Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hoi tweakers,

vandaag sprak ik @LeonTebbens en die heeft me al onwijs goed geholpen met mijn eerste vragen. Hij tipte me op het 'Ik wil een warmtepomp topic' en daar heb ik een template vandaan gehaald en onderstaand vind je de info. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Mijn installateur heeft me redelijk in de goede richting geduwd, maar ik zou graag van mensen uit het veld hun ervaringen willen horen inzake mijn situatie.
Gegevens woning
- Jaren 30 woning, vrijstaand
- Oppervlakte beneden: +/- 120m2
- Oppervlakte boven: +/- 80 m2 (1e verdieping + zolder)
- HR++ glas overal
- Vloerisolatie (deels: woonkamer, keuken, badkamer)
- Rest is beton op zand of jaren 30 balkenlaag
- Spouwmuur isolatie
Historisch gasverbruik
+/- 2000 m3 per jaar. Ik verwarm bovenverdieping bijna niet.
Huidige setup CV ketel
- ATAG ketel, ingesteld op 50 graden. Op thermostaat lees ik continue 40 graden af, dus die 50 wordt niet gehaald.
- De max temp dat de vloer in gaat: 35 graden.
Afgiftesysteem
- 80 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open (woonkamer+keuken)
- 5 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 1 groepen, 1 daarvan staan altijd open (badkamer)
- 2 radiatoren, T12, hangen op kantoor en speelkamer. Zijn ondersteunend en draaien mee op de thermostaat in de keuken. Heb een IR paneel op het kantoor hangen, waarmee ik kan bijverwarmen als het nodig is. Op speelkamer wil ik dit ook zo toepassen (een JAGA radiator is in beeld, maar niet aan de orde).
- T12 Radiator in de hal (staat eigenlijk uit)
- T12 Radiator in de trapopgang (staat eigenlijk uit)
- Boven 3 slaapkamers: T12 radiatoren -> staan uit. Moet wel aan kunnen, ivm studeren kinderen straks. Vloer is hout.

Belangrijk om te melden: de totale oppervlakte beneden is ongeveer 120 m2. Waarvan nu 80m2 is voorzien van vloerverwarming. Die andere 40m2 moet binnen nu en een paar jaar voorzien worden van VW waarbij ik de vloer direct isoleer.

Boven is de oppervlakte ongeveer 60m2, + 20m2 op zolder.
SWW:
- plek voor boiler: Ja, 500 liter ivm vullen bad en douchen
Warmtepompvoorkeur:
Mijn installateur werkt met Mitsubishi en dat lijkt me een prima oplossing. De installateur heeft op basis van de warmtevraag beneden een SUZ-SWM60VA aangeboden (6 kW). Ik heb hier eigenlijk mijn twijfels bij nu ik me er meer en meer in verdiep. Ik zou op basis van eerste inzichten een SUZ-SWM80VA beter op zijn plaats vinden.
Wie gaat het installeren?
Installateur.

Direct dan ook de vraag: wat is jullie beeld hierbij? Is deze vraag te beantwoorden met bovenstaande info? Meer info kan ik altijd meesturen! Belangrijk om te weten: ik krijg het huis nu dus prima warm met genoemde temperaturen. Dus een WP gaat werken. Echter is de vraag, is 6kW of juist 8kW misschien beter?

Alvast bedankt! @LeonTebbens : bij deze dus ;)

[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 14-12-2022 07:16 . Reden: Stijl fix ]

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:05
Tja, 2000m3 gas....
dus 2000*8/1650 = ca. 10kW WP nodig.....
die dan ook bij -10 buiten deze 10kW kan leveren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
BarryH schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:03:
Tja, 2000m3 gas....
dus 2000*8/1650 = ca. 10kW WP nodig.....
die dan ook bij -10 buiten deze 10kW kan leveren.
Kleine notitie: ik ga dit jaar ongeveer richting 1800 m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:10
Hou deze dagen even bij hoeveel m3 je per dag verstookt. Kun je van daaruit verder rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Thorsd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:33:
Hou deze dagen even bij hoeveel m3 je per dag verstookt. Kun je van daaruit verder rekenen.
Is tussen de 10/15m3 per dag. Vandaag was 15, gisteren 10.

