Toon posts:

Aardlek klapt eruit bij het aansluiten van tv op pc via hdmi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• k0enf0rNL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-01 20:21
Wanneer ik mijn nieuwe LG G2 tv aansluit op mijn computer via een hdmi kabel vliegt de aardlekschakelaar eruit. Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt?

Allereerst de situatie: de tv is niet geaard (dubbel geisoleerd dus niet nodig) en er loopt dus ook geen aarde draad van de tv naar het stopcontact.

De computer heeft een metale behuizing die direct geaard is (dus niet via de voeding).

Dit heb ik al geprobeerd:
  • Stekker omdraaien van pc
  • Andere hdmi kabel (heb er 3 geprobeerd)
  • PC op ander stopcontact
  • TV op ander stopcontact
  • Hdmi kabel en stopcontact van receiver gepakt die wel zonder problemen werkt
  • Stroomkabel van pc verwisselt
Alles zonder resultaat en de aardlekschakelaar blijft eruit klappen, de stop gaat vaak ook mee van die groep.

Op een andere groep aansluiten is geen werkbare oplossing aangezien dat aan de andere kant van het huis is.

Hoe kan ik dit oplossen? Moet ik de tv aarden, zo ja hoe? Moet ik de pc op een ongeaard stopcontact aansluiten? Is de tv stuk?

Alle reacties

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:12
k0enf0rNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:
Wanneer ik mijn nieuwe LG G2 tv aansluit op mijn computer via een hdmi kabel vliegt de aardlekschakelaar eruit. Hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt?

[...]

De computer heeft een metale behuizing die direct geaard is (dus niet via de voeding).
Dat rijmt niet met elkaar.

De aardlekschakelaar vliegt er waarschijnlijk uit omdat er stroom via de behuizing van jouw PC naar de adhoc aarde gaat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ook als je eerst de HDMI kabel aansluit en dan pas de stekkers in het stopcontact steekt? Apparaten hebben meestal netfilters en die geven een zwevende aarde. Bij het verbinden van 2 apparaten met een zwevende aarde moet de aarde niveau's gelijk getrokken worden en dat kan een piekje geven.

Maar mogelijk heb je een gevoelige aardlek, zelf ook zoiets gehad dat bij onweer al de aardlek eruit vloog, bleek aan de aardlek te liggen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• k0enf0rNL
D4NG3R schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:33:
[...]

Dat rijmt niet met elkaar.

De aardlekschakelaar vliegt er waarschijnlijk uit omdat er stroom via de behuizing van jouw PC naar de adhoc aarde gaat.
Dat zou kunnen inderdaad. Hoe werkt dat precies? En hoe voorkom ik dat de aardlek eruit vliegt?

• k0enf0rNL
memphis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:11:
Ook als je eerst de HDMI kabel aansluit en dan pas de stekkers in het stopcontact steekt? Apparaten hebben meestal netfilters en die geven een zwevende aarde. Bij het verbinden van 2 apparaten met een zwevende aarde moet de aarde niveau's gelijk getrokken worden en dat kan een piekje geven.

Maar mogelijk heb je een gevoelige aardlek, zelf ook zoiets gehad dat bij onweer al de aardlek eruit vloog, bleek aan de aardlek te liggen.
Over welke stekkers heb je het dan? Ik heb namelijk als alles erin zit de stop van de groep uit gezet en de aardlek erop, als ik dan de stop weer aan doe van de groep dan slaat de aardlek meteen af. Dat gebeurt ook als ik de hdmi eerst aansluit en dan de stroom van de pc erop doe.

Edit: zojuist geprobeerd om de hdmi eerst aan te sluiten en dan pc op de stroom aan te sluiten zonder dat de tv stroom heeft. Als ik de stekker van de pc erin doe met de hdmi aan de tv dan klapt de aardlek er al uit. Dus zonder dat de tv stroom heeft. Alle kabels van de tv zijn los behalve de hdmi die van de pc naar de tv loopt.

[Voor 16% gewijzigd door k0enf0rNL op 14-12-2022 10:27]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:10

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een aardlek schakelaar doet eigenlijk niets met aarde, hij meet alleen het stroomverschil tussen de fase en de nul. Bij een ongelijke stroom van minimaal 30mA schakelt hij de boel uit Gezien je PC geaard is zou dat de boosdoener kunnen zijn, maar als je TV aan een antennekabel hangt kan daar ook een probleem zitten, ontkoppel dan eens de antennekabel. Of als de TV nog aan andere apparaten verbonden is, ontkoppel die dan ook even.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:36
Wat gebeurt er als je de stekker van van de tv erin doet wanneer de hdmi kabel de randaarde in een stekkerdoos aanraakt?

[Voor 25% gewijzigd door jeroen3 op 14-12-2022 12:47]

• Toerq
  • Laatst online: 20:10
k0enf0rNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:25:

Waar is die aarde van dan, zou toch daar ff zoeken.

Of heb je de tv opgehangen aan een beugel en ergens een leiding geraakt met de schroef
Als ik de stekker van de pc erin doe met de hdmi aan de tv dan klapt de aardlek er al uit. Dus zonder dat de tv stroom heeft.
Wat gebeurd er als je hetzelfde doet zonder die hdmi aangesloten, klapt die er dan niet uit.

[Voor 40% gewijzigd door Toerq op 14-12-2022 13:03]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Toerq schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:48:
[...]

Waar is die aarde van dan, zou toch daar ff zoeken
Dit. Als je zelf een leuke custom aarde hebt gemaakt (b.v. via een draad naar je verwarmingsbuis of iets dergelijks) haal die er dan gewoon af.
Als je je PC wil aarden, doe het dan zoals bedoeld is. Leg een aarddraad van de meterkast naar je stopcontact en gebruik de aard-pen die de voeding zelf heeft via de daartoe bestemde kabel.

Klapt t er dan nogsteeds uit, dan zou ik toch eens gaan kijken of de PC wel in orde is.
Zeker als andere apparaten (evt met randaarde) aan de TV er niet voor zorgen dat de aardlek er uit knalt.

[Voor 16% gewijzigd door McKaamos op 14-12-2022 12:53]

Hey, pssssst! Wanna buy some stuf? | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

• Toerq
McKaamos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
[...]

Dit. Als je zelf een leuke custom aarde hebt gemaakt (b.v. via een draad naar je verwarmingsbuis of iets dergelijks) haal die er dan gewoon af.
Als je je PC wil aarden, doe het dan zoals bedoeld is. Leg een aarddraad van de meterkast naar je stopcontact en gebruik de aard-pen die de voeding zelf heeft via de daartoe bestemde kabel.

Klapt t er dan nogsteeds uit, dan zou ik toch eens gaan kijken of de PC wel in orde is.
Zeker als andere apparaten (evt met randaarde) aan de TV er niet voor zorgen dat de aardlek er uit knalt.
TS schrijft Alle kabels van de tv zijn los behalve de hdmi die van de pc naar de tv loopt.

dus zeer vreemd verhaal lijkt me. als er niks aangesloten zit zal het toch in de pc kant moeten zitten lijkt me.

• k0enf0rNL
Toerq schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:48:
[...]

Waar is die aarde van dan, zou toch daar ff zoeken.

Of heb je de tv opgehangen aan een beugel en ergens een leiding geraakt met de schroef

[...]

Wat gebeurd er als je hetzelfde doet zonder die hdmi aangesloten, klapt die er dan niet uit.
Er loopt een 3 pins stekker van het stopcontact naar de computer. In de computer kast zijn er 2 aarde draden, 1 is aan de kast vastgemaakt en de ander loopt gewoon naar de voeding.

Als ik de pc gewoon aanzet zonder hdmi naar de tv gebeurt er niks, ook met een gewone hdmi kabel die niet naar de tv loopt gebeurt er niks. Als ik met de hdmi kabel van de tv de kast aanraak gebeurt er niks. Pas als ik de hdmi kabel tegen de videokaart aanhoud gaat het mis.

• k0enf0rNL
Ik heb een multimeter tussen de hdmi en de videokaart poort gehouden en daar staat +- 100v op. Als ik vervolgens de multimeter tussen de hdmi kabel en de receiver poort houdt dan staat daar +- 60v op. De receiver werkt wel gewoon.

• k0enf0rNL
memphis schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:43:
Een aardlek schakelaar doet eigenlijk niets met aarde, hij meet alleen het stroomverschil tussen de fase en de nul. Bij een ongelijke stroom van minimaal 30mA schakelt hij de boel uit Gezien je PC geaard is zou dat de boosdoener kunnen zijn, maar als je TV aan een antennekabel hangt kan daar ook een probleem zitten, ontkoppel dan eens de antennekabel. Of als de TV nog aan andere apparaten verbonden is, ontkoppel die dan ook even.
De tv hangt nergens aan, zelfs niet aan stroom en toch klapt hij eruit als ik de computer met de tv verbind via hdmi.

• k0enf0rNL
McKaamos schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:50:
[...]

Pc is gewoon met een 3 pins stekker aan het stopcontact verbonden, geen gekke aarde aansluiting dus.

Het gaat dus bij 2 computers mis die ik eraan hang, als het een computer probleem zou zijn dan haf ik verwacht dat 1 van beide wel werkt en de ander niet.

• k0enf0rNL
Wat wel werkt is de computer zonder aarde aansluiten op het stopcontact (euro stekker). Dit lijkt me niet gewenst of wel?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

230v/installatietechniek is meer thuis in DEI, dus een schopje die kant op.

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 12:53
k0enf0rNL schreef op woensdag 14 december 2022 @ 13:13:
Ik heb een multimeter tussen de hdmi en de videokaart poort gehouden en daar staat +- 100v op. Als ik vervolgens de multimeter tussen de hdmi kabel en de receiver poort houdt dan staat daar +- 60v op. De receiver werkt wel gewoon.
Klopt dit wel ? Zou er op een HDMI poort niet max 5v moeten staan ?
Een HDMI kabel ondersteund geen voeding dus die zou normaal niets mogen laten afslaan.

• k0enf0rNL
Boermansjo schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:13:
[...]

Klopt dit wel ? Zou er op een HDMI poort niet max 5v moeten staan ?
Een HDMI kabel ondersteund geen voeding dus die zou normaal niets mogen laten afslaan.
Het is de mantel van de hdmi volgens mij, niet de data pins

• k0enf0rNL
Nog een nieuwe ontwikkeling: als ik een monitor in het stopcontact doe en die via hdmi verbind met de tv klapt de aardlek er ook uit.
Dan zijn er 2 opties over denk ik. Een van de schroeven van de muurbeugel zit tegen elektra aan of de tv is defect

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

k0enf0rNL schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:30:
Nog een nieuwe ontwikkeling: als ik een monitor in het stopcontact doe en die via hdmi verbind met de tv klapt de aardlek er ook uit.
Dan zijn er 2 opties over denk ik. Een van de schroeven van de muurbeugel zit tegen elektra aan of de tv is defect
Waarschijnlijk klapt de boel er dan ook uit als je de HDMI kabel aan je TV aansluit en dan het andere einde tegen de aardklem van een geaard stopcontact houdt zoals iemand eerder al suggereerde. Om een of andere reden lekt je TV stroom naar de HDMI poort en zodra die weg kan (aansluiten op geaard apparaat of op andere manier verbinding naar aarde maken) klapt de aardlek.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 17:32
Hangt de Tv toevallig aan de Cai aansluiting?

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:11

route99

just passionately curious...

Zit er ergens in het circuit nog een mogelijk rotte stroomverlengkabel of rotte losse multi stekker blok?
Gooi die er dan eens tussenuit.

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• k0enf0rNL
route99 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
Zit er ergens in het circuit nog een mogelijk rotte stroomverlengkabel of rotte losse multi stekker blok?
Gooi die er dan eens tussenuit.
De tv zit direct op het stopcontact

• k0enf0rNL
ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:52:
Hangt de Tv toevallig aan de Cai aansluiting?
Wat bedoel je precies? Er zit geen coax kabel in de tv, alleen stroom en hdmi

• k0enf0rNL
Orion84 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:40:
[...]

Waarschijnlijk klapt de boel er dan ook uit als je de HDMI kabel aan je TV aansluit en dan het andere einde tegen de aardklem van een geaard stopcontact houdt zoals iemand eerder al suggereerde. Om een of andere reden lekt je TV stroom naar de HDMI poort en zodra die weg kan (aansluiten op geaard apparaat of op andere manier verbinding naar aarde maken) klapt de aardlek.
Ja precies, ik heb inmiddels ook contact opgenomen met de winkel waar ik hem gekocht heb en zij bieden een omruil of home service aan. Het enige wat ik nog wil testen is dat de tv dit ook doet als hij niet aan de muurbeugel zit. Ik ben toch bang dat 1 van de schroeven door een elektra kabel is gegaan.

• ds23man
Even een lesje netfiltertechniek:

In een PC zit een zogenaamd Y netfilter, de fase en de nul worden met een condensator aan de inkomende aarde verbonden om storingen naar de aarde af te voeren. Sluit je de PC aan op een ongeaard stopcontact dan komt er 110 volt op de interne aarde van de PC te staan. Dat kan leuke lekstromen opleveren als je er een ander apparaat op aansluit, zeker bij een TV die geaard is via een kabelaansluiting.

• k0enf0rNL
ds23man schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:11:
Even een lesje netfiltertechniek:

In een PC zit een zogenaamd Y netfilter, de fase en de nul worden met een condensator aan de inkomende aarde verbonden om storingen naar de aarde af te voeren. Sluit je de PC aan op een ongeaard stopcontact dan komt er 110 volt op de interne aarde van de PC te staan. Dat kan leuke lekstromen opleveren als je er een ander apparaat op aansluit, zeker bij een TV die geaard is via een kabelaansluiting.
Ja alleen is het hier precies omgekeerd, de tv is niet geaard maar de computer en monitor wel. Maar bij de tv zou het toch niet mogen gebeuren dat die stroom lekt via de hdmi kabel?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:55
Het kan echt alleen aan de tv liggen.
Via de hdmi kabel en je PC leg je de TV aan aarde.
Daardoor loopt ergens een lekstroom naar de hdmi kabel die via de aarde van de PC weglekt, waardoor de aardlek eruit vliegt.
Je kunt dit testen door de PC ongeaard te maken.

Het kan niet door een schroef in de muurbeugel komen, want dan zou de aardlek er altijd uitvliegen ook zonder hdmi kabel eraan.

[Voor 23% gewijzigd door Ben(V) op 15-12-2022 11:35]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• k0enf0rNL
Ben(V) schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:26:
Het kan echt alleen aan de tv liggen.
Via de hdmi kabel en je PC leg je de TV aan aarde.
Daardoor loopt ergens een lekstroom naar de hdmi kabel die via de aarde van de PC weglekt, waardoor de aardlek eruit vliegt.
Je kunt dit testen door de PC ongeaard te maken.

Het kan niet door een schroef in de muurbeugel komen, want dan zou de aardlek er altijd uitvliegen ook zonder hdmi kabel eraan.
Bedankt voor je reactie. Als ik de pc ongeaard maak dan werkt het inderdaad wel gewoon. Dan ga ik kijken naar een omruil en hopen dat ik niet ook de muurbeugel moet terugsturen die eindelijk perfect hangt.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ben(V) schreef op donderdag 15 december 2022 @ 11:26:
Tenzij die schroef de oorzaak is dat er spanning op de massa van de TV staat.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Marcellow
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11:46
Als de tv aan een muurbeugel hangt is de tv ook een soort van geaard via de muurbeugel en de schroeven in de muur. Het is geen 100% aarde maar een beetje geleiding heb je toch al snel.

Ik zou eens proberen de tv uit de muurbeugel te halen en te testen, een andere mogelijkheid is dat de aarde in het stopcontact dat je gebruikt niet goed is.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:39

Mojo

The Power Within

Heb je niet toevallig via de receiver een coax kabel aangesloten? En de receiver is ook ongeaard? Die met HDMI naar je tv gaat en daar je aarde doorverbind naar je TV toe? Een ongeaarde coaxkabel is dan toch "verbonden met de aarde".

[Voor 7% gewijzigd door Mojo op 15-12-2022 17:32]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• Ben(V)
Als het via de muurbeugel zou lekken, zou de aardlek er ook uit vliegen zonder hdmi kabel.
En van die coax is al gevraagd en beantwoordt.

[Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 15-12-2022 21:08]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Toerq
Ben(V) schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:07:
Als het via de muurbeugel zou lekken, zou de aardlek er ook uit vliegen zonder hdmi kabel.
En van die coax is al gevraagd en beantwoordt.
Hoe kan de aardlek eruit vliegen als er geen verbinding met aarde is, die tv is ongeaard verder schreef ts. Enigste logische is dat er ergens verbinding is met de draad in de muur dus denk toch leiding geraakt. hoe kan iets eruit klappen als het verder totaal niet aangesloten zit.

Ts heb je met een spanningszoeker/multimeter al gemeten of er spanning op die beugel staat toevallig.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:02
Als je op de beugel gaat meten moet je wel eerst de tv uit het stopcontact halen natuurlijk. En de HDMI kabel los. Ik denk niet dat dit het issue is overigens. @Toerq Je muren zijn ook geaard via de fundering. Als jij dus boort of schroeft in een fasedraad in de muur klapt je aardlekschakelaar er gewoon uit.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Ben(V)
Toerq schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 00:54:
[...]

Hoe kan de aardlek eruit vliegen als er geen verbinding met aarde is, die tv is ongeaard verder schreef ts. Enigste logische is dat er ergens verbinding is met de draad in de muur dus denk toch leiding geraakt. hoe kan iets eruit klappen als het verder totaal niet aangesloten zit.

Ts heb je met een spanningszoeker/multimeter al gemeten of er spanning op die beugel staat toevallig.
Misschien begrijp je niet hoe een aardlek schakelaar werkt.
Die doet niets met aarde, maar meet het verschil tussen de fase en de nul.
Als daar een verschil tussen zit vliegt de aardlek schakelaar eruit want er lek stroom weg naar aarde.

De min(-) of en/of de afscherming van de hdmi kabel ligt via de PC aan aarde en als zoals hier beschreven is de aardlek eruit vliegt als de hdmi kabel erin zit en de PC aan een geaarde wcd aangesloten wordt lekt er een stroom in de tv naar de min van de hdmi kabel naar de aarde van de PC.
Die stroom gaat niet naar de min van tv, dus ziet de aardlek een verschil en vliegt eruit.

• Toerq
Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 08:26:
[...]

Misschien begrijp je niet hoe een aardlek schakelaar werkt.
Die doet niets met aarde, maar meet het verschil tussen de fase en de nul.
Als daar een verschil tussen zit vliegt de aardlek schakelaar eruit want er lek stroom weg naar aarde.

De min(-) of en/of de afscherming van de hdmi kabel ligt via de PC aan aarde en als zoals hier beschreven is de aardlek eruit vliegt als de hdmi kabel erin zit en de PC aan een geaarde wcd aangesloten wordt lekt er een stroom in de tv naar de min van de hdmi kabel naar de aarde van de PC.
Die stroom gaat niet naar de min van tv, dus ziet de aardlek een verschil en vliegt eruit.
Ok ik bedoel dus wat ik ook schreef hoe kan die eruit klappen als die tv nergens mee verbonden is. die tv is toch meestal van kunstof want ts schreef dubbel geisoleerd. enigste kan dan zijn dat die tv via die wandbeugel kontakt maakt met iets in de muur.

• Toerq
Jim423 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 07:41:
Als je op de beugel gaat meten moet je wel eerst de tv uit het stopcontact halen natuurlijk. En de HDMI kabel los. Ik denk niet dat dit het issue is overigens. @Toerq Je muren zijn ook geaard via de fundering. Als jij dus boort of schroeft in een fasedraad in de muur klapt je aardlekschakelaar er gewoon uit.
Neem aan dat er dan wel geleiding moet zijn, een natte muur kan ik me nog wel voorstellen maar een droge geleid die ook dan ?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:35
Marcellow schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:27:
Als de tv aan een muurbeugel hangt is de tv ook een soort van geaard via de muurbeugel en de schroeven in de muur. Het is geen 100% aarde maar een beetje geleiding heb je toch al snel.

Ik zou eens proberen de tv uit de muurbeugel te halen en te testen, een andere mogelijkheid is dat de aarde in het stopcontact dat je gebruikt niet goed is.
Lijkt me echt heel stug dit.
Tenzij je per ongeluk 1 van de schroeven van de muurbeugel in een leiding hebt geboord... Of je muur is heel erg vochtig... (Niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk)

Ik zou sowieso de extra losse aardkabel van je computer behuizing niet aansluiten. Gewoon via de stekker, zoals normaal.

[Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 16-12-2022 10:09]

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Marcellow schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:27:

Een muur is een enorm slechte gelijder. De weerstand is enorm hoog. Dus nee, een muurbeugel is zeker geen aarding van de TV. Zelfs geen 1%

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:18

Blokker_1999

Full steam ahead

GeeEs schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:08:
[...]

Lijkt me echt heel stug dit.
Tenzij je per ongeluk 1 van de schroeven van de muurbeugel in een leiding hebt geboord... Of je muur is heel erg vochtig... (Niet onmogelijk, maar wel onwaarschijnlijk)

Ik zou sowieso de extra losse aardkabel van je computer behuizing niet aansluiten. Gewoon via de stekker, zoals normaal.
Het lijkt mij een bijna onmogelijke situatie dat je met het schroeven (of boren als het een stenen/betonnen muur is) er in slaagt om welgeteld 1 draad te raken op een manier dat je wel contact maakt maar zonder dat deze over is.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

GeeEs schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:08:
[...]
Als ik k0enf0rNL in "Aardlek klapt eruit bij het aansluiten van tv op pc via hdmi" correct interpreteer is dat puur een kabeltje binnen zijn behuizing waarmee de behuizing aan de aarde wordt gekoppeld of iets dergelijks.

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:53
Ik neem aan dat je ook alle HDMI poorten van je tv getest hebt?

• Ben(V)
Toerq schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:14:
[...]

Ok ik bedoel dus wat ik ook schreef hoe kan die eruit klappen als die tv nergens mee verbonden is. die tv is toch meestal van kunstof want ts schreef dubbel geisoleerd. enigste kan dan zijn dat die tv via die wandbeugel kontakt maakt met iets in de muur.
Die verbinding wordt gelegd via de hdmi kabel en de pc die wel geaard is.
Als het op een of andere manier via die beugel zou weglekken dan zou de aardlek er altijd uitvliegen en niet alleen als hij de hdmi kabel erin stopt.

Theoretisch kan het wel zo zijn dat het een afgeschermde hdmi kabel is die alleen met de afscherming aan de aarde van de PC ligt en dat er een breuk in de kabel zit waardoor de er stroom weglekt als hij aan de tv hangt.
Zeer onwaarschijnlijk want dan zou de aardlek er ook uitvliegen als de hdmi alleen in de pc zit.

Is te testen door die hdmi kabel aan een ander device met een hdmi ingang te koppelen.
Of met een ohmmeter de weerstand tussen de + pin van de hdmi en de afscherming te meten als de hdmi nergens aan vast zit.

[Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 16-12-2022 12:46]

• GeeEs
Orion84 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 10:58:
[...]

Als ik k0enf0rNL in "Aardlek klapt eruit bij het aansluiten van tv op pc via hdmi" correct interpreteer is dat puur een kabeltje binnen zijn behuizing waarmee de behuizing aan de aarde wordt gekoppeld of iets dergelijks.
Ah, ja dan heb ik verkeerd gelezen/begrepen.
Ik las het als een extra kabel van de case naar een verwarmingsbuis of ander aardpunt, los van de randaarde.

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

SambalBij

We're all MAD here

Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:44:
[...]

Als het op een of andere manier via die beugel zou weglekken dan zou de aardlek er altijd uitvliegen en niet alleen als hij de hdmi kabel erin stopt.
Niet wanneer die TV dubbel geisoleerd is? Stel een schroef van de muurbeugel raakt een fasedraad in de muur. Via de beugel staat er nu 230V op de massa van de TV. Echter die massa hangt niet direct aan het net; er lekt niks weg, en de aardlek doet niets.
Nu sluit je een HDMI kabel aan op de PC. Die 230V uit de muurbeugel/tv-massa staat nu op de afscherming van de HDMI kabel. Steek die in de geaarde PC, en je creeert een pad naar aarde, en daar gaat de aardlek...?

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• GeeEs
SambalBij schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:15:
[...]

Niet wanneer die TV dubbel geisoleerd is? Stel een schroef van de muurbeugel raakt een fasedraad in de muur. Via de beugel staat er nu 230V op de massa van de TV. Echter die massa hangt niet direct aan het net; er lekt niks weg, en de aardlek doet niets.
Nu sluit je een HDMI kabel aan op de PC. Die 230V uit de muurbeugel/tv-massa staat nu op de afscherming van de HDMI kabel. Steek die in de geaarde PC, en je creeert een pad naar aarde, en daar gaat de aardlek...?
Maar dan hoef je maar 1x de muurbeugel (als daar een kaal stukje metaal zit) of 1 van de schroeven of hdmi poort met je hand aan te raken om te weten dat er iets niet goed zit.... dat voel je wel zegmaar.. (NIET proberen aub!)

Maar ergens lijkt het er wel op dat er zoiets aan de hand is...
Ook het 100V potentiaalverschil tussen de PC kast en de hdmi kabel lijkt me verre van normaal.

Als je de multimeter op 1 van de muurschroeven zet, en de andere kant op je PC kast.. meet je dan iets geks?

• Ben(V)
gevaarlijk

[Voor 105% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2022 13:29]

• GeeEs
Dit lijkt me echt (zeer) onwenselijk advies...

[Voor 54% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2022 13:31]

• Ben(V)
Waarom?
Als de boel geïsoleerd is, is er niets aan de hand.
Je bent toch ook niet bang om een elektriciteit kabel aan te raken, alles is afhankelijk of er ergens een stroom kan gaan lopen, is dat niet het geval dan gebeurt er helemaal niets.
Uiteraard moet je wel zorgvuldig oppassen om ook niet ergens aarde of de nul aan te raken, want dan ga je het voelen. 8)7

Blijkbaar snapt niet iedereen (inclusief de moderator) hoe elektriciteit werkt.

[Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 16-12-2022 13:30]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Ben(V) je kent Murphy misschien nog niet, en het gevaar van aannames.
Het is een gevaarlijk advies.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Ben(V)
Het was uiteraard geen advies maar een voorbeeld hoe dingen werken.
Dat is blijkbaar moeilijk te snappen.

• GeeEs
Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:28:
Waarom?
Als de boel geïsoleerd is, is er niets aan de hand.
Je bent toch ook niet bang om een elektriciteit kabel aan te raken, alles is afhankelijk of er ergens een stroom kan gaan lopen, is dat niet het geval dan gebeurt er helemaal niets.
Uiteraard moet je wel zorgvuldig oppassen om ook niet ergens aarde of de nul aan te raken, want dan ga je het voelen. 8)7

Blijkbaar snapt niet iedereen (inclusief de moderator) hoe elektriciteit werkt.
Ik heb net een stuk hout uit de tuin gepakt (is nog wel een beetje nat, maar das niet erg toch?) en heb mn zoontje dit even uitgelegd. Hij gaat het nu doen.
Moet hij schoenen aan? Of kan het ook op blote voeten.

:+ _O-

Het is ronduit levensgevaarlijk advies wat je hierboven geeft.

• Ben(V)
Ach als je niet snapt dat het geen advies is maar een uitleg hoe iets werkt dan moet je er maar gewoon overheen lezen.

Neem een spanning zoeker en houd die tegen de fase aan.
Er gaat dan een klein stroompje door dat lampje en jou lichaam naar aarde lopen waardoor dat lampje oplicht.
Als je erg goed geïsoleerd staat dan doet die spanningzoeker het niet, houd je een ander hand even tegen de muur dan licht hij wel op.
Hetzelfde gebeurt er als je een fasedraad via een schroef contact maakt aan de muur, de aardlekschakelaar ziet dat stroomverschil tussen fase en nul en klapt eruit.

Zo beter omschreven?

• GeeEs
Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:40:
Ach als je niet snapt dat het geen advies is maar een uitleg hoe iets werkt dan moet je er maar gewoon overheen lezen.

Neem een spanning zoeker en houd die tegen de fase aan.
Er gaat dan een klein stroompje door dat lampje en jou lichaam naar aarde lopen waardoor dat lampje oplicht.
Als je erg goed geïsoleerd staat dan doet die spanningzoeker het niet, houd je een ander hand even tegen de muur dan licht hij wel op.
Hetzelfde gebeurt er als je een fasedraad via een schroef contact maakt aan de muur, de aardlekschakelaar ziet dat stroomverschil tuseesn fase en nul en klapt eruit.

Zo beter omschreven?
De muur is (als het goed is) niet de 0 (nul)..
In een spanningszoeker zit naast een lampje ook een weerstand tussen jou en het stopcontact.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:En weer ontopic :)
.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Toerq
Ben(V) schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 12:44:
[...]

Theoretisch kan het wel zo zijn dat het een afgeschermde hdmi kabel is die alleen met de afscherming aan de aarde van de PC ligt en dat er een breuk in de kabel zit waardoor de er stroom weglekt als hij aan de tv hangt.
Zeer onwaarschijnlijk want dan zou de aardlek er ook uitvliegen als de hdmi alleen in de pc zit.

Is te testen door die hdmi kabel aan een ander device met een hdmi ingang te koppelen.
Of met een ohmmeter de weerstand tussen de + pin van de hdmi en de afscherming te meten als de hdmi nergens aan vast zit.
Als je de rest van het topic gelezen had of goed gelezen dan had je geweten dat TS al diverse hdmi kabels heeft geprobeerd met hetzelfde effect. Ook schreef die dat na aansluiten van een monitor met de hdmi naar de tv het er ook uit klapt dus ligt zeker niet aan de pc.;

• Ben(V)
Dat heb ik gelezen en als jij ook alles gelezen had wist je ook dat ik het een theoretische mogelijkheid noemde.
Als je niet weet wat dat inhoud, zeg je het maar hoor, dan zal ik proberen het uit te leggen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:02
GeeEs schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 13:22:
[...]

Ook het 100V potentiaalverschil tussen de PC kast en de hdmi kabel lijkt me verre van normaal.
Dat is redelijk normaal, de TV zweeft ergens rond, en de PC kast is geaard.

Ik vind het vooral ook vreemd dat het gebeurd als de TV nog geen eens is aangesloten. Ideeën dat de muurbeugel ergens kortsluiting maakt vind ik heel ver gezocht, maar tegelijk heb ik ook geen betere ideeën. De TV hoort dubbel geisoleerd te zijn. Zelfs als daar wat mis is, (en er 230V op de HDMI staat bijvoorbeeld, en nog los van dat TS dat wel gemerkt had, is dat ook niet de 100V gemeten), dan nog zonder stekker erin is er simpelweg geen stroompad. Dus ik zou toch een keer proberen met TV los van de muurbeugel. Heel vreemd als dat het zou zijn wat mij betreft dus, maar er moet een stroompad zijn, en als helemaal niks van de TV erin zit, was is het anders?

Als hij het wel blijft doen zonder dat hij aan de muurbeugel zit, kan je daarna die eens aanraken met HDMI kabel.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:02
Toerq schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:18:
[...]

Neem aan dat er dan wel geleiding moet zijn, een natte muur kan ik me nog wel voorstellen maar een droge geleid die ook dan ?
Jazeker. Als je op blote voeten op kaal droog beton staat en je pakt met je hand 230V vast krijg je gewoon een flinke schok. Bedenk dat een aardlekschakelaar boven de 15mA eigenlijk al afschakelt, dit is een hele lage stroom.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:04
Wat gebeurt er als je de tv helemaal ontkoppelt en met hdmi aan sluit?
Valt hij niet uit -> iets met tv voeding
Valt hij wel uit -> iets met montage(?)

• GeeEs
Sissors schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:52:
[...]

Dat is redelijk normaal, de TV zweeft ergens rond, en de PC kast is geaard.

Ik vind het vooral ook vreemd dat het gebeurd als de TV nog geen eens is aangesloten. Ideeën dat de muurbeugel ergens kortsluiting maakt vind ik heel ver gezocht, maar tegelijk heb ik ook geen betere ideeën. De TV hoort dubbel geisoleerd te zijn. Zelfs als daar wat mis is, (en er 230V op de HDMI staat bijvoorbeeld, en nog los van dat TS dat wel gemerkt had, is dat ook niet de 100V gemeten), dan nog zonder stekker erin is er simpelweg geen stroompad. Dus ik zou toch een keer proberen met TV los van de muurbeugel. Heel vreemd als dat het zou zijn wat mij betreft dus, maar er moet een stroompad zijn, en als helemaal niks van de TV erin zit, was is het anders?

Als hij het wel blijft doen zonder dat hij aan de muurbeugel zit, kan je daarna die eens aanraken met HDMI kabel.
true.. (al meet ik dat niet hier...) die 100V vanaf/op de pc kast kan zo zijn door het netfilter, maar dan zou ik in dit geval dus de PC verdenken. Maw. we nemen wel aan dat deze echt geaard is, maar is dat ook echt zo?
Als er 100v gemeten wordt vanaf de PC case naar een niet aangesloten tv/hdmi input.. dan ligt dat niet aan de tv toch? Of er is inderdaad iets goed mis met de muurbeugel, die hoogstwaarschijnlijk met schroeven in/aan de massa vd tv hangt en iets doorgeeft. Maar waar dan vandaan?
Zit er misschien een TV/Cai/antenne kabel of stroomkabel klem/geschaard tussen de muurbeugel ?!?

• k0enf0rNL
GeeEs schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 04:38:
[...]
Als er 100v gemeten wordt vanaf de PC case naar een niet aangesloten tv/hdmi input.. dan ligt dat niet aan de tv toch? Of er is inderdaad iets goed mis met de muurbeugel, die hoogstwaarschijnlijk met schroeven in/aan de massa vd tv hangt en iets doorgeeft. Maar waar dan vandaan?
Zit er misschien een TV/Cai/antenne kabel of stroomkabel klem/geschaard tussen de muurbeugel ?!?
Er wordt 100v gemeten tussen hdmi en pc wanneer de hdmi kabel in de tv zit die op de stroom is aangesloten. Ik ga dit weekend de tv van de muurbeugelafhalen om te kijken of het daaraan ligt. Zoals eerder vermeld zitten er verder geen kabels in de tv. Als ik de muurbeugel uitschuif dan gebeurt precies hetzelfde dus het lijkt niet te liggen aan een kabel die klem zit.

• k0enf0rNL
We hebben ook geprobeerd de tv te aarden door een koper draadje te verbinden aan de aarde pin van een stopcontact en vervolgens te binden om de antenne aansluiting. Zodra we de tv aanraakte met de kopere kabel klapte de aardlek er al uit, dus ook weer zonder pc of monitor of hdmi

• GeeEs
Heb je toevallig een laptop met HDMI out? Want dan heb je beide apparaten van de randaarde af..
Wellicht zou je daarmee (een probleem met) de tv kunnen uitsluiten.
Succes!

• k0enf0rNL
GeeEs schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 09:51:
Heb je toevallig een laptop met HDMI out? Want dan heb je beide apparaten van de randaarde af..
Wellicht zou je daarmee (een probleem met) de tv kunnen uitsluiten.
Succes!
Zodra ik een laptop aansluit zonder randaarde of de pc aansluit op een stopcontact zonder randaarde dan werkt alles gewoon.

• k0enf0rNL
Het is opgelost. De tv wall mount heeft hele lange schroeven en 1 van de 8 schroeven heeft iets geraakt in de muur. We hebben 1 voor 1 schroeven verwijderd totdat het opgelost was, daarna weer schroeven terug gedaan en het blijkt 1 schroef te zijn. Nu werkt alles weer.

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!

• ds23man
Dan zou ik maar eens gaan uitzoeken wat je hebt geraakt...... Een beschadigde stroomleiding in je muur is niet al te best.

• route99

route99

Niet alleen technisch niet best maar ook voor je huis/inboedel verzekering niet best als het niet in orde gebracht wordt.....

• GeeEs
k0enf0rNL schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:48:
Het is opgelost. De tv wall mount heeft hele lange schroeven en 1 van de 8 schroeven heeft iets geraakt in de muur. We hebben 1 voor 1 schroeven verwijderd totdat het opgelost was, daarna weer schroeven terug gedaan en het blijkt 1 schroef te zijn. Nu werkt alles weer.

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!
Hehe, aardig gek!
Maar goed dat je het gevonden hebt.

Zoals hierboven al werd gezegd, ik zou toch ook wel even nagaan waar die schroef aan geraakt heeft... ;)

• ds23man
En een leidingzoeker gebruiken de volgende keer.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:09
ds23man schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 11:49:
Dan zou ik maar eens gaan uitzoeken wat je hebt geraakt...... Een beschadigde stroomleiding in je muur is niet al te best.
Het is zeker al genoemd, maar kan niet genoeg benadrukt worden.

Er is een schroef door een leiding in je muur gegaan. Zou heel goed electriciteit kunnen zijn. Daarbij is op z'n minst de mantel van de kabel beschadigd, maar het zou heel toevallig zijn als de schroef precies daar gestopt is. Hoe dan ook, dat die kabel nu 'bloot' in je muur ligt is niet waar wij hier zo bang van zijn. Ja, het is een probleem, maar niet de grootste angst.

