Wat te doen qua isolatie rondom deze schoorsteen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-05 12:54
Hi, mijn dak is recentelijk geïsoleerd. Nou weet ik alleen nog niet goed wat ik aan wil met deze schoorsteen.

Situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jLG2rb7CZb9cTU22UbsEoeG-uvE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x3xgj3OCjrDIDu9TTmIxOpYv.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ojtGTYoR2sG_oxE9g-zT-UsTA8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVW2p9vojv46ybZnmPMK1iKF.jpg?f=user_large

- ik voel (droge) (steen)wol op plek A (zal de spouwmuur zijn met isolatie vanuit de bouw, heeft niks het met zojuist geïsoleerde dak te maken)

- B de binnenkant van de buizen is dicht, afgedopt met lood van buitenaf. Er hangen echter wel condensdruppels aan helemaal bovenaan de buis, wat m.i. zal komen van de warme lucht vanuit de woning

- C - ik voel tocht (bij winderig weer) op de plek tussen de buis en de stenen. M.i. kan dit komen door ofwel een gaatje in de schoorsteen (zie foto hieronder) of van onder de pannen vandaan.

- er ligt soms wat vocht op de grond van de zolder recht onder de schoorsteen. Het lukt me helaas niet om met zekerheid te stellen of dit vanaf B of C of dat gaatje komt. Dat laatste lijkt me overigens sterk want de regen staat niet echt op die kant. A ook niet, want dan zou steenwol en/of houten balk nat zijn, wat niet het geval is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RuDmYYNJMNuhkEZHjyBDupbWZJc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5MjxiifMXxWRl4Jok9Jf8e9n.jpg?f=user_large

Hoe zouden jullie adviseren dat ik te werk ga? Indien relevant: ik heb nog glaswol en klimaatfolie in huis.

Oorzaak vinden van het vocht lijkt me prio 1, maar hoe? Eerst de condensvorming aan de binnenkant van de buis tegengaan om dat als oorzaak uit te sluiten? Ik wil uiteraard geen vocht opsluiten.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Ik zou die op korte termijn volduwen met een restje glaswol in B; en afkitten aan C (om de tocht weg te krijgen).
En dan op langere termijn beslissen om ofwel de schouw in gebruik te nemen (en dus in orde te (laten) zetten); of de schouw meteen helemaal te (laten) verwijderen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Als die kanalen niet meer worden gebruikt, dan een kastje er om heen timmeren, inclusief de stalen steun en volstoppen met glaswol.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
De kanalen worden momenteel niet gebruikt, maar ik kan nu nog niet zeggen of dat echt permanent zal zijn.
Zal afhangen van wat ik ga veranderen m.b.t. ventilatie (centraal of decentraal, ik ben er nog niet uit). Schoorsteen op lange termijn wellicht weg, maar voor nu even kijken naar een oplossing voor op de korte termijn.

Stel dat het vocht toch geen condens blijkt te zijn maar lekkage vanuit C, dan sluit ik het daar bij kitten/purren op wat me niet handig lijkt.

Zou het een idee zijn om te beginnen met B volstoppen met glaswol en dit afdichten met klimaatfolie.
Puur om te zien wat dat voor verschil het maakt qua vocht op de grond?

[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 16-12-2022 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:31
Als het vocht nu pas is opgemerkt bij de huidige buitentemperatuur, dan kan het niet anders zijn dan condens.
Als het lekkage was geweest, dan had je dat al eerder moeten merken bij een regenbui.

Alleen de buizen volstoppen met glaswol heeft geen zin.
Die betonplaat en stalen steun worden ook ijskoud en zijn ook een bron van condens.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Nee er ligt nu geen vocht op de vloer, ik kan helaas nog niet helemaal plaatsen wanneer het wel/niet gebeurt. Zal er dagelijks op gaan letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 16:27
DeadMetal schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:42:
De kanalen worden momenteel niet gebruikt, maar ik kan nu nog niet zeggen of dat echt permanent zal zijn.
Zal afhangen van wat ik ga veranderen m.b.t. ventilatie (centraal of decentraal, ik ben er nog niet uit). Schoorsteen op lange termijn wellicht weg, maar voor nu even kijken naar een oplossing voor op de korte termijn.

Stel dat het vocht toch geen condens blijkt te zijn maar lekkage vanuit C, dan sluit ik het daar bij kitten/purren op wat me niet handig lijkt.

Zou het een idee zijn om te beginnen met B volstoppen met glaswol en dit afdichten met klimaatfolie.
Puur om te zien wat dat voor verschil het maakt qua vocht op de grond?
Ook bij eventuele afzuiging kan je dit beter met een geïsoleerde dakdoorvoer specifiek bedoeld voor afzuiging doen dan hier de schoorsteen voor inzetten. Het blijft een zwak punt in de isolatie en heeft door de jaren heen ook onderhoud nodig (voegwerk, loodslabben). Eenmalig onderhoud van zo'n ding kost waarschijnlijk evenveel als het gewoon helemaal verwijderen, waarmee je direct toekomstig onderhoud kwijt bent en je je isolatieschil netjes door kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
frennek schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:47:
[...]Ook bij eventuele afzuiging kan je dit beter met een geïsoleerde dakdoorvoer specifiek bedoeld voor afzuiging doen dan hier de schoorsteen voor inzetten. Het blijft een zwak punt in de isolatie en heeft door de jaren heen ook onderhoud nodig (voegwerk, loodslabben). Eenmalig onderhoud van zo'n ding kost waarschijnlijk evenveel als het gewoon helemaal verwijderen, waarmee je direct toekomstig onderhoud kwijt bent en je je isolatieschil netjes door kan trekken.
En als die mannen toch op het dak zitten, gooien ze er meteen een geïsoleerde dakdoorvoer in tegen materiaalprijs.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Dank voor de tips rondom ventilatie. Ik hoop in principe voor een decentraal ventilatiesysteem met WTW te gaan voor woonkamer (ventilatie slaapkamers is via roosters en dat vind ik prima). In dat geval worden dakdoorvoeren totaal overbodig. Ben alleen nog niet uit welke, maargoed daar is een ander topic voor. Zolang ik daar nog geen duidelijkheid over heb, laat ik de huidige schoorsteen nog zitten, want heb een mooie verbinding van zolder naar de woonkamer beschikbaar via een ommetseld kanaal in slaapkamer ertussen (momenteel afgedekt door zolderlaminaat).

Nu eerst nog even kijken hoe we op de korte termijn iets aan water, wind en condens gaan doen met de bestaande schoorsteen en buizen, en in welke volgorde. Dat is de belangrijkste reden voor mijn vraag hier.

[ Voor 18% gewijzigd door DeadMetal op 16-12-2022 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 13:14
DeadMetal schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:42:

Als je voorlopig niks anders doet dan de boel dagelijks in de gaten houden en de boel afkitten. Dan zie je vanzelf of het afkitten de 'lekkage' heeft verholpen. Als dat het geval is sluit je idd vocht op waar je het niet opgesloten wil hebben. Echter, mocht je nog steeds een 'lekkage' hebben, dan kun je in ieder geval (al is het niet met 100% zekerheid, je kan immers meer dan 1 lekkage hebben) uitsluiten dat het die rand was.

Zo ga je stapsgewijs verder tot je geen lekkage meer hebt. Evt voor de zekerheid naderhand de kitrand verwijderen om te kijken of je niet een dubbele lekkage had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Bedankt, ik heb de buis volgestopt met glaswol en afgedicht met klimaatfolie.
Ook een beter beeld van waar het vocht waarschijnlijk binnen komt. Binnenkort even het dak op.

[ Voor 10% gewijzigd door DeadMetal op 28-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
Kleine update, het vocht komt van plek C, dus waar de buis door het betonblok naar buiten gaat. Enkel bij flinke regen. Op het dak gekeken en de kit rondom de buis lijkt me nog in orde. Nu maar een plankje gemonteerd met een bakje daarop. Dan vallen de druppels in elk geval niet meer op de laminaatvloer.

Tenslotte voel ik bij harde(re) wind duidelijk tocht op plek A (ook rechts). Dat is dan waarschijnlijk wind van onder de dakpannen, en/of het luchtgaatje in de schoorsteen. Ik denk dat ik daar maar glaswol ga stoppen en dan ook afdekken met een klimaatfolie.

[ Voor 12% gewijzigd door DeadMetal op 02-02-2023 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:27

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
tsja het blijft bouwkundige ellende die schoorstenen. lekage, koudebrug etc. indien mogelijk is weghalen altijd het handigste (en op langere termijn het goedkoopste in onderhoud)
Pagina: 1