Waar ik vooral benieuwd naar ben, is hoe ik nu het beste kan berekenen wat ik minimaal nodig heb aan kW's om een warmtepomp zo efficient mogelijk te laten runnen. Ik wil zo min mogelijk pendelen, maar ook niet met koude voeten zitten.

Aangezien een WP moduleert wil ik met mijn gemiddelde warmtevraag niet onder de minimale capaciteit van een WP komen.

[ Voor 40% gewijzigd door RTJC op 13-12-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thorsd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:10
RTJC schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:42:
[...]

Is tussen de 10/15m3 per dag. Vandaag was 15, gisteren 10.
15*9/24=5.6 kW gemiddeld over de dag. Dat had je misschien net aan gered vandaag. Afhankelijk van wat deze WP bij gemiddeld -3 werkelijk doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
om de capaciteit van je VVW te berekenen:
https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

bij bijvoorbeeld 35/30/20 (aanvoer/retour/binnentemp) en een gietvloer en 15 h.o.h. kom je op 79watt/m2 uit.
dat x 85m2 is 6,7kw

Dus om slechts je vloerverwarming te voorzien heb je dan een unit van 6,7kw nodig.
Daarnaast heb je nog en x-tal radiatoren welke ook een afgiftevermogen hebben. Ik zie T12 staan, maar dan bedoel je vast T21... dus een dunnetje met 2 platen met maar aan 1 binnenkant convectoren?
Hoeveel deze nog doen hangt een beetje af van de afmeting, maar doorgaans doen die niet zo veel bij zo'n lage aanvoertemp (om te berekenen, ook zonder fans): https://www.climatebooste...or-radiatorpro-verwarming).

Hoe dan ook kom je beter weg met een 8 of 10, waarbij je inderdaad wil dat dit stand houd bij -10°C

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:29
Ik weet heel zeker dat die 6 kW het niet gaat trekken. Ik kom van 1300 m³ af, en met -5 buiten moet mijn Vaillant 7 kW behoorlijk aan de bak. Ook Ta rond de 40 graden met deze temperaturen (alleen radiatoren).

Grootste boosdoener is defrosts en SWW verwarmen. Met elke 30 minuten een defrost met mistig weer zoals vorig weekend zakt de warmteopbrengst ook enorm in namelijk.

Boiler verwarmen duurt ook aanzienlijk langer, en in die tijd wordt je huis niet verwarmd.

500 liter is wel enorm veel trouwens, welk weeshuis run je? :P Hier 300 liter voor 5 personen, ook met een bad, boilertemperatuur op 45 graden. Wel met een DWTW. Na een heet bad en uitgebreide douche moet je wel opnieuw verwarmen ja.

Groter vat heeft ook meer verliezen, en een legionella-run is erg duur. Voordeel van een zwaardere warmtepomp (9-10 kW) is dat het op temperatuur brengen van je vat ook heel snel gaat. Je woont vrijstaand, dus mogelijk ook de ruimte om je WP altijd op vol vermogen te laten draaien als het nodig is.

Hier een leuke rekentool:
https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm

In de winter, zonder DWTW, heb je zo'n 14 kW nodig om je vat in een uur bij te warmen (effectieve inhoud is 270 liter). Ofwel met een 7 kW WP duurt dat 2 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCimgIaXFSuqivIJa3QzNUJ3SG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CeILsj3uOGwUWLMQMYUSsRib.png?f=user_large

Met een DWTW vul je met zo'n 20 graden bij. Daar doet een 9 kW pomp een uur over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4GPsG8actzrUxZVYtoOAaqE0nM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cqbxQecBPdBFSsdjIP1ytctY.png?f=user_large

Met een 7 liter/min douchekop verbruik je 420 liter/uur. Met DWTW kun je met een 13+ kW pomp onbeperkt douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:05
RTJC schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:31:
[...]

