Hoi tweakers,
vandaag sprak ik @LeonTebbens en die heeft me al onwijs goed geholpen met mijn eerste vragen. Hij tipte me op het 'Ik wil een warmtepomp topic' en daar heb ik een template vandaan gehaald en onderstaand vind je de info. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Mijn installateur heeft me redelijk in de goede richting geduwd, maar ik zou graag van mensen uit het veld hun ervaringen willen horen inzake mijn situatie.
- Oppervlakte beneden: +/- 120m2
- Oppervlakte boven: +/- 80 m2 (1e verdieping + zolder)
- HR++ glas overal
- Vloerisolatie (deels: woonkamer, keuken, badkamer)
- Rest is beton op zand of jaren 30 balkenlaag
- Spouwmuur isolatie
- De max temp dat de vloer in gaat: 35 graden.
- 5 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 1 groepen, 1 daarvan staan altijd open (badkamer)
- 2 radiatoren, T12, hangen op kantoor en speelkamer. Zijn ondersteunend en draaien mee op de thermostaat in de keuken. Heb een IR paneel op het kantoor hangen, waarmee ik kan bijverwarmen als het nodig is. Op speelkamer wil ik dit ook zo toepassen (een JAGA radiator is in beeld, maar niet aan de orde).
- T12 Radiator in de hal (staat eigenlijk uit)
- T12 Radiator in de trapopgang (staat eigenlijk uit)
- Boven 3 slaapkamers: T12 radiatoren -> staan uit. Moet wel aan kunnen, ivm studeren kinderen straks. Vloer is hout.
Belangrijk om te melden: de totale oppervlakte beneden is ongeveer 120 m2. Waarvan nu 80m2 is voorzien van vloerverwarming. Die andere 40m2 moet binnen nu en een paar jaar voorzien worden van VW waarbij ik de vloer direct isoleer.
Boven is de oppervlakte ongeveer 60m2, + 20m2 op zolder.
Direct dan ook de vraag: wat is jullie beeld hierbij? Is deze vraag te beantwoorden met bovenstaande info? Meer info kan ik altijd meesturen! Belangrijk om te weten: ik krijg het huis nu dus prima warm met genoemde temperaturen. Dus een WP gaat werken. Echter is de vraag, is 6kW of juist 8kW misschien beter?
Alvast bedankt! @LeonTebbens : bij deze dus
vandaag sprak ik @LeonTebbens en die heeft me al onwijs goed geholpen met mijn eerste vragen. Hij tipte me op het 'Ik wil een warmtepomp topic' en daar heb ik een template vandaan gehaald en onderstaand vind je de info. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Mijn installateur heeft me redelijk in de goede richting geduwd, maar ik zou graag van mensen uit het veld hun ervaringen willen horen inzake mijn situatie.
Gegevens woning
- Jaren 30 woning, vrijstaand- Oppervlakte beneden: +/- 120m2
- Oppervlakte boven: +/- 80 m2 (1e verdieping + zolder)
- HR++ glas overal
- Vloerisolatie (deels: woonkamer, keuken, badkamer)
- Rest is beton op zand of jaren 30 balkenlaag
- Spouwmuur isolatie
Historisch gasverbruik
+/- 2000 m3 per jaar. Ik verwarm bovenverdieping bijna niet.Huidige setup CV ketel
- ATAG ketel, ingesteld op 50 graden. Op thermostaat lees ik continue 40 graden af, dus die 50 wordt niet gehaald.- De max temp dat de vloer in gaat: 35 graden.
Afgiftesysteem
- 80 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 4 groepen, 4 daarvan staan altijd open (woonkamer+keuken)- 5 m² vloerverwarming, slangen 15 cm HoH, 1 groepen, 1 daarvan staan altijd open (badkamer)
- 2 radiatoren, T12, hangen op kantoor en speelkamer. Zijn ondersteunend en draaien mee op de thermostaat in de keuken. Heb een IR paneel op het kantoor hangen, waarmee ik kan bijverwarmen als het nodig is. Op speelkamer wil ik dit ook zo toepassen (een JAGA radiator is in beeld, maar niet aan de orde).
- T12 Radiator in de hal (staat eigenlijk uit)
- T12 Radiator in de trapopgang (staat eigenlijk uit)
- Boven 3 slaapkamers: T12 radiatoren -> staan uit. Moet wel aan kunnen, ivm studeren kinderen straks. Vloer is hout.
Belangrijk om te melden: de totale oppervlakte beneden is ongeveer 120 m2. Waarvan nu 80m2 is voorzien van vloerverwarming. Die andere 40m2 moet binnen nu en een paar jaar voorzien worden van VW waarbij ik de vloer direct isoleer.
Boven is de oppervlakte ongeveer 60m2, + 20m2 op zolder.
SWW:
- plek voor boiler: Ja, 500 liter ivm vullen bad en douchenWarmtepompvoorkeur:
Mijn installateur werkt met Mitsubishi en dat lijkt me een prima oplossing. De installateur heeft op basis van de warmtevraag beneden een SUZ-SWM60VA aangeboden (6 kW). Ik heb hier eigenlijk mijn twijfels bij nu ik me er meer en meer in verdiep. Ik zou op basis van eerste inzichten een SUZ-SWM80VA beter op zijn plaats vinden.Wie gaat het installeren?
Installateur.Direct dan ook de vraag: wat is jullie beeld hierbij? Is deze vraag te beantwoorden met bovenstaande info? Meer info kan ik altijd meesturen! Belangrijk om te weten: ik krijg het huis nu dus prima warm met genoemde temperaturen. Dus een WP gaat werken. Echter is de vraag, is 6kW of juist 8kW misschien beter?
Alvast bedankt! @LeonTebbens : bij deze dus
[ Voor 2% gewijzigd door Septillion op 14-12-2022 07:16 . Reden: Stijl fix ]
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D