Toon posts:

CV ketel en woning optimaliseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• elaziz
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01 10:06
Hallo,

Ik heb een probleem en ik kom er niet echt uit.

Huidige situatie:
- Begane grond: vloerverwarming met zoneklep
- 1e verdieping: 2 radiatoren met zoneregelaar van tado
- CV Ketel: Nefit Proline

Zie afbeelding voor situatie

Bij mij was het, het geval dat zodra er geen warmtevraag was van de radiatoren en vloerverwarming dat er niet genoeg circulatie was in de leidingen en dus de cv ketel stil kwam te liggen (Dus had ik ook geen warm water uit de kraan tot dat er weer warmtevraag was vanuit de radiatoren/vloerverwarming). Dus heb ik na onderzoek te doen een bypass geplaatst (zie afbeelding onderstaand voor nieuwe huidige situatie)

Nu heb ik het probleem dat radiator 2 in slaapkamer 2 dus niet voldoende warm wordt, dat mijn cv ketel bijna heel de dag door bezig is met rondpompen en ik bijna 2 keer zo veel meer verbruik heb.

Mijn vraag:
Wat heb ik verkeerd gedaan / zit de bypass op de juiste plaats / wat kan ik anders doen?

[Voor 5% gewijzigd door elaziz op 15-12-2022 19:27]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:51

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een bypass is het makkelijkst op het verste punt van je installatie, en stel je in op de druk die nodig is om het minimumdebiet van de ketel te halen.
Die van jou zit vrij dicht op de ketel. Je kan in de pompcurve uit de installatiehandleiding aflezen op welke druk hij dan ongeveer moet, of het proefondervindelijk uitvinden :) hij moet in ieder geval op wat hogere druk ingesteld worden dan nu.
Echt zuinig gaat het waarschijnlijk nooit worden; het minimumvermogen van de ketel is nu eenmaal groter dan wat één radiatortje af kan geven.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee