welke boiler i.c.m. zonnepanelen is de beste keuze

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stukkie
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-04 17:25
Beste Lezer,

ik wil een elektrische boiler aanschaffen die ik op m'n zonnepanelen aan wilt sluiten. beschikbaar vermogen op zonnepanelen is ongeveer 4000KWh/jaar. de omvormer is een 3-phase Solaredge. de CV-ketel die ik heb is een Intergas Extreme 36Kw. van ongeveer 2 jaar oud, dus een doorstroomtoestel. de boiler die ik aan zou willen schaffen moet een capaciteit hebben van zo'n 160 Liter. wie zou me kunnen adviseren.

met vriendelijke groet, Stukkie

Alle reacties

• Gietijzer
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-01-2024
Beste Stukkie, je bent me voor! Ik wil een vergelijkbaar systeem opzetten. maw extra panelen icm boiler.
Bijvoorkeur een boiler die verwarmd op het moment dat buiten de zon schijnt. zag SHZ 150 LCD welke misschien hieraan kan voldoen. als er tips zijn hou ik me aanbevolen

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
Een warmtepomp boiler.

COP1 elektrisch is een hele dure manier van verwarmen, ook met zonnepanelen want je derft teruglever vergoeding die ruim voldoende significant kan zijn.

Daarnaast kan COP1 verwarmen maatschappelijk gezien niet door de beugel: je veroorzaakt er 2x het gasverbruik meer dan dat je het op direct met tas gedaan zou hebben…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Gietijzer
Ik pluk dit van internet....
Om die 150 liter leidingwater op te warmen met een elektrische warmwaterboiler heb je ongeveer 2.000 kWh per jaar aan stroom nodig. Bij een elektriciteitsprijs van gemiddeld € 0,22 per kWh kost je dat zo'n € 440 per jaar.

Nu is de stroomprijs inmiddels 3x zo hoog maar krijg je bij overcapaciteit 0,09 euro terug. dan kun je toch beter die stroom inzetten om de boiler te verwarmen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30
De vraag is welk probleem je wil oplossen.

Je hebt stroom over en wil die nuttig gebruiken.
In een gemiddeld huishouden is men de meeste energie kwijt aan verwarming en daarna pas warm water.

De meest logische oplossing om beide te combineren is een warmtepomp voor de verwarming waarbij je ook nog een boilervat voor warm water nodig hebt. Die kan je door de warmtepomp laten voeden maar ook ook losstaand. (ventilatiewarmtepompboilervat) De laatste optie die vroeger wel gebruikt werd maar nu achterhaald is een zonneboiler, eigenlijk alleen rendabel voor degenen die al zo'n installatie hebben en naar een warmtepomp overgaan. Die kiezen dan een vat met meerdere spiralen.

Maar laten we zeggen dat je geschrokken bent van de gasrekening voor douchen. Een simpeler oplossing zou dan een warmteterugwin systeem op je afvoer zijn.

Dus vertel welk probleem je wil oplossen en waarom.

• Gietijzer
Voor tapwater gebruik ik gemiddeld 1 kuub per dag. Voor het gemak 350 per jaar.
Huidige prijs 2,77. Ik ben voornemens om 10-12 panelen extra te plaatsen. Huidige opbrengst 2.1 mwh en met die 10-12 panelen erbij zal dit boven de 5 Mwh uitkomen vermoed ik. Ik verbruik ca 4Mwh. dan kun je je afvragen of je wel 10 panelen moet plaatsen, maar in de toekomst wellicht ook electrisch rijden denk ik toch aan 10-12 panelen. De over capaciteit is dan toch beter geinvesteerd in een warmte boiler.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:42
Kijk ook even naar mijn topic van begin deze zomer.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2128540

Ik zat met dezelfde situatie. Een hoog gasgebruik voor tapwater als gevolg van zinloze starts van de ketel (warme kraan voor iedere scheet gebruiken zonder te wachten op warm water).

Beste zet ever.....totdat ik over een jaar of 5-8 of zo naar een definitieve oplossing ga (warmtepomp, verwarming ook van gas af).

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:30
Gietijzer schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:23:
Voor tapwater gebruik ik gemiddeld 1 kuub per dag. Voor het gemak 350 per jaar.
Huidige prijs 2,77. Ik ben voornemens om 10-12 panelen extra te plaatsen. Huidige opbrengst 2.1 mwh en met die 10-12 panelen erbij zal dit boven de 5 Mwh uitkomen vermoed ik. Ik verbruik ca 4Mwh. dan kun je je afvragen of je wel 10 panelen moet plaatsen, maar in de toekomst wellicht ook electrisch rijden denk ik toch aan 10-12 panelen. De over capaciteit is dan toch beter geinvesteerd in een warmte boiler.
Waar je de mist in gaat is dat zonnepanelen vooral in de zomer die opbrengst halen en in de winter niet.
Maar je berekening. voor het gemak 350 m3 * 8 kW = 2800 kW benodigd voor warm water.

qua gas. 350 * 2,70 = 946 euro
qua stroom 2800 * 0,70 = 1960 euro

Zoals je ziet scheelt dat een factor 2 in het nadeel van stroom.
Dat kan je oplossen door extra zonnepanelen daarvoor te plaatsen welke ook niet gratis zijn.
Optie 2 is dat je stroom intelligenter inzet met een betere opbrengst dan cop 1 om te verwarmen.

Laten we zeggen dat een ventilatiewarmtepompboiler dat met een cop van 3 doet.
De prijs wordt dan 1960 / 3 = 653 euro

Besparing is dan met de hoge gasprijs een 300 euro op jaarbasis.
Maar ook al 2,2 gezien voor gas. Dan wordt het verschil bijna verwaarloosbaar.

Dus ik zal eerlijk zijn. De investeringskosten voor extra zonnepanelen en een ventilatiewarmtepompboiler kan je eerlijk gezegd beter apart zetten om naar een warmtepomp over te gaan.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26
In de winter ga je waarschijnlijk de volle afname prijs betalen, als het afbouw salderen verhaal door gaat. Dus je kunt er op lange duur voor een groot deel van het jaar absoluut niet van uitgaan dat met PV de stroom goedkoop is.

Dus herhaling van mijn verhaal eerder: kies een oplossing die oprecht zuinig is met energie.

Zie verhaal van @D-dark met zuinige opties.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-05 14:26
Hallo
Ik heb zonnepanelen voor en achterkant op wek van smorgens 6 uur tot 22 uur op 8)7 .en een boilers van 200 liter die met een tijdschakelaar die in schakel om 13 uur en uit 18 uur dat gaat nog goed met de salderingsregeling
Maar het komt nu ook voor dat je s middags geen opwekt hebt daar moet ik nog wat op vinden voor 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:30

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@jscheffers Je hebt nog voldoende tijd om wat te vinden.
En af en toe weinig opwek 's middags - kan gebeuren, ook bij mij.
Als je wat gevonden hebt - laat het weten!

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1