Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DiJerno
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 31-03 06:26
Tijdens de afgelopen koudeprik ben ik aan het meten geslagen wat het verbruik van mijn warmtepomp betreft.

Het viel me op dat ik een ongelooflijk laag rendement heb tijdens deze koude nachten.
Tijdens de koude nachten van -9 a -10 zit ik op een verbuik van 39kwh per dag.
Hij maakt hierbij 70kwh aan warmte. Dat is een COP van 1.79.

Het is een Daikin Altherma warmtepomp van 2016. Maximaal vermogen is 8kw.
Mijn buitenunit staat op het plat dak richting het noorden. De inlaat staat oost en de uitblaas staat west.

Mijn stooklijn zit op 36 graden bij -10 en op 28 graden bij 10 graden buiten.
In huis staat de thermostaat altijd op 20 graden en dat haalt hij met gemak. Er is nooit een grote temperatuurschommeling. Tenzij de zon binnen schijnt uiteraard.

Mijn woning is doorgedreven geïsoleerd.
- muren 16.5cm PUR in 2 lagen.
- 16cm vloerisolatie.
- 36cm dakisolatie.
- overal tripel glas U0.6.

OPP woning
- benenden 100m²
- 1ste verdiep 100m²
- 2de verdiep 60m² (hier staat de warmtepomp)

Ieder verdiep heeft een deur zodat de warmte beter per verdiep blijft behouden.

Wat is jullie ervaring met deze koude temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 12:21

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Is het mogelijk om de afgifte te vergroten en de temperatuur van de stooklijn te verlagen?

Maar ja, een warmtepomp haalt de warmte energie uit de buitenlucht en verplaatst deze naar binnen.
Als de buitenlucht kouder wordt, is dat minder efficiënt.

Daarnaast moet die ook om de zoveel tijd een anti-freeze doen?

Dus, je kunt proberen overdag 'extra' te stoken, om een thermische buffer op te bouwen.

Of de binnentemperatuur verlagen, je verliest dan minder snel warmte (omdat het verschil met buiten lager is), en je hoef minder warm te verhitten (dat is ook exponentieel winst).

Met een COP van 2, kun je in het komende jaar beter gas verstoken, omdat je qua elektra en gas dan beide onder het plafond blijft.

---

Wat betreft mijn eigen ervaring; ik heb werkelijk geen idee hoeveel de warmtepomp opwekt en niet echt een idee wat die verbruikt.

Kun jij dat in jou warmtepomp inzien; of zijn dit theoretische nummers?

[ Voor 12% gewijzigd door Accretion op 18-12-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:27
Zoek maar eens op in je grafieken, dan weet je of die volgens spec draait.
Mijn Viessmann zou rond die temperaturen 2 tot 2,2 moeten halen.
En als mijn metingen kloppen draait die net niet op spec.

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 18-12-2022 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
Stooklijn nog meer verlagen is moeilijk. Wanneer het buiten -5 is zal hij al naar 32 graden gaan.
Er is nu een 110m² vloerverwarming. In de badkamer is in de douche wandverwarming.
Echt warm worden doen die niet.

De cijfers die ik opnoem zijn opgenomen iedere dag op hetzelfde tijdstip rechtstreeks van de warmtepomp.
Er zit ook wel SWW bij van 45 graden. Zeker bij de huidige temperaturen buiten is dit niet schitterend op rendement. Maar de warmtepomp laat niet toe om de dagelijkse verbruiken apart uit te lezen.
Wanneer december afgelopen is kan ik dit wel uitlezen als verwarming en SWW apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:00
hier minder goed geïsoleerd huis, bouwjaar 1965 hoekwoning.
Spouw is max 7cm is ooit met steenwol vlokken geïsoleerd maar of dat overal nog goed zit twijfel ik wel aan.
maar afgelopen 3 dagen gemiddeld genomen 25KWh per dag en de thermostaat op 22 maar losse sensoren geven werkelijk 20c aan. De losse sensoren vertrouw ik daarin meer dan de sensor van de kamer thermostaat.

bg, 1ev& zolder elk 45m²
13cm glaswol dak isolatie,
triple beglazing u0.7 (totaal 21m²)
vloerisolatie Rd 4.5 dacht ik.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaasOmelet
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17-03 22:25
DiJerno schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:52:

Hoe bereken jij de warmte-afgifte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

DiJerno schreef op zondag 18 december 2022 @ 07:52:
Tijdens de afgelopen koudeprik ben ik aan het meten geslagen wat het verbruik van mijn warmtepomp betreft.

Het viel me op dat ik een ongelooflijk laag rendement heb tijdens deze koude nachten.

Het is een Daikin Altherma warmtepomp van 2016. Maximaal vermogen is 8kw.
Mijn buitenunit staat op het plat dak richting het noorden. De inlaat staat oost en de uitblaas staat west.

Mijn stooklijn zit op 36 graden bij -10 en op 28 graden bij 10 graden buiten.
In huis staat de thermostaat altijd op 20 graden en dat haalt hij met gemak. Er is nooit een grote temperatuurschommeling. Tenzij de zon binnen schijnt uiteraard.

Mijn woning is doorgedreven geïsoleerd.
- muren 16.5cm PUR in 2 lagen.
- 16cm vloerisolatie.
- 36cm dakisolatie.
- overal tripel glas U0.6.

OPP woning
- benenden 100m²
- 1ste verdiep 100m²
- 2de verdiep 60m² (hier staat de warmtepomp)

Ieder verdiep heeft een deur zodat de warmte beter per verdiep blijft behouden.

Wat is jullie ervaring met deze koude temperaturen?
Vriend van mij gloednieuw huis van vorig jaar, maar verder ongeveer gelijke grootte - goed qua isolatie. Ook gasloos en L/W vloerverwarming, l/w boiler.

Die zat afgelopen week op dagen met 75kWh verbruik. Het was voor hem en voor mij het moment dat zeker werd dat offgrid voorlopig écht niet aan de orde is met opbrengst van zo'n 5kWh per dag.

Dus het idee dat er iets niet goed gaat, dat delen velen met je. Maar het lijkt simpelweg realiteit dat bij dit soort dagen de efficientie keiharde klappen krijgt terwijl warmteverlies net zo hard toeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:38
Zie ook Daikin Altherma warmtepomp ervaringen waar heel veel ervaringen gedeeld worden.

In jouw geval gok ik dat de BUH mee heeft gedraaid. Veelvuldig besproken onderwerp laatste dagen binnen het Altherma ervaringen topic. En je zou kunnen proberen deze instelling aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Het is jammer dat er zo hard word ingezet op L/W systemen. Met een geothermische variant kan het met overschot voor de helft van dat verbruik, in een alleen staande woning. Plus, dan heb je nog eens passieve koeling in de zomer. Ja het kost een stuk meer, maar dan heb je geen kopzorgen meer.

Het zijn vooral die defrosts die dramatische situaties qua cijfers generen. Wat ik volledig verkeerd vind is hoe er word omgegaan met COP en of SCOP. COP is gewoon de max efficiëntie van het toestel. En SCOP is de average over twee jaar. Maar inderdaad net wanneer er geen zon is, betaal je wel dik voor die twee winters. En dat word bitter weinig mee gegeven met het SCOP getal. Zeker wanneer we naar dynamische tarieven gaan.

Ik vind het trouwens sowieso verkeerd als er te laag word gegaan met de stooklijn, waardoor er geen thermische buffer meer is. Een warmtepomp die bijna 24u draait heeft nu eenmaal elektrische(mechanische weerstand/inertie/thermische verliezen) verliezen op een aantal componenten.

Hetzelfde telt voor het laden van een EV. Een EV laden houd niet enkel het te laden vermogen in. Maar ook de stroom die nodig is om de BMS, inverter en koeling zijn werk te laden toen. Thermal management is daar een grote van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:53

martijn v o

Certified by Enphase.

Mooi he, zoveel mensen zoveel meningen. Wat dat betreft zijn we net allemaal voetbalcoaches.
Ik ben uiteraard ook zo'n coach en het niet met je eens.
In onze situatie:
Geothermisch is niet de helft van het verbruik maar een factor 0,8, en de kosten ter vergelijking van W/W en L/W waren niet een klein beetje meer bij ons maar een factor 4.
En ik heb een SCOP (dat is seizoens COP van 12 maanden) van boven de 5 en voor de koeling (niet passief maar wel zuinig) hebben wij dit jaar 200 kWh verbruikt.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domotek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23-03 19:49
Het is het laatste wat ik hier over zeg, want dat help de topic starter voor geen meter.

Maar mijn huidige COP voor deze maand is 4,5. Dat is wel degelijk meer dan de helft in deze donkere periode, wanneer je geen PV hebt. Ja, een L/W WP haalt ook 4 in de tussenseizoenen, maar dan is er PV.

Het is een vraagstuk die mijn enorm veel bezig houd. Ik heb zelf een elektrotechnisch bedrijf, en de vragen omtrent het energievraagstuk zijn niet meer bij te houden. En dit hier, hoort er zeker ook bij.

Een juiste keuze maken is enorm moeilijk momenteel, en ik geef mijn mening met de hoop tot een goede keuze te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@martijn v o Het voordeel van het hebben van een coach is dat je ze kunt ontslaan..... :Y

November 2022 stond heel hoog, heel dik binnen de top 10 qua gemiddelde temperatuur sinds 1901....
Bron: https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2022/november
Weergegevens vanaf 1901

En regeren is vooruit zien, dus coaches die geen rekening houden met de grilligheid van een (deel) vrij koude december mogen dus vertrekken...... *O*
Sterkte met de verlies factor.... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiJerno
Alvast bedankt voor al de reacties. Ik ben blij dat het een gekende zaak is.
Nu heb ik gisteren nog iets ontdekt. Het blijkt dat in de cijfers die ik heb gegeven, ook het sww in zit. Nu, dat is geen ramp, maar dat water is wel 45 graden.

Nu heb ik ontdekt dat je via een ander menu in de warmtepomp de cijfers apart kan opvragen.
Ik neem vanaf nu andere cijfers op maar de dagen waar ik onder een rendement van 200% zit, haal ik al zeker een 220%. Dat is al zeker positief.

Verder is het inderdaad jammer dat een L/W systeem keihard inzakt. Gelukkig valt het zeer weinig voor. Een warmtepomp met diepteboringen was in 2015 zowat onbetaalbaar. We hebben het geluk dat we op zonnige dagen een 10kwh per dag opwekken. ( kan het dubbele zijn maar er staan bomen van een pastorij welke schaduw creëren tot 14:00u. Vandaar dat ik een optimizer systeem heb op mijn installatie.)

[ Voor 2% gewijzigd door DiJerno op 19-12-2022 10:45 . Reden: TYPO ]

Pagina: 1