig want je voelt alsnog de trek.

Bij groot glasoppervlakte kan het interessant zijn om glas te vervangen.
Daarnaast heb je ook de tussenstap de hybride warmtepomp of L/L warmtepomp.

Ga je voor de warmtepomp dan zijn zonnepanelen ook aan te raden.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2022 17:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09-06 20:27
Wilke schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:20:
Hier bijna 30k betaald. Hr++ met nieuwe kozijnen en deuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:17:
[...]

Nope. Ik verwarm met 3 units, 1 per iedere etage het hele pand. Ik verstook gewoon weinig door de isolatie. Met gas zo'n 550 m3 en voor het eerlijke vergelijk en zo'n 2,5m3 hout. Ik zou dan zonder hout ongeveer op 700m3 gas uitkomen. Dat is extreem weinig door .................. de isolatie. Wat je niet kwijt raakt, hoef ik ook niet op te warmen. Woonkamer gemiddeld 20 graden en boven 19 graden.

SWW 450m3 per jaar. Bad wordt veel gevuld.
harstikke leuk voor jouw dat het zo enigsinds werkt maar voor deze situatie is dat gewoon allemaal niet relevant. het gaat hier om iemand die vloerverwarming heeft en van die torenhoge gasrekening afmoet asap. en dat doe je niet met 15+k spenderen aan een paar raampjes die zich pas terugverdienen over 20 jaar. die discussie was relevant een jaar of 20+ geleden toen gas nog 30 cent de kuub was. met inmiddels prijzen over de 3 euro is er op geen enkele wijze dat isoleren zich sneller en beter "terugverdient" dan het plaatsen van een warmtepomp.

in dit geval kan men 1 kuub gas vervangen voor 1.5kWh. ik heb in de afgelopen jaren nog nergens een energiecontract gezien waar een kuub gas goedkoper is dan 1,5kWh aan stroom.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
Johan Bogle schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:22:
[...]
Dat is wat anders dan oud dubbel glas naar HR++. Hier serre van 20 jaar oud naar HR++ (kon geen triple in). Dat kost geen 30 mille. Bestaande goede kozijnen kan altijd HR++ in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
PetervEekelen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:59:
Volg deze stappen eens:
https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/woning-geschiktheid/

Dan krijg je iets meer gevoel bij de isolatie die je nu hebt. Als het met 55 graden aanvoer lukt kun je naar een WP, maar besparen (dmv isolatie) is altijd beter. Warmte die je niet verliest hoef je niet op te warmen. Als het gaat om keuze , je kunt geld maar 1x uitgeven, kun je soms toch al naar een warmtepomp toe. Bovenstaande link geeft een net iets betere kijk op je situatie. Succes.
45 graden max want gas CV ketels kunnen doorschieten in temperatuur, anders zien wij hem terug bij een topic "warmtepomp krijgt mijn huis niet warm" of "extreem hoog verbruik" (doordat back-up element de hele tijd aan staat).

De 50 graden test is ook heel fout.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 27-12-2022 17:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

mr_evil08 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:28:
[...]

45 graden max want gas CV ketels kunnen doorschieten in temperatuur, anders zien wij straks weer een topic van "warmtepomp krijgt mijn huis niet warm" of "extreem hoog verbruik" (doordat back-up element de hele tijd aan staat).

De 50 graden test is ook heel fout.
die warmtepomptips site moet echt eens uit de lucht gehaald worden. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
flippy schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:26:
[...]

harstikke leuk voor jouw dat het zo enigsinds werkt maar voor deze situatie is dat gewoon allemaal niet relevant. het gaat hier om iemand die vloerverwarming heeft en van die torenhoge gasrekening afmoet asap. en dat doe je niet met 15+k spenderen aan een paar raampjes die zich pas terugverdienen over 20 jaar. die discussie was relevant een jaar of 20+ geleden toen gas nog 30 cent de kuub was. met inmiddels prijzen over de 3 euro is er op geen enkele wijze dat isoleren zich sneller en beter "terugverdient" dan het plaatsen van een warmtepomp.
Gaspijs daalt alweer https://nos.nl/artikel/24...niveau-van-begin-dit-jaar

Nee lekker kWh de deur uit stoken in een tocht hok. Dat is de oplossing. :'( Ik ben zo blij als een kind met mijn A label woning waar iedere dag geen € teveel wordt verstookt door mijn isolatiemaatregelen. En zoals ik reeds meldde is de WP markt op dit moment een ramp en dat blijft voorlopig ook zo. Er zijn bijna geen vakmensen die er verstand van hebben en ze komen met de meest belachelijk voorstellen en ...... prijzen.

Of @flippy moet ons gaan helpen? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

MotorBeast schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:30:
[...]

Gaspijs daalt alweer https://nos.nl/artikel/24...niveau-van-begin-dit-jaar

Nee lekker kWh de deur uit stoken in een tocht hok. Dat is de oplossing. :'( Ik ben zo blij als een kind met mijn A label woning waar iedere dag geen € teveel wordt verstookt door mijn isolatiemaatregelen. En zoals ik reeds meldde is de WP markt op dit moment een ramp en dat blijft voorlopig ook zo. Er zijn bijna geen vakmensen die er verstand van hebben en ze komen met de meest belachelijk voorstellen en ...... prijzen.

Of @flippy moet ons gaan helpen? O-)
ik praat ook niet over de rotte markt. dat was die ook al met gasketels maar nu begint er pas wat daglicht op de markt te komen hoe rot het allemaal is. voor mensen in het vak is dit niks nieuws. je moet alleen niet verwachten dat er wat aan gedaan word.

daarom moet je ook blij zijn met forums zoals dit waar tenminste nog mensen rondlopen die er wel nog wat kaas van hebben gegeten en je geen poot proberen uit te draaien.

en de discussie tussen isoleren of goedkoper stoken kan je beter bewaren voor ander topic. voor de meeste is een acute aanpassing op de stookkosten van 1000 kuub gas naar 1500~2000kWh aan stroom een hele vlotte keuze.

en ik doe wat ik kan.

[ Voor 7% gewijzigd door flippy op 27-12-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het ligt aan de situatie hoeveel je bespaard!

Ik heb bijvoorbeeld gewoon ~25% bespaard op mijn gasverbruik. Rekening gehouden met het aantal graaddagen etc. zodat je wel appels met appels vergelijkt.

- Dakopbouw compleet met isolatie RC6 / HR++
- Overige verdiepingen kunststof / HR++
- Geen spouwmuur isolatie.
- Verdiepingsvloeren isolatie. (10cm Steenwol)
- Benedenvloer geen isolatie.
- Bouwjaar: 1962

Maar in de meeste situaties maakt het weinig uit of je eerst gaat isoleren of eerst een warmtepomp neemt omdat het minimaal vermogen tussen bijvoorbeeld een 6kW of 8kW warmtepomp nagenoeg gelijk is. (Voorbeeld)
Prijsverschil is afhankelijk per merk, ene model is het verschil maar €200,- andere model €400,-. tussen bijvoorbeeld een 6kW of 8kW.

Je moet dus echt weten wat je afgifte is voor en na isolatie etc om een goede vergelijking te kunnen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door DutchWing op 27-12-2022 18:06 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier een hoekhuis met 55m2 begane grond, woonkamer tegen buitenmuur aan en keuken van 10m2 aanbouw met plat dak alles gewoon dubbel glas en spouw laten vullen met thermoparels, alles radiatoren en 2 jaar gestookt met gasketel op 45 graden, kreeg het prima warm. Nu sinds maart een monoblock warmtepomp en dag en nacht lekker 20 graden in huis.
Warmtepomp zelf geplaatst, kosten met materiaal en ingebruikstellingsrekening €3650,- en daar nog eens €2700,- subsidie vanaf.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Vuistregel is dat je gasverbruik*2 ongeveer gelijk is aan het aantal kWh, dus 10m3 gas op een dag kost je ongeveer 20kWh aan stroom als je overgaat op een warmtepomp. Mits je natuurlijk goed op lage temperatuur kunt verwarmen.

Zodoende kun je zelf wel met de huidige tarieven rekenen hoeveel je bespaart qua energiekosten. Vergeet ook de subsidie en vastrecht niet.
Ik weet niet wat de besparing is als je hr++ glas plaatst, wellicht 25% op je huidige gasverbruik? Ook dat kun je dan doorrekenen, en zul je waarschijnlijk pas over veel langere tijd terug verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:23
Johan Bogle schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 17:22:
[...]
Ja, kozijnen en deuren zijn duur inderdaad. We hadden het echter over HR++ glas waar nu oud dubbel glas zit. Dat kan vrijwel altijd zonder kozijnen etc. te vervangen.
Pagina: 1