Zonnepanelen op 1 of 2 stopcontacten met een eigen groep?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-12-2023
Wij willen zonnepanelen en ik ben benieuwd hoeveel we er kunnen aansluiten en op welke manier dat dan zou moeten gebeuren. Ik heb er geen verstand van en wil ook echt niet zelf gaan knutselen, maar wil er graag iets van snappen en weten wat de mogelijkheden zijn.

We hebben op zolder een wasmachine en een wasdroger, die elk op een eigen groep zitten.
- Hoeveel opgewekte watt mag er nou over die stopcontacten aangesloten worden?
- Kan ik er maar 1 gebruiken?
- Of kunnen ze allebei gebruikt worden? en kunnen daar meer panelen op?

Ik weet nog niet precies of we 1-fase of 3-fasen hebben. Daarvoor heb ik zojuist een andere vraag op dit forum gesteld. Maar ik weet wel dat draden trekken van het dak naar de meterkast lastiger wordt, dan de panelen gewoon op de stopcontacten van de zolder aan te sluiten.

Kan hier iets zinnigs over gezegd worden?

Bedankt voor het meedenken1
Jeroen

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Activator726 schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:32:

We hebben op zolder een wasmachine en een wasdroger, die elk op een eigen groep zitten.
- Hoeveel opgewekte watt mag er nou over die stopcontacten aangesloten worden?
- Kan ik er maar 1 gebruiken?
- Of kunnen ze allebei gebruikt worden? en kunnen daar meer panelen op?
Er is geen installateur die zonnepanelen op een stopcontact zal aansluiten, en mocht er toch een zijn die dat wel doet dan moet je hem het huis uit sturen.

De wasmachine en droger groepen kunnen elk - met een PV verdeler- een 3,6kW enkelfase omvormer aan.

Maar je huidige meterkast moet daar dan andere aanpassingen voor hebben dan in je andere topic.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
ik denk dat die zonnepanelen man dat ook wel bedoelde:
niet op het stopcontact aansluiten, maar wel van die unieke groep gebruikmaken,
zodat hij geen draden naar beneden hoeft te trekken, want dat is lastiger bij ons.

kan DAT WEL? ik begreep dat er dan alleen op zolder iets aangesloten moest worden door hun?

en kunnen de 2 groepen (wasmachine/droger) TEGELIJK de stroom van 2 omvormers (elk bijvoorbeeld met 8 of 9 panelen, zodat het onder die 3,6kW blijft) verwerken, zonder dat het gevaarlijk heet wordt op het stroomnet van mijn huis?

en als ik niet 2 omvormers BINNEN zou willen, maar allemaal van die micro dingen op het dak, blijft dan hetzelfde gelden? dus kunnen dan beide groepen elk ongeveer 8 panelen TEGELIJK verwerken?

en heb ik hiervoor GEEN 3-fase nodig? (dus kan ik volstaan met de huidige 1-fase)?
of kan ik met 1-fase dan geen inductie kookplaat of andere grote apparaten aanzetten, als de zonnepanelen aan het leveren zijn?

[ Voor 58% gewijzigd door Activator726 op 21-12-2022 02:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
@Activator726 er kan heel veel op 1 fase. Maar we kennen je situatie niet. Dus je kunt het beste offertes gaan aanvragen en dan een advies topic maken volgens de template gepint bovenaan het forum.

Ja het kan veilig;)

Zonnepanelen samen met zware gebruikers ontlasten eerder delen van je installatie, buiten de meterkast..maar over meterkast zelf heb je de ABB link al gehad.

Je wil echter om praktische redenen niet boven de 4, 5kW als het echt moet gelijktijdige invoeding. Niet vanwegen veiligheid, vanwege hoge netspanning en daarmee risico op uitval.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Als je een warmtepomp droger hebt/neemt, kan die op een gewoon stopcontact (vanwege laag vermogen), en kan de hele droger groep gebruikt worden voor Zon/PV.

Hoe ligt je dak? dat bepaald voor een groot deel hoeveel WP er maximaal aan een 3.6kW omvormer mag hangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Eens met beide heren. Maar zelfs als je dus de drogergroep vrij kunt maken moet er waarschijnlijk nog een aanpassing in de meterkast. Deze willen zonnepaneelboeren nog wel eens graag vergeten.

