Toon posts:

Home automation in een huurhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hyloba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-12-2022
Een van de (vele) nadelen van te moeten wonen in een huurhuis is het gebrek aan vrijheid om te veranderen of verbeteren wat je wil.
We zitten met een elektrische tuinpoort, garage, rolluiken, velux verduisteraars, er is een parlofoon aan de tuinpoort, en aan de voordeur, er is zelfs een camera aan de voordeur, automatische ventilatie met co2, particulate matter, vochtigheid, zonnepanelen. Maar al deze zaken zijn dom en niet of bijna niet te verbinden met elkaar of te bedienen met een telefoon.

Bestaan er goedkope manieren om domme toestellen slim te maken? Voor de velux verduisteraars bestaat er bvb wel een proprietaire manier, maar dan kijk je naar 200+ euro, niet iets dat ik voor een huurhuis wil neertellen.

Raad welkom!

Alle reacties

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Huurhuis of niet maakt toch weinig uit? Gordijnen, lampen enzo is jouw inboedel en je kan het gewoon meenemen als je gaat verhuizen en het past in je nieuwe woning.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:32

septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het heeft mij in ieder geval nooit tegen gehouden om toch het een en ander te plaatsen. Zolang je het terug in originele staat kunt brengen bij het beëindigen van de huur is er volgens de meeste (Nederlandse) huurcontracten ook niets aan de hand.

Tuurlijk zijn een aantal zaken wel lastiger en zal je keuzes moeten maken hoe veel je het waard vindt om te investeren in eventueel zaken waar je misschien geen nut voor hebt in een volgend huis.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:10

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Eens met bovenstaande posters, dat je een huurhuis hebt maakt niet echt uit. Voor de rest van je vraag, hoe de de volgende dingen kunt koppelen:
elektrische tuinpoort, garage, rolluiken, velux verduisteraars, er is een parlofoon aan de tuinpoort, en aan de voordeur, er is zelfs een camera aan de voordeur, automatische ventilatie met co2, particulate matter, vochtigheid, zonnepanelen.
is echt meer informatie nodig. Het hangt erg af van de parlofoon, camera voordeur, ventilatiesysteem etc. of je die zonder extra hardware kan koppelen aan bijvoorbeeld Home Assistant, of je ze met goedkope/simpele hardware kunt ontsluiten of dat je naar dure hubs en dergelijke van de fabrikant zelf moet grijpen of het apparaat zelfs compleet moet vervangen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De zonnepanelen kun je uitlezen via je P1 meter (al denk ik dat de fabrikant ook wat ingebouwd heeft, maar misschien dat je als huurder gewoon de informatie niet hebt). Homewizzard heeft daar leuke dingen voor, P1 meter en een stekkerdoos dat daar mee samenwerkt en is niet zo duur. Vochtigheid enzo kun je misschien ook met slimme stekkerdozen doen. Lidl heeft ook leuk goedkoop spul met bewegingssensoren en slimme stopcontacten en lampen dat ook nog vaak afgeprijsd is (geen vochtsensoren, maar die kun je dan wel op Ali vinden).

[Voor 12% gewijzigd door Marzman op 15-12-2022 08:47]

/▌

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Marzman schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:46:
De zonnepanelen kun je uitlezen via je P1 meter
Niet echt toch? Je kunt dan de netto-consumptie of teruglevering van je installatie zien, maar niet los wat de zonnepanelen opwekken. Daarvoor moet je echt de zonnepanelen los meten.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gizz schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:01:
[...]

Niet echt toch? Je kunt dan de netto-consumptie of teruglevering van je installatie zien, maar niet los wat de zonnepanelen opwekken. Daarvoor moet je echt de zonnepanelen los meten.
Dat is toch ook wat je nodig hebt om dingen op overschot uit je zonnepanelen te laten werken? (voor het smarthome verhaal)

/▌

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Marzman dat klopt, maar die wens maakte ik niet op uit de startpost :)

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:36
Ook in een huurhuis kun je zaken aanpassen, maar ik snap dat je geen al te ingrijpende veranderingen wil.

Je kunt al je verlichting prima slim maken door modules in te bouwen in de inbouwdozen.
De aansturing van je rolgordijnen, garagedeur is vaak ook met externe modules te sturen of zijn soms al draadloos aan te sturen.

Parlafoon zal de grootste uitdaging als je deze wilt opnemen in je installatie, mogelijk moet je deze wens loslaten. Tenzij het een losstaand systeem is en je deze zelf kunt beheren/vervangen indien nodig. Dan heb je vaak wel genoeg opties.

Omvormers zijn normaal prima uit te lezen. Lukt dat niet kun je altijd nog kijken naar een losse vermogensmeter.

Voor 1 of meer zaken zul je wel wat aanpassingen in je elektra moeten doen. Dat is in de regel geen probleem voor de verhuurder, maar soms moet je het bij verlaten van de woning wel weer herstellen. Zijn het verbeteringen die netjes zijn aangebracht mag je het vaak laten zitten. Uiteindelijk is wel de verhuurder die daar het oordeel in heeft.

De vrijheid is er dus wel, maar het kostenplaatje blijft er altijd bij ben ik bang.
Ik heb zelf enkel de verlichting sim gemaakt, dus heb geen kant en klare oplossingen voor de overige zaken.
Maar de losse modules zijn vaak al meerdere tientjes per lichtpunt. De schakelaars heb ik daarbij ook vervangen. Al met al zijn dit soort zaken niet heel goedkoop als je het goed en netjes wilt doen.

De fibaro modules voor je rolgordijnen zijn pak en beet 50 euro bijvoorbeeld. Moet je het wel nog aansluiten en wegwerken. Kan dat? Moet je daar extra zaken voor aanpassen? Kun je dat zelf?

Allemaal vraagstukken die bepalen wat de kosten zijn.
Als je wat input kan geven in wat je eventueel zelf zou kunnen dan krijg je mogelijk ook wat meer gerichte antwoorden.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Voor gordijnen die al elektrisch gestuurd zijn (bijv. een luifel of rolgordijn met zo'n knop die je twee kanten op kunt draaien) kun je een Shelly 2.5 achter de schakelaar plaatsen; je kunt dan -mits goed aangesloten- zowel vanaf je telefoon (of lokale API) als met de schakelaar je gordijn aansturen.

Met een garagepoort werkt dat mogelijk ook, maar dan moet je even een schema voor aansluiten opzoeken.

Om te beginnen zou ik een concreet lijstje maken van wat je wil aansluiten, op welke technologie/welk protocol alles op het moment draait, en op welke manier die is aangesloten. Daarnaast wat je doel is per apparaat; is dat puur inzicht, of ook besturen? Of (deels) vervangen/bypassen?

Deel dat lijstje hier, dan kunnen we je per item advies geven. Nu kunnen we niet veel meer dan een berg informatie dumpen over je situatie.

Ook belangrijk dat je inderdaad van de verhuurder aan de elektra mag rommelen, zo niet dan houdt het heel snel op.

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:30
Hyloba schreef op woensdag 14 december 2022 @ 08:16:
Een van de (vele) nadelen van te moeten wonen in een huurhuis is het gebrek aan vrijheid om te veranderen of verbeteren wat je wil.
We zitten met een elektrische tuinpoort, garage, rolluiken, velux verduisteraars, er is een parlofoon aan de tuinpoort, en aan de voordeur, er is zelfs een camera aan de voordeur, automatische ventilatie met co2, particulate matter, vochtigheid, zonnepanelen. Maar al deze zaken zijn dom en niet of bijna niet te verbinden met elkaar of te bedienen met een telefoon.

Bestaan er goedkope manieren om domme toestellen slim te maken? Voor de velux verduisteraars bestaat er bvb wel een proprietaire manier, maar dan kijk je naar 200+ euro, niet iets dat ik voor een huurhuis wil neertellen.

Raad welkom!
Wat je nu buitenwege laat is aangeven hoe handig je bent (of wilt worden).
Ik heb mn domme garage 'slim' gemaakt.
Dr zit een kopje aan mn garage die hem open en dicht doet. Dit knopje laat simpelweg een signaal door naar de motor van de garage deur. Parallel hieraan heb ik een een op arduino gebaseerde wifi chip met een relays eraan gezet.

Arduino ontvangt een MQTT bericht wanneer hij het relay moet bedienen. Nu kan ik dus zowel de bestaande knop als een HomeAutomation gebruiken om de deur te openen (of sluiten). Als extra heb ik een contact sensor aan de garagedeur gezet om zeker te weten of deze open of dicht staat.

Als mn HomeAutomation of Arduino eruit ligt voor wat voor reden dan ook kan ik nog steeds de deur op de ouderwetse manier bedienen.

Door deze simpele toepassing (en omdat vrijwel alles te bedienen is met een knop) is dit m'n standaard oplossing om domme dingen slim te maken.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:15

ManiacsHouse

Scheisse!

Voor wat betreft je ventilatie en CO2 is dit topic een uitkomst Open AIR (open source smart ventilatieaansturing)

Ik ga hier binnenkort mee aan de slag. In een huurhuis is het een kwestie van de originele spullen bewaren. In mijn geval de electronica van Duco ventilatie. En in geval van verhuizing of defect gewoon de boel weer even op z'n plaats schroeven. Tis meer wat je zelf kunt, aandurft en hoe handig je bent.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee