Toon posts:

Advies t10 naar t22 icm ltv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Guus.
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:25

Hi tweakers

Ik wil twee t10 radiatoren van 235x60 (1400w?) gaan vervangen voor een voordelige

Thermrad super 8 plateau t22 (160x50, Wattage 75/65/20 C° 2102 W) - kosten 125€

Ruimten zijn slaapkamers van 26m3 (2,8x4x2,4m) in een Jaren 30 tussenwoning met hr++ en twee uitzetramen met oud dubbelglas. Nog geen spouwmuur isolatie, meeste gevel is glas. Huidige ketel is een remeha quinta 35 uit 2007.

Een calculator zegt dat 750w moet volstaan voor deze ruimte. Das echt flink minder !

Met het oog op LTV en toekomstig verduurzamen: doe ik slim aan deze radiator ? Of kan het echt veel kleiner ? Ik vind van 235x60 naar 160x50cm al schelen, maar wellicht is dit alsnog overkill met lagere aanvoer temperatuur straks?

Mijn gedachte is: meer afgiftecapaciteit dus beter?

Beste antwoord (via Guus. op 21-12-2022 23:05)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij lagere aanvoertemperaturen gaat vermogensafgifte echt sterk achteruit. Hoeveel hangt af van hoe laag je je aanvoertemperatuur wilt doen. Als dat 50 of 45 graden is, dan is een 2000 watt (bij 75 graden) verwarming ineens misschien maar 950 of 750.

Hier kan je ermee spelen met een calculator: https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Ander merk, maar concept vergelijkbaar.

Let dus goed op wat je nodig hebt, wat je nu hebt en wat je gaat krijgen als je ineens (veel) lagere temperatuur gaat stoken...

[Voor 16% gewijzigd door JvS op 20-12-2022 22:37]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:02

JvS

Ik heb hem zelf ook

Bij lagere aanvoertemperaturen gaat vermogensafgifte echt sterk achteruit. Hoeveel hangt af van hoe laag je je aanvoertemperatuur wilt doen. Als dat 50 of 45 graden is, dan is een 2000 watt (bij 75 graden) verwarming ineens misschien maar 950 of 750.

Hier kan je ermee spelen met een calculator: https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Ander merk, maar concept vergelijkbaar.

Let dus goed op wat je nodig hebt, wat je nu hebt en wat je gaat krijgen als je ineens (veel) lagere temperatuur gaat stoken...

[Voor 16% gewijzigd door JvS op 20-12-2022 22:37]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:43
Heb je al geprobeerd om te stoken met een lagere aanvoertemperatuur met de huidige radiatoren?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:45
Meer afgiftecapaciteit kan nooit kwaad als je een thermostatische kraan gebruikt (die knijpt als kamer op temperatuur is). Als je écht naar LTV gaat (35° aanvoer ofzo) dan doen radiatoren drastisch minder (tot op het punt dat je er ventilatoren op moet zetten). Weet dat je sowizo zuiniger zal stoken met een radiator van groter vermogen (lagere retour dus hoger rendement CV).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Ga zeker niet je aanvoer verlagen met dit soort radiatoren. Verlaag het vermogen van je ketel en kijk naar een modulair thermostaat.
Met een lage aanvoer ga je last krijgen van pendelen met als gevolg een hoger verbruik, Als je een modulaire thermostaat hebt werkt dit ook niet helemaal lekker.

Zorg ervoor dat je retourtemperatuur uiteindelijk zakt. Dit hoeft niet per se door het verlagen van je aanvoer maar het verminderen van de vermogen van je ketel. Dan krijg je hetzelfde effect waarbij je ketel een op een lager pitje zal stoken. De thermostaat weet wat de aanvoertemperatuur van je ketel is en zal dan correct moduleren.

Mijn aanvoer staat op 70 graden en het vermogen op 25%(CW5) met een pompsnelheid van max 50%.
Zelfs als de thermostaat vraagt om 70 graden, gaat hij hooguit richting de 55 graden hierzo omdat de vermogen van de ketel beperkt is.
Zou ik de aanvoer verlagen, dan zou de ketel pendelen omdat hij heel snel de 50/55 graden zal bereiken. En de kamers worden minder snel warm.

Ik heb dan ook mijn gasverbruik van 1200m3 naar 400m3 gekregen voor een tussenwoning.

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 15:49
Ik heb 2 weken terug een t10 vervangen op onze zolder kamer voor een t33.
Origineel werd er met 45 graden verwarmt dmv cv en werd de kamer prima warm.
Nu gaat er 28 graden in de t33 en dan duurt het echt wel een stuk langer, ik overweeg dus zelf daarop ventilatoren te plaatsen.

• Guus.
Ter aanvulling: de app van Heimeyer (HyTools) biedt de mogelijkheid om o.a. Afgifte capaciteit, bijbehorend debiet e.d. te berekenen, en hiernaast nog een hoop meer.

Tip dus voor iemand die hiermee bezig is!

• Guus.
Aanvullend vraagje: Is het kwalijk dat ik deze t10 vervang voor de traditionele t22 radiator, en in een andere kamer een jaga strada hang? Heb hier mijn oog op laten vallen op marktplaats..

Beneden overigens ook al 2 strada convectoren hangen, dus het systeem bevat al ‘gemixte’ type radiatoren.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:44
Met het oog op de toekomst (LTV) kun je het beste meteen een paar Jaga's voor elke kamer op de kop proberen te tikken.

Er wordt nogal eens wat nieuwbouw opgeleverd met Jaga's die er direct na oplevering van de woning weer uit gesloopt worden ivm aanleg van vloerverwarming. Bij Jaga's waar in de toekomst mogelijk ventilatoren in komen, ben je het beste af met hoogte 30 of 40cm.

Ga je naar lage temperatuur verwarming, dan moet je er rekening mee houden dat een traditionele plaatradiator slechts 1/3e tot 1/4e van zijn vermogen zal afgeven.

De radiator van 2100W bij 75 graden aanvoertemperatuur levert bij een LTV systeem dus maar 500-700W en wordt dus krap aan voor gebruik met een warmtepomp. Vooral omdat je bij een warmtepomp de aanvoertemperatuur eigenlijk nooit hoger wilt hebben dan 40 graden ivm rendement.

Een grotere radiator is wat dat betreft dus altijd beter.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou dat ding gewoon maximaliseren qua afmeting en dan fatsoenlijk inregelen naar behoefte. Ik stook hier 40/35/20 met T22 radiatoren. Op de bovenverdieping is het T20 of T21 van fors formaat, dat is berekend op enkelglas zonder dakisolatie, heb die dingen op 50% vermogen geknepen en krijg het met 40 graden aanvoer dan nog steeds warm.

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-01 23:39

Badderbeest

De enige echte

Als je dit wilt ben je beter af met convectoren (eventueel met ingebouwde ventilator) dan met radiatoren.

De enige echte

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:09
Dat blijkt niet te kloppen: bij dezelfde grootte en dikte is er zeer weinig verschil in afgifte tussen radiatoren en convectoren.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

marvel27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:26:
Dat blijkt niet te kloppen: bij dezelfde grootte en dikte is er zeer weinig verschil in afgifte tussen radiatoren en convectoren.
Radiator Radson compact type 33 - 45/40/20 600x1050mm = 955W

Convector Radson iVector S2 - 45/40/20 579x935mm = 2.210W

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

https://www.purmo.com/pub...adson_tf_capaciteiten.pdf

130% meer vermogen.. vrij significant?

De enige echte

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Badderbeest schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:24:
[...]

Radiator Radson compact type 33 - 45/40/20 600x1050mm = 955W

Convector Radson iVector S2 - 45/40/20 579x935mm = 2.210W

https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

https://www.purmo.com/pub...adson_tf_capaciteiten.pdf

130% meer vermogen.. vrij significant?
zo te zien heeft die iVector een ingebouwde ventilator? zo ja: dan lijkt me dat geen eerlijk vergelijk met een radiator zonder (extra) ventilator

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
marvel27 schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:26:
Hangt van de temperatuur af waarmee je stookt. Een T22/T33 radiator is zowel radiator als convector, maar het oppervlak van de vinnen in die radiatoren is een stuk kleiner dan de vinnen van een echte convector.

Op lage temperatuur is de uitstraling van een radiator minimaal en heb je eigenlijk alleen nog het convector gedeelte. Komt bij dat een convector meestal is opgebouwd met veel minder waterinhoud waardoor die veel sneller reageert.

• Badderbeest

Badderbeest

De enige echte

Leipo schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:37:
[...]

zo te zien heeft die iVector een ingebouwde ventilator? zo ja: dan lijkt me dat geen eerlijk vergelijk met een radiator zonder (extra) ventilator
Bij (zeer) lage temperatuur werkt een convector altijd beter dan een plaatradiator. Ook als je ze beiden uitrust met een ventilator. Er bestaan ook low h2o "radiatoren" maar eigenlijk zijn dat convectoren. Ik adviseerde een convector met ventilator (omdat je anders veel grotere convectoren moet installeren) en de TS vermoedelijk niet veel groter wil dan zijn huidige HT radiatoren. En reageerde op de apert onjuiste stellingname van @marvel27.

De enige echte

• Guus.
Klopt. Weer >2m radiator is niet heel wenselijk. Zojuist een Jaga strada op de kop getikt voor de tweede kamer ter vervanging van soortgelijke t10. 160x50x11,5 type 10. Moet ik wel mee wegkomen meen ik :-)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee