Toon posts:

Home server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bubblewrap80
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-01 22:54
Disclaimer: Servers zijn nieuw voor mij, dus bij voorbaat ... als er iets een beetje dom overkomt ... dat kan. :+ Ik ben me heel hard in aan het lezen, maar er zijn nog heel wat puntjes waar ik de klok hoor, maar die hele klepel gewoon pleite is. Voor die gevallen vast excuus O-)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zit al enige tijd in mijn hoofd om een home server op te zetten, maar nu mijn vrouw er zelf over begon "of we niet eens iets moeten met backup enzo" moet ik van het momentum gebruik maken.

Het belangrijkste is dat we het kunnen gebruiken voor opslag en backup van bestanden (voornamelijk foto's van de pc) en (als het kan automatisch) foto's van de telefoons opslaan. Daarvoor zou een kant en klaar Synology (of vergelijkbaar) NAS waarschijnlijk meer dan voldoende voor zijn, maar ... wat is daar de lol aan? O-)

Als ik dit ga doen wil ik er wat van leren (desnoods dat het voor mij te hoog gegrepen is :X ) en er wat mee kunnen knutselen. Ik denk op dit moment aan Home Assistant en mogelijk een mediaserver. Het zal voorlopig relatief eenvoudig blijven, maar maar ik ben nog oriënterend en heb nog geen volledig beeld van de mogelijkheden. Het lijkt me daarom wel slim een beetje ruimte in de hardware te houden om enigszins te kunnen experimenteren.

Ik ben aan het kijken naar welk OS (of hoe noem je dat ook alweer op een server) en de mogelijkheden en kom vanalles tegen (TRueNAS (core/scale), Unraid, Proxmox, zijn in mijn hoofd blijven hangen) maar ben er nog niet helemaal uit wat voor mij een handige keuze gaat zijn. Work in progress.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat dit voor mij allemaal nieuw is wil ik er niet gelijk een vermogen aan uitgeven. Als ik het grootste deel tweedehands bij elkaar kan schrapen kom ik met mijn huidige kennis uit op ca 250 euro excl. HDD/SSD. Laten we zeggen totaal voor het geheel een max van 400-500 euro? Maar heel eerlijk, liefst minder. Als ik met iets van de helft uitkom is dat wat mij betreft ook goed. ;)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn oorspronkelijke idee was om mijn huidige pc te vervangen en de overgebleven hardware daarvan te gebruiken voor een server. Tot ik eens ging denken over het gebruik bij idle. :X

Het gaat om een i7-8520K op een ASUS X99-A moederbord. Ik kan niet heel veel vinden over de power consumption bij idle, maar wat ik vind zegt me dat het gaat om 70-100 Watt idle. Dat vind ik wat veel voor een apparaat dat de hele dag aanstaat; zeker met de prijzen die we daar tegenwoordig voor betalen. En dan weet ik nog niet eens of dat het verbruik van het hele systeem of enkel de CPU. Ik denk dus dat ik beter naar iets anders kan kijken.

Het meeste zal dus nieuw of tweedehands gekocht moeten worden. Ik heb nog een setje van 4 reepjes 4GB DDR4 liggen. Het zou mooi zijn als die gebruikt kunnen worden. Verder heb ik nog een Thermalright Macho die niks ligt te doen en een CoolerMaster Nepton 240M die ik eventueel uit mn pc kan halen. Enkel als het toevallig zou passen. Een tweedehands koeler kost ook geen vermogen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor wat ik begrijp zou ik voor de belangrijkste onderdelen op zoek moeten naar iets met de volgende eisen:

Processor:
8 threads,
ondersteuning voor virtualisatie,
9de en 10de generatie intel i3 (of i5), zuiniger dan AMD en oudere (en nieuwere) generaties intel.
iGPU om geen problemen te krijgen met opstarten zonder scherm (tenzij dit toch niet relevant is, dan is de keuze wat groter)

Moederbord
Ondersteuning voor DDR4 als ik het geheugen dat ik heb liggen mee wil nemen
Laten we zeggen 4-6 SATA, (Vooralsnog niet zoveel nodig, maar om het wat ruimte te geven)
Aansluiting voor M2 NVMe voor OS etc (of dit gewoon op een SATA ssd zetten, geen harde eis denk ik)

Voeding
Efficiënt en zuinig. Ik ben in het zuinige servertopic de picoPSU’s tegengekomen. Nieuw redelijk duurder dan een tweedehands PSU, maar als dit voldoende is en een hoop stroom scheelt een optie.

Opslag
voor OS etc. denk ik een M2 of SATA SSD
Voor opslag twijfel nog of het verstandiger om HDD's of SSD's (of een combi?) te doen. Ik heb nog geen enorme hoeveelheid opslag nodig en ik weet ook niet hoe handig uitbreiden op een later moment is. SSD verbruikt minder, HDD is aanzienlijk goedkoper voor meer TB.
Het moeten wel schijven zijn die geschikt zijn voor servergebruik als. Daar is voor zover ik begrijp verschil tussen?
Ik ben er nog niet uit of gewoon een stel schijven voldoende is of dat ik beter kan gaan werken met RAID (of ZFS of meer van dat soort termen die ik tegenkwam maar nog niet 100% begrijp). Los hiervan moet ik nog wel een backup oplossing bedenken, mocht er onverhoopt toch iets mis gaan met de server.
Ik zet er mijn twijfels bij of ik op opslag moet besparen door tweedehands te gaan. Nieuw voelt beter/veiliger.

Met wat ik met deze eisen tot op heden tweedehands kan vinden aangevuld met nieuw kom ik uit op het volgende:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100T Tray€ 166,25€ 166,25
1MoederbordenGigabyte Z490 UD€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock Slim€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT4K4G4DFS8213€ 0,-€ 0,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 57,45€ 57,45
Totaal€ 223,70

Totaal zou ik tweedehands uitkomen op zo'n 270 euro.

Dit is nog even exclusief het volgende
  • kast, dat is even zoeken naar wat er toevallig tweedehands in de omgeving te vinden is en excl
  • schijven omdat ik daar ook nog niet uit ben.
Als het qua vermogen kan zou de PSU door een picoPSU vervangen kunnen worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Voldoende krachtig voor een beginner om wat mee te experimenteren. Ik verwacht niet heel gek te doen, maar heb ook geen goed beeld bij wat ik nodig heb en wat eigenlijk teveel is.
Energiezuinig, anders wordt er waarschijnlijk snel de stekker uitgetrokken door de andere helft. Langs de andere kant hoeven we er ook niet elke watt uit te knijpen. 5 watt idle is leuk, maar geen prioriteit.

Ga je overklokken?
Lijkt me niet echt nodig. Misschien dat er nog wel een en ander te doen is in instellingen om het systeem zuiniger te krijgen? Heb ik me nog niet in verdiept.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het op prijs stellen als jullie mee willen denken over een systeem dat voor mij geschikt en betaalbaar kan zijn. Ik heb veel gelezen, maar kan daar weinig mee tot ik de hardware heb. Maar ik weet er nog te weinig van om te bepalen of ik met deze hardware vooruit kan. Daarbij wil ik er geen vermogen aan uitgeven omdat ik niet weet of ik dit echt in de vingers ga krijgen. Ik denk van wel en ik vind het ontzettend interessant, maar geen garanties natuurlijk dat het ook echt allemaal gaat lukken.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
CPU koelers voor LGA115x CPU's passen ook op LGA 1200 -dus beide zouden moeten passen. De luchtkoeler is wat zuiniger dan de waterkoeler - en dat is voor deze CPU zowiezo overkill - zet de Thermalright er dus op.

Het moederbord is ook overkill voor deze CPU, ik zou iets als de Biostar B560MX-E PRO nemen. Meer features = meer stroomverbruik...

Kijk verder eens in het Het grote zuinige server topic - deel 3

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52
Een Z moederbord verbruikt meer stroom dan een B of H moederbord. OEM borden van Fujitsu / Supermicro borden zijn echt heel zuinig.

Een T processor is niet nodig. Een non T kan ook. Gewoon de PL1, PL2 en tau instellen.

• Bubblewrap80
Bedankt voor de reacties. Weer wat wijzer.

Bordjes van Fujitsu en supermicro kwam ik tweedehands niet tegen en nieuw wordt het snel wel erg duur. Ik zal er in ieder geval eens naar kijken.

Is het aanschaffen van een tweedehands kant en klaar systeem als Fujitsu Esprimo D738/E94+, met i5-9400 iets als basis om op door te werken? Of is dat een stap in de verkeerde richting?
Moederbord misschien niet echt handig over te zetten naar een andere kast met iets meer ruimte? Of zou dat niet zo'n probleem geven? (Fujitsu D3601, intel Q370 chipset, info hier) staat bij reduced uatx, maar ook proprietary. Klinkt mij als niet echt handig.

[Voor 6% gewijzigd door Bubblewrap80 op 15-12-2022 21:28]

• Barrybobslee
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-02 14:40
Houd in je achterhoofd dat het verplaatsen van documenten/foto's naar een server/nas geen backup is en bij voorkeur heb je ook nog een offsite backup. Wat als je huis afbrand en je server kapot is?

• Bubblewrap80
Goed om op te wijzen en daar ben ik me inderdaad van bewust en mee bezig een oplossing voor te bedenken. 👍

• thebeast12
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:50
Laatst nog een nieuwe computer gekocht op marktplaats voor 200 euro om als server te gebruiken/
I5 processor 16 gb ram en 3 tb storage met een 1060 erin.
Ik zou zeggen raadpleeg marktplaats.

Er is van alles mogelijk.
2de hands is een goede optie.

• martyw
  • Nu online
Bubblewrap80 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:16:
Bedankt voor de reacties. Weer wat wijzer.

Bordjes van Fujitsu en supermicro kwam ik tweedehands niet tegen en nieuw wordt het snel wel erg duur. Ik zal er in ieder geval eens naar kijken.

Is het aanschaffen van een tweedehands kant en klaar systeem als Fujitsu Esprimo D738/E94+, met i5-9400 iets als basis om op door te werken? Of is dat een stap in de verkeerde richting?
Moederbord misschien niet echt handig over te zetten naar een andere kast met iets meer ruimte? Of zou dat niet zo'n probleem geven? (Fujitsu D3601, intel Q370 chipset, info hier) staat bij reduced uatx, maar ook proprietary. Klinkt mij als niet echt handig.
Als ik jouw was zou ik vooral op het stroomverbruik in rust letten (de meeste thuisservers doen meer dan 21 uur van een dag niets) - met de toepassingen die jij in gedachten hebt voldoet een Raspberry Pi 4 Model B (alhoewel die moeizaam verkrijgbaar zijn) met daaraan een SSD aan een ACT USB adapterkabel naar 2,5" SATA HDD/SSD Zwart o.i.d. al. Je zou ook kunnen kijken naar een 2e hands home server, zoals een V&A: HP Proliant MicroServer Gen8 G1610T with 8 GB of ECC memory aangeboden

[Voor 10% gewijzigd door martyw op 15-12-2022 22:55]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:52
Overigens is een mediacenter, fileserver en home assistant ook goed te doen met een Synology + model met docker. Ben je eveneens een paar avondjes zoet mee en kan je volledig installeren met linux commando’s.

Bij een 2bay NAS met schijven is het stroomgebruik in rust ongeveer 18W. Dat betekent ongeveer 100 euro per jaar. Zelfbouw of tweedehands systeem gaat al snel naar 200+ euro per jaar.

• Bubblewrap80
martyw schreef op donderdag 15 december 2022 @ 22:33:
[...]

Als ik jouw was zou ik vooral op het stroomverbruik in rust letten (de meeste thuisservers doen meer dan 21 uur van een dag niets) - met de toepassingen die jij in gedachten hebt voldoet een Raspberry Pi 4 Model B (alhoewel die moeizaam verkrijgbaar zijn) met daaraan een SSD
Goeie, nooit aan gedacht. Het overwegen waard, maar ik weet niet of ik het geduld heb te wachten tot ze beschikbaar zijn. O-)

Als ik het goed begrijp ga ik met veel minder goed uitkomen dan ik tot nu toe in mijn hoofd had. Ik ben nog eens in het zuinige servertopic gedoken en heb ook de lijst van hardwareluxx goed doorgekeken. De vorige opzet aanpassend zou ik op het volgende uitkomen. Zou ik hier redelijk zuinig mee uitkomen? Als ik het een beetje vergelijk met de systemen in de hardwareluxx lijst zou rond de 10 watt haalbaar moeten zijn, of reken ik me nu te rijk?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-10100T Tray€ 166,25€ 166,25
1MoederbordenASRock B460M Pro4€ 114,-€ 114,-
1ProcessorkoelingThermalright Macho Rev.B€ 64,30€ 64,30
1Geheugen internCrucial CT4K4G4DFS8213€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 344,55

Voor bovenstaand kom ik uit op zo'n 150 euro.
De 10100T enkel omdat die nu aangeboden word. Als ik een non-T kan vinden heeft dat de voorkeur.
Helaas is de asrock-b460m-pro4 gereserveerd, alternatief zou ik ook voor een Asus prime H410-A kunnen gaan, die heeft helaas alleen slechts 2 geheugenslots.
Hierbij denk ik voor voeding bij voorkeur een picoPSU, dat lijkt toch veel te schelen, of anders een zuinige PSU.
Voor opslag 2,5” HDD of SSD's

Ik ben ook nog een aan het kijken geweest voor moederborden van Fujitsu en Supermicro. Daar zou onder andere een systeem uit kunnen komen op basis van

Supermicro X10SLL-F met een Intel Xeon E3-1231v3 en 32GB ECC DDR3, voor 130 euro niet gek denk ik, maar qua combinatie denk ik minder zuinig en meer dan ik nodig heb? Ik zie bij de zuinige servers in ieder geval niet heel veel xeons voorbij komen.

Daarnaast nog iets met als basis:

Fujitsu d3446-s21 gs1 met een i5 6400. Wat ouder dan optie 1, maar vast voldoende krachtig en als ik het goed heb kan ik het geheugen en de koeler die ik nog heb er op gebruiken. In ieder geval verreweg de goedkoopste optie. Het is wel een atx moederbord. Ik weet niet of dat juist ten koste van de energiezuinigheid gaat.

Ik ben benieuwd naar jullie gedachten hierbij. Met name de laatste optie vind ik qua prijs wel interessant.

• martyw
  • Nu online
Die Xeon is idle best zuinig, zie bijvoorbeel hier, en ongeveer even krachtig als de i3-10100T (zie bv hier). Het Supermicro X10SLL-F is ook zuinig, er zit bijvoorbeeld geen audiochip op.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee