Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
allen,
Ik heb een honeywell evohome met 4 radiator controllers. Ik heb deze set sinds begin 2019, maar nog nooit goed werkend gekregen.
Ik heb een draadloze ontvanger voor de ketel en deze werkt prima en er verstoort ook niks het signaal.

Echter het probleem is als volgt, ik heb in de woonkamer vloerverwarming en op andere plekken radiatoren met dus zo'n radiator controller. Nu wil ik instellen dat de evohome unit die in de woonkamer staat, de woonkamer regelt als zone en die 4 radiatoren als andere zones.
Maar als ik nu de woonkamer "aan" zet, dan gebeurt er niks. Als ik een andere zone aan zet, dan slaat alles netjes aan.

Ik snap niet zo goed waar dit aan ligt, als ik een zone aanmaak voor een radiator controller, dan moet ik hem toewijzen en alles werkt vlekkeloos.
Maar als ik een zone wil aanmaken voor de evohome unit en ook die voeler selecteer, dan vraagt ie om welk type verwarming het gaat om mee te koppelen, maar waar moet ik die dan aan koppelen? Moet er perse een regelbare klep zitten op mn vloerverwarming?

Ik realiseer me dat als ik een andere zone aan zet er dan ook warm water naar mn vloerverwarming gaat, dat is voor nu niet zo erg.

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door een radiator controller los in de woonkamer te leggen en die tot een zone te maken, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb in de voorgaande jaren de radiator controllers niet gebruikt en de evohome unit als losse thermostaat gebruikt en dat werkte wel gewoon.

Ik hoor graag jullie tips en advies.

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 16:11
Denk het niet, als je allemaal radiatoren hebt, dus ook in je woonkamer en je evohome touchescreen staat id woonkamer dan hoef je in de woonkamer ook geen radiatorknoppen te hebben. Die touchescreen meet immers de warmte en zal de ketel doen aanslaan of niet. Nadeel is dat als je geen radiatorknoppen hebt id woonkamer is dat als je bvb enkel de badkamer wil verwarmen je woonkamer altijd mee zal opwarmen omdat je de radiatoren in je woonkamer niet apart kan dichtzetten…zo ook met jouw vloerverwarming….als je touchescreen id woonkamer zegt “verwarmen” zou je vloerverwarming altijd moeten opwarmen omdat die “zone” altijd openstaat. Omgekeerd zal je woonkamer dan via open vloerverwarming ook altijd mee opwarmen als een andere kamer warmte vraagt….daarom dat een apart zoneventiel voor enkel de vloerverwarming wel handig is.

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15-06 16:11
Update; Je moet deze thread eens lezen, als ik het goed versta moet je dus altijd een zoneafsluiter of een radiatorknop hebben voor elke zone…vind het vreemd, je zou verwachten dat id ruimte waar de touchscreen staat geen radiatorknop of zoneafsluiter nodig is omdat de sensor net de touchscreen is;

Evohome , wel vloerverwarming maar geen HCE80

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:42

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Elke zone heeft een controller nodig. Dus ook je woonkamer. In de makkelijkste oplossing zet je een HR92 in de aanvoer van je vloerverwarming. Wil je het mooi doen, dan zet je er een HCE80 op.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
Hier was ik dus al bang voor, ik heb nu al een tijdje een losse radiator thermostaat in de kamer staan, het werkt wel, maar is verre van ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:17
Je *moet* hoe dan ook iets van een apparaat hebben waarmee je de vloerverwarming kunt aansturen met je EvoHome Touch unit in de woonkamer. Anders is er niets om te sturen natuurlijk ;)

Veruit de beste optie is inderdaad een zoneklep in de retourleiding van de V.V. verdeler, die je aanstuurt met een BDR91 of desnoods een HR92. As je kiest voor een BDR91 heb je ook nog een elektrische motor nodig die de zoneklep daadwerkelijk kan openen en sluiten, die zijn er in verschillende uitvoeringen, en kosten ergens vanaf een tientje (voor een hele goedkope, trage thermische motor), tot richting de 200 euro voor eentje van een van de bekende merken.

Een HR92 is dan een goedkoper alternatief, je kunt die ook instellen om altijd volledig open- en dicht te gaan, zodat je hetzelfde effect krijgt als met een BDR91 met klepmotor.

Die BDR91+klepmotor of HR92 stel je dan in als (zoneklep) aansturing voor de woonkamer, met de EvoHome Touch ingebouwde temp. sensor als bron voor de warmtevraag.

Idealiter zou je dan ook nog een pompschakelaar toevoegen om de pomp van je V.V. aan te zetten bij warmtevraag, en in de zomer elke dag even de pomp aan te zetten om vastlopen te voorkomen. Scheelt weer iets aan stroomverbruik ;)

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Pagina: 1