Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• elaziz
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-01-2023
Hallo,

Ik heb een probleem en ik kom er niet echt uit.

Huidige situatie:
- Begane grond: vloerverwarming met zoneklep
- 1e verdieping: 2 radiatoren met zoneregelaar van tado
- CV Ketel: Nefit Proline

Zie afbeelding voor situatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13tQGgEcjf6PMUJ44n5N94MEeRI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XxKrmKHENWvrSYecpq8NrVTN.png?f=user_large

Bij mij was het, het geval dat zodra er geen warmtevraag was van de radiatoren en vloerverwarming dat er niet genoeg circulatie was in de leidingen en dus de cv ketel stil kwam te liggen (Dus had ik ook geen warm water uit de kraan tot dat er weer warmtevraag was vanuit de radiatoren/vloerverwarming). Dus heb ik na onderzoek te doen een bypass geplaatst (zie afbeelding onderstaand voor nieuwe huidige situatie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Ff50yvdDDeh-jqPaoZAqHM5WwE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hhpnoXcDCNma0FQQ3b7CYLeg.png?f=user_large

Nu heb ik het probleem dat radiator 2 in slaapkamer 2 dus niet voldoende warm wordt, dat mijn cv ketel bijna heel de dag door bezig is met rondpompen en ik bijna 2 keer zo veel meer verbruik heb.

Mijn vraag:
Wat heb ik verkeerd gedaan / zit de bypass op de juiste plaats / wat kan ik anders doen?

[ Voor 5% gewijzigd door elaziz op 15-12-2022 19:27 ]

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een bypass is het makkelijkst op het verste punt van je installatie, en stel je in op de druk die nodig is om het minimumdebiet van de ketel te halen.
Die van jou zit vrij dicht op de ketel. Je kan in de pompcurve uit de installatiehandleiding aflezen op welke druk hij dan ongeveer moet, of het proefondervindelijk uitvinden :) hij moet in ieder geval op wat hogere druk ingesteld worden dan nu.
Echt zuinig gaat het waarschijnlijk nooit worden; het minimumvermogen van de ketel is nu eenmaal groter dan wat één radiatortje af kan geven.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.