Toon posts:

Advies zonnenpanelen regio Nijmegen

Pagina: 1
Acties:

• dft2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-01 19:32
Goedemorgen!

Eindelijk hier ook bezig voor zonnepanelen en de eerste offerte is (eindelijk) binnen. Mijn dak is niet super geschikt, maar er zijn wel mogelijkheden.

Graag zou ik gebruik maken van jullie adviezen (soort systeem, paneel orientatie etc..) en feedback krijgen op de uitgebrachte offertes.
Foto's
Twee-onder-één kap. Bovenste woning (noordkant) is van mij. Daken op oost en west (en noord). Hellingshoek ca. 34 graden.

Overzichtsfoto. Zie ook de (hoge) bomen aan de westkant.

Oost

West

Beschikbare (dak)ruimte
Hier wordt het wat lastiger, het past allemaal net wel (en dan kunnen er misschien wel 14 panelen op het dak), of allemaal net niet.. Hieronder een model gemaakt met SolardEdge designer van het meest gunstigste scenario met panelen van 1724mm x 1134mm (zijn er kleinere panelen die gangbaar/goed leverbaar zijn?).

Schaduw
Ja, twee grote bomen aan de westkant op circa 15m van het huis. Voor de rest natuurlijk de dakkapellen en de schoorsteen.
Jaarverbruik
3300kWh. Op dit geen concrete plannen voor een (hybride) warmtepomp, maar dat zou zo kunnen veranderen. Voor een electrische auto helaas geen eigen oprit om te laden.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
Kostenbesparing. Kortste terugverdientijd.
Wie gaat het project uitvoeren
Het bedrijf dat mij de beste offerte uitbrengt.
Bijhouden van data
Leuk, maar geen must. Kosten is belangrijkste drijfveer.
Reeds verkregen offertes
Eén offerte to zover. Na wat contact aangepast (panelen op noorden weggehaald). Panelen op dakkapel onder 11 graden op zuiden. 1.66 EUR/Wp voor Enphase systeem (envoy standard, 1 fase)...redelijk in de huidige markt?

Regio
Nijmegen

[Voor 9% gewijzigd door dft2 op 21-12-2022 10:58. Reden: Aanpassing eerste offerte]

• dft2
In aanvulling op de post hierboven een aantal concrete vragen:
  • Wat zijn de kleinste panelen welke een beetje gangbaar (leverbaar/betaalbaar) zijn?
  • Hebben panelen op Noord enige zin?
  • Panelen op de dakkapel; deze kunnen richting Zuid worden gekanteld, wat is de ideale hoek hiervoor?
  • In mijn situatie zoals hierboven geschetst (met schaduwen etc..); is een micro omvormer systeem een must of zijn er ook mogelijkheden met optimizers of zelfs een string systeem?
  • Wat is de beste plaats om een omvormer te plaatsen; dicht bij de panelen of dicht bij de meterkast? Geldt dit ook voor een Envoy?
  • Ik krijg van verschillende bedrijven feedback dat mijn dak niet geschikt zou zij voor een nuttig systeem. Ik betwijfel dit en krijg het gevoel dat ze in deze drukke tijden vooral voor 'makkelijke' installaties gaan. Wat denken jullie daarvan?
  • Is de installatie in de uitgebrachte offerte geschikt en met de juiste componenten?
Alvast hartelijk dank!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
- De meest gangbare panelen zijn 175x104 cm, kleinere panelen zijn bijna niet te krijgen. In deze afmeting heb je modellen tot 375 Wp.
- Panelen op het noorden doen uiteraard wel iets maar lost vaak niets op.
- Panelen op de dakkapel op het zuiden richten terwijl de rest oost/west ligt maakt erg weinig uit op het geheel, ik snap dat je het doet maar zinvol is het niet. Je bespaart tevens een bak geld omdat je oost/west gewoon met een string omvormer kan doen i.p.v. micro omvormers. Uiteraard is er de schaduw van de dakkapel, het is dan ook zinvoller om er geen paneel naast te leggen, enkel panelen er onder en er op. Ook dat kan gewoon in een string (wat zeg je nu???, ja dat kan gewoon, andere hellingshoek, ik weet het maar het kan gewoon). Leg op de dakkapellen aan weerskanten 2 panelen portrait, 2 oost en 2 west dus.
- Omvormer het liefst dicht bij de panelen. Envoy komt vrijwel altijd in de meterkast.
- Lulkoek, je dak is prima geschikt, enkel drukke of hele luie installateurs.
- Wat ik zeg, panelen onder dakkapel en er boven en er op. Trina 410 produceren oost/west toch nog een kleine 350 watt en met een nette string omvormer erbij heb je een eenvoudig en voordelig en bedrijfszeker systeem.

• dft2
RobertV70 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:57:
...
- Wat ik zeg, panelen onder dakkapel en er boven en er op. Trina 410 produceren oost/west toch nog een kleine 350 watt en met een nette string omvormer erbij heb je een eenvoudig en voordelig en bedrijfszeker systeem.
Bedankt voor je reactie!
Dat dit eventueel met een string systeem kan klinkt interessant! Zijn er dan aparte strings nodig voor Oost en west?
En hoe gaat het systeem om met de schaduw van de bomen op de westkant?

