Is het nu al niks of...: Vacuüm isolatiezakken in de spouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Topicstarter

Intermezzo....

Maar even zo tussendoor... .reageer vnl als je denkt wat bij te dragen te hebben op dit thema.
Heb hem ff apart gezet om andere vragen juist niet te laten "vervuilen"...

Velen kennen die vacuum panelen wel, moet op maat gemaakt worden, boren is uit den boze en tis nog extreem duur ook, dus een specialty....

Ik had wel eens zitten na te denken: Wat zou je nu zelf met vacuum doen, niet gehinderd door "teveel" applicatie kennis ervan bij het toepassen op isolatie gebied zijn dat toch leuk gedachten experimenten...

Wat ik al wist dat bij vacuum glas er die 2 glazen panelen met veel van die kleine studs ("steuntjes") gewerkt wordt om bij het hoge vacuum die glasplaten op een constante afstand van elkaar te houden, zonder dat buigen die 2 panelen naar elkaar toe of ze knallen op elkaar. Voor glas voor een "hobbyist" niet te doen en dat geldt ook voor die VIP panelen voor gevels o.i.d..

En dan verdwijnt het thema tot de volgende oprisping weer uit het zicht....

De volgende oprisping was..."bouw een passende stevige doos, die onder vacuum gezet kan worden en en zonder problemen tegen de binnenkant van het dak aan gemaakt kan worden.... dat zonder problemen was ff een aanname om in het hoofd te kunnen starten.... Maar ik kon van betaalbaar materiaal geen (grote!) doos verzinnen met ook studs die niet implodeerde bij een vacuum. Hout vergeet het maar en met kunststof zijn er veel teveel praktische DIY-maak problemen te verwachten.

Wel belangrijk: Je hoeft geen compleet/absoluut vacuum te hebben maar toch wel onder de 100 hPa blijven en nog beter rond of nog beter onder onder de 10 hPa . Die 100 hPa lijkt me zeer haalbaar, 10 hPa is iets meer "werk" en kosten, maar niet onrealistisch.

10 hPa= 10 mbar (hPa=hectopascal en mbar=millibar en 10 hPa is 0,01 atm, standaard atmosfeer)

Zie plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8LV8ZCE8ckqztBNZF18O5vk0tdo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MGukzhIRh8Fr3tdW8oWBWs17.png?f=user_large
Bron: http://www.peakbp.net/downloads/vip-vacupor-ps.pdf

En waarom niet een betaalbaar pompje aan sluiten die bijvoorbeeld 1x per maand even de lage druk weer op orde brengt? Vanuit mijn eigen beta achtergrond: Te doen en je hoeft dan ook niet aan super zware dichtheidseisen te voldoen is vast een van de redenen waarom di VIP panelen en het proces ervan zo duur is en die VIP panelen hebben ook al lekken ze heel weinig, ze hebben daardoor qua Rd wel een bepaalde levensduur en je kunt er geen vacuümpomp thuis op aan sluiten;

Boren in een dak wand met zoiets met vacuum blijft nog wel steeds geen goed idee....

Daar is het tot en paar dagen geleden een beetje bij gebleven. Vooral dat pompje leek me interessant, immers je hoeft niet te starten op VIP-niveau... als je maar ergens onderin die druk curve kunt blijven...met behulp van die pomp??

Dat was een aantal maanden geleden, kwam er door de Velux renovatie, Corona en ook nog een buikgriep verder niet meer aan toe.

Ben ik de afgelopen dagen bezig om me bij te werken voor onze wijk energie groep en kom ik dit tegen: Qavity????
Nooit van gehoord, ik iig tot voor kort niet. Kon het niet op dit forum vinden icm met isoleren oid.
Toch bestaat het wrs al voor 2019

Qavity????
Dit is een methode waarbij vacuüm isolatiezakken in de spouw worden aangebracht, gevuld met drukvaste isolatiekorrels. Hiermee kan in theorie een Rd-waarde van 2,5 – 3,0 m2K/W gehaald worden met een spouw van slechts 30 mm dik. Ter vergelijking: glaswolvulling in de spouw met een dikte van 70 mm haalt een Rd van 2,05 m2K/W. Qavity geeft dus een betere isolatiewaarde dan glaswol, met minder dan de helft van de dikte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmH-Phl9my2RvK5Dpufid8orDhA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EdQ3sSoaAxzoBR9alxdK7Cd7.png?f=user_large

Er schijnt nog een test geweest te zijn bij Portaal:
https://cauberghuygen.nl/...efwoning-portaal-gestart/

Maar Google vertelt me verder amper iets over het afgelopen jaar (zet hem daar zelf even op bij "Tools" rechts in het Google menu onder het zoekvak.
https://www.google.com/search?q=QAVITY+isolatie+vacuum

Geen goed teken.... dus ik kap er nu even mee maar vond het toch leuk en mss heeft iemand een veel beter idee/reacties hierop zeker welkom?

Edit:
Het best mooie idee van Qavity: Dat je van zichzelf al isolerende bolletjes in die zak gebruikt om de vormvastheid van die zak te "garanderen". Er kan door doe aanwezige bolletjes in principe geen ""implosie" plaats vinden, waarbij de bolletjes dan wel op de plaats moeten blijven zitten waar ze bedoeld zijn aanwezig te zijn. Schuiven of zakken ze te makkelijk naar een kant v/d zak dan "implodeert de andere kant v/d zak tot een platte zak.... Vormvastheid is ook hier een harde eis.

/Intermezzo....

[ Voor 7% gewijzigd door route99 op 15-12-2022 21:53 . Reden: typos... ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:54

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nooit beseft dat 10 hPa al voldoende is, dat haalt de betere voedsel-vacumeerder ook wel (€80 bij Coolblue).
Vormvastheid is niet zo'n issue, de vulling klemt vanzelf. Denk aan een pak koffie dat vacuum keihard is en zijn vorm verliest als je hem opent.
Misschien zijn kleikorrels een geschikt DIY materiaal? Hard, maar veel 'lucht'.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• route99

route99

Topicstarter
Idd waar ik eerst naar "de doos" "zocht".... is die manier om een bepaalde geschikte vulling wel een soort van omdenken in die hoek.
Het pak koffie effect kennen heel veel mensen, maar te weinig voids.
Klei zou kunnen maar dan moet je het eerst wel heel goed exfoliëren naar zoveel mogelijk 1 laags deeltjes of een dun pakketje met zo min mogelijk lagen (met Röntgen diffractie oid vast te stellen).
En dan moet je die toestand wel vast weten te behouden, dat gaat niet uit zich zelf en daar kan het wel eens op vast zitten wil je het betaalbaar en toch werkzaam dus veel voids die vacuüm moeten zijn of worden.

Interessant, tnx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18:39
Hoe lang blijven die zakken vacuüm? Zo'n zak moet 100% diffusiedicht zijn voor lucht als je je vacuum wilt behouden.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Hoe krijg je die vacuümzakken in een bestaande spouw met al die spouwankers?
En de vulling van die vacuümzakken beïnvloed de uiteindelijke isolatie ook enorm door geleiding.
Kortom, leuk idee maar tamelijk kansloos.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• route99

route99

Topicstarter
@Gebanned Yep klopt, geen idee, hangt uiteraard van de lucht permeabiliteit van de zak af....
Die kun je trouwens sterk met ge-exfolieerde klei verbeteren door die de plastic matrix in te brengen...
Ik heb op de TUE zakken obv zetmeel met ge-exfolieerde klei er in gezien die probleemloos met water gevuld konden worden terwijl de zak zonder de klei zeer snel het begaf.
En dat geldt voor lucht ook zo, de weerstand (permeabiliteit) van de zak is door de klei heel lager geworden.
Het principe hier achter: Zoek op tortual path.....

Maar met een aansluiting aan die zak zou je het vacuum af en toe weer OK kunnen krijgen.

• route99

route99

Topicstarter
JukeboxBill schreef op donderdag 15 december 2022 @ 23:29:
Hoe krijg je die vacuümzakken in een bestaande spouw met al die spouwankers?
Ben geen bouwkundige maar oplosbaar?
En de vulling van die vacuümzakken beïnvloed de uiteindelijke isolatie ook enorm door geleiding.
Er stond inde TS (Dit is een methode waarbij vacuüm isolatiezakken in de spouw worden aangebracht, gevuld met drukvaste isolatiekorrels. Dus vormbehoud bezitten, lijkt me mogelijk.
Kortom, leuk idee maar tamelijk kansloos
Als er een andere aap uit de mouw komt.... kan dat zeker nog.
Tis toch vooral interessant/leuk maar ook nuttig om met zoiets een doorbraak te leiden of het triggert een andere oplossing en dan heeft het toch flink bijgedragen aan het doel, beter isolatiemateriaal maken.

Wel grappig dat het de klei raakt... een thema met exfoliëren waar ik zelf nog onderzoek aan gedaan heb voor anderen doeleinden,

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 15-12-2022 23:54 ]

Pagina: 1