Toon posts:

Mogelijkheden dunne vloeropbouw met VVW

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• studiostevus
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 29-01 17:57
Goedemorgen, wij willen een gedeelte van onze woonkamer (een soort tuinkamer, vergelijk het met een aanbouw) van een nieuwe vloer voorzien.

Wat ligt er nu?
Wij wonen in een jaren 30 huis. De woonkamer is een grote open ruimte met verschillende onderdelen. Een ervan is de tuinkamer die aan de achterkant van het huis ligt. Het huis ligt op een helling dus vanuit de achtergevel gezien is de woonkamer op de eerste verdieping. Er onder is een (verwarmde) kelder waar mijn home office zit. De vorige bewoners hebben de ondervloer gewhitewashed, en die ligt direct op de balkenlaag. De ondervloer in deze tuinkamer ligt op hetzelfde niveau als het visgraadparket (de bovenvloer) in de rest van de woonkamer.

Wat zouden we willen?
Een nieuwe vloer in de tuinkamer, maar daarbij het hoogteverschil tussen de tuinkamer en de rest van de woonkamer minimaliseren. Elke laag bovenop de huidige ondervloer (die meteen de bovenvloer is) is natuurlijk hoger dan de rest van de woonkamer, maar zou fijn zijn om dit zo klein mogelijk te houden. De tuinkamer zou beter verwarmd moeten worden, dus een vloerverwarming zou lekker zijn (we hebben nu een hybride warmtepomp en in de toekomst evt een volledige WP). De toplaag van de vloer zijn we nog niet over uit, dit zou een houtachtige kunnen zijn, maar ook tegels of een gietvloer zouden een optie zijn als we de andere criteria (hoogteverschil, verwarmen) zouden kunnen realiseren. Een betonnetje storten lijkt me geziet de oude bouw geen optie.

Wat is de vraag aan het alwetende forum?
Wat zou de beste optie zijn om het hoogteverschil te minimaliseren en toch vloerverwarming te kunnen realiseren (niet electrische VVW)?

Alle reacties

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:39
Meest simpele lijkt mij oude vloer eruit.
Matten plaatsen waarin de vloerverwarming gelegd wordt en meteen nieuwe vloer overheen.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-01 23:52

• studiostevus
D-dark schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:24:
Meest simpele lijkt mij oude vloer eruit.
Matten plaatsen waarin de vloerverwarming gelegd wordt en meteen nieuwe vloer overheen.
Oude planken vloer er uit, dan zit je meteen op de balklaag... dan moet je er toch meteen weer OSB overheen leggen en los je niks meer op? Of begrijp ik je verkeerd?

• studiostevus

• Ramon_1984
studiostevus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:53:
[...]

Is er ervaring met dit systeem hier op het forum?
Hoeveel ervaring wil je hebben, ik gebruik het al een aantal jaren :)

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

Wuursj

want worst is al bezet

in dit topic worden een hoop systemen besproken en ervaringen gedeeld.
Ik heb zelf gekozen voor infrezen in een laag fermacell van 25mm.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 12:50
Wuursj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:36:
in dit topic worden een hoop systemen besproken en ervaringen gedeeld.
Ik heb zelf gekozen voor infrezen in een laag fermacell van 25mm.
Als ik jouw posts zo lees in dat topic heb jij dus:
- Houten balken
- 18mm OSB
- 25mm Fermacell (2E22)

En dan daar niet nog een laag Fermacell op en dus direct je vloer erop? (laminaat?)

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@PASware Yes. En dan een gelijmde PVC vloer (met een dunne egalisatie laag).

Maar dat kan ook laminaat zijn of iets anders. Echter isoleert laminaat meer waardoor de warmte van de vloerverwarming minder goed de ruimte in gaat.

Op de 1e verdieping ga ik het weer zo doen. Daar ligt nu nog een oude houten vloer van 109 jaar oud over de balken. Ik moet nog even kijken of ik de fermacell direct op die vloer leg of dat ik die vloer vervang door ook weer 18mm osb of underlayment.

[Voor 84% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2022 14:09]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• PASware
@Wuursj interessant. Wij hebben droogbouwvloerverwarming met ESP platen, 25mm hoogte, maar dat is prutspul, het is veels te slap en daar waar kasten staan zakt het door.

Tesla Model 3 SR+ White / Black / 18" Aero | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr)

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@PASware Ja daar hoef je met dat fermacell spul niet zo bang voor te zijn. Het voegt een hoop massa toe waardoor de vloer ook een stuk masiever aan voelt. Dat was voor ons een van de redenen om voor de fermacell oplossing te kiezen. Ondanks dat het niet zwevend is gelegd, dempt het ook aardig geluid. Wel zwevend leggen zou contact geluid meer tegen houden maar dan is er wel een toplaag nodig en kost dus meer hoogte.

Het is echter ook meteen een nadeel. In totaal heb ik dus zo'n kleine 1000 kg aan fermacell zitten versjouwen. Op de 2e kon dat nog met het liftje van de aannemer, op de 1e kan dat niet meer...