Kleine notitie: ik ga dit jaar ongeveer richting 1800 m3.
Dat zegt niet zoveel. als je winter 2021-2022 in deze periode hebt: nauwelijks vorst, extreem milde winter.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paut
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-05 19:33
Je zou daarom naast de warmtepomp voor je cv ook een warmtepompboiler kunnen nemen voor het warme tapwater. Die zijn er tot 300 liter. Goed voor de luchtverversing in je huis, en je kunt voor je cv een iets kleinere warmtepomp kiezen, die minder pendelt.
Zwartoog schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:11:
Ik weet heel zeker dat die 6 kW het niet gaat trekken. Ik kom van 1300 m³ af, en met -5 buiten moet mijn Vaillant 7 kW behoorlijk aan de bak. Ook Ta rond de 40 graden met deze temperaturen (alleen radiatoren).

Grootste boosdoener is defrosts en SWW verwarmen. Met elke 30 minuten een defrost met mistig weer zoals vorig weekend zakt de warmteopbrengst ook enorm in namelijk.

Boiler verwarmen duurt ook aanzienlijk langer, en in die tijd wordt je huis niet verwarmd.

500 liter is wel enorm veel trouwens, welk weeshuis run je? :P Hier 300 liter voor 5 personen, ook met een bad, boilertemperatuur op 45 graden. Wel met een DWTW. Na een heet bad en uitgebreide douche moet je wel opnieuw verwarmen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:11
RTJC schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:41:
Historisch gasverbruik
+/- 2000 m3 per jaar. Ik verwarm bovenverdieping bijna niet.
SWW:
- plek voor boiler: Ja, 500 liter ivm vullen bad en douchen
Warmtepompvoorkeur:
Mijn installateur werkt met Mitsubishi en dat lijkt me een prima oplossing. De installateur heeft op basis van de warmtevraag beneden een SUZ-SWM60VA aangeboden (6 kW). Ik heb hier eigenlijk mijn twijfels bij nu ik me er meer en meer in verdiep. Ik zou op basis van eerste inzichten een SUZ-SWM80VA beter op zijn plaats vinden.
Bij mij wordt er binnenkort hopelijk ook de SUZ-SWM60VA geïnstalleerd, mijn gasverbruik is echter fors minder dan de helft van wat jij opgeeft.

Exacte data is zo uit te rekenen/terug te vinden maar die 6kW gaat al een behoorlijke tijd nodig hebben om die 500L boiler op te warmen wanneer nodig. Op basis van de Koevlaas methode kom je behoorlijk tekort en dat houdt nog geen rekening met een 500L boiler.

Ik zou denken dat zelfs de SUZ-SWM80VA voor jouw situatie te weinig is.

Edit, vanuit de documentatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mjZNHvlfM2v-jIMFX0vPgAtT1Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/W6yTxH0Fg4sdlnznbVCPbPPv.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 14-12-2022 13:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Heel andere vraag: worden de verdelers van je VVW vervangen? Ik neem aan dat je nu mengverdelers hebt (met pomp erop)? Voor een WP is een verdeler nodig zonder pomp, zodat al het CV water de vloer in gaat.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
LeonTebbens schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:45:
Heel andere vraag: worden de verdelers van je VVW vervangen? Ik neem aan dat je nu mengverdelers hebt (met pomp erop)? Voor een WP is een verdeler nodig zonder pomp, zodat al het CV water de vloer in gaat.
Yes, klopt. Mijn verdeler van 4 groepen + VW pomp worden vervangen door een 'kale' verdeler. Zonder pomp heb ik begrepen.

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
En offreert je installateur een buffervat?
In ons koffiegesprek begreep ik dat je VVW in beton zit, dan heb je voldoende thermische massa en is een buffervat niet nodig. Kost dan alleen maar rendement.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Nee, zit geen buffervat bij. Ik heb ook geen zoneregeling waarbij dat wel wenselijk zou zijn.

Pagina: 1