Nul-op-de-meter niet (financieel) rendabel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allaar
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-07-2023
Beste Tweakers,

Na heel veel gelezen te hebben over verduurzaming en na diverse adviseurs/installatiebedrijven over de vloer te hebben gehad, zakt mij de moed toch een beetje in de schoenen. Op diverse (overheids)websites lees je dat je vanaf +-€5.000,00 al een hybride warmtepomp hebt en vanaf +-€8.000,00 zou je all-electric kunnen. Dit zijn echter (by far) niet de bedragen die ik voorgeschoteld krijg van installatiebedrijven. Ook niet na aftrek van subsidies. Daar komt bij dat de toename van je elektriciteitsverbruik in de huidige markt het totaal onaantrekkelijk maakt als je dit niet kunt dekken met zonnepanelen.
Bij deze dus ongegeneerd de vraag; wat moet ik nu?
Onze situatie:

Huishouden bestaat op dit moment uit 2 volwassenen en 1 baby.
  • Woning van 2008, A-label. 157m2, <400m3 GO.
  • Vloerverwarming op alle verdiepingen.
  • HR CV-ketel van 2008 (Kombi Kompact 30/36) & MV-box (2008) op wisselstroom op zolder.
  • Close-in boiler in de keuken.
  • 6x325WP panelen op het zuid-oosten, opbrengst over 2 jaar was 3.760kWu.
Er is geen rendabele manier om meer panelen te plaatsen i.v.m. dakkapel en schaduw op lager gelegen delen.
  • Gasverbruik over 2021: 942m3.
  • Gasverbruik over 2022: 800m3.
  • Elektra over 2021: 2.108kWu (excl. teruglevering/saldering)
  • Elektra over 2022: 2.350kWu (excl. teruglevering/saldering)
Oftewel: onze woning is helemaal klaar om van het gas te kunnen, ware het niet dat ik geen €16.000,- heb liggen voor een lucht/water warmtepomp/ventilatie warmtepomp (waar mijn voorkeur naar uit zou gaan). Dit zijn ook geen bedragen die we in 15 jaar terug gaan verdienen, en gezien het geld hier niet tegen de plinten klotst is dat absoluut een factor :P.

Aangezien ik zelf geen kaas gegeten heb van de techniek en technische mogelijkheden ben ik, zoals velen, afhankelijk van installatiebedrijven en hun adviezen.

De conclusie die ik op dit moment alleen maar kan trekken is dat van het gas gaan op dit moment puur en alleen uit idealisme haalbaar is, als je een dikke portemonnee hebt of zelf heel handig in het aan elkaar knutselen van diverse systemen (topics met voorbeelden genoeg hier ;) ). Zelfs met de huidige gas en elektra prijzen en (helemaal) met het aankomende prijsplafond lijkt spreiding over gas en elektra de voordeligste optie.

Gezien de leeftijd van mijn CV-ketel heb ik mij nu voorgenomen deze te vervangen voor een nieuwer en zuiniger exemplaar (Intergas Xtreme 36 5kw). Daarbij overweeg ik een ventilatie warmtepompboiler, dan ben ik van de MV-box af en heb ik in ieder geval wat besparing op tapwater. Daarnaast kan die gekoppeld worden aan de zonnepanelen, zodra het salderen vervalt.

Ik ben benieuwd of anderen dit beeld herkennen en/of dat er nog goede adviezen zijn voor onze situatie.

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!

Groetjes, Allard

[ Voor 3% gewijzigd door Allaar op 13-12-2022 22:19 . Reden: opmaak overzichterlijker gemaakt ]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:49
Van gas af is enkel nuttig als je groot overschot aan stroom hebt vanuit je panelen - dat is bij jou niet het geval, dus zou ik er nu nog niet aan denken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allaar
Dat is zeker de conclusie, en dat geldt dus in feite ook al voor een hybride opstelling (waar je ook snel +2.000kWu extra stroomverbruik voor mag rekenen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Nu online

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Installeer een airco in de woonkamer en speel 80% van je gasverbruik weg, zeker bij een moderne hoog geïsoleerde woning kan dat prima zonder in te leveren op comfort.

Het is hier nu 24/7 20,5 graden en de verbruiksteller voor de airco staat voor vandaag op 10.5kWh.

Ik wilde uiteindelijk naar lucht/water maar daardat de lucht/lucht zo goed bevalt gaan wij dat niet meer doen

[ Voor 18% gewijzigd door revolution-nl op 13-12-2022 22:37 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:29

Infant

It's a floating Dino!

Allaar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:14:
De conclusie die ik op dit moment alleen maar kan trekken is dat van het gas gaan op dit moment puur en alleen uit idealisme haalbaar is.
Correct, en tevens juist.

Maar niemand zij dat idealen gratis of goedkoop moeten zijn. Als je er genoeg tijd, wilskracht en misschien geld tegenaan gooit kan alles.

Wat moet je nu? Niks. Je moet niet van het gas af toch? Je woning hoeft toch ook niet 0 op de meter te worden? Je hoeft ook niet off-grid te gaan.

Sterker nog. Als je off-grid gaat, kan ik jouw zonne stroom niet kopen.

De huidige situatie valt gewoon ook niks zinnigs op te plannen.

Salderingsregeling maakt elke vorm van bezuiniging nutteloos als je simpelweg meer zonnepanelen kan neer leggen.
Ik heb zelf geen gas, maar met 1 Euro/kWh moet je een verdomd goede warmte pomp hebben om ook maar in de buurt van de goedkoopheid van gas te komen.
Heb je de benzine prijzen al gezien? Ik zou die EV maar de deur uit doen, helemaal als we straks kilometerheffing hebben.

Zie je? Alles is het omgekeerde van wat je zou willen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:19

Sport_Life

Solvitur ambulando

Is idd sterk afhankelijk van de situatie.
Hier gasverbruik zo'n 1500-1700m3 per jaar en we wekken >9000kwh stroom op. Dus met de huidige tarieven hebben we de warmtepomp al met 2 of 3 jaar terug verdient. Heb nu 1 in bestelling voor 7k incl subsidie, zonder boiler dus alleen nog gas onder het prijsplafond voor sww. Als de wp erin zit is de volgende stap eventueel cv ketel eruit en boiler erin.

Na salderen kunnen we kiezen: gas of electra.
Onderhoud en afschrijving van de cv ketel is relatief laag voor onze woning met hoge energie vraag.

Met jouw lage verbruik zijn de investeringskosten van een wp erg hoog.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2022 22:46 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:02

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Je huis lijkt ergens vergelijkbaar met die van ons, echter zitten wij op gasloos w/w warmtepomp (2007).

Dat is met €0,80/kWh ook geen pretje, zeker omdat het elektrisch verbruik van ons ver boven het prijsplafond gaat (omdat we nu eenmaal geen gas hebben).

In de huidige (komend jaar) regelgeving kunnen we net zo goed de helft van onze energievoorziening halen uit het verstoken van diesel in een generator.

Alleen zonnepanelen zijn in deze tijd een fatsoenlijke uitweg, maar ook best een flinke investering.

Beide opties zijn leuker dan betalen aan de energiemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:57

Zenix

BOE!

Ik had afgelopen jaren gasverbruik van 450m3, rijtjeswoning uit 2020. Ik heb meegedaan met de Quatt inschrijving, toen je die nog voor 1600 kon krijgen. Een 4kW warmtepomp is genoeg om het huis warm te houden, daarnaast moet ik dan ik dan nog een WPB voor zo'n 3000 kopen, bij elkaar 4600 voor all-electric. Ik heb tevens een overschot van zo'n 6000kWh. Maar met zo'n laag gasverbruik is het ook niet rendabel.

Wat het het wel rendabel maakt, is dat ik ook een vergoeding krijg van de werkgever voor verduurzaming van de woning (CAO Rijk) 750 netto + 750 fiscaal aantrekkelijk. Dus dan kost zo'n Quatt een paar honderd euro.

[ Voor 7% gewijzigd door Zenix op 14-12-2022 00:19 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:35
Verduurzaming is geen idealisme.
Verduurzaming gaat niet over terugverdienen.

Geef je niet om het milieu? Prima zonder dat aspect zijn er al voldoende redenen om te verduurzamen.

Gas gebruik kleeft tegenwoordig vrij letterlijk bloed aan. Ja het is door onze gezamenlijke afhankelijkheid van fossiele energie dat er geen echte vuist kunnen maken naar zekere leiders van zekere landen.

That said: €16,000 voor jouw woning is vlakbij oplichterij: De warmtepomp is 4-5k, boiler 1-1,5k. Dan nog een handje 100 aan materialen. Installateur mag best kaas op zijn brood, maar bladgoud hoeft niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:52

Theo

moederbord

Let wel dat de prijzen momenteel gewoon achtelijk hoog zijn van warmtepompen omdat iedereen er één wil, er dardoor een produtietekort is en de installateurs hun nachten en weekenden al kunnen volplannen qua werk dat ze kunnen krijgen.

Momenteel kan het dus best niet rendabel zijn gezien de achterlijke/bijzondere combinatie van factoren. Maar dat negerend kan het zeker lucreatief zijn. Tot twee jaar geleden kon je voor 3.000 euro een lucht/water monoblock kopen waar 2.000 euro subsidie op zat. Deze was voor 1.500 euro te installeren waardoor je totaal voor 2.500 euro een warmtepomp had staan. Voor een soortgelijk bedrag kon je ook een 270 liter warmtepompboiler geïnstalleerd hebben staan waarmee de totale investering 5.000 euro was. Sommige hebben dit voor nog minder kunnen doen (door veel zelf te doen, en handig met subsidies om te gaan kon je zelfs voor 500 euro al klaar zijn geweest).

Je vervangt dan een kuub gas voor twee kWh. Je verliest je vastrecht kosten van gas, maar (tot twee jaar geleden) verloor je dan ook een aantrekkelijke overstapbonus welke je redelijk kon wegstrepen tegen deze vaste kosten. De win is dus vooral gasloos zijn.

Met zo'n 850 kuub gas dat je verbruikt zou je stroomverbruik met 1.700 kWh omhoog gaan. Gezien je dit niet met zonnepanelen kunt afdekken zul je deze stroom moeten inkopen. Je gewone stroomverbruik zou dan stijgen naar zo'n 4.000 kWh per jaar, minus wat je panelen opwekken (zo'n 1.800 kWh per jaar). Je totale energierekening zou dan bestaan uit zo'n 2.200 kWh per jaar, en geen gas.

Met het prijsplafond (40 ct/kWh en 1.45 euro/m3) is dat een besparing van 550 euro per jaar. Dat is een terugverdientijd van 1 tot 9 jaar.

Maar verder wat @Ronald ook aangeeft; 16K is idioot. zonder de situatie te zien wil ik het wel voor 15K bij je aanleggen :P Ik kan namelijk wel een nieuwe auto gebruiken die ik van die 10K aan wist dan kan kopen.

Ter referentie: ik was zelf 7 jaar geleden 2K kwijt om een 5 kW monoblock door een lokale installateur te laten plaatsen (na subsidie).

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Nul op de meter is bij bestaande bouw in een beperkt aantal gevallen haalbaar. Proberen van A op A+ of A++ te komen is soms wel haalbaar.

Minder verbruik met kleiner budget:
wisselstroom ventilatie vervangen door gelijkstroom, oude koelkasten/ vriezers / apparaten vervangen door energiezuinigere versies. zonnepanelen op schuur?

Ik kijk bij ieder apparaat/ elektrische verbruiker dat vervangen moet worden dat het nieuwe apparaat minder verbruikt dan het oude. Niet alleen bij grote apparaten, ook bij kleintjes als een lamp, stofzuiger of mediabox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:27
Ik loop tegen hetzelfde aan, alleen dan een huis met reguliere radiatoren. Dus dan komt er ook nog een LTV upgrade stap bij. Reguliere jaren 950 m3 gas, ik gok dit jaar rond 800 m3, waarvan circa 300 m3 douchen en warm water (6 persoons huishouden). Wel redelijk wat stroom 5500-6500 kWh met 18x290 WP panelen, maar die maak ik redelijk op. Misschien dit jaar 1000 kWh "over".

Was ook flink aan het werk om e.e.a. in het werk te zetten, maar met huidige plafondprijzen wordt de terugverdientijd wel erg lang. Ik heb de plannen maar even in de ijskast gezet, even wachten totdat de markt weer wat rustiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:22
Allaar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:14:
Beste Tweakers,

Na heel veel gelezen te hebben over verduurzaming en na diverse adviseurs/installatiebedrijven over de vloer te hebben gehad, zakt mij de moed toch een beetje in de schoenen. Op diverse (overheids)websites lees je dat je vanaf +-€5.000,00 al een hybride warmtepomp hebt en vanaf +-€8.000,00 zou je all-electric kunnen. Dit zijn echter (by far) niet de bedragen die ik voorgeschoteld krijg van installatiebedrijven. Ook niet na aftrek van subsidies. Daar komt bij dat de toename van je elektriciteitsverbruik in de huidige markt het totaal onaantrekkelijk maakt als je dit niet kunt dekken met zonnepanelen.
Bij deze dus ongegeneerd de vraag; wat moet ik nu?
Onze situatie:

Huishouden bestaat op dit moment uit 2 volwassenen en 1 baby.
  • Woning van 2008, A-label. 157m2, <400m3 GO.
  • Vloerverwarming op alle verdiepingen.
  • HR CV-ketel van 2008 (Kombi Kompact 30/36) & MV-box (2008) op wisselstroom op zolder.
  • Close-in boiler in de keuken.
  • 6x325WP panelen op het zuid-oosten, opbrengst over 2 jaar was 3.760kWu.
Er is geen rendabele manier om meer panelen te plaatsen i.v.m. dakkapel en schaduw op lager gelegen delen.
  • Gasverbruik over 2021: 942m3.
  • Gasverbruik over 2022: 800m3.
  • Elektra over 2021: 2.108kWu (excl. teruglevering/saldering)
  • Elektra over 2022: 2.350kWu (excl. teruglevering/saldering)
Oftewel: onze woning is helemaal klaar om van het gas te kunnen, ware het niet dat ik geen €16.000,- heb liggen voor een lucht/water warmtepomp/ventilatie warmtepomp (waar mijn voorkeur naar uit zou gaan). Dit zijn ook geen bedragen die we in 15 jaar terug gaan verdienen, en gezien het geld hier niet tegen de plinten klotst is dat absoluut een factor :P.

Aangezien ik zelf geen kaas gegeten heb van de techniek en technische mogelijkheden ben ik, zoals velen, afhankelijk van installatiebedrijven en hun adviezen.

De conclusie die ik op dit moment alleen maar kan trekken is dat van het gas gaan op dit moment puur en alleen uit idealisme haalbaar is, als je een dikke portemonnee hebt of zelf heel handig in het aan elkaar knutselen van diverse systemen (topics met voorbeelden genoeg hier ;) ). Zelfs met de huidige gas en elektra prijzen en (helemaal) met het aankomende prijsplafond lijkt spreiding over gas en elektra de voordeligste optie.

Gezien de leeftijd van mijn CV-ketel heb ik mij nu voorgenomen deze te vervangen voor een nieuwer en zuiniger exemplaar (Intergas Xtreme 36 5kw). Daarbij overweeg ik een ventilatie warmtepompboiler, dan ben ik van de MV-box af en heb ik in ieder geval wat besparing op tapwater. Daarnaast kan die gekoppeld worden aan de zonnepanelen, zodra het salderen vervalt.

Ik ben benieuwd of anderen dit beeld herkennen en/of dat er nog goede adviezen zijn voor onze situatie.

Alvast bedankt voor de reacties en het meedenken!

Groetjes, Allard
Een beetje tegenstrijdig, wel willen verduurzamen, maar niet te duur / geld klotst niet tegen de plinten omhoog... terwijl je een goed werkende ketel gaat vervangen door een exemplaar die minder zal pendelen / een lager minimaal vermogen heeft.

Als je het zelf zou kunnen fixen ben je als snel 1700 euro kwijt, als je het laat doen ben je 2700 euro kwijt? gokje?

Ik zou eerst eens uitzoeken welk rendement , welke maatregelen hebben. Is bijvoorbeeld je verwarming al waterzijdig ingeregeld?
Als het over rendabel gaat is je doel niet 0 op de meter.

Ik durf eerlijk te zeggen dat ik alle dingen gedaan heb uit financieel oogpunt, dus wat bespaar ik ermee, tegen welke kosten/ investeringen. ik heb nog steeds mijn Atag ketel uit 2006 in gebruik, heeft financieel geen nut die te vervangen.

275M3 gas per jaar (only douche) 3000 kw per jaar (en 5000 Kw stroom overschot)
Huis uit 1945, isolatie, L/L airco, 7220 Kw zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-06 11:44
Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 06:41:
Verduurzaming is geen idealisme.
Verduurzaming gaat niet over terugverdienen.

Geef je niet om het milieu? Prima zonder dat aspect zijn er al voldoende redenen om te verduurzamen.

Gas gebruik kleeft tegenwoordig vrij letterlijk bloed aan. Ja het is door onze gezamenlijke afhankelijkheid van fossiele energie dat er geen echte vuist kunnen maken naar zekere leiders van zekere landen.
Tuurlijk dus gaan we naar elektriciteit. Waarom gaat de elektriciteitsprijs dan omhoog. Juist, omdat ook veel elektriciteit wordt opgewekt met gas :-) https://nl.wikipedia.org/...itscentrales_in_Nederland

Ik heb altijd een rare na-smaak bij het woord verduurzaming.
- Windmolen wieken zijn gemaakt van carbon en niet te recyclen (al zijn daar al wel verbeteringen in gemaakt maar dat geld alleen voor de in de toekomst geproduceerde wieken). Er zijn studies dat bij windmolenparken het leven in het water ook enorm lijd.
- Zonnepanelen kunnen ze alleen de koperen draden recyclen dus het meerendeel niet.
- Lithium accu's zijn ook niet te recyclen dus die worden dadelijk ergens gerecycled(lees gedumpt) in een arm land. Vervolgens gaat er veel dood door lithium vergiftiging.

Hoe komt het toch dat bij al die groene verduurzaming er niks gerecycled kan worden.

Ik ben dan ook meer positief over kernenergie, maar het meest positief over het verminderen van de energie behoefte. Dus meer isoleren en slimmere bouwtechnieken en dus om weer on topic te komen:

Ik raad dan ook iedereen aan om naar de mogelijkheid tot betere isolatie te kijken, naast de standaard dingen denk eens aan screens en rolluiken. Heel veel warmte gaat bij de ramen en deuren verloren vooral als het buiten waait.

@Allaar De CV upgraden van een 2008 naar een 2020+ model is waarschijnlijk een goed idee maar dan wel een waar je de temperaturen goed kan regelen. Door bijvoorbeeld je WW op 50 graden te zetten bespaar je meer maar dan moet je wel 1x per week een anti-legionella programma kunnen draaien.

[ Voor 7% gewijzigd door retakenroots op 14-12-2022 12:24 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald
retakenroots schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:15:
[...]

Tuurlijk dus gaan we naar elektriciteit. Juist, omdat ook veel elektriciteit wordt opgewekt met gas :-)
Een goed werkend warmtepomp systeem gebruikt boven de pak hem beet -10 minder gas bij gebruik van elektriciteit uit gas dan gas direct.

En de centrale opwek moet natuurlijk ook van het gas af… dat moge duidelijk zijn.

Dus je geeft geen enkele reden om niet te verduurzamen👍

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• retakenroots
Ronald schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:27:
[...]

Een goed werkend warmtepomp systeem gebruikt boven de pak hem beet -10 minder gas bij gebruik van elektriciteit uit gas dan gas direct.

En de centrale opwek moet natuurlijk ook van het gas af… dat moge duidelijk zijn.

Dus je geeft geen enkele reden om niet te verduurzamen👍
Oh, ik ben van het gas af hoor :-). Wij hebben 25cm isolatie bij de muren en 20cm bij het dak. verwarm nu een gedeelte van het huis (100m2) met een 5KW ventilatie warmtepomp (Nibe F750) en dat gaat eenvoudig. De rest van het huis gaat, als de verbouwing af is, verwarmt worden met een multisplit airco en WTW.

Alle systemen zijn op elkaar afgestemd. zo gaat er nu met -2 buiten toch maar 28 graden water door de vloer verwarming. De TS is gefrustreerd over de prijs en ik was gefrustreerd over de kennis die de adviseurs/installatiebedrijven hadden.

Ik heb uiteindelijk met maar helemaal verdiept in de stof van warmte verlies rekeningen tot afgifte van de vloer verwarming en alles doorgerekend. Zo heb ik maar groepen van max 50 meter want dat scheelde 3-5 graden in de aanvoer temperatuur en een warmtepomp werkt het beste met lage temperaturen.

[ Voor 13% gewijzigd door retakenroots op 14-12-2022 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wordt altijd zo makkelijk geroepen: als je overproductie hebt met je zonnepanelen gelijk over naar warmtepomp; want saldering.

Vervolgens lijkt iedereen te vergeten dat die saldering er over een paar jaar niet meer is. Ben benieuwd of de rekensommetjes nog wel kloppend te krijgen zijn zonder saldering met de huidige tarieven voor stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retakenroots
Ach de overproductie ben je meestal kwijt en daarom is saldering handig. Dan krijg je er tenminste nog iets voor. Je warmtepomp staat in de zomer toch niks te doen en in de winter is er geen zon. Maar je zou water kunnen opwarmen of de (af)was draaien als de zon schijnt.

Ik geloof daarom meer in airco's (ook een warmtepomp natuurlijk). In de zomer koelen en de winter verwarmen dan kan je je overschot beter gebruiken.

We zullen het zien als ik zonnepanelen koop want de investeringen konden eerst niet uit met een maand bedrag van 95 EUR voor mijn energie behoefte. Wat dus nu iets anders ligt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@retakenroots haha zo kwam het niet over. Goed bezig dus verder.
jeroenkb schreef op woensdag 14 december 2022 @ 12:40:
Wordt altijd zo makkelijk geroepen: als je overproductie hebt met je zonnepanelen gelijk over naar warmtepomp; want saldering.

Vervolgens lijkt iedereen te vergeten dat die saldering er over een paar jaar niet meer is. Ben benieuwd of de rekensommetjes nog wel kloppend te krijgen zijn zonder saldering met de huidige tarieven voor stroom.
Zolang een kWh warmte uit de warmtepomp minder kost dan uit gas, en dat is ruimschoots het geval bij vrijwel elk gecombineerde energie contract , is het rekensommetje makkelijk.

Maar het rekensommetje is niet meer relevant. Het moet gewoon gebeuren.

Ik zie PV niet als verduurzaming, daarvoor zit de serieuze opwek en gebruik te ver uit elkaar… maar financieel nuttig is het echt wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Allaar je haalt nul-op-meter door de war met all-electric/gasloos, als ik je goed begrijp.
Nul-op-de-meter is als doel op zich zinloos, zeker zonder salderen.
Overproductie is gewoon geld waard dus opwek en verbruik, zeker op jaarbasis, moet je niet aan elkaar koppelen.

Welke aannames gebruik je voor je berekening?
Als ik op een bierviltje €2/m³ en €0,30 kWh zet (*), dan ziet het er ongeveer zo uit:
Je 800 m³ kost - buiten een prijsplafond en andere tijdelijke gekke dingen - zo'n €1600.
Een warmtepomp gaat ca 1600 kWh gebruiken dus dat kost €480.
Vastrecht gas is ca €180/jaar/?
Qua terugkerende kosten is gasloos dus - met die aannames - €1300/jaar goedkoper en niets doen is sowieso duurder.

Een 5 kW lucht/water monoblock kost €4500, een warmtepompboiler €2k dus zelfs als je de subsidie vergeet en je eerste warmtepomp verprutst ben je nog goedkoper uit over een looptijd van 10 jaar op basis van DHZ. (mijn eigen ervaring is dat het me qua werk alles meeviel, ooit een wasmachine aangesloten?)
Zo niet, dan doe je vandaag mee als consument in een overvraagde markt en betaal je inderdaad de hoofdprijs. Het is dat mijn IT-baan zo leuk is, anders had ik nu warmtepompen gaan installeren voor €30k per maand ;)
Dit bierviltje maakt het dus ook met de prijzen die jij hebt gezien in 15 jaar de moeite waaard.

Met andere aannames kan je gasloos ook duurder laten lijken dan de status quo, als je jezelf voor de gek wil houden.

*) wilde gok natuurlijk. Het is compleet wildwest nu, maar de langetermijnvooruitzichten zijn zonder meer slecht voor aardgas.
Het prijsplafond is een pleister waarvan ik niet verwacht dat dat nog een jaar gaat gelden, dus voor een investeringsbeslissing nauwelijks relevant.
De belasting gaat richting een normalisering op energieinhoud, dus gas wordt relatief duurder dan elektra, elektriciteit wordt steeds meer met lage marginale kosten opgewekt, stikstofbijmengfabrieken moeten ook betaald worden etc.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
Proton_ schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:08:
Welke aannames gebruik je voor je berekening?
Als ik op een bierviltje €2/m³ en €0,30 kWh zet (*), dan ziet het er ongeveer zo uit:
Je 800 m³ kost - buiten een prijsplafond en andere tijdelijke gekke dingen - zo'n €1600.
Een warmtepomp gaat ca 1600 kWh gebruiken dus dat kost €480.
Vastrecht gas is ca €180/jaar/?
Qua terugkerende kosten is gasloos dus - met die aannames - €1300/jaar goedkoper en niets doen is sowieso duurder.
Hier kan je beter rekenen met het prijsplafond van 1,45 i.p.v. 2 euro.
Scheelt toch een kleine 440 euro.
Maar een warmtepomp zal inderdaad nog steeds een goede keuze zijn mits alles geïsoleerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 01-05 14:12
Als je het verbruik technisch wil benaderen:

mijn vorige woning verbruikte op jaarbasis ongeveer 13000 kWh (verbruik warmtewisselaar blokverwarming omgerekend naar kWh)
mijn huidige woning met warmtepomp verbruikt ongeveer 8000kWh (als ik PV opwek niet meereken) en heeft 40% meer m2. En dat is inclusief koelen in de zomermaanden, wat ik niet deed in het vorige huis.

Door de COP van een warmtepomp daalt je netto energie verbruik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het grootste probleem op dit moment is simpelweg de idiote stijging van de prijzen op het plaatsen van zonnepanelen en warmtepompen gedreven door schaarste van producten en kundig installatie personeel. Waar ik een paar jaar geleden mijn dak voor vol heb kunnen leggen, en airco's in het hele huis heb kunnen plaatsen, krijg je dat nu echt niet meer. Je bent vele duizenden euro's extra kwijt waardoor het financieel een stuk minder interessant wordt.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allaar
Bedankt voor alle reacties!

Maar de diversiteit aan meningen, voorgedragen oplossingen en bedragen die hier genoemd worden leggen wat bij betreft precies de vinger op de/mijn zere plek. Ik krijg, als leek-zijnde, offertes van diverse firma's voor mijn neus die structureel over de €15.000 uitkomen (hybride+nieuwe HR-ketel of volledig elektrisch).

Daar wordt dan ook nog bij voorgerekend dat je voor een Hybride WP +2.000kWu elektriciteit moet rekenen en voor een All Electric WP +3.800kWu.

Als ik dan kijk naar de prijzen van energie onder mijn huidige (aflopende) contract (€0,07 voor kWu elektra en €0.25 m3 voor gas) dan voorzie ik hoe dan ook een forse toename van onze maandelijkse lasten. Dat is voor mij een belangrijke dan wel de belangrijkste reden om (verder) te verduurzamen. Dus ja; dat is dan een puur financiële kwestie, dus de investering die ik doe moet zich wat dan betreft terug verdienen.

Terechte opmerking overigens over 0 op de meter, het gaat mij inderdaad om het stoppen dan wel fors beperken van ons gasverbruik. Ik zie ook in dat op de lange termijn elektra waarschijnlijk een goedkopere energiebron zal zijn dan gas.

Het zelf plaatsen van een warmtepomp vind ik nogal iets, elektronisch ben ik totaal niet onderlegd. Ik heb andere talenten zullen we maar zeggen ;-).

Dus vooralsnog blijf ik bomen zien, in plaats van bos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:00
Ik heb zelf diverse berekening gemaakt op mijn gas verbruik per jaar (ook rond 1000m3).
Als ik uit ga van een gemiddelde COP van 3.5 bespaar ik zo'n 455 euro per jaar tov van gas. Maar let op ik heb hier de tarieven 23ct stroom en 82ct gas gebruikt (vastrecht gas 77,88 en netbeheer 204,71 zijn wel in de jaar besparing mee genomen)
Zet ik stroom op 40ct en gas op 1,40€ dan is de jaar besparing bij een gemiddelde COP van 3.5 558euro (cop 4 is het 690)Hoe breder de prijsspreiding tussen KWh en gas is hoe gunstiger het wordt.

En dan heb ik mijn eigen zonnepanelen daarin dus helemaal niet mee gerekend.
Nu heb ik een hele hoop zelf gedaan met de installatie en ook geluk gehad met bestellen van de WP (tussen februari dit jaar 5200 vs november 8400) waarbij ik hem nog voor een normale prijs had. Met installatie (1050) en klein materiaal (800) kosten erbij was ik onderaan de streep was ik 4200 kwijt na subsidie.
Terugverdientijd hou ik dus voor mijzelf aan op 8 jaar aangezien een COP van 3.5 een hele lang strenge winter zou betekenen maar dan nog bespaar je.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Blubkens schreef op woensdag 14 december 2022 @ 14:27:
[...]
Hier kan je beter rekenen met het prijsplafond van 1,45 i.p.v. 2 euro.
Scheelt toch een kleine 440 euro.
Maar een warmtepomp zal inderdaad nog steeds een goede keuze zijn mits alles geïsoleerd is.
Vlaamse mits?
Stokpaardje:
Hoe slechter de isolatie, hoe beter een warmtepomp presteert en hoe eerder hij terugverdiend is. Warmtepompgeschiktheid hangt af van afgifte, niet van isolatie of verbruik.
Op mijn werk staat een 100 kW warmtepomp vrolijk te snorren :)

Het prijsplafond meenemen in een investeringsbeslissing lijkt me een slecht plan. Die prijzen hebben uitdrukkelijk niets met een werkelijkheid te maken en zijn tijdelijk (en dat is precies de bedoeling, het is geen kritiek ;) )

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neurd
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Als je ergens geen lange termijn beleid op kunt maken is het wel overheidsbeleid. Iedereen gaat er ook maar gemakshalve van uit dat gas steeds duurder wordt. Wat zal er gebeuren met de gasprijs wanneer de vraag minder wordt? Als 80 procent van Nederland all electric gaat? Het zou me niet verbazen als de electriciteitsprijs op een gegeven moment de gasprijs voorbij gaat als de vraag ernaar significant toeneemt.

Dat gezegd hebbende, zijn er genoeg use cases om van het gas af te gaan en aan de warmtepomp te gaan, maar misschien niet in het geval van de ts.

Si hoc legere scis nimium eruditiones habes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:00
Neurd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:31:
Als je ergens geen lange termijn beleid op kunt maken is het wel overheidsbeleid. Iedereen gaat er ook maar gemakshalve van uit dat gas steeds duurder wordt. Wat zal er gebeuren met de gasprijs wanneer de vraag minder wordt? Als 80 procent van Nederland all electric gaat? Het zou me niet verbazen als de electriciteitsprijs op een gegeven moment de gasprijs voorbij gaat als de vraag ernaar significant toeneemt.
Zolang de industrie nog veel gas verbruikt zal dat niet zo vaart lopen.
Er staat aan mooie kunstmest fabriek in Noord Nederland die verbruikt per jaar 2 miljard kuub aan gas om alleen maar kunstmest te maken. Dat is bij gemiddeld verbruik genoeg voor 1 a 2 miljoen huishoudens.
En we hebben het hier dus maar over 1 fabriek. Het verbruik van de huishoudens is maar een druppel van het hele verbruik.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Neurd schreef op woensdag 14 december 2022 @ 18:31:
Het zou me niet verbazen als de electriciteitsprijs op een gegeven moment de gasprijs voorbij gaat als de vraag ernaar significant toeneemt.
Elektriciteit is per kWh altijd al duurder geweest dan gas.
We hebben in Nederland voldoende gasopwek om de volledige elektriciteitsbehoefte te voorzien. Die centrales werken met een rendement van circa 50%.
Door dit mechanisme is de kale prijs van een kWh elektriciteit zo'n beetje gemaximeerd op het dubbele van de kWh prijs van gas (1 m³ ~9-10 kWh).
Nu is de belasting in het voordeel van gas, maar dat gaat veranderen.

Met een sCOP boven de circa 2 spaart een warmtepomp op elektriciteit uit gas dus gas uit :)
TS heeft overal vloerverwarming dus als die onder 4.5 gaat uitkomen is er wat mis (4.8 of 5 is niet uitzonderlijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 14:30

K van k

18x 400 wp oost-west

Beetje laat maar wil wel even reageren.
Bijna 3 jaar geleden aan de voorkant 10 panelen van 410 wp gelegd en achter 8 stuks, heb meegeholpen met leggen/aangeven en de kabel is circa 10 tot 12 mm dik, van die die grijze kabels voor eigelijk onder de grond. Had me goed ingelezen hier,en hij had grote partij van die kabel over dus kwam mooi uit.
De kabel heb ik via de zolder door de mechanische ventilatie getrokken dus dat ging aardig snel door 2 verdiepingen heen.
Omdat ik 18 x 410 wp heb(was toen allemaal nog 350 wp of 375 wp) zei ik,wil wel grote omvormer.
Mn huis staat zo dat ik hele ochtend en deel van middag voor zo'n heb, en om 11 uur boven het huis.
De piek ligt altijd op 4500,maar heb omvormer van 10 kw,2 x te groot dus, en het is een 3 fase omvormer en achteraf overal blij mee. Hele buurt/dorp heb last van uitval. Nog niet 1 x gehad, en 3 jaar geleden ook gelijk 3 fase in meterkast gedaan.
Vorig jaar juli een Viessman wp all electric ( bedrijf i-tech)laten installeren, hij zei doe je zelf even electrisch vast...wie ik??? Ja want bij panelen kon je het ook, Afijn weer die dikke kabels door de ventilatieschacht heen, buis is toch heel dik en dat scheelde me 1975€ en was alleen het neerleggen van boven naar beneden heb me 2 uurtjes gekost.
Heb nu na bijna een jaar een scopp van 5.2 en loopt nog wat op dus van 1 kwh maakt hij er meer dan 5.
Echt nog stiller als mijn airco, en hele winter was het 24 graden binnen, via de vloerverwarming en verbruik is 1980 kwh, dit kan nog omlaag want denk dat mn zoontje in feb de spiraal voor 1 uur per dag/smiddags in 2 uur aan gezet heb voor warm water.
Zonnepanelen en wp hebben me totaal na aftrek subsidie en beetje zelf meehelpen 9868€ netto gekost en 3 fase was toen meen ikrond de 400 in meterkast.
Probeerde elk jaar wat te doen, en mn betaal nu 5€per maand en sta zelfs nog 190 in de min en eind augustus kan ik inschatten wat ik echt kwijt ben, naja opleverd zelfs. De wp is echt mega, totaal geen geluid.. moet nog even wifi op binnenkort, dan meen ik op afstand kunnen ze zien of er was er is of onderhoud op afstand. Deze gaan dik 20 a 30 jaar mee. Panelen had ik er in 2 jaar uit,de wp denk ik in 2.5 jaar, scheelt me al met al 300 a 350 per maand als ik van de buren uit ga.Woning uit 2000.
Bij vragen hoor ik het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K van k
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 14:30

K van k

18x 400 wp oost-west

Eerste jaar was opwek tegen de 6000 kwh en vorig jaar 6500 en dit jaar zal ruim 6000 kwh worden.
Daarnaast zo n kleine e-up gekocht en kom dan precies uit met al het verbruik en electrische auto.
Het gas is van de winter verwijderd dit was nog gratis, maar dat gaat weer geld kosten in de toekomst.
Misschien nog volgend jaar 2 a 4 panelen met stekker erbij op veranda. Maar eerst proberen te sparen, dat gaat niet meer zo makkelijk tegenwoordig
Pagina: 1