Toon posts:

Zonnepanelen omg Breda, beste oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:16
Hierbij mijn hulpvraag voor zonnepanelen. In het verleden al eens at random offertes opgevraagd, maar dan krijg je ook reacties waar je niets mee kan (ze hebben het druk, kreeg voorbeeld offerte (niet toegesplitst op mijn situatie) of de vraag om over +/- 6 weken langs te komen. Wil eigenlijk vooral weten wat de beste oplossing is. Dit ivm hoge bomen direct achter mijn perceel op het zuiden. Op die manier kan ik vervolgens gericht offertes opvragen.

Alle hulp is welkom, mocht er nog meer info nodig zijn hoor ik het graag!
Foto's
Hoogte plat dak + hoogte bomen.
De kruisen zijn intussen verwijderde bomen:

Foto meer richting zomer (datum onbekend):

Oppervlakte dak (exc. carpoort, welke even hoog is):
Beschikbare (dak)ruimte
170 m²+ (incl garage/carport)
een 3 tal lage pijpjes +2 lichtkoepels op het dak waar goed om heen te werken is. (foto zijn het er nog meer)
Schaduw
Zoals op foto ook te zien: grote bomenrij op het zuiden.
Hierdoor de gedacht dat wellicht micro omvormers de weg is om in te slaan?
Jaarverbruik
Elektrisch (inclusief boiler al het warm water+koken):
1880 kWh Normaal
1354 kWh Dal
Gas (enkel verwarming (40kW brink hete lucht verwarming)):
1288 m³ --> 1288 (m³) * 10,2 (kW) / 2,8 (COP) = 4.692 kWh E (denk ik)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3*25
Budget en doel
max 10K, maar 5K mag ook :)
Doel: Zelf energie opwekken voor mijn vaste contract in juni 2024 verloopt.
Op termijn hete lucht verwarming vervangen voor airco's / kanaal airco (van het gas af).
Wie gaat het project uitvoeren
Collega die dit er bij doet, of een goede installateur, of eventueel zelf, gezien het plat dak is.
Bijhouden van data
Ben ik niet heel geïnteresseerd in. Wil kunnen zien dat ze het doen of niet.
Reeds verkregen offertes
geen, wil eerst weten wat handig is qua opstelling (gewoon zuid, of oost-west ivm bomen?) en qua soort installatie (denk micro omvormers, maar wellicht optimizers (wordt dat überhaupt nog gebruikt?) of andere oplossing).
Hiermee dan gericht offertes aanvragen.
Regio
Breda

[Voor 6% gewijzigd door Cyriel85 op 22-12-2022 10:09]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Alle reacties

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-01 21:32
Gezien de bomen en de grote mate van schaduw is een parallel oplossing minder interessant. Een optimizer (ja ze bestaan gelukkig nog) of micro omvormer zou weinig toevoegen, schaduw is schaduw. Als een deel van de panelen gedurende een deel van de dag volledig in de schaduw zou liggen dan zou een parallel systeem wel enige functie hebben maar in dit geval zou ik twee strings maken. 1 string nabij de bomen en een string vor de panelen verder van de bomen af. Even voor je beeldvorming, micro omvormer kosten op basis van 16 panelen +/- 3000 euro extra t.o.v. een eenvoudige string omvormer.

Wat leggen betreft maakt zuid of oost/west weinig uit voor de schaduw, wel voor de saldering. Die gaat er af en dan is de keuze of je een accu wenst op termijn (dan zuid aanhouden) of niet (dan liever oost/west).

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:52

Aight!

'A toy robot...'

Heb je toevallig ook een offerte gevraagd via solarsterk? Een partij uit Breda. Henk (eigenaar) kwam langs om te kijken wat de beste oplossing was en krijg een duidelijke offerte .

Ik heb die bij ons panelen laten leggen, goed geholpen en goed advies voor een prima prijs. Heb ook offertes gekregen van een hoop verschillende partijen, maar toch liever voor iets lokaals gekozen.

• Cyriel85
Aight! schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:03:
Heb je toevallig ook een offerte gevraagd via solarsterk? Een partij uit Breda. Henk (eigenaar) kwam langs om te kijken wat de beste oplossing was en krijg een duidelijke offerte .

Ik heb die bij ons panelen laten leggen, goed geholpen en goed advies voor een prima prijs. Heb ook offertes gekregen van een hoop verschillende partijen, maar toch liever voor iets lokaals gekozen.
Die melden eind maart dat ze half mei langs konden komen. Had toen geen zin in lange termijn acties, dus op de lange baan geschoven.

Kan die wel nog een keer vragen inderdaad.

Verder toen ecotek Solar, coro en Saman groep aangeschreven.

• Cyriel85
RobertV70 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:24:
Gezien de bomen en de grote mate van schaduw is een parallel oplossing minder interessant. Een optimizer (ja ze bestaan gelukkig nog) of micro omvormer zou weinig toevoegen, schaduw is schaduw. Als een deel van de panelen gedurende een deel van de dag volledig in de schaduw zou liggen dan zou een parallel systeem wel enige functie hebben maar in dit geval zou ik twee strings maken. 1 string nabij de bomen en een string vor de panelen verder van de bomen af. Even voor je beeldvorming, micro omvormer kosten op basis van 16 panelen +/- 3000 euro extra t.o.v. een eenvoudige string omvormer.

Wat leggen betreft maakt zuid of oost/west weinig uit voor de schaduw, wel voor de saldering. Die gaat er af en dan is de keuze of je een accu wenst op termijn (dan zuid aanhouden) of niet (dan liever oost/west).
Zou dan het voordeel zijn 1 string per afstand tov bomen te leggen en dan beter €3000 meer aan panelen te leggen dan de micro omvormers?
En optimizers bieden ook geen voordeel?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Cyriel85 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:29:
Zou dan het voordeel zijn 1 string per afstand tov bomen te leggen en dan beter €3000 meer aan panelen te leggen dan de micro omvormers?
En optimizers bieden ook geen voordeel?
Als je de plek hebt, meer panelen is vrijwel zonder uitzondering financieel gunstiger dan optimizers of micro's (wellicht enkele grensgevallen waar je naar echt grote omvormers of zwaardere aansluitingen zou moeten switchen daargelaten).

Een optimizer maakt geen zon van schaduw.

Als je een string-omvormer koopt die goed met schaduw omgaat, bv. SMA maar volgens mij hebben de meesten het trucje aardig afgekeken inmiddels, bypassen de panelen sowieso zelf al de delen die in de schaduw liggen (bypass diodes) en dus echt niks doen, en doet het zoeken naar de beste spanning/stroom-verhouding van de omvormer de rest (MPTT tracking). Of 2 strings beter is, hangt er van af aan hoeveel panelen totaal je denkt. Zo'n 7 kWp zou moeten kunnen voor 10k ex BTW. Da's misschien 16 a 18 panelen. Dat klinkt i.h.a. meer als 1 dan als 2 strings (strings worden anders te kort, zeker met schaduw in het spel).

Je kunt ook zonder problemen 7 kWp op een 5 kW omvormer duwen, dan zou 1 fase nog net mogen. Is wellicht goedkoper. Met veel schaduw haal je die 7 kW namelijk toch al niet vaak. Anders een 3-fase omvormer.

• Wilke
Ik kijk nu pas goed naar de foto's, met het oog op afbouwen salderen en hoge bomen op Zuid, dit schreeuwt toch om oost-west dakjes maken? Dan zal het wel in 2 strings moeten, of toch met SolarEdge/micro's. Met oost-west kun je ook makkelijk meer panelen leggen dan het vermogen van de omvormer (overdimensioneren), dus 7 kWp op een 5 kW omvormer kan nog steeds prima.

Qua kosten, doe eens een gooi: 18x 400W paneel van gangbare Chinese merken a €225 = €4000, SMA 5 kW is €1500 (andere merken zullen goedkoper zijn), bevestigings-spul €1000 ofzo, zit je rond €6500, incl BTW - maar nog zonder arbeid. Als de situatie niet heel spannend is orde €1-2k afhankelijk van hoe hard ze niet om werk verlegen zitten. Beetje marge en garantie en klein spul nog erbij, vooruit. Maar dan heb je wel de orde.

Bovenstaande met prijzen van solar-bouwmarkt.

Moet je voor €8-9k dus een eind kunnen komen (en krijg je de BTW nog terug).

Let wel, als je offertes gaat vragen met Enphase of SolarEdge ga je die prijzen ook bij de webshops niet redden. Maar vind eens een toko die niet meteen naar de optimizers springt bij het zien van een boom, dan ben ik benieuwd wat voor voorstel/offerte je dan krijgt.

[Voor 7% gewijzigd door Wilke op 21-12-2022 23:15]

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:11
Wilke schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:45:
[...]
Als je een string-omvormer koopt die goed met schaduw omgaat, bv. SMA maar volgens mij hebben de meesten het trucje aardig afgekeken inmiddels, bypassen de panelen sowieso zelf al de delen die in de schaduw liggen (bypass diodes) en dus echt niks doen, en doet het zoeken naar de beste spanning/stroom-verhouding van de omvormer de rest (MPTT tracking).
Daar zitten wel haken en ogen aan. Zo moeten er voldoende panelen vol in de zon liggen om de minimale mppt spanning te halen.
Daarnaast vraag ik mij af of bypass diodes wel goed werken bij een heel lichte difuse schaduw van bomen.
Als ik de luchtfoto in de TS zie, lijkt de schaduwval op het dak, door het jaar heen continu te veranderen en is dit naar mijn mening toch echt wel duidelijk beter geschikt voor solaredge of micro's.

• Wilke
wappiewappie schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:44:
[...]

Daar zitten wel haken en ogen aan. Zo moeten er voldoende panelen vol in de zon liggen om de minimale mppt spanning te halen.
Daarnaast vraag ik mij af of bypass diodes wel goed werken bij een heel lichte difuse schaduw van bomen.
Als ik de luchtfoto in de TS zie, lijkt de schaduwval op het dak, door het jaar heen continu te veranderen en is dit naar mijn mening toch echt wel duidelijk beter geschikt voor solaredge of micro's.
Zou kunnen dat je gelijk hebt. Het is vanaf deze ene luchtfoto ook lastig inschatten hoeveel last je met oost/west hebt van zachte schaduwen. De bomen op west zijn dus blijkbaar gekapt.

Met 18 panelen haal je de minimale spanning meestal toch wel, lijkt me. Maar, verdeeld over 2 strings oost/west, is het idd sneller krap.

[Voor 8% gewijzigd door Wilke op 21-12-2022 23:59]

• Cyriel85
@Wilke @wappiewappie @RobertV70 Foto toegevoegd van meer zomer achtige dag in TopicStart.
Helaas geen idee welke maand er bij de luchtfoto's hoort. Helpt dit?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:53
Dit is wat mij betreft echt een situatie waar je een uitgebreide tekening moet gebruiken bij het maken van een opbrengst simulatie.

Solaredge designer is hier vrij goed in. Geeft ook enigszins inzicht in het effect van de schaduw en deels hoeveel per op paneel tracking (Micro of optimizer) wat helpt.

Aangezien @Cyriel85 overweegt zelf uit te voeren al dan niet met hulp, is het zelf begrijpen en simuleren wel belangrijk.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee