Vraag

• bifi_G60
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:45
Goedemorgen,

ik ben van plan om zoneverwarming aan te gaan leggen, echter heb ik een vraag ik heb vloerverwarming in mijn woonkamer echter heb ik daar geen verschillende zones die ik apart wil schakelen door een HCE80

ik heb een opstelling waarbij er voor mijn verwarming een aftakking zit naar mijn vloerverwarming nu zit ik te denken om voor die aftakking een thermostaatkraan te zetten om de zone woonkamer / keuken daarmee te kunenn schakelen en op de bovenverdieping op de afzonderlijke kamers ook een thermostaatkraan

is het te doen om dat op deze manier te doen ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNnrPxqy4NQYalVWQBW1TT-aT1o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fkNy51y1KAtKrF75QNo52HI2.png?f=user_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Met een evohome kun je ook een zoneklep aansturen.
Dus gewoon een open/dichtklep in de aanvoer naar de VV-unit.
Werkt hier al jaren prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 13:33
KifArU schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:04:
Inderdaad. Vanaf de ketel kan je een aftakking richting bovenverdiepingen en een aftakking richting benedenverdieping doen. De bovenverdiepingen regel je dan met bijv. een HCE80 (dus geen zoneklep nodig), en de benedenverdieping bedien je met een twee- of driewegklep (aan / uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

Ik heb op de aanvoer van mijn vloerverwarming een hr92 gezet en de evohome als temperatuur sensor.

Ik kon de oude thermostaat knop er af halen en simpelweg vervangen want dit was ook een Honeywell.

Is natuurlijk niet hoe het officieel hoort maar omdat mijn verdeler van de vloerverwarming enkel voor de benedenverdieping is werkt dit prima.

De zoneklep die @KifArU noemt is een manier die mijn broertje heeft met radiatoren. Dit werkt ook goed.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

BTS schreef op zaterdag 21 november 2020 @ 06:23:
Ik heb op de aanvoer van mijn vloerverwarming een hr92 gezet en de evohome als temperatuur sensor.
Ik kon de oude thermostaat knop er af halen en simpelweg vervangen want dit was ook een Honeywell.
De thermostaat knop op de vloerverwarming regelt toch de temperatuur van het water door je vloer? Niet de omgevingstemperatuur? Kan het water in de slangen dan niet te heet worden?
Een op dicht zoneklep lijkt me dan beter. ( Ik ben er ook net mee begonnen)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 21:43

BTS

@WoudseHoeve

Mijn evohome regelt de temperatuur van de kamer. Die stuurt de hr92 aan of die open of dicht mag. Dit gaat in %. Tot nu stuurt hij hem open van 0% tot 18%. Meer heb ik nog niet gezien.

Wat wel klopt is dat de beveiliging van de originele thermostaat knop op de verdeler niet over gezet kan worden. Dit betekent dat bij een defect de temperatuur op kan lopen. Voor nu monitor ik het regelmatig.

Wat beveiliging betreft heb je dus gelijk en is een open/dicht klep (bijvoorbeeld van Honeywell) een verstandige optie en dan de originele thermostaat knop laten zitten op volledig geopend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBHzjiy4VtKiFHSlXYxAZPY_AGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WcafvEV9g0BGkqO9hU3JFv9l.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door BTS op 23-11-2020 13:43 ]

www.highflow.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Los_Moros
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08-07 23:15
Onze vloerverwarming op de begane grond is 1 groep en dient als bijverwarming.
In de kamer, keuken en gang zijn namelijk ook nog radiatoren geplaatst.
Wat je wilt kan via een Honeywell zoneklep in de aanvoer of retourleiding en een BDR91 aan/uit relais.
Zie hier voor een instructievideo.
Zelf heb ik een HR92 radiatorregelaar in de aanvoerleiding van de vloerverwarming geplaatst wat prima werkt en bovendien voordeliger is.
Om een zo’n groot mogelijke flow te creëren heb in het menu van de HR92 radiatorregelaar menu optie 6 wel op 1 ingesteld, zodat bij warmtevraag de klep zo veel mogelijk opengaat.
Omdat het HR92 in de trapkast op de verdeler van de vloerverwarming is geplaatst heb ik in de kamer de HCF82 als temperatuuropnemer toegepast, maar de Round Wireless of het EvoHome bedieningspaneel (EvoTouch) kan natuurlijk ook.

Indien je net als ik de HR92 radiatorregelaar wilt toepassen voor de vloerverwarming dien je erop te letten dat je in het EvoHome bedieningspaneel niet vloerverwarming als type verwarming kiest maar radiator.
Die fout wordt nogal eens gemaakt.

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basriet
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-08 19:50
@Los_Moros ik ben aan het nadenken over de aansluiting voor een nieuw aan te leggen vloerverwarming in de uitbouw. De uitbouw komt naast de bestaande woonkamer waar 3 radiatoren staan met HR92 opentherm regelaars. Ook de rest van ons huis is in elke ruimte voorzien van één of meer radiatoren met een HR92 in opentherm mode. In totaal bestuurt de Evohome 11 ruimtes met 12 radiatoren en zijn we erge gelukkig hiermee.
De informatie die je geeft over de HR92 in de aanvoerleiding van de VV klinkt erg goed. De instelling 6 begrijp ik ook. Ik ben nieuwsgierig hoe de aansluiting van de VV met de rest van het CV systeem is gedaan.
Kan je mij in een eenvoudig tekeningetje of met een foto aangeven waar de HR92 in het VV systeem zit?
En heb je het CV systeem voor de VV gescheiden met een klep van de overige radiatoren in de rest van het huis?

Ik hoop dat ik hiermee niet teveel van je vraag.
Groet,
Bas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Los_Moros
Mijn vloerverwarming is slechts 1 eenvoudige groep en dient als bijverwarming om de kou uit de vloer te halen.
De vloerverwarming is als een aparte zone "Vloer BG" in EvoHome geconfigureerd, maar loopt qua programmering mee met de zone "woonkamer", waar 2 radiatoren hangen.
Zo staat de HR92 van beide zones tijdens het opwarmen van de woonkamer open en voorkom je pendelen, doordat de CV-ketel (Valliant EcoTec Plus met Opentherm) dan altijd zijn warmte kwijt kan.
Indien nodig kan de temperatuur van de radiatoren in de woonkamer apart worden verhoogd. Dat is handig voor als het erg koud is.
Zoals je op de foto kunt zien is de HR92 in de aanvoerleiding geplaatst nog voor de thermostaatkraan op de verdeler.
Op de foto staat de thermostaatkraan normaal gesproken op een waarde van 35° C. Op de foto staat die nog hoger ingesteld.
De aanvoertemperatuur van de CV-ketel is ingesteld op 50° C. Daar krijg ik mijn huis binnen een redelijk tijd mee warm.
Zodra het verwarmde water de verdeler bereikt is de aanvoertemperatuur ca. nog 43° C.
Alleen water van maximaal 35° C. gaat de (plavuizen)vloer in.
Niet op de foto te zien, maar de Grundfos pomp is aangesloten op een pompschakelaar die ervoor zorgt dat deze pomp wordt ingeschakeld op een ingestelde waarde van 27,5 °C.
Beneden deze temperatuur wordt de pomp weer uitgeschakeld om zo Elektrische energie te besparen.

De reden dat ik deze HR92 ertussen heb geplaatst is omdat ik niet wil dat als er boven maar 1 kamer moet worden verwarmd, de vloer ook mee gaat lopen.
Bovendien kunnen zo de radiatoren in de woonkamer en vloerverwarming zo onafhankelijk van elkaar worden geregeld. Nadeel t.o.v. de zoneklep i.c.m. van een BDR-91 relaisbox is dat de HR92 niet aan/uit maar modulerend wordt aangestuurd. Dat heeft helemaal geen voordeel voor de vloerverwarming, maar het is een goedkopere oplossing en lijkt al een hele tijd goed te gaan. Omdat dit alles zich in de trapkast bevind heb ik in de woonkamer de vloerverwarming een eigen temperatuurvoeler gegeven. De HCF82. Het werkt allemaal prima en is stabiel.

Om deze reden laat ik het zo. Ik ben tevreden want het gaat goed en de vloer komt goed op temperatuur.

Dit alles is natuurlijk geen garantie dat het voor iedereen gaat werken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIonTw1x2lZw9R5Q29tMptLDkdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CuePsgln74WaVgIcKTQ1Tabr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Los_Moros op 04-01-2021 20:21 ]

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:09
KifArU schreef op vrijdag 20 november 2020 @ 16:04:
Beste, welke zoneklep van honeywell gebruik jij om je vloerverwarming aan te sturen? Ik heb namelijk ook enkel vloerverwarming in de woonkamer en heb geen nood aan een hce80 om mijn vloerverwarmingsbuizen apart aan te sturen…de vloerverwarming in zijn geheel moet aan of uit…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philchillbill
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 02-07 15:20
Wat ook prima werkt is de pomp van de VV schakelen met een BDR-91 relais. Zone VV is dan een aan/uit zone geworden. Als je dit doet wordt alleen de bovenbalk van de VV-unit warm maar de vloer niet. Probeer maar hoe dat voelt door de prik van de VV pomp eraf te halen als de ketel brandt. Bovenbalk warm maar buizen niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Los_Moros
Excuses voor mijn wat late reactie. Ik ben hier niet al te vaak, ziet u.
De Honeywell HR92
Wel in de EvoTouch de zone vloerverwarming als zijnde type "radiator" aanmelden.
Dus niet "vloerverwarming".
Voor wat betreft de kraanslag:
Deze radiatorthermostaat werkt af fabriek met de optimale
slag voor de radiatorkraan.
Wanneer de volledige slag moet worden benut of de
kraan niet volledig opent, kan de volledige slag worden
geselecteerd. (aanbevolen bij de vloerverwarming gezien de relatief kleine doorlaat).
Pagina: 1