Daarnaast, als je de hele meterkast dus zwaarder gaat belasten is dit natuurlijk het moment om die ook eens tegen het licht te houden. Is deze nog beetje recent? Voldoet hij nog? Overal correcte aardlekbescherming? etc. Alleen investeren in PV maar niet willen kijken naar de veiligheid is naar mijn idee een rare keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4usage
  • Registratie: November 2022
  • Niet online
Ronald schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 23:42:
[...]

Er is geen installateur die zonnepanelen op een stopcontact zal aansluiten, en mocht er toch een zijn die dat wel doet dan moet je hem het huis uit sturen.
Sorry hoor maar wat een onzin. Dit is een prima mogelijkheid mits de stromen binnen de specs (max amperage) van de gebruikte onderdelen blijft.
Je hebt talloze (plug & play) kits die dit mogelijk maken en ook grote partijen adverteren met deze mogelijkheden.
Bijv; https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:46

BlueTooth76

Let the sun shine!

S4usage schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:32:
[...]

Sorry hoor maar wat een onzin. Dit is een prima mogelijkheid mits de stromen binnen de specs (max amperage) van de gebruikte onderdelen blijft.
Je hebt talloze (plug & play) kits die dit mogelijk maken en ook grote partijen adverteren met deze mogelijkheden.
Bijv; https://www.essent.nl/ken.../zonnepanelen-met-stekker
Zover ik het nieuws heb kunnen volgen in de PV-topics mag het niet meer.
Daarnaast ging het altijd om kleine omvomers tot zo'n ~600Watt, waar je niet zoveel aan hebt als je je dak vol wil leggen.

En dat iets nog ergens te koop is of dat er nog informatie over te vinden is, betekent niet dat het mag.

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 21-12-2022 11:11 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:41

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@S4usage Nee, is geen onzin. Mag gewoon niet meer voor nieuwe installaties :) Wel slordig dat Essent het nog op hun website heeft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activator726
Hallo,

Ik heb nog steeds het idee dat ik niet helemaal alles begrijp.

Ik heb een offerte voor 17 panelen. Ik vraag me af of er zo veel passen, maar goed.
De offerte heeft het over totaal 6.715 watt piek.
De offerte heeft het over '17 Enphase omvormer': ik weet niet precies wat dat is: ik dacht dat ik om micro omvormers had gevraagd, maar voor hetzelfde geldt staat hier 'een omvormer voor 17 panelen' of zo.

Ik heb 2 opties: de bestaande 1-fase gebruiken of over naar 3-fasen in de meterkast.
Ik denk dat we voor de 3-fasen gaan, maar desalniettemin heb ik over beide opties nog wat vragen.

Optie 1: bestaande 1-fase blijven gebruiken
Ik heb op zolder een wasmachine op z'n eigen groep en een droger op z'n eigen groep.
Kan de energie van de panelen op die 2 groepen aangesloten worden?
Kan dat dan gewoon op zolder, zodat er geen draden naar beneden getrokken hoeven te worden?

Optie 2: 3-fasen laten aansluiten
Als het goed is liggen de draden van Stedin al tot in de meterkast. Dus de groepenkast kan door de netbeheerder omgebouwd worden naar 3-fasen, voor 300 euro of zo. Maar dan?
Kan de energie van de panelen dan op zolder op de 2 groepen voor de wasmachine en de droger aangesloten worden? Ik bedoel: kan de bestaande (1-fase) bedrading van die 2 aparte groepen die er al ligt worden gebruikt om de panelen op een 3-fase meterkast aan te sluiten?
Of moeten er extra draden naar beneden, naar de meterkast worden getrokken om gebruik te kunnen maken van 3-fasen?
Reden waarom ik hier zo moeilijk over doe is dat ik denk dat de boel op zolder makkelijk zou kunnen worden aangesloten, en dat de aanpassing van de groepenkast goed te doen is, maar dat draden trekken van zolder naar de meterkast een lastig karwei gaat worden.

Alvast bedankt weer voor jullie reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 09:33
Activator726 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 00:37:
Hallo,

Ik heb nog steeds het idee dat ik niet helemaal alles begrijp.