Het is waarschijnlijk dat de schroef ook de geleider heeft beschadigd. Afhankelijk van het soort geleider en de schade kan dat heel goed betekenen dat die kabel nu minder stroom kan verwerken. Zeker met een stranded kabel is dat makkelijk. Strands wikkelen om de schroef heen, breken af, klaar. Je kabel kan opeens nog maar de helft van het vermogen aan. Dat houd in dat hij sneller gaat opwarmen. En als een geleider opwarmt, gaat de weerstand omhoog en gaat hij nog sneller opwarmen. Dat is het schoolvoorbeeld van een electrische brand en een groot gevaar.

Daarbij komt nog dat het nu geen issue hoeft te zijn. Die kabel kan naar een stopcontact lopen wat je nu niet gebruikt. Maar als jij straks de gourmette set daar op aansluit, kan die kabel enorm warm worden. En jij gaat het niet merken, want het gebeurt in de muur, achter je tv (met haardvuur dvd? :+). Ook je stoppen klappen er niet uit, want dit is geen sluiting. Er word genoeg stroom getrokken om de kabel flink op te warmen, maar niet om de stop eruit te laten klappen.

Kijk dus absoluut die kabel na!

[Voor 18% gewijzigd door Nijn op 17-12-2022 12:23]

• natural colour
  • Registratie: April 2022
En nu maar hopen dat die draden of kabel niet klemvast in de buis zitten, met bedrade flexibele buis wil dat snel gebeuren.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

• route99

route99

GeeEs schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 12:04:
[...]Zoals hierboven al werd gezegd, ik zou toch ook wel even nagaan waar die schroef aan geraakt heeft... ;)
Er is zijn ergens dus 2 gaatjes geprikt waardoor de veroorzaker, de schroef, ook voor de verbinding gezorgd heeft. De schroef mag nu wel weg zijn, maar de gaatjes zijn er.

Ergo: Er is maar een veilige optie, deze draden echt vervangen.

Imho heb je met deze kennis van wat er gebeurd is ook een verantwoording richting de volgende bewoner. Als deze niet op de hoogte van het probleem is en als gevolg van welk gebruik dan ook later een probleem krijgt is dat bepaald niet netjes, de bewoner heeft geen idee waar het probleem vandaan kan komen en het is ook nog potentieel gevaarlijk.
Succes met de vervanging.

• GeeEs
Kan in principe ook wapening/metalstud, een gas of een waterleiding zijn geweest... Al denk ik inderdaad eerder een electra leiding, gezien de aardlek die eruitklapt bij koppelen van apparaten. Er hoeft overigens maar 1 verkeerd draadje geraakt te zijn. Als er echt sluiting was geweest die 2 kabels had "gekoppeld", had ik wel meer issues met de electra verwacht.

Ik zou het inderdaad meteen uitbreken en (laten) onderzoeken.

[Voor 42% gewijzigd door GeeEs op 18-12-2022 08:43]

• depl0y
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:02
Ok, in dit geval heeft de schroef een enkele van 1 van de 2 draden geraakt, anders gaf het wel eerder kortsluiting. Uitbreken is inderdaad de beste optie denk ik, MAAR stel je zou het gat opvullen met een soort materiaal wat de boel weer afdicht, wat zou dan het risico kunnen wezen? (bijvoorbeeld met een vloeibaar plastic wat uithardt).

Gewoon een vraag he, ik weet het antwoord ook niet.

[Voor 7% gewijzigd door depl0y op 18-12-2022 15:01]

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:24

SambalBij

We're all MAD here

depl0y schreef op zondag 18 december 2022 @ 15:00:
Ok, in dit geval heeft de schroef een enkele van 1 van de 2 draden geraakt, anders gaf het wel eerder kortsluiting. Uitbreken is inderdaad de beste optie denk ik, MAAR stel je zou het gat opvullen met een soort materiaal wat de boel weer afdicht, wat zou dan het risico kunnen wezen? (bijvoorbeeld met een vloeibaar plastic wat uithardt).

Gewoon een vraag he, ik weet het antwoord ook niet.
Exact hetzelfde risico als wanneer je niets doet. Als zoals boven al aangegeven er inderdaad een ader beschadigd is geraakt, dan gaat opvullen met iets wat alleen maar het gat afdicht natuurlijk niet die ader ineens ook weer repareren. Wél neem je het risico dat als je plamuur of epoxy of iets anders te ver het gat in spuit, dat wel rond die aders komt te liggen waardoor je die dan niet meer uit de leiding getrokken krijgt, en je voor de reparatie zeker de muur kunt gaan openbreken....

Life should not be a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, in a cloud of smoke, thoroughly used up, totally worn out, and loudly proclaiming, 'Wow! What a Ride!'

• route99

route99

https://www.werkenmetnen1...=6&pagina_publicaties=351
NEN 1010:2020 Norm
522.6.3
Een kabel die is geïnstalleerd onder een vloer of boven een plafond, moet op een zodanige plaats zijn aangebracht dat het niet waarschijnlijk is dat hij schade oploopt door contact met de vloer of het plafond of met de bevestigingsmiddelen daarvan.
...................

NEN 1010:2020 Norm
522.8.12
Kabels en geleiders mogen niet worden beschadigd door bevestigingsmiddelen.
https://www.interpolis.nl...-door-defecte-electra.pdf
What else... ?
Je kunt dus ook nog problemen met je verzekering krijgen als ze na een vervelende brand dit als oorzaak vinden.
Maar eigenlijk het op de loer liggen van onnodig menselijk leed iets iets wat nu duidelijk te voorkomen is, ik zou miet meer rustig kunnen slapen als ik er mee bekend zou zijn en geen adequate, veilige oplossing zou (laten) uitvoeren.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee