MJV schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 20:54:
[...]
Ik snap
de marketingafdeling van Ziggo wel dat ze het glasvezel-kabelnetwerk noemen. De gemiddelde snelle lezer/leek leest glasvezelkabel en gaat er vanuit dat het volledig glas is. De kritische koper kun je daarna wijzen op de kleine lettertjes over die wijkcentrale, en "ja er staat niet voor niets glasvezel-kabel". HFC/hybride glasvezelcoaxnetwerk zijn voor velen natuurlijk lastige termen.
Hier in de wijk wordt ook glasvezel aangelegd, de marketing vanuit Delta was ook werkelijk ver weg van realisme. Stabiliteit, oneindig veel gebruikers, enz. Tot e met een filmpje aan toe waar de beheerder van het buurtcentrum verklaarde dat er nu vaak problemen waren als er meerdere gebruikers de Wi-Fi gebruikten. "Allemaal verleden tijd met glasvezel." Nergens op gebaseerd, met een Ziggo 250/25 en een goed Wi-Fi-netwerk kun je natuurlijk prima browsen in een buurtcentrum. Met een brakke Wi-Fi router en een 1000/1000 glasvlezel is het natuurlijk nog steeds waardeloos.
Al met al verkoopt de term glasvezel, en ik denk dat
Ziggo zich ook langzamerhand wel zorgen begint te maken over teruglopend marktaandeel t.g.v. opkomst glasvezel; waarbij de factor prijs misschien nog wel het vaakst doorglaggevend is voor de consument.
Dat dus. Glasvezel wordt heilig verklaard maar dat is het natuurlijk niet perse. Bij mijn ouders wordt het nu ook aangelegd maar ik heb ze geadviseerd om bij Ziggo te blijven. Ze hebben de hogere upload en lagere latency niet nodig maar ze zijn wel fervente (ouderwets lineaire) TV kijkers.. Ze hebben ook een box waarbij de reclame door te spoelen is bij opnames...
Op prijs is het zeker concurrerend en als je het TV component niet of nauwelijks nodig hebt is glas best en goeie keuze.. Maar om dat nou zo te framen dat het allemaal veel stabieler is.. Tja.. Bij mij en mijn ouders ligt Ziggo er eigenlijk nooit uit...
Zelf twijfel ik ook nog. Ik zou wel afkunnen met een 30 euro glas abbootje + NLziet.. Maar mijn vriendin kijkt nog veel lineaire TV en dat gaat beter met de Humax 5200C dan via de/een app... Bij eerstgenoemde kun je ook de reclames doorspoelen.. Wat ze vaak doet is ofwel op pauze drukken als de aflevering begint of ze neemt het op..
Als Ziggo een abbo zou aanbieden met +- 150/50 Internet + TV start voor +-50 euro ga ik never nooit niet de overstap maken.. Of glas moet nog goedkoper worden..
Al met al is de concurrentie alleen maar goed wat mij betreft. Ik hoop in ieder geval dat de prijzen daardoor stabiliseren.. Want de constante prijsstijgingen van Ziggo zijn me dan wel een doorn in het oog. Eigenlijk vind ik 50 euro wel een prima prijs voor internet+(fatsoenlijke)tv.
TL/DR
Bij internet-only; Glas wint.
Bij internet+tv; Ziggo wint.
[
Voor 8% gewijzigd door
FreakNL op 19-12-2022 12:38
]