Ik heb een offerte voor 17 panelen. Ik vraag me af of er zo veel passen, maar goed.
De offerte heeft het over totaal 6.715 watt piek.
De offerte heeft het over '17 Enphase omvormer': ik weet niet precies wat dat is: ik dacht dat ik om micro omvormers had gevraagd, maar voor hetzelfde geldt staat hier 'een omvormer voor 17 panelen' of zo.
Heb je opgezocht wat Enphase is?

Lees Het grote Enphase topic eens door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:48
Ga voor de 3 fasen. Daar heb je in de toekomst veel aan. Dan moet de groepenkast wel aangepast worden. Dat doet de netbeheerder niet. Die sluit alleen een nieuwe slimme meter aan op een 3 fase hoofdschakelaar. Die moet er dan al wel zitten in je groepenkast.

En ga voor een nieuwe (dikke) kabel van meterkast naar zolder. Kan lastig zijn, maar er zijn vast wel mogelijkheden. Wat zit er boven de meterkast/hal. Ergens een inbouwkast of ergens een koof voor ventilatie, leidingen oid.

De zonnepanelen verkopers hebben een hekel aan veel werk om een kabel door het huis te leggen. Ze willen graag via bestaande leidingen aansluiten. Je zou kunnen overwegen om zelf die kabel neer te leggen. Ik heb zelf op die manier een mantelbuis gelegd tussen meterkast en zolder. Waren ze erg blij mee. En ik ook, want nu is de leiding superkort

[ Voor 26% gewijzigd door Gerardus1956 op 28-12-2022 09:54 ]

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Met enphase komt er wel iets meer in de meterkast
Mr Tinus in "Het grote Enphase topic"

Bij 10-13 paneeltjes in hetzelfde vlak kan je ook een 1 fase stringomvormer nemen.
Maar zonder uitleg over daksituatie/opstelling blijft het gissen

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-12-2022 10:52 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Budget optie is om ca 4000Wp aan panelen te leggen op een 3,5kW omvormer die je aansluit op een van de beschikbare groepen middels een Pv verdeler.

Geknutselde optie is om 6000Wp aan panelen te verdelen over 2 omvormers van ieder 2,5kW. Die je ieder aansluit op een eigen groep middels een PV verdeler. In je meterkast is dan een kleine aanpassing nodig om overbelasting te voorkomen.

De netste optie is om 3Fase omvormer te installeren, en met nieuwe kabel op de meterkast aan te sluiten. Meterkast en aansluiting moeten geschikt gemaakt worden voor 3 fase.

Microomvorners kan ook maar zijn een stuk duurder en dus alleen interessant als de panelen in verschillende oriëntaties liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 28-12-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Op een enkelfase aansluiting mag je maar 5kVA terugleveren. Dus als je daadwerkelijk 6.7kWp op het dak wil laten leggen moet je officieel aftoppen bij 5kVA (er is wel een berekening voor hoeveel je dan daadwerkelijk verliest) of 3-fase laten leggen. Dan mag je tot 17kVA.

3-fase aanvragen kost inderdaad een paar honderd euro, maar dat is alleen voor het gedeelte van de hoofdzekeringen en energiemeter. De groepenkast daarboven is jouw eigen verantwoordelijkheid. Als de netbeheerder langs komt moet daar tenminste een 4-polige hoofdschakelaar in zitten waar zij de boel op kunnen aansluiten.

Als je een enkelfase aansluiting behoudt moet je sowieso aanpassingen hier doen om overbelasting te voorkomen. Je hoofdaansluiting is dan doorgaans 35 of 40A, de componenten ook 40. Dus je hebt 0-5A ruimte voor PV. In de praktijk 0 dus. Hier moet een aanpassing voor gedaan worden.
Bij 3-fase heb je doorgaans 3x25A, dan heb je nog 3x15A speelruimte (ca 10kVA), dat is doorgaans voldoende.

Het zal een beetje afhankelijk zijn van de huidige situatie in de meterkast hoe veel werk het allemaal zal zijn. Een foto hier kan wel helpen als je daar advies op zoekt.

Verder de optie van een wasmachine groep met een PV verdeler kan inderdaad. Tot 16A (3600W dus). Idem voor de droger. Alleen het overbelasting verhaal voor de meterkast blijft gelden. Ook kun je hier geen 3 fase omvormer aan hangen. Maar 2 enkelfase exemplaren op 2 verschillende fasen kan wel (zodra je 3f hebt)
Pagina: 1