• RobertV70
Ja zijn aparte string nodig, een string omvormer heeft doorgaans 2 ingangen, 1 voor oost en 1 voor west

In de zomer en winter zul je nauwelijks last hebben van de schaduw, zomer in ieder geval niet, in de winter wordt het vaak alweer donker voordat de schaduw van die twee bomen de panelen raken. en anders zul je enige last hebben van schaduw, maar ook dan zal het weinig impact hebben op de productie aangezien die maar kort is in de winterse maanden.

[Voor 3% gewijzigd door RobertV70 op 22-12-2022 11:33]

• dft2
RobertV70 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 11:32:
Ja zijn aparte string nodig, een string omvormer heeft doorgaans 2 ingangen, 1 voor oost en 1 voor west

In de zomer en winter zul je nauwelijks last hebben van de schaduw, zomer in ieder geval niet, in de winter wordt het vaak alweer donker voordat de schaduw van die twee bomen de panelen raken. en anders zul je enige last hebben van schaduw, maar ook dan zal het weinig impact hebben op de productie aangezien die maar kort is in de winterse maanden.
Klinkt erg goed, maar door andere topics op dit forum wordt ik eerlijk gezegd wel aan het twijfelen gebracht,
In dit topic bijvoorbeeld worden er wel weer micro omvormers of optimizers aangeraden doordat er bomen staan. Ook wordt er daar gesproken over te korte strings bij een beperkt aantal panelen. Ik ben benieuwd waarom mijn situatie daar anders in is?

• RobertV70
Je kan eens aan Ronald vragen wat hij ervan vind, naar mijn mening is dit goed te doen. Ik ben installateur en maak dagelijks tientallen legplannen en schaduw berekeningen, dus weet enigszins wat ik zeg. Ronald zwerft dagelijks rond op dit forum en is zeer deskundig naar mijn beleving, zijn avatar is herkenbaar, jongen met biertje in z'n hand. Hij kan vast ook wel een licht laten schijnen over deze kwestie. Stuur hem even een PM dan reageert hij vast wel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
@RobertV70 Wijnglas :9B

Het is niet de boom waar ik me zorgen om maak. Echt niet.

Ik zou de panelen op de dakkapellen niet zonder meer aan de strings van 5 hangen. Ze hebben door het jaar en door de dag een andere opbrengst curve - ook oost en west gericht. Nu is het amper erg als de strings van 5 dat ene paneel wat beperken (met name in de volle zomer), maar andersom is minder leuk - wat ook zou gebeuren. maakt het bar lastig voor de omvormer - of beperking accepteren, of het hele paneel op dakkapel in bypass ondanks volle zon er op.

Ik ben dus niet overtuigt van de oplossing met string omvormer...
Maar dat zou 100% zeker (financieel) rendabeler dan de te dure Enphase offerte... waar wederom wee-tee-ef 410W panelen op een 295VA omvormer aangeboden worden...

SolarEdge alleen na rapport van nauwkeurige simulatie in SolarEdge designer, is op zijn best marginaal.

APSystems micro omvormers zijn voordeliger dan Enphase en beter geschikt voor moderne panelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• dft2
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 19:44:
@RobertV70 Wijnglas :9B

Het is niet de boom waar ik me zorgen om maak. Echt niet.

Ik zou de panelen op de dakkapellen niet zonder meer aan de strings van 5 hangen. Ze hebben door het jaar en door de dag een andere opbrengst curve - ook oost en west gericht. Nu is het amper erg als de strings van 5 dat ene paneel wat beperken (met name in de volle zomer), maar andersom is minder leuk - wat ook zou gebeuren. maakt het bar lastig voor de omvormer - of beperking accepteren, of het hele paneel op dakkapel in bypass ondanks volle zon er op.

Ik ben dus niet overtuigt van de oplossing met string omvormer...
Maar dat zou 100% zeker (financieel) rendabeler dan de te dure Enphase offerte... waar wederom wee-tee-ef 410W panelen op een 295VA omvormer aangeboden worden...

SolarEdge alleen na rapport van nauwkeurige simulatie in SolarEdge designer, is op zijn best marginaal.

APSystems micro omvormers zijn voordeliger dan Enphase en beter geschikt voor moderne panelen.
Bedankt voor je reactie!
Ik begrijp dat jij wel aanbeveelt voor een micro of optimizer systeem te gaan, mits voordeliger?

Mbt de omvormer, zou dit dan eigenlijk de iQ7A moeten zijn? In het grote Enphase topic staat dat dit eigenlijk de meerprijs niet waard is...

Heeft het eigenlijk überhaupt zin om dure panelen >295 Wp (of >366Wp voor de iQ7A) te gebruiken binnen een Enphase systeem?

[Voor 4% gewijzigd door dft2 op 22-12-2022 20:41]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22
Jawel hoor, het heeft zin... het verlies is een procent of 2... maar ik vind het nogal zot dat je met het duurste systeem op de markt zo'n compromis moet nemen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• dft2
Ronald schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:51:
Jawel hoor, het heeft zin... het verlies is een procent of 2... maar ik vind het nogal zot dat je met het duurste systeem op de markt zo'n compromis moet nemen.
Dat ben ik met je eens!
Ik zal me ook eens op de APS omvormers orienteren, hoewel daar binnen aanbod in lijkt te zijn.

In ieder geval bedankt voor alle adviezen! Het is duidelijk dat er in deze situatie niet echt een perfect (unanieme) oplossing is, maar ik ben wel weer een stuk verder.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee