Warm water via Stadswarmte of Elektrische Boilers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoi,

In Februari heb ik een met 2 gezinnen een (groot) huis gekocht in Utrecht dat op Stadswarmte aangesloten zit (alleen voor verwarming, niet voor tapwater). De huidige situatie is als volgt:
- Er hangen 3 elektrische boilers (2x 120L; 1x 80L) voor warm water (3 badkamers; 3 keukens). Deze zijn afgekocht en dus in ons bezit. We hebben hier alleen gebruikskosten aan, maar die zijn wel aanzienlijk. Aangezien de boilers altijd het vat met warm water op temperatuur houden. Online staat er bij onze 120L boilers een indicatief jaarverbruik tussen de 2.000-2.400kWh.

We kregen van iemand de tip om eventueel een warmtewisselaar te installeren bij de huidige Stadswarmte installatie om de elektrische boilers te kunnen vervangen. Ik word echter niet wijzer uit de info die ik online vind (of van Eneco zelf). Is er iemand die hier verstand van heeft?

Wat levert het financieel op in de gebruikskosten om de boilers eruit te gooien, en het tapwater via stadswarmte/warmtewisselaar te verwarmen?

Alvast super bedankt.

Groetjes,
Pieter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Euh, wat betaal je per GJ en wat per kWh? Heeft ieder gezin een eigen boiler of werken de 3 boilers samen?

Een warmtepomp boiler kan interessant zijn, een zonneboiler misschien ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
Hey Bas,

Ieder gezin heeft een eigen boiler (en 1 voor verhuur). Maar deze worden niet apart gemeterd, dus in principe valt het onder 1 contract.

Prijzen zijn lastig ivm prijsplafond dat ingaat. Maar aangezien we op 1 meter zitten gaan we daar vrij snel overheen. Momenteel hebben we voor stroom een variabel contract (excl. prijsplafond): 0.55ct/kWh en Eneco heeft mij gister geinformeerd dat het naar € 90,91/GJ voor 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:03

Tazzios

..

Aan het indicatieve jaar verbruik heb je eigenlijk niet zoveel.
Wel je kan nu al met de volgende gegevens wat rekenen.
  • Vastrecht stadsverwarming voor warmwater
  • kosten op 1 kuub elektrisch te verwarmen
  • Kosten 1 kuub warmwater van stadsverwarming
Alle drie zijn aan prijs verandering onder hevig, niemand weet wat de prijzen in de toekomst doen. Stadsverwarming is vooral duur op vast recht maar gedeeld door 3 valt dat natuurlijk wel weer mee.

Wat ik zou doen:
  • Overstappen naar uurtarieven (tibber bv)
  • meters voor elektra en warmte per gezin plaatsen zodat er geen gezeur kan komen over de factuur.
  • kijken wat het kost om: 1 grote Warmtepomp boiler met een stroom meter en watermeters naar de gezinnen om die kosten netjes te kunnen verdelen. en dat vergelijken met stadswarmte
Pjerro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:19:
Hey Bas,

Ieder gezin heeft een eigen boiler (en 1 voor verhuur). Maar deze worden niet apart gemeterd, dus in principe valt het onder 1 contract.

Prijzen zijn lastig ivm prijsplafond dat ingaat. Maar aangezien we op 1 meter zitten gaan we daar vrij snel overheen. Momenteel hebben we voor stroom een variabel contract (excl. prijsplafond): 0.55ct/kWh en Eneco heeft mij gister geinformeerd dat het naar € 90,91/GJ voor 2023.
voor elektra kun je naar uurtarieven en wat betreft eneco de eerste 37GJ kost 47 euro. Hoeveel GJ verwacht je op jaar basis te gaan verbruiken?

[ Voor 28% gewijzigd door Tazzios op 21-12-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
@Tazzios Lastig te zeggen omdat we er nog geen jaar wonen. Het aantal personen in de woning was vergelijkbaar met de onze. Voor wat het waard is heeft Eneco ons destijds (2022) ingeschat op 422 Euro / maand (bij tarief van 39/GJ). Even grof (weet dat er ook nog 230 vastrecht per jaar is) zou dit dus ingeschat zijn op 129 GJ per jaar. Dit is dus alleen voor de verwarming, niet het warm tapwater!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Je stelt de vraag of het handig is om voor warmwater van elektrische boiler naar stadsverwarming over te stappen. Vervolgens begin je er over dat verwarmen met stadsverwarming zo duur is. Beetje focus graag. ;)

Als je flink aan de slag wilt gaan kun je natuurlijk warmte en warmwater vervangen door warmtepomp(en) maar dat is wel een flinke investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:44

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Tazzios schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:33:
Aan het indicatieve jaar verbruik heb je eigenlijk niet zoveel.
Wel je kan nu al met de volgende gegevens wat rekenen.
  • Vastrecht stadsverwarming voor warmwater
  • kosten op 1 kuub elektrisch te verwarmen
  • Kosten 1 kuub warmwater van stadsverwarming
Alle drie zijn aan prijs verandering onder hevig, niemand weet wat de prijzen in de toekomst doen. Stadsverwarming is vooral duur op vast recht maar gedeeld door 3 valt dat natuurlijk wel weer mee.
Als de stadsverwarming ook voor de verwarming wordt gebruikt maakt het vastrecht natuurlijk niet uit, dat moet sowieso al betaald worden.

@Pjerro een elektrische boiler is in verbruik de duurste optie, want je zet elektriciteit 1 op 1 om in warmte. Daarna komt warm water via gas/stadswarmte. Het goedkoopst is warm water maken met een warmtepomp (boiler), want dan kun je 1 eenheid elektriciteit omzetten in 4 eenheden warmte.

Verder zou ik niet (te veel) rekening houden met het prijsplafond volgend jaar. Dat geldt waarschijnlijk maar voor 1 jaar en je doet investeringen voor meerdere jaren.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Tazzios ah, ik wist niet dat daar verschil tussen zat. Ik zie daar trouwens €458 vs €274 staan? :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De warmtewisselaar MOET je ook huren, zo zijn ze dan ook wel weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-05 16:46
Pjerro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:51:
@Tazzios Lastig te zeggen omdat we er nog geen jaar wonen. Het aantal personen in de woning was vergelijkbaar met de onze. Voor wat het waard is heeft Eneco ons destijds (2022) ingeschat op 422 Euro / maand (bij tarief van 39/GJ). Even grof (weet dat er ook nog 230 vastrecht per jaar is) zou dit dus ingeschat zijn op 129 GJ per jaar. Dit is dus alleen voor de verwarming, niet het warm tapwater!
Dus 10k per jaar, zou dan ernstig kijken naar verduurzaming in de vorm van isolatie etc, en mogelijk een overstap naar warmtepomp/warmteboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
@Tazzios "Je stelt de vraag of het handig is om voor warmwater van elektrische boiler naar stadsverwarming over te stappen. Vervolgens begin je er over dat verwarmen met stadsverwarming zo duur is. Beetje focus graag. ;)"

Dat was niet mijn bedoeling. Eerlijke antwoord is dat ik geen idee heb wat het verbruik gaat zijn aan warm water. De berekening voor verwarming was inderdaad nutteloos, besef ik mij nu. Excuus :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerro
TRAXION schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:03:
[...]

Dus 10k per jaar, zou dan ernstig kijken naar verduurzaming in de vorm van isolatie etc, en mogelijk een overstap naar warmtepomp/warmteboiler.
Uiteraard. Spouwmuurisolatie wordt in januari aangebracht. Alle ruiten zijn vervangen voor HR++. Dit is de volgende uitdaging, maar ik merk dat ik kennis te kort kom op dit onderwerp en de verschillende vormen van energie lastig te vergelijken vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Pjerro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:07:
[...]

Uiteraard. Spouwmuurisolatie wordt in januari aangebracht. Alle ruiten zijn vervangen voor HR++. Dit is de volgende uitdaging, maar ik merk dat ik kennis te kort kom op dit onderwerp en de verschillende vormen van energie lastig te vergelijken vind.
Het is een begroting maken wat je kosten zijn tegenover investering, en je moet natuurlijk wel de financiële middelen hebben om het te kunnen bekostigen.

In een ideale situatie ontkoppel je van de stadsverwarming want dit is gewoon enorm duur in vergelijking met een warmtepomp, maar de vraag is hoe je installatie eruit zou komen te zien.
Kan je de investering bekostigen en wat is de roi "return on invest".
Ook zonnecollectoren, zonnepanelen kan je dan integreren icm met een warmtepomp boiler.

Maar gezien je hier praat over meerdere woningen welke gebruik maken van dezelfde faciliteiten zou additionele informatie wel handig zijn, of je zou eens een installateur langs laten komen zodat je een idee hebt wat je nodig zou hebben dan kan je daarvan af gaan rekenen of het haalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Pjerro schreef op woensdag 21 december 2022 @ 11:07:
[...]
ik merk dat ik kennis te kort kom op dit onderwerp en de verschillende vormen van energie lastig te vergelijken vind.
Kort door de bocht: verwarmen met een warmtepomp (zowel voor verwarming als warm water) is uiteindelijk altijd goedkoper dan verwarmen en warm water via gas/stadswarmte en elektrische boilers. Maar het vraagt wel enkele investeringen in het begin.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

[ Voor 5% gewijzigd door Gizz op 21-12-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
Even kort door de bocht, 1Gj is 278Kwh.
Uitgaande van een warmtepomp met een cop van 3.5 kom je op 80Kwh voor 1Gj.

Met andere woorden,
1 Gj = euro 90
80Kwh = euro 44

Met andere woorden als je 139 Gj gebruikt bespaar je euro 6400,- zonder plafond en tegen huidig tarief.

Er zijn nogal wat mogelijkheden kwa pompen, En dus ook vermogen maar relatief gezien zou je de investering er waarschijnlijk sneller uit hebben dan je denkt als de huidige tarieven zo blijven of zelfs nog verder stijgen.

• remotica
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09:26
Als je voor alleen tapwater aan het kijken bent:
Wij hebben ook stadswarmte en zelf een Unopor warmtwisselaar (type "IJssel" met beugel, kogelkranen en wat buis/knelkoppelingen) aangelegd voor duizend Euro inclusief. Het is niet langer verplicht een te huren van het warmtenet.
Je moet daarbij ook wel even uitzoeken of de maximale vermogensvraag door jouw stadswarmteaansluiting geleverd kan worden.

Dan heb je 12l/min continu i.p.v. de hoeveelheid in een boilervat, en in het algemeen hoe groter de boiler hoe meer verbruik om deze op temperatuur te houden.
Met een groot gezin is dit praktischer, wanneer je alleen woont waarschijnlijk niet.
Het Nibud rekent voor een gemiddeld gezin van 4 personen 7GJ per jaar.
(wij hebben een douchewaterwarmteterugwinning in de afvoer dus wanneer we zoals in het algemeen na elkaar douchen zal dit iets minder zijn)

Met prijsplafonds worden de berekeningen niet makkelijker...

PS. goed dat ik voor dit topic nog even een foto moest maken: ik zag wat druppels bij een koppeling, die kon ik meteen even nadraaien. Foto zonder isolerende kap van piepschuim.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iARBZMHWnV_yBh0983afiXYGi8E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y9JnaGuXzCntl5ccXYcZa9am.jpg?f=user_large
Pagina: 1