Een andere reden was dat ik graag 16mm buizen wilde gebruiken ivm de warmtepomp waar de meeste andere droogsystemen 14mm of nog kleiner hebben. Maar met veel groepen, lijkt een oplossing met dunnere buizen ook te kunnen,

[Voor 23% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2022 14:18]

• PASware
Wuursj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:15:
@PASware Ja daar hoef je met dat fermacell spul niet zo bang voor te zijn. Het voegt een hoop massa toe waardoor de vloer ook een stuk masiever aan voelt. Dat was voor ons een van de redenen om voor de fermacell oplossing te kiezen. Ondanks dat het niet zwevend is gelegd, dempt het ook aardig geluid. Wel zwevend leggen zou contact geluid meer tegen houden maar dan is er wel een toplaag nodig en kost dus meer hoogte.

Het is echter ook meteen een nadeel. In totaal heb ik dus zo'n kleine 1000 kg aan fermacell zitten versjouwen. Op de 2e kon dat nog met het liftje van de aannemer, op de 1e kan dat niet meer...

Een andere reden was dat ik graag 16mm buizen wilde gebruiken ivm de warmtepomp waar de meeste andere droogsystemen 14mm of nog kleiner hebben. Maar met veel groepen, lijkt een oplossing met dunnere buizen ook te kunnen,
Domme vraag: maar niet zwevend? Heb je het vast gemaakt aan de houten vloer?

Ik heb door het kozijn van de schuifpui niet veel speling. Ik heb nu vanaf de betonvloer:
- 25mm Fermacell
- 1mm ondervloer
- Laminaat (8mm?)
- Plakplint 95mm?)
Totaal dus 40mm hoogte en dan zit ik al op onderkant schuifpui.

Als ik dus voor iets anders zou gaan en dan waarschijnlijk PVC (5mm?) dan heb ik max 35mm hoogte voor de VVW.

Onze droogbouw bevat ook aluminium profielen, zou mooi als ik die zou kunnen hergebruiken, maar dat zal weer niet kunnen met plak PVC, wel met klikpvc denk ik.
Lastig allemaal.

[Voor 20% gewijzigd door PASware op 16-12-2022 14:22]

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

PASware schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:19:
[...]

Domme vraag: maar niet zwevend? Heb je het vast gemaakt aan de houten vloer?
Nee niet vast gemaakt. Met zwevend bedoel ik de oplossingen van fermacell met een houtwol of viltlaag aan de onderkant van de platen. Dan wordt de vloer echt zwevend en minder contact geluid. Dat heb ik niet gedaan omdat je dan niet zomaar meer 18-20mm diepen sleuven in de plaat kan frezen. Er is dan weer een 10mm toplaag nodig voor de sterkte.

• Ramon_1984
Wuursj schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:15:

10 mm slang in combinatie met een warmtepomp gaat prima 8)

• studiostevus
Ramon_1984 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 14:45:
[...]

10 mm slang in combinatie met een warmtepomp gaat prima 8)
@Ramon_1984 en @Wuursj Kunnen jullie de totale vloeropbouw incl. diktes dan eens noemen (fermacel dikte, bijv. bij 10mm slang) ?

[Voor 10% gewijzigd door studiostevus op 16-12-2022 15:27]

• Ramon_1984
studiostevus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:26:
[...]

@Ramon_1984 en @Wuursj Kunnen jullie de totale vloeropbouw incl. diktes dan eens noemen (fermacel dikte, bijv. bij 10mm slang) ?
15mm exclusief afwerking

• studiostevus
Dus:
Balken
Ondervloer - beschouwen we als nulpunt
Fermacell - 15mm met daarin gefreesd voor 10mm slangen
Egalisatie - 2mm (groene ondervloer of egaline)
Toplaag - 8mm laminaat, 12-20mm vloerdelen, of tegels

Dus totaal vanaf de bovenkant ondervloer bij 12mm vloerdelen: 29mm

• Ramon_1984
studiostevus schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 15:36:
[...]

Dus:
Balken
Ondervloer - beschouwen we als nulpunt
Fermacell - 15mm met daarin gefreesd voor 10mm slangen
Egalisatie - 2mm (groene ondervloer of egaline)
Toplaag - 8mm laminaat, 12-20mm vloerdelen, of tegels

Dus totaal vanaf de bovenkant ondervloer bij 12mm vloerdelen: 29mm
Ik heb geen fermacell platen, kijk maar op de website van warp .
Daar kan je de opbouw hoogte bekijken voor hun verschillende systemen.

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Fermacell vloerplaten kan met :
- 20mm (2e11) voor 10mm slang
- 25mm (2e22) voor 16mm slang
Exclusief afwerking en constructieve laag onder de fermacell van meestal 18mm. De standaard vloerplaten zijn zeker niet de dunste methode. Voor Egalisatie komt er nog 1 a 2mm bij maar is alleen nodig bij plak-pvc.

Als de constructieve vloer solide genoeg is, zou je ook gewone platen van 12,5mm kunnen gebruiken en de sleuven ook 12mm diep maken voor 10mm slangen. Dan zal je de fermacell wel op de constructieve vloer moeten lijmen want er zijn geen lijmlippen meer en de plaat is dan zo goed als helemaal door.

[Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 16-12-2022 15:40]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee