Toon posts:

Welke NAS heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Akhtarm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 19:31
Ik zoek een?
NAS (opslag)

1: Ik wil graag jullie advies m.b.t. het aanschaffen van een NAS systeem. Ik wil graag dat al mijn data op mijn iMac en iPhones die het gezin gebruikt automatisch wordt en telkens wordt opgeslagen (automatische back-up)

2: Ik wil graag als ik uit huis ben ergens in een hotel ofzo en moet ff bij mijn documenten (words/powerpoints etc..) zijn dat ik dan kan inloggen op mijn NAS via mijn laptop en zo de documenten kan bewerken en weer opslaan op mijn NAS.

3: Wat ik ook heel belangrijk vindt en hopelijk dat het kan met een NAS.
Ik heb wat foto's en videos die wil ik enkel laten zien aan wat collega's zonder dat ze in mijn NAS inloggen . Dus dat ze die foto's of videos niet kunnen downloaden ofzo, maar enkel kunnen zien soort van streaming voor foto's en videos.
Dus ik dacht : Als ik de foto's of video heb die sla ik op in mijn NAS in een bepaalde map. En daar maak ik een link van waar ze naar toe kunnen gaan en kunnen inloggen om te kunnen zien.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

rond 500, Mag ook meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik hoop voor een synology, maar andere merken is ook geen probleem.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik heb thuis een iMac en iPhones. En de gezin hebben ook iPhones. NAS wordt thuis geplaatst en meer privé gebruik.

Alle reacties

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:04
Een foto/video kun je bijna altijd apart opslaan, soms heb je er wel speciale software voor nodig maar zo moeilijk is dat nu ook weer niet.

De meeste nas software heeft wel iets van een media streamer/center dat je kan installeren en zo kan je dan je video's/foto laten zien.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
de gegevens die je aanlevert zijn nog summier

- Om hoeveel data gaat het?
- aan wat voor (redundante)opslag denk je dan (JBOD, Raid1,5, etc)
- hoeveel disks,
- hoe ga je de nas in je backup strategie opnemen.

voor €500 kom je niet veel verder dan een 2-bay met 2x4T disks

• Akhtarm
peter-rm schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:33:
de gegevens die je aanlevert zijn nog summier

- Om hoeveel data gaat het?
- aan wat voor (redundante)opslag denk je dan (JBOD, Raid1,5, etc)
- hoeveel disks,

voor €500 kom je niet veel verder dan een 2-bay met 2x4T disks
Thanks.

Data:

Denk dat minimaal 2tb wel voldoende is.

Disk: Minimaal 2

Raid 5 en 6 lijkt me wel veilig. JBOD kan ook wel.

Dit begrijp ik niet.

Budget kan ook hoger, wil een goeie waarmee ik in 1 keer klaar ben.

Groet.

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
@Akhtarm Je geeft nu 2T aan, maar wat voorzie je aan groei van de data. Als je de NAS wilt gebruiken voor de opslag van TimeMachine voor de iMac, groeit dat bij een 500G ssd al snel naar een omvang van meer dan 1T,

bij een 2-bay NAS kun je de disks alleen JBOD (=losse disks als een geheel) of raid1(=mirror) inrichten. Bij JBOD of raid0 striping, ben je data kwijt als een disk crasht, bij raid1 ben je door de mirroring beschermt tegen de crash van een(1) disk. reken er wel mee dat bij de restore van de raid1 de gegevens een tijdje niet toegankelijk zijn. De bescherming van raid1 kost je de helft van de disk capaciteit.

- Voor raid5 en raid6 zijn minimaal 4-bay en grotere NAS-modellen vereist. Raid5 kost je bij N disks een (1) disk voor parity. je houdt de capaciteit van N-1 disks over. Bij een restore van raid5 zijn de gegevens wel te benaderen.

-Ik neem aan dat er (regelmatig) een back-up van de data gemaakt wordt. Ook de data op de nas moet je in een back-up opnemen. (of de nas een onderdeel van je back-up keten maken). Zie hiervoor het back-up topic op het forum. een raid inrichting van de NAS is geen back-up (als de nas in het ongerede raakt ben je in dat geval toch nog alles kwijt)
back-up topic Thematopic: Backups

- je wilt een goede nas. hiervoor is nodig dat je de eisen, groeipad (en risico's) scherp voor ogen hebt om te kunnen beoordelen wat voor jou goed (of minder goed) is.

Begin eens met wat te orienteren en in te lezen in het onderwerp. https://nascompares.com/ geeft veel info, lees hierbij ook eens wat reviews door om te kijken waarop de experts de verschillende NASsen beoordelen en goed vinden. Een NAS is meer dan alleen simpele file server voor opslag.

succes met het verdere traject

• moonlander
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-01 11:45
Akhtarm schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 19:17:
[...]
Budget kan ook hoger, wil een goeie waarmee ik in 1 keer klaar ben.
Hoeveel jaar denk je dat je er klaar mee bent?

• Akhtarm
moonlander schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:44:
[...]

Hoeveel jaar denk je dat je er klaar mee bent?
5/10 jaar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee